Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 12 van 12

Onderwerp: Draadjes en motor fan

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Draadjes en motor fan

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    hey
    er komen twee draadjes uit een buis bij de koelfan, geel en groen. Groen gaat de fan in, geel hangt nu los (hier komt de stroom uit). Laten we zeggen dat rood ook de fan in gaat en los hangt. Rood staat normaal gesloten op geel via de thermoschakelaar.
    Als ik nu geel op rood aan sluit gebeurt er niks. Als ik de accu direct kortsluit aan rood gaat de fan aan. Als ik de gele draad meet, meet ik 14V en 1,7 A, dus er komt stroom en spanning uit geel! Maar als ik deze sluit op rood gebeurt er dus niks.... ik snap er niks van, iemand een idee? Dit allemaal met draaiende motor getest..

  2. Naar Boven | #2
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Kan het iets met de relais te maken hebben? dat de aarde massa oid niet goed werkt?
    mogelijke verwarring uit vorige post: als ik de stroom draad die normaal in de thermoschakelaar gaat, direct aansluit op de fan, dan doet ie het niet, maar als ik de accu aansluit dan slaat de fan wel aan. Ik snap daar echt niks van.. meet wel stroom en spanning op het draadje.

  3. Naar Boven | #3
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik denk dat je thermoschakelaar niet goed meer werkt.

    Je kunt de stroomdraad/stekker die je op thermoschakelaar gaat, nooit rechtstreeks op je fan aansluiten. Dat gaat niet. Je moet met bijv een paperclip even de polen met elkaar doorverbinden ( diegene waar de spanning op staat doorverbinden met 1 van de andere 2. Probeer beide. In 1 situatie zal hij snel gaan draaien, en in de andere situatie zal hij wat langzamer gaan draaien. Mocht het uberhaubt zo zijn dat als jij de boel doorverbind, de fan gaat draaien, dan is je thermoschakelaar kapot. Werkt de truuk met de paperclip niet, dan moet je het relais wisselen.

    Hou wel een handje zekeringen achter de hand, want er gaan flinke amp door de snoertjes. Een foutje of kortsluiting is zo gemaakt.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Met de paperclip bedoel je de 2 uitgangen uit de stekker met elkaar doorverbinden? Ik heb dat uit elkaar gehaald en heb nu de direct stroombron draad los liggen, deze aansluiten op fan gebeurt er niks.

    Ik heb overigens ook de massa losgehaald, deze aansluiten op een schroefje, of min pool, blijf het zelfde probleem houden.

    als ik de draad meet geeft ie 14V, als ik m aansluit op de fan geeft ie 0,4V, dit komt blijkbaar doordat er belasting op komt?

    Heb ook de thermoschakelaar gemeten, deze geeft 0V, vanaf ong 90 graden meet ik 14V (op de pool van de stekker op de schakelaar), totdat ik de Fan erop aansluit, dan 0,4 V. Dus het probleem lijkt me niet in de schakelaar te zitten.. Dit is overigens een nieuwe, net gehaald

    Hoe vind ik het relais? Ik heb alle relais eruit gehaald die onder het stuur zitten maar daarna had ik nog hetzelfde.
    Laatst gewijzigd door rubentjeb; 03-10-12 om 22:41.

  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Het lijkt erop dat idd het relais niet goed is. Het probleem is dat ik bij een 1.4 niet zo 123 weet waar die zit. Mogelijke kans hebbers zijn; tegen het schutbord bij de accubak, en wellicht in de zekeringkast van de motorrruimte?
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    De zekering kast van de motorruimte weet ik niet te vinden.
    Heb wel wat fotos gemaakt van de situatie en van dat schutbord bij de accu. Kan je herkennen of er wat tussen zit? er zit een zwart plaatje onder en een groot zwart kistje, van beide geen idee wat het is. Ook de slangenbuis heb ik gefotografeerd en hoe de draadjes nu uit de buis komen & de draadjes die nu in de fan gaan. Zie https://imgur.com/a/OaWyL (het geel groende draadje hoort op groen (- pool) en rood op geel)
    Hoop dat je me kan helpen.
    Bovenop dat kastje staat dat dat kleine zwarte plaatje voor de remmen is dus die heb ik nog niet losgetrokken maar kan ook zijn dat iemand er wat aan gesleuteld heeft en het van de motor fan is..
    Laatst gewijzigd door rubentjeb; 04-10-12 om 21:23.

  8. Naar Boven | #7
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Begrijp ik het goed dat de relais normaal gesproken 0,4 V geeft, en wanneer circuit wordt gesloten je 14V krijgt? Ik krijg nu het omgekeerde.. of is dit onlogisch

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat zou er op kunnen duiden dat het relais inderdaad kapot is, of verkeerd.

    Waar is de stekker die op de radiator sensor zit?
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Die stekker heb ik losgehaald, rood ging erin en geel kwam eruit. Als ik de pluspool van de accu loshaal en dan het rode draadje meet en de losgehaalde stekker van de accu, dan zou ik ongeveer 0 ohm moeten meten, want deze staat normaal in direct contact met + vd accu. Maar ik meet 200.000 ohm kan dat een draadbreuk betekenen?

  11. Naar Boven | #10
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee, het relais zit er immers nog tussen. Als het zo zou zijn dat de draad inderdaad rechtstreeks van de accu komt dan is het een draadbreuk. Ik denk dat je toch de relais moet zien te vinden. Ik heb alleen geen idee waar je die kunt vinden bij een 1.4.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  12. Naar Boven | #11
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zit die niet aan de voorkant.
    Grill er af en dan pas zichtbaar ?

    Kan me vaag iets herinneren bij de 1.4 van Goliath


  13. Naar Boven | #12
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik meet ook 0 weerstand tussen de draad waar normaal gesproken de stroom uit komt en de min-pool op de accu dus dan zou er geen relais tussen zitten maar is het een draadbreuk. Ik kan me niet voorstellen dat ik de gril eraf moet halen (een deel kan ik er zo af schroeven maar dan zie ik geen relais, de draden gaan gewoon onderin de auto het chassis in) om het relais te zien?
    In het geval van een draadbreuk, en ik kan deze breuk niet vinden (ergens in chassis). Hoe kan ik dan het beste een verbinding maken van de accu (of 1 van de draden die eraf komen) naar de fan? Als ik nu file ga rijden dan sluit ik zelf de fan even aan, al of niet via de thermoschakelaar, door de plus-pool vd accu direct met de fan of schakelaar te verbinden.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 1.8 16V motor plaatsen ex in 1.6 8V motor
    Door TvH in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 06-04-09, 14:29
  2. motor 306 lpg g3 start slecht bij warme motor
    Door reks in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 29-08-08, 20:50
  3. draadjes onder de stoel
    Door Arno in forum Interieur
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 20-01-07, 12:10
  4. (cel4hir) - problemen met draadjes trekken
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.