Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: zelf een beurtje geven

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    15-01-13 om 21:20
    Leeftijd
    34
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: zelf een beurtje geven

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    ik wil zaterdag mijn peugotje een beurtje geven, ik heb geen onderhoudshistorie maar gezien de staat van de auto verwacht ik dat hij ieder jaar netjes zijn beurtje heeft gehad(met uitzondering van afgelopen jaar omdat die is ingeruild.
    Ik wil de volgende dingen doen:
    - olie vervangen en er nieuwe olie indoen, castrol magnatec 5 w 40
    - vervangen luchtfilter
    - vervangen oliefilter
    - vervangen brandstoffilter (waar zit deze ergens?)

    Verder wil ik de volgende zaken nakijken:
    - koelvloeistof
    - remvloeistof
    - stuurbekrachtigingsvloeistof
    - remblokken
    - interieurfilter (waar zit deze?)
    - olie van de koppeling (niet echt een idee hoe en waar?)
    - de staat van de koppakking, hoe doe ik dit??

    Kunnen jullie mij wat tips en tricks vertellen kon op het how to forum niet vinden. Zijn er nog andere dingen die belangrijk zijn om te checken, auto is vandaag voor een jaar gekeurd dus die dingen zijn in orde, ga ik maar even vanuit.

  2. Naar Boven | #2
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 00:16
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik denk dat je versnellingsbakolie bedoeld, de koppeling is droog.
    Voor de olie zou ik 10W40 nemen.

    Het interieurfilter zit aan de bijrijderskant onder de parafaan.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.1; nl-nl; GT-I9300 Build/JRO03C) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    15-01-13 om 21:20
    Leeftijd
    34
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    ok bedankt ruud. Wat voor koelvloeistof moet erin?

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 00:16
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Geen idee, in ieder geval is het verstandig om dezelfde kleur te gebruiken als er nu al in zit.

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.1; nl-nl; GT-I9300 Build/JRO03C) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  6. Naar Boven | #5
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Leuk, moest toch maar eens een HowTo van gemaakt worden

    Brandstof filter zit bij je rechter achterwiel (let op pijltjes tank uit >>/>> naar motor)
    Interieur filter, als die er al in zit.

    Alle slangetjes 1 voor 1 losmaken/schoonspuiten.
    Bougies, geen NGK


  7. Naar Boven | #6
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    14-10-19 om 18:15
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    26
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het eerste wat belangrijk is voor een beurtje/inspectie is een werkplek. het liefst met een brug en anders met een krik en meerdere assteunen.

    het tweede is de juiste onderdelen en de juiste kennis. hier is echter niet heel veel van nodig.

    de plaatsing en interval van:

    het oliefilter zit (motorafhankelijk) meestal aan de voorkant van de motor. dit is een zwart of blauw metalen filter. deze zit erop gedraaid en heb je dus geen gereedschap voor nodig. een waterpomptang kan handig zijn als hij heel vast zit. eenmaal verwijderd is het aangeraden om een nieuwe te monteren, vergelijk deze wel met de oude zodat je zeker weet dat het de goede diameter en lengte is.
    bij de meeste motoren moet het filter om de 30.000km vervangen worden.

    Samen met het oliefilter moet de olie ververst worden. deze laat je eruit lopen door aan de onderkant van de motor de stop eruit te draaien. let wel op dat je voor je dit doet:
    een bak eronder hebt staan. olie is namelijk een van de ergste milieu vervuilende stoffen die er is.
    nieuwe olie bij de hand hebt (5w/40)
    de oliepijlstok eruit hebt
    en de oliebijvuldop eraf hebt.

    die onderste twee zijn ervoor dat de olie er snel en gelijkmatig uit loopt. als je dit niet hebt gedaan zal de olie eruit lopen alsof je een cola-fles op de kop houdt. hij trekt elke keer een beetje vacuüm.

    Het luchtfilter zit in de luchtfilterbehuizing, deze zit met een grote buis rechtstreeks aan de motor verbonden aan de bovenkant. het vervangen is meestal heel makkelijk. deze zit met een paar schroefjes dicht.
    het luchtfilter hoeft alleen bij een grote beurt (om de 60.000/2j) vervangen te worden.

    Het brandstoffilter bevind zich onder de auto (meestla) aan de rechter kant (bijrijderskant). Hij zit vlak voor het achterwiel. om deze te vervangen moet je eerst de steun (meestal 1 boutje) loshalen en de twee aansluitingen loshalen, deze zijn erg makkelijk doordat je de vergrendeling gewoon even moet indrukken en dan trek je ze er zo af.
    het brandstoffilter word afhankelijk van de motor (diesel om de 60.000/2j of benzine 120.000/4j) vervangen.

