Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: Thermostaat vervangen 1.8 8v

  1. Naar Boven | #1
    Anton's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    22-03-16 om 08:00
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    27
    Berichten
    92
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Thermostaat vervangen 1.8 8v

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo allemaal,

    De temperatuurmeter van mijn Cabriolet schommelt eigenlijk continu rond de 80 graden.
    Wanneer je met de auto stil gaat staan staat de naald wel gewoon netjes op 90 en slaat de fan aan, maar wanneer je bijvoorbeeld weer 80 km/h gaat rijden, daalt de temperatuur snel naar 80 graden.
    Dit duidde naar mijn mening op een thermostaat die zijn werk niet doet.. Dus vandaag een nieuwe gehaald van Gates. (met een openingstemperatuur van 88 graden).

    Bij mijn vorige auto (106 XSI) heb ik de thermostaat ook vervangen, maar ik heb het idee dat het daar iets gemakkelijker was?
    Die was snel te vervangen en goed te ontluchten.

    Hoe kan ik bij mijn 1.8 8v blok het beste stap voor stap te werk gaan? En waar zitten bij deze motor alle ontluchtingspunten? Bij mijn 106 zaten deze op de radiateur, het thermostaathuis en op één van de kachelslangen dacht ik.

    Ik heb maar even een foto'tje van internet geplukt van de motor waarover het gaat:
    Misschien dat iemand op deze foto met paint aan kan geven waar ik alle ontluchtingspunten vindt.



    Mijn dank is alvast groot! Hopende dat ik straks ook weer een warmer interieur heb
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Anton; 12-03-13 om 17:44.

  2. Naar Boven | #2
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    18-10-19 om 17:05
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland



    Maar een motortemperatuur van 80 graden is met dit koude weer niet bijzonder laag of zo. Ik zou er niks aan doen.
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  3. Naar Boven | #3
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik snap de vraag/probleem niet eigenlijk.

    De fan slaat aan, hij koelt af (ook met rijden).
    Wat is er dan mis aan de thermostaat ?

    Heeft totaal niets met warmte in de auto te maken.


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.528
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die van mij komt niet boven de 75°C met rijden... alleen met stil staan dan gaat de temp omhoog totdat fan aan slaat en dan gaat hij naar 90°C. Onder het rijden weer naar 75°C.

    Dus er zijn gekkere thermostaten
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  6. Naar Boven | #5
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    18-10-19 om 17:05
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je klaagt over een koud interieur. Is dat niet een normaal bijverschijnsel van cabrio rijden in de winter? Ik kan me voorstellen dat zo'n kap minder isoleert
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  7. Naar Boven | #6
    Anton's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    22-03-16 om 08:00
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    27
    Berichten
    92
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    De thermostaat zorgt er normaal gesproken toch voor dat de temperatuur juist constant blijft, en dat de temperatuur dus altijd ongeveer hetzelfde is. (het hele idee van een thermostaat)
    Als de temperatuur sterk daalt wanneer je gaat rijden, wil dit toch zeggen dat de thermostaat open staat terwijl deze dicht zou moeten zijn?

    Daarnaast is het niet alleen het doel van een thermostaat om er voor te zorgen dat een motor niet te heet wordt, maar ook dat een motor juist op temperatuur komt (en blijft).

    En hoezo heeft de temperatuur van de koelvloeistof niks met de interieurverwarming te maken? Het lijkt me logisch dat de kachel warmer wordt wanneer de koelvloeistof 90 graden is dan wanneer de koelvloeistof 75 graden is...
    Laatst gewijzigd door Anton; 13-03-13 om 09:53.

  8. Naar Boven | #7
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Komt er op neer, andere merken hanteren een marge dat de meter een vrij constante waarde aangeeft.
    Bij Peugeot geeft die de werkelijke waarde aan, lijkt dan of je enorme temperatuursverschillen hebt wat dus niet het geval is.

    Die kachel van jou begrijp ik nog niet.
    Heb hetzelfde blok, of die nu 70 of 90 aangeeft blijft het net zo warm.
    Dan zou het i.d.d. alleen een kwestie van goed ontluchten moeten wezen.

