Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Temperatuur loopt te hoog op!

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    27-08-13 om 14:29
    Leeftijd
    27
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Temperatuur loopt te hoog op!

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo ik zit hier met een probleem.

    Kort geleden toen ik met mijn auto ging rijden merkte ik dat de temperatuur boven de 90 graden uitkwam, maximaal op 100.
    De temperatuur bleef daar dan enige tijd op hangen en zakte dan weer terug. Dit wisselde steeds en ging van de 80 weer naar de 100.
    Zolang ik niet boven de 120 km per uur uitkwam ging die ook niet verder dan 100 graden.

    Nu ging ik gisteren nadat ik mijn auto 3 dagen niet gebruikt had weer rijden. Vrij snel nadat ik de snelweg op ging en zo'n 100 km per uur reed, gaf de temperatuur meter al gauw 100 graden aan, helaas bleef het hier niet bij en ging hij richting het rode. Gelukkig daalde de temperatuur weer vrij snel en schommelde tussen de 90 en de 100 graden, helaas gebeurde het toch nog een keer dat hij weer richting het rode ging. Kort voordat ik mijn bestemming bereikt had en nog maar zon 40-50 km per uur reed ging hij zelfs diep en het rode en ging het lampje STOP branden. Ik heb toen onmiddellijk de auto langs de kant gezet met de motor uit, en de motorkap opengemaakt. Opvallend was dat de motor zelf helemaal niet zo heet was. Maar dat er onder de auto een klein plasje aan het vormen was. Ik heb gekeken waar het vandaan kwam en het leek dat het vanuit de slangen bij de radiateur vandaan kwam. Omdat ik vlakbij mijn bestemming was heb ik besloten toch maar verder te rijden. Gek genoeg bleef de motor toen enige tijd op 90 graden hangen, maar ging al vrij snel weer naar het rode, en net zo snel weer terug naar de 90 graden heel vreemd dus.



    Omdat ik zelf heel weinig verstand van auto's heb hoop ik dat hier iemand mij kan helpen, ik wil hem nog niet meteen naar de garage brengen omdat zij daar toch vaak nog een hoop extra kosten in rekening brengen.
    Ik heb her en der ook gelezen op verschillende fora dat het misschien een koppakking kan zijn, maar dat lijkt mij sterk aangezien die ik pas 2 maanden geleden heb laten vervangen.

    Groet Max.

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hmm, 2 maanden geleden koppakking vervangen; Is er toen een nieuwe thermostaat geplaatst?

    Voel eens aan de grote slangen naar de radiator. Is de bovenste warm, en is hij keihard, dan is de thermostaat defect, en gaat niet meer open.
    Is de bovenste slang koud, maar staat de onderste op druk en is heet, dan is de radiator verstopt. Heb je na de defecte koppakking ook het koelsysteem even gespoeld?
    Zo niet, kan hier een oorzaak van de verstopping blijven hangen, en dat kan voor deze problemen zorgen.

    Nog eentje; Gaat de naald van de meter geledelijk aan omhoog naar het rode gebied, of is dat plotseling en met een schokkende beweging?
    In het laatste geval kan er dan nog een sensor kapot zijn of een draadbreukje zijn.

    Even wat stof om te onderzoeken dus.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    27-08-13 om 14:29
    Leeftijd
    27
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter Topic: Hete motor!!

    Hallo,

    Ik zit met het volgende probleem, sinds enkele dagen wordt mijn peugeot 306.XR veel te heet.
    Als ik al maar een klein stukje ga rijden schiet hij snel richting de 110 graden, soms zelfs zo ver dat hij voorbij de rode streep gaat, dit duurt enkele secondes en de pijl schiet weer terug naar 90-100 graden, dit golft zo nu en dan op en neer.
    Motor accuut uitgezet en onder de motorkap gekeken. Mij viel op dat de motor niet extreem warm aanvoelde voor wat de temperatuur meter aangaf, de fin bleef draaien, en de slang van de radiateur was ook zacht.

    Wat mij wel opviel is dat er bij de wiel rechtsvoor een klein plasje lag ( vermoedelijk koelvloeistof?) Koelvloeistof weer op peil gebracht en de motor stationair een tijdje laten lopen, vervolgens gebeurd weer hetzelfde. Ik ga er dus vanuit dat er ergens een slang lek is.

    Of kan het ook zo zijn dat me thermostaat kapot is of de sensor??


    Hopelijk iemand die me wat meer kan vertellen

    Met vriendelijke groet!


    Verplaatst-moderator
    Laatst gewijzigd door Bengel ; 27-08-13 om 14:16. Reden: verplaatst uit de huiskamer en samengevoegd

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vertel eerst eens wat je in januari ondernomen hebt.






    Opmerking-Moderator

    Laatste login is 14-01-2013 14.35 uur geweest.
    Na je vraag nooit het 1e antwoord bekeken ?

    Laatst gewijzigd door Bengel ; 27-08-13 om 15:27. Reden: modopmerking


  6. Naar Boven | #5
    Gezellige Prater

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2010
    Laatst Online
    07-07-15 om 14:11
    Locatie
    Medemblik
    Berichten
    155
    Topics
    12
    Auto
    Peugeot 306 S16 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1994 / XU10J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Koelvloeistof op de grond is te vaak een slecht teken. Rechts voor zou ik zeggen je waterpomp, komt vaker voor bij 306.
    Koelvloeistof te laag kan ook je meter verklaren, als hij lucht staat te pompen schiet je temperatuur omhoog.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.0.3; nl-nl; HTC_Desire_C/2.00.162.4 Build/IML74K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Of de sensor is kapot, en via de dop lekt hij iets.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    Eelco's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2013
    Laatst Online
    01-08-16 om 12:25
    Berichten
    47
    Topics
    9
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000
    Kleur
    Blauw

    Man Gebruiker komt uit: Duitsland

    Als de thermostaat stuk is blijft hij open staan. Je motor wordt dan niet te heet maar juist niet warm genoeg. Vooral in de winter merk je dat aan een niet warm wordende kachel. De thermostaat kun je makkelijk testen door de motor stationair te laten draaien en daarbij de bovenste radiatorslang vast te houden. Voel je die vrijwel direct warm worden dan is je thermostaat stuk.
    Wanneer je temperatuurmeter ineens in het rode knalt heb je lucht in het systeem. Lucht wordt veel heter dan koelvloeistof. Wanneer je waterpomp lekt is dat waarschijnlijk ook de meest voor de hand liggende optie.
    Peugeot 306 1,6 8v Break ph3 bj 2000

    en verder:
    Opel Ampera bj 2013
    Hyundai Coupe FX 2.0 bj 2000
    Chevy Van 5,7l V8 bj 1994
    Fiat 450 S bj 1977
    Yamaha FJ1200 ABS bj 1994
    Yamaha FJ1200 caferacer bj 1993
    Yamaha FJ1100 1985


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Temperatuur meter staat iets te hoog ?
    Door peug306je in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 36
    Laatste bericht: 05-07-13, 14:33
  2. hoog toerental
    Door hansvh1967 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 04-06-11, 14:05
  3. temperatuur wordt te hoog
    Door benny1983 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 24-01-11, 19:28
  4. Motor temperatuur word te hoog
    Door faysan in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 06-04-09, 13:40
  5. temperatuur hoog? & olie lekken
    Door md in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 20-10-08, 16:13

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.