TopicStarter: Peter
TopicDatum: Geplaatst: 11 Apr 2007 02:20 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter
Beste mede-306-bezitters,

Op dit moment doet m'n centrale deurvergrendeling het niet helemaal goed. De zekering van m'n elektrische raambediening knalt er continu uit, dus m'n ramen gaan ook niet meer open of dicht

Ik heb al in de rubberen doorvoer bij het deurschanier gekeken en die kabel en stekker zien er gewoon zwaar rot uit. Deze heb ik ook al 3 keer laten repareren. Iedere keer hebben ze (de garagemensen) de gebroken draden gefixt en 1 draad hebben ze rechtstreeks door de stekker geboord en aangesloten (voeding raambediening).

Zelf heb ik nu het gevoel dat ik beter af ben met een nieuwe stekker + draadboom (die onder je zekeringkast in het blokje past). Heeft iemand van jullie een idee wat dat kost en of ik hier verstandig aan doe? Of kan ik beter de bestaande draden toch maar weer laten fixen?

Ik word nu een beetje simpel van om de zoveel maanden weer een draadbreuk en dat er weer iets (ramen, CV, Radio, speaker) niet werkt.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 11 Apr 2007 07:47 pm

Ik heb dat een paar maanden geleden gedaan, een nieuwe kabelboom aan de oude gezet.
De deur kun je er het beste afhalen, dan kun je er het beste bij.

Ik ga er even vanuit dat je de multistekker wilt vervangen die aan de autokant zit en niet de stekker aan de deurkant. Komt het meeste voor heb ik begrepen, de kabelboom in de deur gaat vrijwel nooit naar zijn grootje.

Het is best een gepuzzel, de kleuren en codes die aan de multistekker zitten die je bij een Pugdealer haalt komen nl. niet overeen met de kleuren en codes van de kabelboom die de auto in gaat. De dikte van de kabels gelukkig wel. Ik heb de multistekker meteen tot pretbundel gebombardeerd, wat een spaghetti.

Stappenplan
Kabeltjes aan de multistekker van de auto eerst doormeten met multimeter.
Schemaatje maken van de aansluitingen.
Pinnummers daarin opnemen.
Markeren hoe de kabeltjes aan de autokabelboom zitten.

Heb daarvoor een Excel bestandje gemaakt waar ik de codes van de kabelboom aan de autokant op kon schrijven. Was wel zo handig voor het verbinden van de nieuwe pretbundel.

Bij deze ook het Excelbestandje, let op het is van een cabrio....
https://pugs.van-huijgevoort.nl/pretbundel.xls

Het verbinden van de pretbundel aan de kabelboom van de auto heb ik met AMP verbindingskousjes gedaan die je na krimpen met een hetelucht föhn kunt dichtkrimpen. Krijg je geen last van vocht dat altijd in de kokerbalk van de carroserie kan kruipen. Zorg voor een behoorlijke lengte zodat je makkelijk kunt werken. De lengte kun je makkelijk kwijt in de kokerbalk van de carosserie, een kwestie van wriemelen en frummelen als je klaar bent met het verbinden van de draden.

Ben er ongeveer 3 uur mee bezig geweest voordat het klusje geklaard was.

Zie hier een foto van de pretbundel voor montage in de auto.


De kosten zijn trouwens best behoorlijk, de pretbundel koste iets van Eur 95,--.

Ik hoop dat je er zo wat mee kunt aanvangen, zo niet laat het dan nog even weten.
Succes.
Rob

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter
Geplaatst: 12 Apr 2007 08:25 am

Bedankt voor je antwoord! Moet wel eerlijk toegeven dat ik niet zo handig ben. Weet wel het nodige van elektronica, heb ook een soldeerbout en multimeter. Echter, ik vrees dat er ook in de deur zelf iets met de draad aan de hand is.

Maar goed, je geeft aan dat de stekker met pretbundel ongeveer 95 euro kost. Dan kan ik die lui bij de garage dat wel laten solderen. Dit te meer omdat ze ook 2 draden door mijn stekker hebben geboord tijdens een eerdere reparatie en ik mijn deurbekleding er niet met goed fatsoen afkrijg, zodat ik niet kan zien hoe ze in de deur verder lopen.

Maar je werkwijze is me geheel duidelijk. maar durf 't eigenlijk niet aan om zelf te prutsen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter
Geplaatst: 20 Apr 2007 09:07 am

De garage heeft gisteren zo'n "Pretbundel" geïnstalleerd. Is wel een duur geintje, maar ik ben nu wel blij dat al de draden zijn gefixt.

Nu nog even de batterijen in m'n AB vervangen en dan is alles weer top!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 21 Apr 2007 08:28 pm

He, ik kwam er vandaag achter dat deze stekker bij mij ook gaar is. Van verschillende draden is de isolatie gescheurd. Dit betekent dat in mijn geval ik de spiegels niet meer kan bedienen en het raam ook niet meer automatisch omhoog en omlaag wil.

Hoe zit dit verder in de auto aangesloten? Zit er in de auto ook weer een stekker, lopen de draden dan rechtsreeks door naar de verschillende onderdelen?
Om nou de kabeltjes precies tussen de auto en de deur door te knippen, lijkt mij ook niet alles. Dat is precies het zwakke punt, lijkt me.

