Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 34

Onderwerp: wat is wat aan motor sensors in een 1.6

  1. Naar Boven | #1
    daobra's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    20-07-17 om 18:01
    Locatie
    Haarlem
    Leeftijd
    42
    Berichten
    96
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP
    Kleur
    zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: wat is wat aan motor sensors in een 1.6

    Dag allen,

    In het kader van leer je motor beter kennen (voor sommigen niet nodig maar anderen weer wel) hier een foto van mijn 1999, 1.6 8klepper. Ik zou graag beter weten welke sensors waar precies zitten en hoe ze werken. Ik hoop dat er mensen zijn die daarbij kunnen en willen helpen. Ik weet zelf wel eea maar het Haynes handboek is er niet al te duidelijk in vind ik.
    IMAG0432ind.jpg

    Op de foto zie je de motor (duh) en omcirkeld enkele sensors. Er zijn nog meer sensors maar deze zijn niet zichtbaar op de foto.

    Helemaal links zie je een bruine sensor en dat is de MAP (manifold absolute pressure) sensor, deze meet de mate van vacuŁm in het inlaatspruitstuk, toch? Maar als ik op de draden naar een voltage zoek meet ik op beide 14,5V en dit varieert maar 0.01V bij veel gas geven. Misschien geeft deze sensor geen voltage af zoals een lambda sensor maar een frequentie? Ik vraag dit omdat ik het signaal zou willen aanpassen.

    Dan zie je helemaal links op het inlaatspruitstuk een sensor met dikke slangen eraan. Ik heb geen idee wat dit is. De sensor heeft 4 draden.

    Iets meer naar rechts aan de voorzijde zit nog een sensor, vlak naast een afgedopte slang. Ook hiervan weet ik niet wat dat is. Zit ook in het vacuum deel van het spruitstuk. Nog geen signaal van gemeten, deze heeft drie draden.

    Nog verder naar rechts bij aansluiting luchtfilterhuis zit de stappenmotor en TPS sensor, lijkt mij. Deze geeft aan hoeveel gas er gegeven wordt. Ook nog niet aan gemeten maar het zal een potmeter-achtig ding zijn.

    Niet zichtbaar maar in de luchtinlaat vlak voor de vlinderklep zit nog een sensor, klein opstaand pikkie, waarschijnlijk is dat een MAF (Mass Air Flow) sensor? Anders is het misschien de lucht temp sensor? Ik vind hier niets over terug in het Haynes boek. Ook geen idee wat voor soort signaal deze afgeeft.

    Ook niet zichtbaar is de Lambdasensor die de zuurstof in de uitlaatgassen meet om te bepalen of de het injectiesysteem de juiste mengverhouding geeft, meeste mensen die aan auto's werken weten dat wel dacht ik.


    De meeste mensen zal dit alles wordt zijn want je hebt er weinig tot niet mee te maken tenzij er storingen zijn. Ik heb geen storingen maar heb een waterstof systeem geinstalleerd zoals zichtbaar op de foto. Om hier het maximale uit te halen wil ik de mengselverhouding armer maken. Ik heb hiervoor een circuit tussen de ECU en lambdasesnor zitten die het signaal corrigeert. Hoewel ik resultaat heb met dit systeem lijkt het erop dat mogelijk de MAP of MAF sensor ook gecorrigeerd moet worden, ik zou daar graag wat mee proberen.

    Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven over de sensors in een 306. Indien eea nog onduidelijk is hoor ik het wel.

    Thanks,

    Daobra
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen

  2. Naar Boven | #2
    Robin306XN's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    28-05-17 om 00:43
    Locatie
    Roelofarendsveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    519
    Topics
    34
    Auto
    Peugeot 309 SX Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1993 / TU3M
    Kleur
    wit

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die bruine sensor is in ieder geval niet de MAP sensor ,maar de elektro klep voor het koolstof filter.

  3. Naar Boven | #3
    daobra's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    20-07-17 om 18:01
    Locatie
    Haarlem
    Leeftijd
    42
    Berichten
    96
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP
    Kleur
    zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    OK Robin, dank je, datbhelpt alvast. Dan zal de MAP sensor wel direct op het spruitstuk zitten. Ik had die info uit het Haynes boek gehaald, waarvan ik dus al zei dat ik het niet zo duidelijk vond

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Stappenmotor zit onder het inlaat spruitstuk.

