Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 26

Onderwerp: Thermostaat of iets anders? Meter loopt op, temp lijkt mee te vallen

  1. Naar Boven | #1
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Thermostaat of iets anders? Meter loopt op, temp lijkt mee te vallen

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Van de week met twee korte ritjes achter elkaar viel me bij het tweede ritje op dat de temp-meter op het dashboard richting rood ging. Kan me niet meer heugen of hij in het rood zat of niet. In ieder geval voor zo'n kort ritje idioot hoog. Auto aan de kant, kap open maar het voelde allemaal maar lauwtjes aan. Raad. Rustig naar huis gereden met kachel vol aan (je weet maar nooit) en toen paar dagen niet gereden.

    Vanochtend voorzichtig weggereden na olie gepeild te hebben (helemaal goed). Ook de kv zag er m.i. goed uit, maar heb er niet genoeg verstand van
    Binnen no time vloog de meter naar 70 bleef daar even hangen en schoot naar 90. Maar... vlak erna weer naar 80 en zo bleef hij wat hengelen. Wat raar is is dat het zo snel wisselt. Gewoon in een halve seconde 10 graden erbij of eraf. Heel onrustig. Was een ritje van 20 minuten met deels snelweg, deels binnendoor. Temp kwam nooit boven 90, maar ja het vriest ook buiten.

    Kachel had ik vol aan, alleen... die gaf maar lauwe temperaturen. Beetje zoals je zou verwachten na klein ritje. Niet corresponderend met de kv-thermometer had ik het idee.
    Bij aankomst auto aan de kant, stationair draaien en kap open. Bovenste slang was maar lauw, maar wel warm dus. Dat is een goed teken toch?
    Motor en andere onderdelen voelden echt maar lauw aan. Kon overal rustig mijn hand opleggen zonder dat het ook maar enigszins warm was. Ook een goed teken toch?
    Terug in de auto zag ik dat de meter ondertussen in het rood stond (vermoeden had ik al want fan sloeg vol aan). Kachel was echter nog steeds maar lauw.

    Wat is hier aan de hand?

  2. Naar Boven | #2
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Eind vorig jaar was er toch iets met een zwembad aan water aan de bijrijderskant ?
    Hoe is dat afgelopen, is vrij gerelateerd aan je vraag.

    ========== Post samengevoegd op 10:36 ========== De vorige post was op 10:27 ==========

    https://www.306forum.nl/18170-water-...en-voeten.html


  3. Naar Boven | #3
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dat is een terechte vraag/opmerking

    Het eerlijke antwoord is; daar heb ik sinds die ene keer geen last meer van gehad (heb nog wel paar blaadjes (weinig) uit de paravanbak gehaald toen) en dat heeft in mijn erg drukke leven momenteel er toe geleid dat ik er niet grondig naar gekeken heb

    Wilde hem deze week ook door de wasstraat halen, zie ik gelijk of dat vorige probleem nog bestaat.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hmmm ben weer wat verder.
    Onderweg terug van werk deed hij weer raar. Redelijk dansende thermometernaald tussen 70 en 90 graden (schijnt trouwens typisch 306 te zijn als ik beetje google). Maar erger: kachel deed het eerst wel en toen alleen maar koude lucht. En.. apart geurtje. Niet per se zoet (toch?) maar toch. Of ik word paranoia.
    Hoe dan ook; ik denk, zoals reeds door jullie gesuggereerd, dat ik ergens een lek heb. Misschien een van de slangen.

    Morgen geen tijd, maar ik moet klein stukje rijden. Ontkom ik niet aan. Als ik net als vandaag rustig aan doe (wellicht nog wat kv erbij) moet dat kunnen.

    Woensdagochtend naar de garage. Ben benieuwd. Lekkage, thermostaat, lucht die er niet hoort, sensor of koppakking? Wie zal het zeggen. De waterpomp is 20.000km geleden vervangen met de d-riem. Fans draaien trouwens nog wel. Ook de bovenste waterslang wordt nog (handwarm). Zou dus nog circulatie moeten zijn toch?

    Geen mayonaise onder de vuldop overigens. Goed teken. Hoe dan ook giswerk

    edit: ok, nogmaals rustig gekeken onder de vuldop, maar niveau staat veel te laag... Duidelijk verhaal. Ik houd jullie op de hoogte!

  6. Naar Boven | #5
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 00:00
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als je een zoete geur in de auto hebt is de kans aanwezig dat je kachelradiateur gesneuveld is.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  7. Naar Boven | #6
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Nee geen zoete geur. Beetje muf misschien, maar bovenal gewoon koude / onverwarmde lucht. Ik ga nu even bij tankstation wat koelvloeistof halen (groen dacht ik. SP14 toch?) voor morgen. En woensdag zien we het wel. Mooi balen.

    edit: net bij Shell blauwe kvs gehaald en bijgevuld. Het is toch onder de vuldop (whats in a name) links van de radiator? Ik kan nergens een max streepje ontdekken. Volgens mij gaat er 7,5 liter in. Na het ingooien van een liter zat ik een cm of 5 onder de dop. Nog meer erbij? Heb nog een fles. Of heb ik nu het expansievat lopen vullen? Ja toch, maar dat hoort toch als ik Haynes moet geloven. Voel me een onwijze noob haha.
    Laatst gewijzigd door Jazzper; 11-03-13 om 22:27.