€95 is wel verschrikkelijk veel geld voor zo'n kabel. Een paar tientjes heb ik er wel voor over, maar voor €95 wil ik eerst nog wel even kijken of het niet mogelijk is om zelf wat te hobbyen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 22 Apr 2007 11:04 am

Raymond,

In de auto vertakt de kabelboom in verschillende afzonderlijke kabelbomen die verschillende kanten opgaat achter het dashboard en in de carosserie. Mijn ervaring is dat dit heel veel werk en "slopen" van je interieur en dashboard gaat worden. Heb nl ook eens met kabelbomen gestoeid om extra opties in te bouwen.

Ik weet niet of het mogelijk is om de pretbundel bij een auto onderdelen leverancier te krijgen is. Volgens mij maken Citroën en Renault ook gebruik van dit systeem. Dat zou je mogelijk wat geld kunnen besparen.

Succes en laat nog eens weten of de onafhankelijke auto onderdelen leverancier de pretbundel ook kan leveren.

Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter
Geplaatst: 23 Apr 2007 11:58 am

Raymond schreef: He, ik kwam er vandaag achter dat deze stekker bij mij ook gaar is. Van verschillende draden is de isolatie gescheurd. Dit betekent dat in mijn geval ik de spiegels niet meer kan bedienen en het raam ook niet meer automatisch omhoog en omlaag wil.

Hoe zit dit verder in de auto aangesloten? Zit er in de auto ook weer een stekker, lopen de draden dan rechtsreeks door naar de verschillende onderdelen?
Om nou de kabeltjes precies tussen de auto en de deur door te knippen, lijkt mij ook niet alles. Dat is precies het zwakke punt, lijkt me.

€95 is wel verschrikkelijk veel geld voor zo'n kabel. Een paar tientjes heb ik er wel voor over, maar voor €95 wil ik eerst nog wel even kijken of het niet mogelijk is om zelf wat te hobbyen.

Raymond,

Bij mij waren de draden echt uit de stekker zelf losgebroken. Hierdoor kon ik niet meer zien welke draad er op welk stekkercontactje moest worden vastgemaakt. Vandaar dat ik dit maar door de dealer heb laten fixen.

Als je bij jouw 306 ziet dat de draden zijn gebroken en je heb aan beide kanten van de breuk nog wat draad, kun je ze gewoon weer aan elkaar krimpen. Kun je makkelijk zelf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddo
Geplaatst: 23 Apr 2007 08:40 pm

ik ga volgende week ook aan de slag met de draadboom aan de bestuurderszijde

mijne is er erg slecht aan toe... zag al 2 gebroken draden en een aantal liggen gewoon bloot
speakers heb ik al een keer met een eigen kabel gefixt en die doet het prima, maar na 10 maanden zonder m'n raam te kunnen openen, ben ik het wel zat

er zijn 3 verschillende stekkers+draad... 10, 14 en 23 aders
m'n neef bestelt de 14 aderige omdat ik 11 pinnetjes heb in de stekker (hij werkt bij de pug.) en dan kijken we of die pinnen een beetje overeenkomen
die 23 aderige is inderdaad erg duur... hoop dat ik het met een 14 aderige kan doen want dat scheelt weer wat centen en anders wordt het ook de 23 versie

ik moet alleen nog ff van die krimpkousjes halen om alles netjes waterdicht af te sluiten

als ik eraan denk zal ik wat foto's maken en een schema + handleiding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 23 Apr 2007 10:14 pm

Mijn dealer gaf alleen de 23 aderige aan. Maar ik heb ook electrische spiegels, dus ik denk dat ik dan ook wel de uitgebreide nodig heb.

Kost trouwens 76 euro EX btw. Gelukkig ken ik iemand die er korting krijgt en die gaat hem voor mij bestellen. Maar zelfs met die 20% korting blijft het een hele dure kabel.

Ik heb een paar "gewone" autobedrijven gebeld, maar ze geven allemaal aan dat dit echt via de dealer moet.

Een kabel van de sloop lijkt me weinig zinvol. En draadjes doorverbinden/repareren lijkt me ook niet een oplossing. Mijn spiegels blijven dienst weigeren, ook al heb ik met tape alle draden geïsoleerd. Het lijkt me dat ook binnenin mijn stekker het eea is stuk gegaan.

Nog maar weer ff sparen dan. Het is niet alleen die kabel, maar ik wil hem fixen met van die soldeer-krimpkousjes enzo. Dus het gaat al snel richting de 100 euro.

pfff, zo'n nieuwere auto is echt een bodemloze put qua geld. Mijn ouwe 205je kon je tenminste voor een appel en een ei weer gefixed hebben, da's bij deze kar wel anders

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddo
Geplaatst: 26 Apr 2007 09:49 am

alleen de 23-aderige is inderdaad nog leverbaar
kost rond de 78 euro excl. btw

die haal ik vanavond even op en dan volgende week mooi de tijd om hem in te gaan bouwen

hoe werkt dat trouwens met die krimpkousjes? zit daar nog verschil in tussen bepaalde types ofzo? heb die dingen nog nooit gebruikt namelijk... gebruik altijd van die auto-stekkers (rode/blauwe/gele etc met zo'n tang met daarop de kleuren aangegeven)
en kan dat met een gewone fohn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 26 Apr 2007 11:23 am

Ik heb de krimpkousjes al binnen, de kabel komt later deze week nog (ik hoop dat dat lukt, iig. Ik ga hem namelijk niet zelf ophalen.).

