Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 10 van 10

Onderwerp: Electrische ramen; zo moeilijk kan het toch niet zijn?

  1. Naar Boven | #1
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Vandaag om 14:46
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.369
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Electrische ramen; zo moeilijk kan het toch niet zijn?

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Mannen,

    Ik heb weer eens iets vervelend lastigs:

    Vorig jaar heb ik beide deurstekkers opnieuw gesoldeerd, en de ramen allemaal gesmeerd en nieuwe onderdelen geplaatst. Alles koek en ei. Ramen gingen mooi soepel tot het rechter raam iineens niets meer deed.

    Vandaag ben ik daar eens naar gaan kijken. Ik heb de bedrading doorgemeten, en daaruit blijkt dat de stekker de op het rechter motortje zit, de opgaande en neergaande 12v afgeeft; bij het ene pinnetje meet ik 12v als ik de schakelaar naar boven wip (ik hoor dan ook duidelijk het motortje aanzetten), en bij de andere pin meet ik 12v als ik de schakelaar naar beneden druk. Dit geldt voor beide schakelaars (bestuurders en bijrijders kant). Echter, als ik de schakelaar naar beneden druk, gaat het raam dus niet naar beneden. Ik heb alles gecontroleerd, maar ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat het motortje niet goed meer is.

    Weet iemand of dit mogelijk is, dat het maar 1 draairichting is die kapot kan gaan? Wat ook opvalt is dat 1 van beide kabels superstrak gespannen staat. Kan ik dat motortje gewoon doormeten?

    Bijkomend probleem is dat mijn spiegels ook helemaal niets doen...

    Ik heb dus de draadboom doorgemeten en die zijn aan beide zijden 100 punten. Ook heb ik de schakelaars uit elkaar gehad en schoongemaakt.
    Niets bijzonders aan de hand.

    Iemand een idee? Of denk ik te moeilijk, en is die raammotor gewoon kapot?

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    UA   

  2. Naar Boven | #2
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 18:26
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heb je nog een andere schakelaar liggen voor je ramen?
    Heb bij de 205 ook weleens zoiets gehad en daar bleek de schakelaar in de bijrijdersdeur het probleem te veroorzaken.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  3. Naar Boven | #3
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het is wel heel toevallig dat zowel het raam als de spiegel niks doen. Is de massa vanaf de deur nog wel goed?

    Tikt de motor wel als je neer drukt? Glijd het raam wel soepel of zit het mechanisme niet vast? Is een schaar mechanisme toch? Kan zijn dat deze voorbij zijn dode punt zit en dat hij daarom niet meer wil inklappen.

    Motor kan 2 kanten op omdat voor op er spanning op de ene kant van de motor word gezet en de andere kant dus een min word en neer werkt precies andersom.

    Dus zou eerst eens nagaan of er wel een goeie min tot stand komt op de andere stekker. Dus in bijde stekkers een meet pen en kijken wat je meet in zowel op als neerwaartse richting. Motor kun je ohms doormeten door op elke aansluit klem een meet pen te zetten em dan kijken was je meter ohms meet (zal ongv 50ohm zijn)

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Vandaag om 14:46
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.369
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Die massa kan inderdaad. Tis een kabelmechanisme met een momorailtje: erg kwetsbaar dus. Alles lijkt echter goed te zijn. Tis wel opvallend dat de enkele raamschakelaar van de passagierszijde veel meer draden heeft als de bestuurderszijde. De motor tikt dus NIET als ik hem open/naar beneden druk, maar als ik de stekkker eraf haal, en meet, dan is de aanvoer wel okee. Vandaar dat ik dus aan een kapotte motordacht, maar die massa is ook nog een optie dus?

    Beide sppiegels doen dus helemaal niets. Ik dacht eerst aan een zekering, maar ze zijn allemaal goed.

    @ruud, ik heb er helaas niet eentje. Ik zal eens op de sloop gaan kijken.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Laatst gewijzigd door Muschkie; 18-04-13 om 17:58.

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    28-10-19 om 21:47
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Schakelaar is idd ook een goeie. Klopt idd dat die aan de bijrijderskant meer draden heeft daar komt eem voeding + schakeldraden van de bestuurderkant en dan nog de schakeldraden van die schakelaar op.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #6
    Sander Swinkels's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2008
    Laatst Online
    04-10-19 om 15:22
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.106
    Topics
    67
    Auto
    Ford Mondeo ST220 Station
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar
    2002
    Kleur
    Zilver

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Neem een stekker vanaf je motortje met 2 draden.. Houd ze op rechtstreeks op een losse accu.. 1 op de plus, ander op de min.. Dan moet je raam werken.. Zo niet, motortje kapot..
    Probeer de draden ook ff om te wisselen.. Kan zijn dat ie het dan wel doet, aangezien hij op de ene manier (draad 1 plus, draad 2 min) omlaag gaat en op de andere manier (draad 1 min, draad 2 plus) omhoog gaat..

    Dan kun je uitsluiten of het je motortje is of dat het ergens anders zit.. Anders is het alleen maar gissen omdat er kabels en schakelaars tussen zitten..

    Succes

  8. Naar Boven | #7
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    03-04-16 om 00:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En de BEIDE spiegel dan ?
    Dan moet er toch links iets niet goed doorgegeven worden.


  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Vandaag om 14:46
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.369
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @ Sander, zo zal het wel moeten om dingen uit te sluiten.

    @ Nico; ik denk ook dat de beide spiegels een ander verhaal zijn...
    Daar heb ik nog niet eens goed naar kunnen kijken...

    Ik sluit niet uit dat de linkerdeur er nog eens uit moet...

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    03-04-16 om 00:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    60
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    oké, bij mij was dat gewoon de schakelaar vervangen en klaar (gelukkig)
    knopje spiegel linkerkant<>rechterkant was kaduuk.


  11. Naar Boven | #10
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Vandaag om 14:46
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.369
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dat lijkt bij mij allemaal nog goed. Het knopje werkt, en toen ik de schakelaar uit elkaar heb gehaald, waren er geen losse stukjes te zien

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Ramen gaan moeilijk
    Door MikeBreda in forum Electronica
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 30-03-13, 14:54
  2. electrische ramen => aan de bestuurderskant
    Door mikeman in forum Electronica
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 25-03-13, 00:52
  3. (Brandon) - electrische ramen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00
  4. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00
  5. (dolluh306) - electrische ramen soms niet open/dicht
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 03:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.