  8. Naar Boven | #7
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.528
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Cola-fles open knippen (bodem er af) en dan op de kop op het expansievat zetten. Flink tape er omheen en dan vullen (wet van communicerende vaten). Zorg er wel voor dat alle ontluchtingsnippels open staan.

    Door af en toe in de slangen te knijpen druk je lucht naar de ontluchtingsnippels.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  9. Naar Boven | #8
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jazzper Bekijk Berichten
    Voel me een onwijze noob haha.
    Vergeet dan ook niet de dop van de fles af te draaien


  10. Naar Boven | #9
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Update;

    de truc met de colafles heb ik gezien. Maar het was gisteravond in het donker dus geloofde het eerst wel even. Vanochtend lag er mini plasje links (van voren gezien). Zeg maar aan de kant waar expansievat zien. Kan zijn dat het morsen is van gisteravond (had wel trechtertje) of dat het lekkage is. Tot mijn tevredenheid stond het peil nog nagenoeg even hoog.

    Wel net bij de peu dealer geweest voor afspraak morgen. Lopen ze het na. Hoop niet dat de radiateur het begeven heeft. Kost zo'n geintje? Viel me verder op dat er rondom de plek waar de thermosstaat tegen het blok zit wat meuk zit in dezelfde blauw/groene kleur als de kvs. Of het moet geoxideerd koper zijn. Geen idee waar het vandaan komt.

    Onderweg naar werk deed alles weer normaal. Temp hing tussen 70 en 80 wat normaal is op dit ritje (gister dus tussen de 80-100, maar nooit 110/rood). Hoop dat ik in de twee ritten ervoor met de weinig kvs (maar niet leeg) de motor niet gemold heb. Helaas geen olietemp-meter. Ik vermoed dat er met de resterende KVS (7,5 liter - 1,5 liter die miste) nog wel circulatie was, maar het feit dat de kachel op een gegeven moment koud was is natuurlijk niet goed (overigens vandaag weer naar behoren).

    Tevens nu ik er toch was de befaamde mist washer jets besteld. Had artikelnr bij me. De man achter de balie keek me echt aan of ik gek was. Ja ok, maar welke auto rijdt u dan? Ik: 306, maar daar komt hij niet van. Volgens mij hebben ze ze op de Xsara. Na wat zoeken gevonden. 14 euro kost me het. Ben benieuwd! De huidige sproeiers zijn echt gaar.

  11. Naar Boven | #10
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    15-10-19 om 20:25
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.522
    Topics
    260
    Auto
    Citroën C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Komen van een Peugeot busje, de Jumper of Jumpy.
    Mij bevallen ze prima.
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / Citroën Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  12. Naar Boven | #11
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ok, de garage belde net.

    De radiateur is inderdaad lek. Nou is er echter een probleem...
    Ik ben een tijd geleden subtiel (echt!) onder een Kia Sportage gedoken (zie dat andere topic). Schade leek eerst minimaal maar wordt met de keer groter. Het frame waar de radiator aan hangt is verbogen. Ze kunnen dus een nieuwe plaatsen, maar dan niet vastmaken of goed zetten. Mooi is dat...

    Hij adviseerde (topgarage is het trouwens) om een beun het te laten fixen en dan een imitatieradiator erbij, want als ik het bij de garage doe ga ik failliet. Er moeten meerdere delen recht worden getrokken.

    Wat nu? Ik ga de auto zo ophalen. Het recent bijgevulde kvs blijft aardig goed op niveau. Het druppelt er dus uit. Maar ja om nou om de haverklap bij te vullen is ook geen doen voor lange termijn. Uitdaging 1 is dus een monteur vinden die dit kan (wat zaken rechttrekken ook). Uitdaging 2 of eigenlijk 0 is berekenen of het uitkan of dat ik de auto total loss moet verklaren.