De krimpkousjes die ik gebruik zien er hetzelfde uit als die standaard auto-doorverbind-"buisjes" (die je met een tang moet dichtknijpen).

Het verschil is dat ze van doorzichtig plastic zijn, dat krimpt als ze verhit worden. Ook zit er in het midden soldeertin, dat dus smelt en op die manier de kabels aan elkaar soldeert. Grote voordeel van deze dingen vind ik, is dat ze veel buigzamer zijn. Alleen het centimetertje tin in het midden is star, de rest is soepel. Die andere doorverbindbuisjes zijn 2,5-3cm lang en over dat hele stuk onbuigzaam. Dat lijkt me erg onhandig bij zo'n kabel tussen auto en deur.

Het werkt niet met een föhn, dat wordt niet heet genoeg om het tin te laten smelten. Ik gebruik er een soldeerbout op gas voor, die ik hete lucht laat blazen. Werkt perfect

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 27 Apr 2007 09:11 pm

Voor mij wordt het pas volgende week dat ik de kabel kan inbouwen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddo
Geplaatst: 29 Apr 2007 08:18 pm

mijn kabelboom zit erin hoor
nu kan ik weer gewoon m'n ramen bedienen

was 92 euro incl. btw voor de kabel en 3 uurtjes werk in totaal van de eerste bout loshalen t/m de laatste weer vastzetten
meteen nog wat andere dingen gecontroleerd en bekeken

heb alles rustig op m'n gemak gedaan afgelopen zaterdag

de stekker en kabels waren er erg slecht aan toe
tijdens het loshalen van de onderdelen, bleek dat de vorige eigenaar ook al een aantal andere draden langs de stekker had gelegd
1 voor de speakers en 3 voor de centrale deurvergrendeling volgens mij

daardoor hoefde ik nog maar 8 (van de 11 in totaal) draden door te meten en opnieuw aan te sluiten

het is een kwestie van meten (met een ohm meter) welke pin bij welke draad hoort en dit op de oude en nieuwe stekker
de kleuren komen niet overeen... de draden aan de nieuwe stekker zijn genummerd

ik had het probleem dat ik mijn deur niet helemaal weg kon halen, omdat er nog 3 vaste draden tussen de deur en de auto zaten
ze hadden gelukkig wel genoeg speling dat de deur een goed stuk aan de kant kon... het is wel handig om de deur even met z'n 2'en te doen
het kan alleen, want dat is mij ook gelukt... gewoon paar hulpmiddelen zoals een krukje, stapel stenen, paar kleden en wat plakband en je kan hem zonder beschadigen verwijderen en bij de auto neerzetten

hier wat foto's (klik op de foto voor een nieuw venster met een grotere versie)














Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peugiepower
Geplaatst: 29 Apr 2007 08:35 pm

hmmz, dat ziet er uit als een tijdrovend klusje daarom. Veel succes ermee. Ben benieuwd of het lukt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter
Geplaatst: 01 Mei 2007 11:56 am

Mijn kabelboom is inmiddels vervangen door de garage. Kosten €337,10. Duur geintje dus. Maar alles werkt weer (centrale deurvergrendeling, elektrische ramen).

Voordeel is nu ook dat alle draden weer via de stekker lopen i.p.v. buitenom door eerdere reparaties.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddo
Geplaatst: 02 Mei 2007 06:56 am

ik heb lekker laten zitten wat al buitenom liep
als het weer kapot gaat, kijk ik dan wel weer hoe en wat

die 3 uurtjes werk vind ik zelf geen probleem
vind het altijd leuk om zelf dingen te repareren
en het geeft weer voldoening als het dan werkt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 16 Mei 2007 10:08 pm

Afgelopen maandag ben ik ook maar eens gaan knutselen
Bij deze mijn foto-verslag, hopelijk kan iemand anders hiermee zijn voordeel doen

Eerst de stekker losgehaald en de deur verwijderd.
De deur kan je verwijderen door de scharnieren aan de deur los te draaien (vergeet niet de huidige positie van de scharnieren te markeren) en het "begrensstangetje" aan de autozijde los te draaien. Laat eerst het raam zakken, dat tilt wat makkelijker. Vraag ook hulp, zodat de deur niet beschadigt.


Ik heb draadje voor draadje doorgeknipt en met een plakkertje gemarkeerd op welke pool de draad zat aangesloten. Dit heb ik gedaan door bij de stekker een multimeter op de net afgeknipte kabel aan te sluiten en dan elke pool in de stekker af te gaan. Ik heb voor de zekerheid ook genoteerd welke kleur en dikte de kabel had.


Hier een foto van de stekker, er zijn duidelijk een aantal beschadigde kabels zichtbaar.