    Koelvloeistof moet officieel om de 5 jaar ververst worden. dit betekent dat het hele koelsysteem leeg gehaald moet worden en helemaal opnieuw gevuld en ontlucht. dit is werk waar je redelijk wat kennis voor moet hebben. normaal is bijvullen alleen prima. zorg wel dat je de juiste koelvloeistof hebt. dit betekent dat je de juiste kleur en van een degelijk merk hebt. als je het niet vertrouwd kan je het beter even bij de peugeot dealer halen. daar verkopen ze gewoon bulk pakken van 5l.

    Remolie kan je niet testen zonder speciaal gereedschap, het enige wat je eraan kan zien is de kleur. is het vloeistof niet mooi helder geel, dan is deze verouderd en bevat deze een te hoog vochtgehalte. om dit te verversen heb je speciaal gereedschap nodig en moet je dus laten doen bij een garage.

    stuurbekrachtigingsvloeistof zit in een zwart potje. dit is rode vloeistof die onderhoudsvrij is. hier alleen het niveau controleren. is deze te laag? dan is er hoogst waarschijnlijk ergens lekkage.

    om de remblokken te controleren zouden de wielen eraf moeten. hier heb je een brug of een krik en een assteun voor nodig.
    het is heel erg makkelijk om te controleren:
    haal het wiel eraf door de 4 wielbouten los te draaien.
    hier zie je de remschijf met de klauw. in de klauw zitten de remblokken. zijn deze nog dikker dan 1cm? niks mee doen. als deze 0.5cm zijn kunnen ze nog circa 5000km mee afhankelijk van de rijstijl.

    Het interieurfilter bevind zich aan de bijrijders kant onder de parafaan. dit is de plastic plaat onder de voorruit waar ook de ruitenwissers in bevestigt zijn.
    het interieurfilter moet officieel om de 30.000/1j vervangen worden. dit is ook aan te raden aangezien hier schimmel op kan vormen wat weer slecht kan zijn voor je gezondheid.

    de olie van de koppeling is heel simpel, deze is er namelijk niet. was deze er wel dan was het niet te controleren aangezien deze tussen de motor en de versnellingsbak zit.

    de staat van de koppakking is alleen te controleren door een getraind oog of met een koppakkingtester. de koppakking zit tussen de cilinderkop en het onderblok. als je deze rand weet te vinden is het heel makkelijk. kijk of er ergens oliesporen op de rand zitten. druppels zijn ernstig, een beetje nat is niks noemenswaardig.

    ik hoop dat je hiermee voldoende geinformeerd bent. zo niet hoor ik het graag!

    ========== Post samengevoegd op 21:25 ========== De vorige post was op 21:24 ==========

    @bengel, dit komt wel aardig in de buurt niet?

  8. Naar Boven | #7
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Had iets minder in mijn hoofd


    Meer een aanvulling van iemand en dan iets van.
    Als ik ff tijd heb maak ik wel een HowTo

    Voorlopig gaat deze er wel mee door


  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    15-01-13 om 21:20
    Leeftijd
    34
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    iedereen ontzettend bedankt voor de input, maat van mij heeft transportbedrijf met garage kan hem daar op de put zetten. is wel makkelijk wat betreft de olie. Luchtfilter en oliefilter moet makkelijk lukken. Als ik rem reageert die wat traag ben ook nieuwe en lichtere auto gewend, mag ik aannemen omdat die door de apk is gekomen dat alles 100% is?
    Ik heb geen onderhoudsgeschiedenis maar brandstoffilter wel of niet vervangen, wat is wijsheid?? Ik ben verder nog op zoek naar een nieuwe oliepeilstok er zit er nu 1 in zonder " dopje" , is dit schadelijk? Kan vuil in komen lijkt me dus ga op de sloop even een nieuwe halen. Wat bougies betreft gewoon een kwestie van 1 voor 1 vervangen, nog dingen waar ik op moet letten?? afstellen of iets dergelijks??

  10. Naar Boven | #9
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Brandstoffilter zou ik gewoon doen voor die paar euries.
    Oliepijlstok wel opletten dat je dezelfde lengte neemt (afleespunt) en ook wel/geen wokkelvormige.

    Afstellen is op voorhand niet nodig, je vervangt niets wat afgesteld moet worden.


  11. Naar Boven | #10
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    14-10-19 om 18:15
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    26
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    oliepijlstok is niet voor iedere motor het zelfde. maar de 1.4 8v is wel redelijk veel gebruikt in de citroen saxo/zx/xsara/xsara picasso en peugeot 106/205/206/306 dus op de sloop moet dat wel goed komen.
    dat de remmen wat laat reageren weet ik zo niet. wat is laat? ja bougies is gewoon 1 voor 1 vervangen. let op dat je originele of bosch super 4 bougies gebruikt. geen ngk bougie's daar lopen ze op stuk.

  12. Naar Boven | #11
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 00:16
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En nogmaals GEEN 5W40 olie gebruiken. Dat is voor de 1.4 en 1.6 motoren te dun.