    Wat is er goed aan de auto:
    - luxe, sterke uitvoering: 1.8 XT
    - goede, courante, tijdloze, chique kleur dat antracietgrijs (goede lak ook)
    - 140.000 NAP, bij 120.000 driem en pomp nieuw
    - dealeronderhouden, 2e eigenaar
    - van binnen en buiten keurig (op de neus na, maar dat komt zo)
    - rijdt lekker pittig en niet onzuinig. Ook licht dus goedkoop in de mrb
    - net nieuwe drukgroep
    - net nieuwe remleidingen v&a

    wat pleit tegen:
    - ik moet nog die botsing fixen met:
    - 2x phase II lamp upgraden naar phase III
    - vervangen motorkap & installatie
    - vervangen tussengrille (of hoe dat tussending heet tussen de lampen)
    - vervangen sierstrips onder de lampen
    - nieuw peugeot embleem op kap
    - achterliggende plaatwerk kennelijk rechten (ik weet niet of die 'bril' ook fucked is)
    - nieuwe radiateur
    - airco laten testen en vullen
    - onderbumper vervangen (scheuren)
    - sterretje in de ruit
    - nieuwe antenne

    Tja, wat is wijsheid? Wordt weer een diepteinvestering of niet? Nieuwe antenne is niet spannend, maar rest kan aardig oplopen cumulatief.

    Zou ik hem wegdoen en een nieuwe kopen zou ik trouwens klasse groter gaan (iets met gezin ). Maar ook dat wordt weer iets van rond 2000-2004 dus dan is daar weer de vraag wat je terugkoopt. Wijsheden zijn welkom

  13. Naar Boven | #12
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:23
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.528
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar onderdelen op MP.

    Dan kun je ongeveer zien wat de kosten gaan zijn (nieuwe bril, lampen, grille, hockeysticks...)

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-on...reviousPage=lr

    Wil ze eigenlijk zelf kopen, maar voorruit, ik heb al twee nieuwe:

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-on...reviousPage=lr

    Hier met doos:

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-on...reviousPage=lr

    Grille met hockeysticks:

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-on...reviousPage=lr

    Weet je ongeveer wat het moet kosten

    Nog ff een motorkap scoren, alles spuiten in juiste kleur en hoppa!

    Bel je Lee Roy ff voor 't sterretje in je ruit.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  14. Naar Boven | #13
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ruk, had ik eerder moeten weten.
    Had je mee kunnen rijden.

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-on...nderdelen.html

    Kom net uit Wageningen terug, hadden we al die onderdelen van die 306 kunnen trekken voor appel&ei


  15. Naar Boven | #14
    Jazzper's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2010
    Laatst Online
    25-10-16 om 15:02
    Locatie
    Zeist
    Leeftijd
    40
    Berichten
    113
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 306 1.8 XT break Station
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar / MC
    2000 / XU7JP4
    Kleur
    EYJC

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Mooie break bengel!

    bij Kooy in Austerlitz (steenworp hier vandaan) staat een break in volgens mij exact mijn kleur. Zou weer spuiten schelen. Mijn schoonpa (komt uit de autowereld) kende wel een monteur die bijklust. Als ik nou de onderdelen scoor en het hem laat fixen (zou het erg, erg graag zelf (ter lering en vermaak) doen maar ontbeer ruimte en tijd) kunnen we weer verder.

    Ik heb nog even onder de kap gekeken en ineens sloeg ik mijzelf voor de kop. Gister tijdens het bijvullen viel me al op dat er een rubberen slang over de vuldop zeer onhandig geplaatst zat. Nu nog eens kijken: duh... die hele radiator is losgeschoten en leunt tegen het blok aan (en dus deels onder die slang die normaal erachter zit).

    De garage had het erover dat die bril nog niet het grootste probleem is, maar daar waar de bril aan gemonteerd is moet eerst recht. Ik heb even gekeken, maar kan iemand bevestigen wat hij bedoelt zo zonder foto's? Links en rechts zit hij aan de carrosserie vast volgens mij. En er loopt in de buurt van het luchtfilter nog een soort stalen plaatje waar hij ook aan vast zit. Zal de Haynes er eens op naslaan.

    Ik denk dat ik bij de sloop onderdelen ga scoren (gelijk ook maar motorkap etc) en dan met de hele achterbak vol naar de beun rijdt. Prachtige klus, maar nu even niet.

    Wat fotootjes:

    Dat gespikkelde ding onderaan is een tijdelijke tussengril of hoe dat heet. Duidelijk te zien is dat de radiator uit die clipjes geschoten is. Even drugduwen wilde ook niet. ook zie je de vuldop veel te ver van de voorkant.


    Die wit gecorrodeerde stalen haak; is dat ook een ophangpunt en refereerde de garagist daar aan?


    Volgens mij typenummer van de fans en niet van de radiator?

  16. Naar Boven | #15
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 00:00
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het lijkt nog wel mee te vallen.
    Een paar jaar terug heb ik ergere dingen moeten fiksen op mijn huidige 306, die toen nog van mijn zuster was.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Klokje/Temp. meter
    Door Gido in forum Electronica
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 29-07-11, 22:16
  2. klokje+temp meter
    Door 306alex in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 21-06-10, 22:49
  3. terug vallen toerental en benzine meter
    Door boneracer in forum Electronica
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 16-05-09, 11:47
  4. Steek-as of iets anders....
    Door Julianr in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 10-11-07, 21:59
  5. (Tutti-frutti) - Evil stappenmotor of toch iets anders
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.