De kabels heb ik met elkaar verbonden door middel van "soldeer krimpkousjes". Groot voordeel van deze dingetjes vind ik dat alleen het stukje met soldeertin stug is (halve cm ongeveer) en de rest soepel blijft. Dit in tegenstelling tot de normale knijpverbindingen, waarbij je een stug plastic buisje van 3cm moet gebruiken

Eerst de kabels in de huls schuiven:


Dan de hete lucht soldeerbout erop:


En hopsa: een mooie, soepele en waterdichte verbinding:


Alle draadjes van een deur met electrische spiegels, ramen, centrale deurvergrendeling en speakers (ong 16 van de 23 kabeltjes gebruikt. De overige heb ik niet afgeknipt, voor het geval ik in de toekomst nog iets wil doen)


De hele bos weer in de holle ruimte gepropt en het rubber weer op de plaats gedrukt. Wanneer je de kabelboom vervangt, vergeet dan niet eerst het rubbber op de juiste manier over de nieuwe kabelboom te schuiven, voordat je begint met de draadjes aan elkaar te maken. Die krijg je er anders vrijwel niet meer overheen (die dikke stekker past er volgens mij nooit door!). Ik heb op de plek van al die verbindingen ook nog een stuk krimpkous om de kabelboom gedaan (geen foto van gemaakt), om te zorgen dat dat gedeelte zo min mogelijk wordt belast. Het is niet mogelijk om de hele bundel de auto in te duwen, dus je zal het in die holle ruimte moeten proppen. Het is daar mooi droog en ruim, dus je hoeft niet je nieuwe kabelboom heel kort af te knippen. Ik heb denk ik wel 30cm ofso overgelaten, dat past er makkelijk in.


En een fotootje van de nieuwe stekker, aangesloten op de deur. Mijn raam gaat nu weer met een druk op de knop volledig omhoog en omlaag en mijn spiegels zijn nu ook weer electrisch te bedienen.


Ik blijf deze kabel veel te duur vinden (ruwweg 95 euro, inc btw), maar het is niet anders. Ik ben er een hele ochtend mee bezig geweest (vanaf het opzoeken van de spulletjes, tot na het opruimen toen ik klaar was). Het is niet moeilijk, maar wel veel werk en het is ook een secuur klusje. Gelukkig is bij mij alles in één keer goed gegaan, dat mocht ook wel eens een keertje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 16 Mei 2007 10:14 pm

Nog even toevoegen:

De kabels van de nieuwe kabelboom hebben een nummer (1 t/m 23) wat overeenkomt met de pool van de stekker. Zie de foto met de soldeerbout, dat is dus nummer 3. Dat scheelt weer wat uitzoekwerk

En zoals je ook kan zien, is er geen enkel verband tussen kleur en nummer van de oude en de nieuwe kabeltjes. De oude kabeltjes hebben een kabelnummer dat je kan terugvinden in het electrisch schema en dat nummer staat niet op de nieuwe kabeltjes. Zoals je in mijn foto's kan zien, zijn er maar een paar kabels van dezelfde kleur aan elkaar verbonden. Voor de rest is het allemaal verschillend.

Het enige wat overeenkomt is de dikte. Wanneer je bezig bent om een dikke kabel aan een dunne te knopen, doe je dus iets fout!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 20 Mei 2007 02:41 pm

Ah... Dus zo ziet de stekker eruit. Hier kan ik wat mee voor mijn plannen voor van de zomer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 20 Mei 2007 03:21 pm

Heel netjes gedaan Raymond,

Je handleiding kan zo bij de FAQ's geplaatst worden.
Even een tip voor degenen die deze reparatie ook uit gaan voeren.

Ik zag bij Raymond dat hij de deur met 4 bouten losgedraaid heeft bij de scharnieren. Hierdoor moet je, als de deur weer gemonteerd gaat worden, het zaakje opnieuw afhangen. Dat kun je eenvoudiger doen, zonder dat je de deur opnieuw af hoeft te hangen.

Read this:

Op de scharnierpen zitten rubberen dopjes. Die kun je eraf wippen met een schroevendraaier waarna er een bout kopje onderuit komt. Volgens mij is het een binnenzeskant boutje (inbusboutje).
Als je dit boutje bij zowel het bovenste als het onderste scharnierpunt losdraait kun je de deur er later zo afpakken.

Zie de pijlen op de foto, met dank aan Raymond:


De deur blijft trouwens gewoon hangen, dus je hoeft niet bang te zijn dat als je de boutjes los hebt dat de hele handel naar beneden valt. Ja daar heeft Peugeot goed over nagedacht.

Nu de deurvanger losmaken. Dat kun je doen door de pin van de deurvanger met een klein hamertje omhoog te tikken. Als je dit gedaan hebt is het wel opletten geblazen, de deur kan nu helemaal open waardoor je hem lelijk kunt beschadigen.

Hierna de deur iets omhoog pakken, en je hebt hem in je handen.

Het terughangen in omgekeerde volgorde dan kan er niets fout gaan.
Heb het zelf ook gedaan en is een fluitje van een cent.

Succes.
Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjorn
Geplaatst: 22 Mei 2007 09:28 am

persoonlijk vond ik het zelf ook handiger om het hele blokje van de deur vanger los te halen.... maar ieder zijn voorkeur..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 28 Mei 2007 06:11 pm

weet jij mischien ook welk pinnetje op die stekker waar voor is ????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 30 Mei 2007 10:42 pm

Nope, dat heb ik niet uitgezocht. Ik heb gewoon gezorgd dat ik de juiste kabeltjes met elkaar verbond. Wat er dan aanhangt, maakte mij niet uit

(is trouwens ook helemaal niet makkelijk uit te vogelen, volgens mij)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 31 Mei 2007 05:02 am

nee idd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peugiepower
Geplaatst: 31 Mei 2007 11:55 am

bjorn schreef: persoonlijk vond ik het zelf ook handiger om het hele blokje van de deur vanger los te halen.... maar ieder zijn voorkeur..
Hier ben ik het volledig mee eens.