    Zo te zien is er hjer een daar ook het een en ander aangepast onder de kap.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 18:45
    Berichten
    3.719
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nu ben ik wel even nieuwsgierig naar die "extra opties" die je daar hebt zitten. Is dit zo'n waterinspuiting?

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Map sensor is een deels vierkant zwart dingetje die op een beugeltje zit gemonteerd. Hier gaat 1 vacuum slang heen en er It een connector op. Dat slangetje komt rechtstreeks vanaf je inlaat spruitstuk.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Vandaag om 19:29
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.355
    Topics
    240
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat is die blauwe unit boven in de foto? Lijkt wel alsof er tuinslangen van en naar toe lopen...
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  9. Naar Boven | #8
    daobra's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    20-07-17 om 18:01
    Locatie
    Haarlem
    Leeftijd
    42
    Berichten
    96
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP
    Kleur
    zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @TvH: Bedoel je niet toevallig het gasklephuis ipv spruitstuk? Stappenmotor bedient de gasklep toch? Verder is me nu nog steeds niet duidelijk welke nu de MAP is. Heb wat nummers toegevoegd op deze foto dat praat misschien makkelijker. Volgens mij is de MAP nr 2 of 3?

    IMAG0432ind.jpg

    Wat betreft de extra opties Soundblaster, het is geen waterinspuiting maar een waterstof systeem. Een korte uitleg: Nr6 is het waterreservoir, waar dus water plus elektrolyt in zit, dit reservoir voedt de electrolyser die helaas op de foto niet zichtbaar is maar ongeveer bij nr7 tegen het schutbord geplaatst is. Deze produceert dmv elektrolyse watergas, een mengsel van zuurstof en waterstof. Het gas wordt naar het reservoir gevoerd en gaat vervolgens naar de gasdroger nr8 en wordt vervolgens naar de luchtinlaat gevoerd nr10. Nr9 is de PWM controller van het systeem.
    Doel van dit systeem is het verbeteren van het verbrandingsproces zodat we een volledige verbranding krijgen met schonere uitlaatgassen en een lager verbruik als gevolg.
    Wanneer dit systeem in werking is worden in een EFI motor vaak niet direct goede km/l resultaten gehaald. Ik heb hier ook mee te maken. Een vermoeide lambda helpt ook niet mee, deze recent vervangen. Een goed werkende lambda meet dus schonere uitlaatgassen met een laag voltage als gevolg, de ECU interpreteert dit als een arm mengsel en gaat verrijken met meer power tot gevolg maar geen of nauwelijks meer km/l. Daarom heb ik een zogenaamde EIFE (electronic injection fuel enhancer) geplaatst welke het signaal van de lambda corrigeert. Zo kun je dus het mengsel armer regelen, zelfs zo arm dat de motor stationair begint te bokken en afslaat. Dat willen we niet want dan verliezen we ook vermogen en wordt de boel veel te heet. Wel kunnen we schraler mengen zonder dat we vermogen inleveren met toevoeging van watergas. Ondanks dat de lambda een van de belangrijkste sensors is om de juiste mengverhouding te geven volgens de mapping van de ECU worden ook andere sensors gebruikt om het mengsel te regelen. Ik heb onlangs de ECU gereset omdat het verbruik slecht was, nu kijken hoe het de komende tijd gaat. Maar ik wil ook kijken in hoeverre de MAP sensor signaal (en mogelijk nog andere) van invloed is op de inspuiting en daarom wil ik weten waar deze zit en wat voor signaal deze afgeeft.

    Mijn doel is 1 op 18 op de snelweg met deze auto, maar daar ben ik nog niet. Ik heb in het verleden met carburateur motoren goede resultaten gehaald, deze "moderne" technologie is toch een stuk lastiger...
    Laatst gewijzigd door daobra; 01-03-13 om 09:07.

