Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 26

Onderwerp: Wisselen D-riem en waterpomp

  1. Naar Boven | #1
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Wisselen D-riem en waterpomp

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo mede peugeot bestuurders,

    Gisteren ben ik begonnen met het vervangen van de draagarmen en de D-riem met waterpomp en spanrol.
    De draagarmen zitten er al onder, was een klusje van niks.
    Daarna begonnen aan de d-riem.
    Dit vind is tot nu toe goed te doen...( nu ben ik storingingsmonteur in een fabriek en wel gewend om zwaar te sleutelen)
    Laat het nu zo zijn dat de verkeerde waterpomp en d-riem geleverd is, en probeer dat maar eens op zaterdagmiddag te kopen.
    De waterpomp heb ik wel kunnen kopen, de d-riem nog niet.
    Daar moet ik op wachten tot maandagmorgen.
    Ik heb op internet een een hele goede how-to gevonden, deze heb ik iets aan gepast en zal ik later hier plaatsen met foto's als er belangstelling voor is.
    Is er iemand met een haynes manuel die even voor mij kan kijken wat het aanhaalmoment van de spanrol is?
    Volgens de how-to is dit 23NM, maar is dit niet veel voor een M6?
    Anders vraag ik het wel even na bij de dealer.
    Hierbij ook een paar foto's hoe het er nu bij staat.
    Word vervolgt...CAM00052.jpgCAM00053.jpg
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  2. Naar Boven | #2
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    In mijn data staat 20Nm (zie plaatje):

    Bijlage 3788

    Jammer dat je zo ver weg woont. Heb er hier een paar liggen.

    Succes in ieder geval

  3. Naar Boven | #3
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Jep 20Nm.

    Zorg ervoor dat je iig een NIEUWE waterpomp neemt. Liefst goed aftermarket merk als SKF oid (metelen schoepenwieltje) anders is de kans op lekken groot. Verder is riempje wisselen van een TU motor goed te doen. Als je klaar bent even met de dopsteutel/ratel even de krukas 4 keer ronddraaien met de bougies gedemonteerd. Dan voel je ook of je de boel goed op tijd hebt, en de kleppen de zuigers niet raken.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heren bedankt voor de info. grzzz

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.3.6; nl-nl; LG-E400 Build/GRK39F) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.1 MMS/LG-Android-MMS-V1.2
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  6. Naar Boven | #5
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 13:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij de tu idd een eitje aangezien je overal goed bij kunt. bij de xu en vooral de gti een drama aangezien je nergens normaal bij kunt komen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  7. Naar Boven | #6
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Bij de tu idd een eitje aangezien je overal goed bij kunt. bij de xu en vooral de gti een drama aangezien je nergens normaal bij kunt komen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Dat is altijd een ramp bij 16v motoren, blok kantelen, boutjes die verrot zijn en je vingers die de andere kant op zouden moeten buigen

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 13:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij de gti hoefde het blok niet perse gekanteld te worden alleen moet je dan een korte inbussleutel hebben. Maar je bent wel ellendig lang aan het knoeien om het ding op zn plek te krijgen en voor het op spannen moet je een beetje lenig zijn.

    Met de tu was ik binnen een half uur klaar en bij de
    Xu stond ik na 1:30 uur nog te knoeien om de kap terug te plaatsen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Heb nog niets met een gti gedaan. Het beste om een riem te vervangen was bij mijn audi's V6. Voorfront eraf en je kan overal bij. Ideaal werken zo.

    Mijn probleem vindt ik altijd dat je niet weet of de boutjes die je vast hebt wel de goede zijn. Er zit er altijd wel 1 verstopt haha
    Vooral als je ze terug plaatst dat ze dan goed vastzitten. Wil niet nadenken dat er toch 1 los trilt en je meer schade hebt.
    Je draait ook snel wat kapot als je loopt te kloten en heb liever zicht op wat ik doe.

    Fijn he, rot kappen (grrrr)

  10. Naar Boven | #9
    Ro-Jo's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    05-09-13 om 23:42
    Locatie
    Deventer
    Leeftijd
    44
    Berichten
    69
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / TU5JP NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Alles zit er weer op, en de auto rijd fantastisch.
    wat een verschil die nieuwe draagarmen.
    was een leuk projectje, nu weer een nieuwe verzinnen.
    Ik denk dat het volgende de bumpers zullen zijn, opnieuw spuiten.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 2.3.6; nl-nl; LG-E400 Build/GRK39F) AppleWebKit/533.1 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/533.1 MMS/LG-Android-MMS-V1.2
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen...

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2012
    Laatst Online
    29-06-17 om 14:44
    Locatie
    Breda/Roosendaal
    Leeftijd
    29
    Berichten
    7
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / TU5JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Robert,

    Als die how-to zou willen delen zou je mij daar heel blij mee maken. Mijn distributieriem is inmiddels ook aan vervanging toe.
    Heb je daarnaast ook te typenummers van de goede riem en waterpomp (of vervangings kit)? Dan kan ik dat in ieder geval controleren bij het bestellen.

    Edit: bij nader inzien, zie ik dat mijn auto wat nieuwer is. En dat ik dus waarschijnlijk een ander type motor heb?

  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 13:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat voor motor hangt er in?
    Bij brezan kunnen ze via kenteken de juiste d-riem set bestellen.