Waar koop je trouwens die mooie krimpkousjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 31 Mei 2007 12:07 pm

Dat weet ik niet, mijn vader heeft die dingen geregeld Ze worden door de elektromonteurs bij hem op het werk gebruikt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 06 Aug 2007 10:14 am

robsterdnbobster schreef: ...Op de scharnierpen zitten rubberen dopjes. Die kun je eraf wippen met een schroevendraaier waarna er een bout kopje onderuit komt. Volgens mij is het een binnenzeskant boutje (inbusboutje).
Als je dit boutje bij zowel het bovenste als het onderste scharnierpunt losdraait kun je de deur er later zo afpakken...
Het is geen inbus, maar een doodgewone moer
Dit is de meest makkelijke manier (mits je in bezit bent van een ratelsleutel) om de deur eruit te halen heb ik vorige week ondervonden. De deur blijft idd gewoon hangen zodra je de moeren eruit hebt. De deurvanger daar heb ik, zoals Bjorn al vermelde, de bouten van losgedraaid, aangezien het pinnetje eruithalen misschien wel makkelijk is, maar terugzetten lastig is. Als het pinnetje wel makkelijk terug te zetten is, dan betekend dat deze versleten is.
De deur er uithalen kun je nog wel alleen af (mits de boel niet klemt) maar er in zetten is verstandig om met z'n tweeën te doen. Meteen de draaipunten weer invetten voordat je de deur terug plaatst, en klaar is Kees

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joeriej
Geplaatst: 09 Aug 2007 01:07 pm

ik had dit probleem ook in mijn 306
alleen washet zo erg dat er al kortsluiting was,

dus alle electronica in de deur is gefrituurd (bedankt vorige eigenaar)\

heb het laten doen omdat de deurvergrendeling, raam opdraai mechanisme, speaker, niks het deed.

was allemaal kapot.

met de rekeningvan 491,75 ben ik niet zo blij maar alles is nu nieuw en werkt weer als nieuw

de beruchte deurstekker
electrische raam meuk (alles, motortje enzo behalve het raam
speaker en de deur vergrendeling werkt ook weer na wat nieuwe meuk.

het was allemaal helemaal weggefikt

en je kan het best de 23 polige nemen want de pinnetjes komen niet altijd overeen op de plaats waar ze horen.

hij is er 4 uur mee bezig geweest om dit allemaal weer voor elkaar te krijgen.

gelukkig ben ik niet de enige.

nu nog de rest van de probs oplossen van mijn 306

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brtk76
Geplaatst: 09 Aug 2007 04:32 pm

mensen wat een t#eringzootje zeg die stekkers, ik zal de mijne es gauw gaan controleren.... alles doet het gelukkig nog... maar wat een ellende...

iig bedankt vast voor die duidelijke reparatiehandleiding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 03 Feb 2008 01:50 pm

robsterdnbobster schreef: Ik heb dat een paar maanden geleden gedaan, een nieuwe kabelboom aan de oude gezet.
De deur kun je er het beste afhalen, dan kun je er het beste bij.

Ik ga er even vanuit dat je de multistekker wilt vervangen die aan de autokant zit en niet de stekker aan de deurkant. Komt het meeste voor heb ik begrepen, de kabelboom in de deur gaat vrijwel nooit naar zijn grootje.

Het is best een gepuzzel, de kleuren en codes die aan de multistekker zitten die je bij een Pugdealer haalt komen nl. niet overeen met de kleuren en codes van de kabelboom die de auto in gaat. De dikte van de kabels gelukkig wel. Ik heb de multistekker meteen tot pretbundel gebombardeerd, wat een spaghetti.

Stappenplan
Kabeltjes aan de multistekker van de auto eerst doormeten met multimeter.
Schemaatje maken van de aansluitingen.
Pinnummers daarin opnemen.
Markeren hoe de kabeltjes aan de autokabelboom zitten.

Heb daarvoor een Excel bestandje gemaakt waar ik de codes van de kabelboom aan de autokant op kon schrijven. Was wel zo handig voor het verbinden van de nieuwe pretbundel.

Bij deze ook het Excelbestandje, let op het is van een cabrio....
https://www.van-huijgevoort.nl/pug306/pretbundel.xls

Het verbinden van de pretbundel aan de kabelboom van de auto heb ik met AMP verbindingskousjes gedaan die je na krimpen met een hetelucht föhn kunt dichtkrimpen. Krijg je geen last van vocht dat altijd in de kokerbalk van de carroserie kan kruipen. Zorg voor een behoorlijke lengte zodat je makkelijk kunt werken. De lengte kun je makkelijk kwijt in de kokerbalk van de carosserie, een kwestie van wriemelen en frummelen als je klaar bent met het verbinden van de draden.

Ben er ongeveer 3 uur mee bezig geweest voordat het klusje geklaard was.

Zie hier een foto van de pretbundel voor montage in de auto.


De kosten zijn trouwens best behoorlijk, de pretbundel koste iets van Eur 95,--.

Ik hoop dat je er zo wat mee kunt aanvangen, zo niet laat het dan nog even weten.
Succes.
Rob


Hoi, ik heb de hele boel na gelezen en WAT EEN <BEEP> WERK ZEG>.<
Ook kan ik niet jou plaatje zien en je exel bestand downloaden. Kan jij daar wat aan doen? alvast bedankt.

