Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 t/m 45 van 52

Onderwerp: Aanjager

  1. Naar Boven | #1
    Tris's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2012
    Laatst Online
    17-10-17 om 16:33
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    25
    Berichten
    154
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Aanjager

    Hallo,

    mijn aanjager werkt sinds een aantal weken niet en nu met de kou is het echt nodig. Ik heb gehoord in mijn showroom topic dat het een relais kan zijn of de weerstand. Ik begin maar bij het relais zodat ik dat uit kan sluiten, ik heb een foto van mijn zekeringenkast maar heb geen idee welke ik nu hebben, zou iemand mij dat kunnen vertellen?
    IMG00472-20130118-1453.jpg

  2. Naar Boven | #31
    Tris's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2012
    Laatst Online
    17-10-17 om 16:33
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    25
    Berichten
    154
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Die motoren zijn over het algemeen identiek.
    Meet de weerstand wens door kan zijn dat die gewoon gaar is. Willen wel eens vaker voor problemen zorgen.
    Wat is de weerstand van de motor zelf?

    Als je meter ol aan geeft bij het weerstand meten van de motor dan is ie dood. Geeft hij maar 1 ohm oid aan dan kun je het ook wel vergeten maar geeft hij iet as rond de 50ohm dan is de motor opzich in orde. Dan zij het lager nog vast kunnen zitten en dat is met wat wd40 zo weer opgelost.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    jezus volgens mij had ik hier in de tijd overheen gelezen, heb t n tijdje laten rusten maar ben er nu weer mee begonnen, kon voor twee tientjes een kachelmotor kopen en deze doet ook helemaal niks erop dus het zal idd de weerstand zijn. hebben jullie hier misschien enige uitleg over waar die zit hoe die door te meten is..?

  3. Naar Boven | #32
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Doet die motor het wel als je gewoon spanning op de motor staat.
    Anders op de draden naar de motor even een multimeter zetten en kijken of daar spanning op staat op de verschillende standen.
    Zal inderdaad de weerstand zijn maar meestal draait deze mocht de weerstand kapot zijn op de hoogste stand.
    Anders stekker los of bedrading ergens onderbroken, kan ook nog een massa zijn die ergens loshangt

  4. Naar Boven | #33
    Tris's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2012
    Laatst Online
    17-10-17 om 16:33
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    25
    Berichten
    154
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Heb de draden doorgemeten met n multimeter, daar staat gewoon spanning op. Hij moet toch draaien als er spanning op komt, hij hoeft niet persee op z'n originele plek te zitten ivm magnetische shit he?

  5. Naar Boven | #34
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als er spanning oo de motor staat zou hij moetenngaan draaien. Die weerstand is er puur voor om de spanning te regellen ivm standen 1 t/m 3. Bij stand 4 staat er gewoon 12v op de motor waardoor deze dus op volle snelheid zou moeten gaan draaien.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 15:43 ========== De vorige post was op 15:40 ==========

    Zit er toevallig een condensator op de aansluitingen? Die kunnen ook wel eens knappen en dan gaat deze kortsluiten en dan gaat de motor ook niet draaien. Als er een condensator op zit en die haal je los en zet de aanjager op stand 4 en je brengt hem handmatig in beweging blijft hij dan op die snelhied draaien?

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #35
    Tris's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2012
    Laatst Online
    17-10-17 om 16:33
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    25
    Berichten
    154
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    op alle standen is dezelfde spanning, 12.28. Enige korte uitleg over een condensator? ik ben echt een sukkel qua electronica haha

  7. Naar Boven | #36
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een condensator is vaak een buis formig ding met 2 draden. 1 draad zit op de plus en andere draad zit op de min (hij zit vaak aan de motor vast of aan de behuizing)

    Een condensator werkt als een batterij. Op het moment dat er spanning op de plus komt en de min is goed dan laad deze op, op het moment van opladen loopt de motor aan en zOdra de condensator geladen is draait de motor op volle snelheid

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    ========== Post samengevoegd op 08:29 ========== De vorige post was op 08:28 ==========

    Sluit een condensator nooit verkeerd om aan want dan explodeert hij.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #37
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    aanvulling: condensator zorgt ook voor een soort piekspanning waardoor de motor makkelijker start met draaien

  9. Naar Boven | #38
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Juist geen piek spanning maar piek stroom.

    Een ongeladen condensator sluit eerst kort zodra de condensator oplaad neemt de weerstand toe en neemt de stroom af.