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    17-07-19 om 15:51
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.360
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat klinkt allemaal leuk en aardig, en ziet er mi deels goed onderbouwd uit, maar hou je wel rekening met de AFR? Als je hem TE arm laat staan, is de motor geen lang leven beschoren. Aan de ene kant vind ik het knap wat je doet, aan de andere kant opmerkelijk dat je er alles over weet, maar geen MAP sensor kunt vinden, of het principe daarvan. Een mapsensor zal nooit geen voltage afgeven, enkel een weerstand, en die is wel meetbaar. Je moet daarbij wel drommels goed weten wat je doet, want die MAP sensor bepaald een heel groot gedeelte de hoeveelheid brandstof door een vacuum weerstandje. Dit luistert ongelovelijk nauwkeurig, en zonder meetapparatuur en setting gegevens draait de motor onmiddelijk in de soep. Je zou dit aan kunnen passen met jou injectie systeem, maar schaf een digitale wide band lambdasensor + een hele GOEDE AFR meter aan om te controleren wat dit met je motor doet. Bij een 1.6 is het veel moeite en geld om resultaat te krijgen, en ik denk eerlijk gezegd dat je er qua paardjes helemaal niets mee wint, maar je brandstofverbruik ben ik wel nieuwschierig naar.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  11. Naar Boven | #10
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ben zo vrij geweest om het topic naar "projecten" te verplaatsen
    Succes.


  12. Naar Boven | #11
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee stappenmotor zit onder het inlaat spruitstuk bij een tu. Bij de xu zitten ze idd wel op die plek.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  13. Naar Boven | #12
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 08:06
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.083
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Niet bij alle TU motoren zit de stappenmotor onder het inlaatspruitstuk. Bij de modellen van Fase 3 zit hij op de plek van nummer 7 op de foto.
    Op mijn '99-er 1.6 in ieder geval wel.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  14. Naar Boven | #13
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hij heeft i.i.g. hetzelfde als jou aan gegevens


    Motor1.6 8v
    Bouwjaar1999


  15. Naar Boven | #14
    daobra's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2012
    Laatst Online
    20-07-17 om 18:01
    Locatie
    Haarlem
    Leeftijd
    42
    Berichten
    96
    Topics
    18
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP
    Kleur
    zwart

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hoi Muschkie,

    Ja ik kan me voorstellen dat het een beetje gek overkomt dat ik moeite heb met de MAP sensor te vinden. Nu ben ik selfmade motorfietstechnicus en op motorfietsen heb ik niet al te veel te maken gehad met MAP sensors. Dit is mijn eerste EFI auto, daarvoor vooral te maken gehad met carburateurs.
    Dat gezegd ben ik me bewust van te schrale mengsels en de gevaren ervan. Hier kunnen we uitlaatgastemperaturen als uitgangspunt nemen als maatstaf om de boel af te stellen. Ik weet nog niet zeker welke temp de uitlaat standaard bereikt maar volgens mij mag dat zonder veel problemen 100 graden heter zijn.

    Dan over de MAP sensor, heb nog wat leeswerk gedaan (thanks Muschkie) en lees dat deze sensor geeft dus een variŽrend voltage naar de ECU stuurt/leest afhankelijk van de hoeveelheid vacuŁm. Dan is een potmeter in serie met de sensor naar de ECU een simpel middel om te computer te laten denken dat hij wat minder lucht binnen krijgt. Dit moet inderdaad heel voorzichtig gebeuren maar lijkt mij wel te doen zonder AFR meter, zolang de motortemp en uitlaatgassen binnen acceptabele waarden blijven. 100 graden hetere uitlaatgassen moet weinig problemen geven dacht ik. Een mengverhouding van 1/18 zou goed moeten kunnen.

    Muschkie, waarom beweer jij dat wanneer aan de map sensor gerommeld wordt een motor direct in de soep loopt? Ik verwacht dat de ECU zodanig geprogrammeerd is dat deze eerst in noodloop gaat en de mapsensor negeert en niet zomaar kapot draait. Een wideband sensor zal niet zomaar werken met deze ECU aangezien deze een ander soort signaal geeft. In theorie zie ik wel de voordelen ervan maar ik ga dat pad niet bewandelen geloof ik.

    Nog een vraagje, weet iemand wat sensor nummer twee is op de foto? 3 moet de MAP sensor zijn maar twee heeft meerdere slangen, zal zo eens kijken waar deze heen lopen.

  16. Naar Boven | #15
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    17-07-19 om 20:53
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.861
    Topics
    127
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik zou het je niet durven zeggen. Heb weinig tot geen kennis van de nieuwere tu motoren en zoals ik aarsig door krijg van ruud zitten er nog behoorlijke verschillen tussen de nieuwe en de oude tu motor.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Temp sensors welke?
    Door jasperj in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 20-09-11, 10:14
  2. 1.8 16V motor plaatsen ex in 1.6 8V motor
    Door TvH in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 06-04-09, 14:29
  3. motor 306 lpg g3 start slecht bij warme motor
    Door reks in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 29-08-08, 20:50

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.