Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 11 van 11

Onderwerp: Hardnekkig probleem met aanjager / weerstand

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Hardnekkig probleem met aanjager / weerstand

    Type auto: 306 XR 1.4 Etoile E2, hatchback 5deurs

    Beste allemaal

    al lang loop ik met een defecte aanjager. Ik heb dit forum doorgelopen en dingen geprobeerd maar kom er niet uit..

    Het komt hier op neer: als ik de weerstand vervang doet de aanjager het even, maar kort daarna (1 keer een paar uur en 1 keer 3 weken) gaat de weerstand weer stuk. Ik heb er nu 2 keer een nieuwe ingestopt en die ging dus telkens stuk.. Voor zover ik er verstand van heb kan het zijn dat er teveel stroom op komt te staan, maar kan dat niet staven bovendien heeft ie een keer een aantal weken gewerkt. Of dat de ventilator bij de aanjagermotor aanloopt/stroef loopt, maar die loopt prima soepel.

    Ik heb begrepen dat als de weerstand stuk is, de blower wel moet werken op stand 4 maar dat gebeurt niet, nooit gedaan ook niet vlak voordat ik de weerstand vervang & dat alles meteen werkt erna.

    In principe moet er nu spanning staan op de draden die in de weerstand gaan , zon plug met 6 uitgangen, maar daar meet ik nu niks meer. (meet ik dit goed? multimeter op 2V, motor aan, 1 op een schroef de ander in elk van de 6 uitgangen en ook geprobeerd beide plugs van multimeter in alle gaten stoppen maar meet nergens wat)

    Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken?

    edit: heb een keer een relay vervangen maar dat hielp ook niet bovendien deed ik maar wat, ook alle zekeringen doorgemeten die zijn goed. GEEN airco
    Laatst gewijzigd door rubentjeb; 22-09-12 om 21:37.

  2. Naar Boven | #2
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 07:58
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.515
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Pfoe, dat is een lastige. Iets doet dus telkens je aanjager doorslaan?
    - sluiting IN de ventilatormotor?
    - toch een kwaad relais ergens?
    - bedradingsprobleem (sluiting)?
    - draaischakelaar aanjager kaduuk? (zit toch een printje achter?)
    - meet je wel goed? De min op een schroef hoeft geen aarde te betekenen. Een blank stuk metaal wel. Wellicht heeft iemand er een schema bij, dat je weet wat je meet.

    Verder kom ik ff niet...
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / CitroŽn Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  3. Naar Boven | #3
    Bengel Ü's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door higgy Bekijk Berichten
    - draaischakelaar aanjager kaduuk? (zit toch een printje achter?)
    Lijkt mij ook nog het enige gezien stand 4 ook niets (meer) doet en er geen spanning naar het relais komt.


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    22-08-19 om 13:33
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Als de weerstand kapot is hoeft stand 4 ook niet te werken.

    Mijn 1ste 306 gooide ook altijd na 6 maanden de weerstand eruit, ik heb toen een andere aanjager (sloop) en relais gekocht en het was weg.
    Ik ben toen eerlijk gezegd niet stap voor stap bezig geweest, maar gewoon gelijk vervangen

  6. Naar Boven | #5
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Oke bedankt voor de reacties.
    - Ik heb nog een keer gemeten Higgy en ik doe het goed (heb ook ander probleem ergens daar meette ik wel spanning).
    - Welk relais is voor de weerstand? Dat kan ik nog proberen.
    - De printplaat achter de knoppen zou kunnen; maar dat is dan een probleem ontstaan bovenop het oorspronkelijke.
    - Misschien zit het probleem idd in de aanjager; bij de sloop wel gekeken maar omdat de huidige het nog doet heb ik er geen meegenomen. Kortsluiting IN de ventilator zou dan weggestreept kunnen worden.. ervanuitgaande dat ik erin slaag weer spanning op dat apparaaat te krijgen.

  7. Naar Boven | #6
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Gisteren om 07:58
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.515
    Topics
    260
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Aanjager vervangen zal je niet de kop kosten in ÄÄ's denk ik.

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 6_0 like Mac OS X) AppleWebKit/536.26 (KHTML, like Gecko) Version/6.0 Mobile/10A403 Safari/8536.25
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / CitroŽn Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  8. Naar Boven | #7
    marco 306xs's Schermafbeelding
    keurslager

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2011
    Laatst Online
    08-06-17 om 23:50
    Locatie
    Delfgauw
    Leeftijd
    42
    Berichten
    345
    Topics
    6
    Auto
    Peugeot 306 xs Hatchback
    Motor
    1.8 16v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gaat je ventilator niet te zwaar rond ?????
    Dit komt vaker voor.
    Andere ventilator is dan de gemakkelijkste oplossing.
    Daily car 306 xs 1.8 16v
    Funn car 106 rallye 1.3

  9. Naar Boven | #8
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Oke thx ik heb een nieuwe tweedehands ventilator gehaald, nu nog een nieuwe weerstand en dan proberen!

  10. Naar Boven | #9
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 21:08
    Leeftijd
    34
    Berichten
    11
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1994

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik heb nog wat dingen geprobeerd, maar het blijkt de minpool te zijn het blijkbaar niet meer doet??
    Met oude weerstand erin, meet ik (op de draden die direct de fan in gaan) 14V op de pluspool icm een schroef; maar 0V icm de normaal gesproken minpool? Hoe kan dat? Ik heb t ook getest met de fan, deze gaat draaien als ik m op de schroef aansluit maar dus niet met de normale min pool.
    Is het een veilige situatie om de min van de fan op deze schroef aan te sluiten en zo het systeem te laten draaien for ever and ever?

  11. Naar Boven | #10
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Oct 2012
    Laatst Online
    21-10-12 om 18:13
    Leeftijd
    49
    Berichten
    2
    Topics
    0
    Auto
    Peugeot 306 Break 66KW Airco
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Lijkt me niet wenselijk... Kan een soort aardlus creeren (2 aardpunten met een afstand ertussen)
    Beter is te achterhalen waar deze draad op de massa zit aangesloten en een nieuwe draad trekken..

  12. Naar Boven | #11
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    +1. Anders creer je een stroomlek, en heb je de ene lege accu na de andere.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Kachel weerstand en Aanjager
    Door hendrik1987 in forum Interieur
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 25-03-19, 19:03
  2. [opgelost] Aanjager probleem 306 phase 2
    Door renevandenbroek in forum Electronica
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 28-05-11, 18:01
  3. Vreemd? probleem aanjager
    Door benvdv in forum Electronica
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 12-02-11, 16:17
  4. foutzoeken probleem met aanjager.
    Door kasteelke in forum Electronica
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 30-07-10, 23:49
  5. (R0l4nd89) - Probleem Airco/aanjager.
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.