    In de TU kan je beter 10W40 gebruiken en als ze wat meer kilometers gemaakt hebben kan je soms zelfs met 15W40 beter af zijn.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  13. Naar Boven | #12
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Eens met Ruud. Ik gebruik in de GTi wel 5W40, maar in de TU motoren die ik heb gehad ALTIJD 10W40 Castrol, en originele bougies! Zijn ook nog eens het goedkoopst .
    Oliepijlstok gewoon bij de dealer even nieuw kopen. Kost ergens rond een tientje a vijftien euro, en je bent weer klaar.

    Vwb het vervangen van die bougies; waarschijnlijk heb je in die garage wel een compressor met een blaaspistooltje. Blaas voor je de bougies demonteerd even in de bougiegaten om het vuil en troep weg te blazen. Bij het monteren van de nieuwe bougies moet je echt even op gevoel de bougie aantrekken. Er zit een rekringetje op de bougie, en die moet je even op gevoel aantrekken.

    Zoals Jurjen omschrijft is de stuurbekrachtiging olie niet onderhoudsvrij... Dit mag na 10 jaar dienst echt wel ververst worden. Het verliest zijn viscositeit, en daardoor zal de STB zwaarder gaan werken.

    Leuk klusje om even op de zaterdagmorgen te doen!

    Brandstoffilter gewoon vervangen. Als ie toch op de brug komt is het een peuleschil! Kost ook de wereld niet, en je moest eens weten hoeveel auto's stil komen te staan door een verstopt brandstoffilter... Simpelweg omdat hij te vaak vergeten wordt.

    Iets wat je ook nog even kunt doen is de stappenmotor schoonmaken en het gasklephuis aan de binnenzijde. Beide met remmenreiniger en een pluisvrije doek. De auto zal een stuk beter reageren op het gaspedaal. Wat je ook nog even kunt doen om alle olie/carterslangen goed te reinigen is een fleste Forte Engine flush bij de OUDE olie kieperen, en even 15 to 20 minuten rustig rond gaan rijden. Het toegevoegde additief trekt alle oude resten uit de motor, en geeft je een mooie schone motor vanbinnen. Wel direct daarna de auto op de brug en olie aftappen. Echt een aanrader!

    Bakolie kun je ook gerust een keer verversen als je geen historie hebt. Denk erom; ALTIJD 75W80 gebruiken! Anders kun je binnen 10K een andere bak gaan zoeken...
    Gewoon 2 liter erin en klaar is kees.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  14. Naar Boven | #13
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:50
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Waar vul je de bakolie bij?

    Eigenlijk wil ik ook zelf het onderhoud gaan doen en dit topic is er al handig voor! Thanks!
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  15. Naar Boven | #14
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik tap hem altijd af aan de onderzijde, en via de ontluchting op de bovenkant vul ik hem weer. Dan weet ik zeker dat hij helemaal leeg gaat, en dat er weer 2 liter in gaat.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  16. Naar Boven | #15
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2013
    Laatst Online
    15-01-13 om 21:20
    Leeftijd
    34
    Berichten
    7
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Sedan
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1998

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    hoi fijn forumpje dit, bedankt iedereen. even contact gehad met de peugot garage deze is toch behoorlijk duurder dan automaterialenshop in de buurt(alleen de bougies, olie-, benzine- en luchtfilter 94,-). Ik ga bij de peugotgarage wel even oliepeilstok halen E12,20.
    Verder een luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter, 4x bougies, koelvloeistof en 10w40 olie, reiniger voor koelsysteem en reiniger voor motor en carterplugring voor E120,-. Lijkt me een heel redelijke prijs. Morgen de spullen halen en zaterdag klussen. Mijn ruitenwisservloeistofdingetje op de motorkap staan niet goed afgestelt vloeistof beland nu op het dak,(even repareren) en de de CV weer helemaal werkend krijgen en dan is die weer als nieuw.

    Vraagjes:
    Universele koelvloeistof is gewoon prima?
    Iemand bekend met reinigers voor koelsysteem en motor, maakt het uit wat ik gebruik??
    Kan iemand me even stap voor stap uitleggen hoe ik het koelvloeistof systeem ontlucht??
    Volgende " Iets wat je ook nog even kunt doen is de stappenmotor schoonmaken en het gasklephuis aan de binnenzijde. Beide met remmenreiniger en een pluisvrije doek. De auto zal een stuk beter reageren op het gaspedaal." Lijkt me prima plan maar waar zit het het???

    Laatst gewijzigd door 306 sx; 10-01-13 om 16:52.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Velgen een nieuwe look geven
    Door jilljanssens in forum Project Showcase
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 17-12-10, 21:49
  2. Inhouden bij gas geven
    Door holeguer in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 01-04-10, 22:02
  3. Geratel bij gas geven,
    Door erik-xsi in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 34
    Laatste bericht: 15-03-10, 18:13
  4. Zelf een grote beurt geven?
    Door kawouter in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 14-10-09, 11:33
  5. geratel bij gas geven
    Door italiaantje in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 24-04-09, 13:07

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.