Verder zie ik veel in deze posts over het vervangen van de draden op de stekker voor de deur. Is er ook een handleiding voor t vervangen van de stekker op de auto?(kan zijn dat ik de posts niet goed begrepen heb en dit juist die handleiding is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 05 Feb 2008 07:48 pm

Cel4Hir,

Wat betreft de stekker waarvan de kabeltjes doorslijten, dat is voor zover mij bekend altijd de stekker die aan de autokant zit. De deurkant zit vast in de beplating van de deur zelf en krijgt eigenlijk geen mechanische belasting voor zijn kiezen.

De kabelboom die uit de auto komt wordt bij het openen en sluiten van de deur behoorlijk gebogen.

Wat betreft het werk, als je alles goed opschrijft en doormeet valt het reuze mee. Het is cool als na het verbinden van alle kabeltjes in de kabelboom alles weer werkt zoals het hoort.

Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 08 Feb 2008 09:39 am

robsterdnbobster schreef: Cel4Hir,

Wat betreft de stekker waarvan de kabeltjes doorslijten, dat is voor zover mij bekend altijd de stekker die aan de autokant zit. De deurkant zit vast in de beplating van de deur zelf en krijgt eigenlijk geen mechanische belasting voor zijn kiezen.

De kabelboom die uit de auto komt wordt bij het openen en sluiten van de deur behoorlijk gebogen.

Wat betreft het werk, als je alles goed opschrijft en doormeet valt het reuze mee. Het is cool als na het verbinden van alle kabeltjes in de kabelboom alles weer werkt zoals het hoort.

Grtz.
Rob.

Whoops, je heb gelijk. Dat ik daar nie eerder aan dacht
Beetje dom, maar jah, wat dat betreft ben ik ook nog een pug-n00b
is pas me 1e autotje en heb m pas vanaf november, dus moet nog veel leren
Ag jah, ik kan me voorstellen dat t fijn is als alles werkt nadat je veel tijd er in gestopt heb. Maar ik ben als de dood dat ik de boel sloop als ik er aan ga lopen kloten. atm zijn de kabels nog goed, wil er alleen een paar kabels bij maken. En dus wil ik weten waar ik die moet aansluiten, als dat mogelijk is.

Voorlopig is me maandelijkse geldpotje op, maar t kan geen kwaad om alvast even te kijken hoe het moet/ of het uberhaupt kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cel4hir
Geplaatst: 12 Mei 2008 09:54 pm

pffft nu eindelijk deze electro-klus geklaard. heeft even geduurt maar het zit dr eindelijk op

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guido306
Geplaatst: 26 Mei 2008 04:27 pm

Ik heb mijn kabelboom ook een kleine 4 maanden geleden vervangen,en ik heb voor deze bundel bij de dealer 125 euro betaald....

Ik had hem er in 2 uur tijd inzitten...inderdaad met de deur eraf,dat is het makkelijkst...

Gewoon eff met een metertje alle draden doormeten bij welk nummertje op de stekker deze hoort,en dan op die van je auto hetzelfde....Allebei nummeren,en dan gewoon stomweg de nummers van de nieuwe en oude kabelboom verbinden met elkaar...Dus nummertje 2 van de nieuwe kabelboom op nummer 2 van de oude kabelboom...Je houdt er wel een paar over als je niet alle opties op je 306 hebt zitten...
Dit is normaal...

Greetz....Guido306

Peter schreef: Raymond schreef: He, ik kwam er vandaag achter dat deze stekker bij mij ook gaar is. Van verschillende draden is de isolatie gescheurd. Dit betekent dat in mijn geval ik de spiegels niet meer kan bedienen en het raam ook niet meer automatisch omhoog en omlaag wil.

Hoe zit dit verder in de auto aangesloten? Zit er in de auto ook weer een stekker, lopen de draden dan rechtsreeks door naar de verschillende onderdelen?
Om nou de kabeltjes precies tussen de auto en de deur door te knippen, lijkt mij ook niet alles. Dat is precies het zwakke punt, lijkt me.

€95 is wel verschrikkelijk veel geld voor zo'n kabel. Een paar tientjes heb ik er wel voor over, maar voor €95 wil ik eerst nog wel even kijken of het niet mogelijk is om zelf wat te hobbyen.

Raymond,

Bij mij waren de draden echt uit de stekker zelf losgebroken. Hierdoor kon ik niet meer zien welke draad er op welk stekkercontactje moest worden vastgemaakt. Vandaar dat ik dit maar door de dealer heb laten fixen.

Als je bij jouw 306 ziet dat de draden zijn gebroken en je heb aan beide kanten van de breuk nog wat draad, kun je ze gewoon weer aan elkaar krimpen. Kun je makkelijk zelf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janine
Geplaatst: 02 Aug 2008 04:33 pm

zo, vandaag de linker deurkabel vervangen, na goede voorbereiding door de info op dit forum !

allereerst : let op als je een nieuwe kabel wilt bestellen !! Bij navraag bij Nefkens zouden er meer dan 20 verschillende deurkabels bestaan ( en leverbaar zijn ?? ) ; de juiste kabel voor de 1.6 XT ( break ) 1998 ( op basis van chassisnr ) zou maar liefst ruim 150 euro Excl btw moeten kosten, nee dus...

bij een andere kleine dealer kreeg ik veel betere info ; idd een universele vervangingskabel ( peu-nummer 6542.VQ ) met 23-polige stekker en dito kabelboompje ; dat koste 78 euro excl, omdat deze dealer ook nog zo vriendelijk was korting te geven, was ik minder dan de helft kwijt dan bij Nefkens !!
Neem er overigens ook een nieuw doorvoerrubber bij, kost minder dan 2 euro en dan kun de je oude er gewoon afsnijden, veel handiger bij het doormeten !