    ========== Post samengevoegd op 10:11 ========== De vorige post was op 10:09 ==========

    ***
    Heb jij airco of climate ?


  9. Naar Boven | #8
    Anton's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    22-03-16 om 08:00
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    27
    Berichten
    92
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hmm oke. Dan zal er nog verschil zitten tussen de 106 en de 306, want bij mijn 106 stond de temperatuur altijd exact in het midden, soms iets hoger, maar nooit eronder..

    Jammer om te horen dat de verwarming bij jou hetzelfde is bij 70 of 90 graden. Dan zou ik in de toekomst misschien een keer mijn kachelradiateur door kunnen spoelen..

    Nu heb ik die thermostaat toch al gekocht, dus ik denk dat het vervangen na 2 ton nooit kwaad kan
    Dus hoe kan ik deze stap voor stap vervangen? En zou iemand op de foto aan kunnen geven waar ik alle ontluchtingspunten vind?

    Thanks!

    Ik heb trouwens géén airco.

  10. Naar Boven | #9
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je kan nog de temp.sensor van het motor management vervangen, dat is de groene.
    Ontluchten moet ik ff kijken, i.i.g. die op de pic van Fedor, 1 op de radiator (onderin) en 1 bij het schutbord (slang volgen denk ik)


  11. Naar Boven | #10
    fab306's Schermafbeelding
    De 405 Whisperer

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2011
    Laatst Online
    18-10-19 om 17:05
    Locatie
    Hoofddorp
    Leeftijd
    44
    Berichten
    5.047
    Topics
    53
    Auto
    Peugeot 306 cabrio cabrio 1.8 16v
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    2001

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En op de thermostaat zelf nog een ontluchtingsdopje
    Renault Mégane CC 2.0 16v
    Peugeot 405 GR ph1
    Peugeot 405 Mi16
    Peugeot 206 1.6 16v XS
    Peugeot 406 1.8 16v Break 2000
    Peugeot 406 2.0 Turbo CT Coupé
    Peugeot fiets (2 st.) in de schuur

  12. Naar Boven | #11
    Anton's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    22-03-16 om 08:00
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    27
    Berichten
    92
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ja als je dat even voor me zou kunnen kijken, zou echt top zijn!
    En welke bedoel je met "Op de pic van Fedor"?

  13. Naar Boven | #12
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.528
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Deze:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fab306 Bekijk Berichten


    Maar een motortemperatuur van 80 graden is met dit koude weer niet bijzonder laag of zo. Ik zou er niks aan doen.
    Fab306 = Fedor en omgekeerd
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  14. Naar Boven | #13
    Anton's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    22-03-16 om 08:00
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    27
    Berichten
    92
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Haha oke, je compris.

    Dus nu tel ik er 3:
    - Radiateur
    - Thermostaathuis
    - Slang bij schutbord

    Als het straks wat warmer is aan de handjes zullen we eens kijken of het wil lukken...
    Is er nog een bepaald stappenplan wat ik kan volgen bij het vervangen van die thermostaat? (tips of dingen die ik niet moet vergeten)

  15. Naar Boven | #14
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.528
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Pakking niet vergeten

    En zorg er voor dat het niet allemaal op straat loopt.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  16. Naar Boven | #15
    Anton's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    22-03-16 om 08:00
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    27
    Berichten
    92
    Topics
    19
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.8 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Je bedoelt neem ik aan niet gewoon die rubber ring die je om de thermostaat doet..
    Ik heb er wel een pakking bij gekregen die er op lijkt, dus ik hoop dat dit de goeie is


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Thermostaat?!
    Door martijnanne in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 02-11-10, 17:29
  2. Thermostaat vervangen + los slangetje
    Door Lautje in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 23-10-08, 17:52
  3. Thermostaat defect??? Kan ik die zelf vervangen???
    Door boersjo in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 03-07-08, 23:23
  4. (Roy) - Thermostaat vervangen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (Christiaan) - Thermostaat
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.