Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 11 van 11

Onderwerp: Aandrijfas of wiellager??

  1. Naar Boven | #1
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Aandrijfas of wiellager??

    Hallo mederijders,

    Na al heel wat werk verzet te hebben, draagarmen en distrubutie(3 weken geleden) en dergelijke gebeurde er 2 dagen geleden iets nieuws.
    Als ik nu ga rijden krijg ik na 5 minuten een joelend geluid te horen, volgens mij links voor.
    Het harde geluid is niet afhankelijk van bochten maken, als ik accelereer word het wel veel minder en rond de 40km is het ook stil.
    De koppeling intrappen maakt ook niets tijdens het rijden.
    Er zit geen speling op het wiellager en het stuur trilt niet en de auto remt ook recht.
    Heb het wiel eraf gehad en zie niks afwijkends.
    Tijdens de keuring 2 weken geleden zei de keurmeester wel dat de linker aandrijfas iets hoorbaar was, maar dat dit te verhelpen is door vet in de hoes te pompen.
    Heb ik gedaan, maar maakt niets.
    Wat ik weet is dat als een aandrijfas kapot gaat, je dit gaat voelen door trillingen en getik in de bochten.
    Een wiellager moet speling hebben, of een warme velg opleveren.
    Maar niets van dit alles, alleen een hard joelend geluid.
    Nu weet ik dus niet wat ik moet gaan vervangen, heeft er iemand hier nog een andere mening over?
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  2. Naar Boven | #2
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 11:24
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.111
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Soms komen dit soort geluiden van het tussenlager van de lange aandrijfas af.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  3. Naar Boven | #3
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Tussenlager is een goede,

    Joelen is vaak het geluid van iets wat draait en versleten is, homokineet is vaak een tikkend geluid en een wiellager zal moeilijk draaien. Als het het tussenlager is kan het zijn dat deze ook aan het doordraaien is en zo de motorsteun sloopt. Heb je al hiernaar gekeken ?

    Heb je de auto al opgekrikt en aan het wiel gedraaid ? Hoelang duurt het voor het wiel hiermee stopt ? Als je remmen niet te vast staan moet het wiel zeker 5 keer soepel ronddraaien.
    Het gaat vooral om het soepele. Als je het stuur draait en dan aan het wiel draait en het is de homokineet hoor je getik (rij omstandigheden nabootsen terwijl de auto opgekrikt staat).

    Vaak is het zo als je in de auto zit en links iets hoort dat het de rechterkant van de wagen is. Geluid weerkaatst. Het hoeft echter niet zo te zijn.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heb de auto net opgekrikt en de linker as maakt beduidend meer lawaai dan de rechter.
    De rechter is toch de as met het steunlager?
    Is de linkeras makkelijk te vervangen, krijg ik deze zo eruit of moet de fusee ook los?
    En waar vul ik de bakolie dan weer bij?
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  6. Naar Boven | #5
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    rechter is met steunlager inderdaad,
    Linkeras maakt geluid dus dan zou het goed het lager kunnen zijn als die joelt
    of tikt de as ?
    meestal moet de fusee los want de assen zijn zo gemaakt dat onder het rijden en sturen dat de as nooit uit de bak kan vallen, uit de fuseekogel halen en dan kun je de veerpoot iets op zij trekken waardoor je de as uit de naaf kunt halen.
    De aandrijfas zit met dop 36 of 35 vast in de naaf en die moet ook eerst los, laat iemand remmen als je die moer los draait of met een luchtsleutel. Dan draait de as niet mee. Daarnaast moet de keerring (5 tot 10 euri) vervangen worden wegens lekken na het eruit halen van de as.
    Als je niet vaak met die assen heb gewerkt is een ruilas (nieuwe kost rond de 6 tientjes) beter want de homokineet moet los geslagen worden en je kan ze snel kapot slaan waardoor een nieuwe niet goed terugpast. Daarnaast zit je met die tripode die los moet in de ashoes bij de bak met daarna 2 nieuwe ashoezen.

    Wiellager moet dan weer ingeperst worden en kun je het beste testen als de as eruit is (wiel erop en draaien). Kost rond de 5 tientjes en hiervoor moet de hele fusee uitgebouwd worden. meestal vervang ik gelijk het wiellager mee met de as want vaak gaan daarna de lagers ook kapot.

    Als je links op de bak kijkt van uit de wielzijde zie je 2 doppen met een vierkante inbus-achtige aansluiting. De bovenste is om te vullen en de onderste is om af te tappen. Die kun je losdraaien met een speciale olie aftap sleutel of kapotte tap. Ik heb een sleutel gemaakt van een oude tap die ik een losse dop heb geperst en nu op een ratel past.

    Al met al is het goed te vervangen maar waar het meeste werk in gaat zitten:

    - Keerring moet er weer recht ingeslagen worden anders gaan die weer lekken (met een grote dop ofzo)
    - fuseekogel moet los en vaak zijn die toch niet zo goed als gedacht en moet die ook vervangen worden
    - moet aandrijfas los krijgen (als ze niet op moment vast zitten kunnen ze goed vast zitten)
    - aandrijfas zit vast in de wielnaaf (veiligste methode is om die uit de fusee te persen, slaan met een hamer kan maar als de as niet vervangen moet worden sla je de schroefdraad rot. Moer er een stukje opdraaien kan maar de moer sla je dan zoiezo kapot dus moet je wel een nieuwe bij de hand hebben)
    - wiellager eruit en nieuwe erin persen met werkplaatspers
    - Naaf eruit en weer erin persen
    - Stomme veerring eruit halen en weer erin (gaat met speciale tang)

    Nieuwe as is een uurtje werk, nieuw lager komt er een uur of 2 bij

  7. Naar Boven | #6
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor de reactie.
    Morgen ga ik eraan beginnen, lijkt me allemaal niet zo heel spannend.
    Word vervolgd...
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  8. Naar Boven | #7
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    succes ermee !!

    Als er iets is stuur ff een pb, zal proberen gelijk te reageren..

  9. Naar Boven | #8
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ok, das heel vriendelijk
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  10. Naar Boven | #9
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    en gelukt ??

  11. Naar Boven | #10
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hallo,

    De aandrijfas zit er in middels onder.
    Was een makkie.
    Gelijk de bak olie ververst, wat niet overbodig was.
    Het heeft iets langer geduurt omdat ik de verkeerde as had gekregen, daarna was het nog ff zoeken naar een dop 36.
    Hij rijd weer perfect
    Cabbie bedankt voor de tips
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  12. Naar Boven | #11
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Goed dat het is gelukt.

    Graag gedaan !


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Aandrijfas vervangen
    Door kay81290 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 10-01-13, 08:38
  2. aandrijfas los maken
    Door Sebaviaan in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 11-06-09, 16:59
  3. aandrijfas
    Door Lexx in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 17-02-09, 19:21
  4. lekage aandrijfas
    Door garf in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 17-03-07, 18:43

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.