    De condensator werkt al een buffer, zodra deze volledig gelasen is vangt hij alle piek en dal spanningen op en zo een zo gelijk mogelijke spaning op de motor te laten staan.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  10. Naar Boven | #39
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TvH Bekijk Berichten
    Juist geen piek spanning maar piek stroom.

    Een ongeladen condensator sluit eerst kort zodra de condensator oplaad neemt de weerstand toe en neemt de stroom af.

    De condensator werkt al een buffer, zodra deze volledig geladen is vangt hij alle piek en dal spanningen op en zo een zo gelijk mogelijke spanning op de motor te laten staan.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Dat bedoelde ik, de aanloop stroom wordt hoger door de condensator.

    Is alweer even geleden haha, maar je hebt gelijk.

  11. Naar Boven | #40
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hou me er nog bijna dagelijks mee bezig

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  12. Naar Boven | #41
    Tris's Schermafbeelding
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    Sep 2012
    Laatst Online
    17-10-17 om 16:33
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    25
    Berichten
    154
    Topics
    14
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    maar zolang er 12V op de draadjes staat kan het de condensator / weerstand niet zijn he? Of zie ik het helemaal verkeerd en zit de condensator op de kachelmotor zelf.

  13. Naar Boven | #42
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hij zal zowiezo bij de motor geplaatst zijn (dat is eigenlijk bijna altijd zo).

    Hij zal dan of inwendig of aan de behuizing zitten.
    Maar ik weet niet 100% zeker of er wel een condensator op de kachel motor hoort te zitten.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  14. Naar Boven | #43
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    haha, dan laat ik dat mooi aan jou over. Als ik daar een vraag over heb hoor je het wel.

    Meestal zitten die in de behuizing maar vaak ook op de regeleenheid (kan ook bij airco's alleen zijn)

    Maar als je altijd 12 volt meet betekent dit niet dat het de weerstand kan zijn, deze (correct me if i'm wrong) voeding veranderd door belasting dus moet de fan draaien voordat de voeding verandert kan worden dmv de weerstand. Dus dat deze eerste een bepaalde weerstand moet hebben voor de weerstand iets kan doen.

    Maar draait je fan als je deze aansluit op de accu met 2 losse draden ??

    Als deze draait en de weerstand is niet goed moet alles op stand 4 draaien dus zonder weerstand. De fan draait dan op volle snelheid. Weerstand regelt alleen de standen. Als de fan draait met 2 draden dan is het geen condensator probleem of weerstand probleem lijkt mij. Kan het eerder een massa probleem zijn. Dan kun je ook 12 volt hebben maar als de massa te zwak is of de voeding dan start deze ook niet.

    Wat je ook kunt proberen is alles aansluiten maar dan naar de stekker van de standen schakelaar een extra voeding vanuit de accu te leggen (op de + , uitsluiten dat je voeding slecht is) en naar de massa van de fan een extra draad naar de accu (op de - ) om uit te sluiten of de massa slecht is.

    Misschien is je contactslot wel slecht dat deze de geschakelde voeding niet goed doorgeeft of daarmee ergens een slechte verbinding in een doorverbind stekker.

    Mogelijkheden zat

  15. Naar Boven | #44
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    Gisteren om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mogelijkheden te veel.

    Maar idd sluut eerst de motor eens aan op de accu dan weet je tenminste dat het of een massa fout is (vrij aannemelijk) of toch iets met de voeding, het kan namelijk zijn dan hij het vermohen die hij modig heeft niet kan krijgen door een slechte connector maar dan zou de spanning bij de motor gemeten (op stand 4) ver onder de 12v liggen en zou de fan theoretisch gezien wel iets moeten doen (namelijk heel langzaam draaien)

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; nl-nl; GT-I9300 Build/JZO54K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  16. Naar Boven | #45
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2013
    Laatst Online
    30-05-13 om 18:16
    Berichten
    532
    Topics
    17
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP

    Vrouw Gebruiker komt uit: Europa

    Inderdaad, theoretisch zou de fan moeten gaan draaien bij die 12 volt maar in de praktijk is het weleens anders haha

    ff draadjes eraan en kijken wat tie doet

    Good luck


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. kapotte aanjager
    Door wegpiraatje 306 in forum Interieur
    Reacties: 31
    Laatste bericht: 29-11-12, 09:46
  2. schakeling aanjager
    Door Maxxy in forum Electronica
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 30-01-11, 16:47
  3. aanjager kapot
    Door Tims306 in forum Electronica
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 04-10-10, 19:07
  4. aanjager is dood.......
    Door Melanie in forum Interieur
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 20-07-10, 00:42
  5. (306xsi) - aanjager
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.