volgens de in dit topic beschreven methode aan het werk gegaan, eerst alle kabels van de oude stekker doormeten en markeren ; bij mij 17 van de 23 in gebruik ; de kleuren matchen niet met de vervangingskabel, dus heel goed en precies markeren, anders wordt het een drama
dan de corresponderende kabels in de nieuwe kabelboom opzoeken, zijn gelukkig genummerd zoals de polen in de stekker, maar er zijn een stel identieke kleuren in de kabel, goed opletten dus...

dan alle kabels verbinden, de dikste 4 met kabelschoentjes, de rest gesoldeerd en dan met goede 'krimpkous' sealen ( heteluchtpistool nodig, maar werkt dan prima )

uiteindelijk een uurtje of 3 werk, maar zeer dankbaar : alles werkt weer perfect, spiegelbediening li en re, centrale deurvergrendelingen doet het weer in alle variaties en de raambediening werkt weer li en re zonder kuren ; het linker raam gaat nu zelfs automatisch geheel open en dicht als je het knopje even vasthoud !!

een precies werkje, maar goed te doen als je van klussen houdt

wat foto's :












PS : dit is wel de 'papa' van Janine, dochter rijdt, papa sleutelt !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 02 Aug 2008 04:54 pm

Super post hierboven...

Misschien bovenstaand schema's kopieeren naar How-to?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 03 Aug 2008 10:40 am

is er iemand die een schema heeft van de 23-polige pinbezetting?

ik wil er dan weleens een howto van schrijven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trust
Geplaatst: 26 Apr 2009 05:49 pm

Heb laatst ook de pret bundel (6542.VQ) gehaald en geinstalleerd. Was 3 uur werk en kostte 97 euri's.

De deur verwijderen en weer plaatsen is het minste werk. Het meeste tijd kost het stuk voor stuk solderen van de draden aan je auto nadat je ze hebt gelabeld en doorgeknipt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Battelke
Geplaatst: 04 Nov 2009 10:12 pm

Is er iemand die weet welke kabel (pin) voor welke bediening dient?

Zonder nadenken alle kabels doorgeknipt (natuurlijk een aantal met dezelfde kleur) en met vergelijken hoe de kabels doorgeknipt waren de meeste kabels terug op de juist pin kunnen aansluiten.

Nu werkt alles, centrale, vensters, ... behalve spiegel passagierszijde. Deze kan ik links en rechts bewegen, maar niet naar omhoog en omlaag (lampje van de batterij gaat zelfs branden als ik dit probeer te doen...) Dus weet iemand welke kabels/pinnen van de omhoog en omlaag bediening zijn van de spiegels passagierskant? Niet veel zin om alle kabels terug los te doen om te zien wanneer wat niet meer werkt.

Alvast bedankt.

Groeten Bart

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 05 Nov 2009 07:10 pm

@Battelke.

Daar vraag je wat.

Ik denk dat je dit het beste door kunt meten.
Even iemand de schakelaar van de spiegels laten bedienen en met een multimeter meten op welke draad spanning komt te staan.

Weet even niet welke fase je hebt maar hieronder het schema van de spiegelbediening voor zowel een F1 als een F2/F3.

Schema van een Fase 1.


Schema van een Fase 2/3.


Je ziet dat er naar elke spiegel drie draden gaan. Één die beide spiegels verbindt en een draad naar het L/R motortje en U/D motortje.

Misschien heb je er wat aan.

Succes.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bikkelmen
Geplaatst: 01 Dec 2009 07:14 pm

Hey mensen.

Ik ben van de week even langs de peugeot dealer gereden in velserbroek. Zo een stekker kost daar gewoon 170 ex btw.
Dat vind ik wel aan een dure kant. Weet iemand misschien een de omgeving haarlem een goedkopere te vinden. Of een idee waar ze die stekker nog meer verkopen.

Alfast bedankt.

Gr Brian

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janine
Geplaatst: 01 Dec 2009 08:12 pm

Citaat: allereerst : let op als je een nieuwe kabel wilt bestellen !! Bij navraag bij Nefkens zouden er meer dan 20 verschillende deurkabels bestaan ( en leverbaar zijn ?? ) ; de juiste kabel voor de 1.6 XT ( break ) 1998 ( op basis van chassisnr ) zou maar liefst ruim 150 euro Excl btw moeten kosten, nee dus...

bij een andere kleine dealer kreeg ik veel betere info ; idd een universele vervangingskabel ( peu-nummer 6542.VQ ) met 23-polige stekker en dito kabelboompje ; dat koste 78 euro excl, omdat deze dealer ook nog zo vriendelijk was korting te geven, was ik minder dan de helft kwijt dan bij Nefkens !!

Neem er overigens ook een nieuw doorvoerrubber bij, kost minder dan 2 euro en dan kun de je oude er gewoon afsnijden, veel handiger bij het doormeten !


onder nummer 6542.VQ kun je bij een peugeot-dealer de universele kabel bestellen voor minder dan de helft

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Middystyle
Geplaatst: 16 Dec 2009 07:03 pm

Handige topic, ik kwam het even niet tegen, maar ik zit ook met het probleem dat de cv het niet doet via de bestuurderszijde...