    Bestel wel een set met d-riem, waterpomp en spanrol. Alleen de riem kan je uiteindelijk een hoop ellende geven (zijn er al genoeg geweest waar de spanrol een paar duizend km later kapot ging)

    Op een tu is het vervangen van de d-riem best simpel.

    Multiriem en dynamo riem er af halen.
    Kap van d-riem verwijderen.
    Spanrol los draaien en zodat de spanning van de riem is (wel onthouden welke kant hij op zat gedraait).
    D-riem er af halen (onthouden hoe de riem over de diverse pouli's loopt)
    Radiateur leeg laten lopen.
    Waterpomp en spanrol demonteren.
    Nieuwe waterpomp en spanrol plaatsen.
    Nieuwe d-riem er op zetten.
    D-riem opspannen met de spanrol (je moet hem nog ongeveer 2 cm kunnen weg drukken in het midden van de langste vrije ruimte).
    Spanrol in de juiste stand houden en bout vast draaien.
    Multiriem en dynamoriem weer montereb en opspannen (moet je op spanning ook ongv 2 cm kunnen weg drukken in het midden van het langste vrije deel)
    Radiateur afvullen en ontluchten.

    1 tip aangezien je het kvs toch moet aftappen vervang dan ook direct de thermostaat en vul het systeem af met nieuwe kvs.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  13. Naar Boven | #12
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vergeet je niet 4 slagen met de hand ronddraaien en d-riem opnieuw spannen ?


  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 13:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Waarom? Langste kant zit tegenover de spanner dus zodra je die ongv 2 cm kan weg drukken is de spanning aan de kant van de spanner al hoger dus na die 4 slagen verdeelt die extra spanning zich weer.

    Heb ik toen bij de 1.6 ook niet gedaan, gewoon nieuwe set geplaatst en gespannen en gaan. Heb nooit problemen gehad. Als hij te slap staat hoor je dat ook direct en als hij te strak staat ook. En ja als hij veel te slap staat (maar dat zal je niet gebeuren) dan schiet hij over de tanden heen.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 18:26 ========== De vorige post was op 18:22 ==========

    Bij de gti is dat al helemaal overbodig aangezien de nokkenas pouli's verstelbaar zijn.
    Bij de gti moet je daarom ook echt de krukas en bijde nokkenassen blokkeren dmv een bout. Dan draaien je de pouli's iets los en span je het geheel en na het spannen draai je de pouli's weer vast en haal je de blokkeringen er uit.

    Alleen gat dat verhaal hier niet op.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  15. Naar Boven | #14
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Als hij te slap staat hoor je dat ook direct en als hij te strak staat ook. En ja als hij veel te slap staat (maar dat zal je niet gebeuren) dan schiet hij over de tanden heen.
    Dit dus
    Te strak zou je dan pas horen als je start, te slap idem.
    Tevens met de 4 slagen controleer je de synchronisatie.

    Als je zo zeker van je zaak bent gewoon doen, nix contreleren en gaan met die banaan

    I.d.d. dat opspannen heeft geen nut bij een zelfspanner die in de GTi zit, daar hebben ze dat ding voor uitgevonden.
    En nee die past niet bij een "gewoon" motorblok, zit een bout in de weg die dan je riem afslijt.


  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 13:58
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.932
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1999 / XU10J4R RFV
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heb nog wel 1 tip. Stel de kleppen even na die tijd.
    Niet perse noodzakelijk maar daar maak je het net wel even helemaal mee af (adviseerde mijn garage
    Mij ook toen ik de d-riem ging doen)

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 18:42 ========== De vorige post was op 18:34 ==========

    Mijn gti moet ik nog met het handje spannen maar dat verandert zodra ik met het blok bezig ga.

    De langste kant waar je de spanning van de d-riem moet meten zit aan de andere kant van de nokkenas en krukas dus zodra daar de spanning goed is zit het voor de rest ook helemaal goed.

    Tis misschien wel even verstandig om de stand van de krukas pouli en nokkens pouli te markeren zodat je kunt zien of deze tov elkaar te veel verschoven zijn.
    Maar opzich kun je weinig fout doen met de d-riem wissel bij een tu (komt ook omdat je overal goed bij kunt komen)

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 18:44 ========== De vorige post was op 18:42 ==========

    Van te strak overkomt je trouwens niet direct iets alleen hoor je hem dan brommen dan is het wel verstandig om hem iets slapper te zetten. Voor het spannen van de d-riem hoeft de kap alleen maar los.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 19:05 ========== De vorige post was op 18:44 ==========

    Wat je ook kunt doe is zodra je de riem iets gespannen hebt de bougies er uit halen en dan helemaal op spanning zetten.


    Maar de keuze hoe je het precies gaat doen laat ik aan jou.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 2.0 16V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease
    Reply With Quote Registreer Om Te Antwoorden UA    UA    UA    UA    UA    UA    UA    UA   


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Temperatuur sensoren op de waterpomp
    Door Joostharry in forum Electronica
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 28-05-13, 21:50
  2. Waterpomp vervangen --> ook distririem?
    Door alkos in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 05-12-11, 08:52
  3. welke waterpomp 1.4 TU KDX motor?
    Door Sebaviaan in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 20-01-11, 09:21
  4. Bij distributieriem vervangen ook waterpomp ?
    Door smitje52 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 02-03-09, 21:21
  5. Motorblok wisselen
    Door Sander in forum Project Showcase
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 07-01-07, 16:23

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.