Hier linkje naar mijn topic voor het geval dat...

https://team306tuning.forumup.nl/vie...=team306tuning

Maar ik weet wat mij te wachten staat, en zal er binnenkort mee aan de gang gaan, als ik de rest van de storingen, reparaties en spul wat aan vervanging toe is op papier heb...

Ik zal deze topic dan ook zeker gebruiken als referentie!

Bedankt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bikkelmen
Geplaatst: 29 Dec 2009 05:25 pm

janine bedankt.
Maar waar heb je de kabel gekocht dan. Was bij nefkes in velserbroek geweest en kosten de kabel 180 ex btw.
Alfast bedankt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door higgy
Geplaatst: 04 Jan 2010 06:04 pm

Mannen, mijn deurvanger van het linker achterportier is een tijdje geleden verdwenen. Gewoon: foetsie. Enige tijd daarna hield de cpv van datzelfde portier ermee op. Jullie bovenstaande verhalen lezende lijkt het mij dat mijn motortje niet kapot is, maar dat (doordat mijn kids de deur te ver openden door de ontbrekende deurvanger) er een adertje (of meerdere) kapot is (zijn).
Zijn jullie het eens met m'n redenering?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 04 Jan 2010 07:13 pm

Zou zo maar kunnen.

De enige manier om er achter te komen is het rubber dat om de kabelboom zit wat in elkaar te schuiven. Doe dit wel zonder sleutel in het contactslot. Mochten er kabeltjes gebroken zijn, dan loop je niet het risico op de patsboem show met doorgeslagen zekeringen als resultaat.

Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Broozer
Geplaatst: 14 Mrt 2010 03:46 pm

Vanuit mijn 306forum topic ben ik uiteindelijk hier gekomen
https://www.306forum.nl/viewtopic.php?t=3333

Helaas staat dus voor mij hetzelfde te wachten, eerder vandaag voorzichtig die boomstekker losgehaald, 2 kabels zijn 100% gebroken (dun rood en geel - speaker - mijn initiele probleem), de rest is bij aantal kabels het koper goed zichtbaar en mischien nog vast aan 2-3 koperdraadjes.

Verderop blijkt dat er al eerder onderhoud is geweest, zitten in de rubber hoes 2 krimpkousjes, de connector zelf heeft ook wat scheurtjes.

Eerder had ik al nagevraagd wat het kost om het te vervangen, ergens richting de 300-350 euro, wat voor een auto van net 2000 euro het absoluut niet waard is. Nu heb ik een 306 model zonder electrische ramen en zover ik kon zien wordt amper de helft van de pinnen gebruikt. Is het dan handig de overige (14?) draden wel in tact te laten voor mogelijke latere reparaties?

Eerst maar die universele stekker gaan bestellen, daarna een week mentaal voorbereiden en hopen op beter weer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 30 Aug 2010 09:59 pm

ik ben vanavond ook bezig geweest met de stekker vervangen aangezien men centrale vergrendeling op de bestuurders stoel niet meer werkte.

wa een gedoe met al de draadjes maar het voordeel is wel dat de vergrendeling weer werkt
en het nadeel da de ramen niks meer doen nou
dus eerdaags weer eens de deur eraf en alles nakijken.

nie toevallig al iemand hier die zo'n schema heeft waar alle draadjes voor zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M Roels
Geplaatst: 29 Sep 2010 04:46 pm

Bah, dit staat mij ook nog te wachten omdat ik men fase 3 deurpanelen heb in men fase 1 en dat elektrisch gedoe is heeeel ingewikkeld

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tha barry
Geplaatst: 27 Okt 2010 09:14 pm

was ook een kabel bij mij gebroken in die rubber leiding tussen deur en auto (van de speaker), en een paar andere kabels was de isolatie gescheurd

kapotte kabel beetje simpel aan elkaar geknepen na van alles in de deur doorgemeten te hebben. maar is me wel gelukt XD
verder werkt alles nog steeds.

grtz.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mvarenthals
Geplaatst: 07 Feb 2011 11:32 pm

Beste forumleden.

De 306 van mijn vriendin had ook sinds kort dat haar linker raam (elektrisch) niet meer deed. Helaas stond hij op dat moment open.
Dus even wat spanning op de motor gezet zodat hij dicht is.

Nu deed de volgende dag de bediening bij de bijrijder het ook niet meer (begreep dat dat dezelfde kabelboom is)

Ook doet haar elektrisch schuifkanteldak het niet. Klopt het dat dit ook via die kabelboom geregeld wordt of is dit iets anders?
Het is wel typerend allemaal tegelijk gebeurd.

Bij een garage even een andere schakelaar eraan gehangen en die deed ook niks. Dus daar zit het probleem niet in.
De elektrische spiegelbediening doet het nog wel.

Kwestie van een slechte kabelboom dan ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FunkyK
Geplaatst: 18 Jan 2012 07:52 am

Hey,

ik heb een gelijkaardig probleem, na het vervangen van mijn deur (de oude had een minder leuk contact met een Honda-motor...) is mijn wagen een heuse kerstboom geworden... Zet ik het licht aan, valt de radio uit, zet ik de pinkers aan, begint mijn dashboard te knipperen, raampjes doen het niet meer en de spiegels evenmin... Ik dacht dus aan een verkeerde massa-kabel ergens, ofwel de kabelboom in de deur te vervangen, maar, kan die er wel uit??? En hoe, iemand een idee?

greetz
Kevin

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft