Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 5 van 5

Onderwerp: Eindoverbrenging wisselen

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    30-05-15 om 08:09
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Eindoverbrenging wisselen

    Laatst heb ik een 306 1.6 8v uit 2000 gekocht met een kapotte versnellingsbak (dat wist ik). Toen ik het deksel van de vijfde versnelling eraf haalde kwamen de naaldlagers eruit vallen, geen wonder dat de bak zo gierde...

    Nu heb ik van een vriend een versnellingsbak gekregen met een iets langere eindoverbrenging (meer omwentelingen bij dezelfde snelheid dus). Is het te doen om de eindoverbrenging van de oude bak in de nieuwe plaatsen? Deze is namelijk nog heel. Ik heb vanmiddag de kapotte versnellingsbak geprobeerd open te maken, maar ik krijg hem maar 1cm open en dan blokkeert hij. Wanneer de bak in de vrij staat gaat hij het verste open. Ik durf er eigenlijk niet met schroevendraaiers of hamers bij te komen.
    Moet eerst de vijfde versnelling eraf, of de schakelhevels? Zo ja, hoe?

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Hoi Mario,

    Welkom hier!

    Ja, Je moet altijd eerst de 5e versnelling eraf halen, anders willen de bakhelften niet los.

    Ik zou er toch mee uitkijken. Weet je ook de oorzaak waarom die bak is vastgelopen? Als dat bijvoorbeeld is geweest door te weing of VERKEERDE olie oid, dan zou ik die hele bak zo bij het oudijzer mieteren, en een andere bak zoeken. Voor 50 to 100 euro heb je een goede, en die kun je dan zo wisselen. De 5e versnelling moet je ook weer afstellen als je hem los hebt gehad. Veel werk, en voor een paar tientjes heb je al een complete andere bak. Ik begin er meestal niet aan. Oja, als je de bak er toch af hebt. Controleer dan de staat van koppeling drukgroep en lager eens. Een orginele Valeo set kost ongeveer 140 euro, en als je toch alles los hebt liggen, dan is dit makkelijk mee te nemen.

    Denk na montage om de juiste bakolie; ALTIJD 75W80 in een Peugeot. Anders sta je na 15K weer een bak te wisselen.

    Maak je ook nog een voorstel topic aan? En uiteraard zijn we benieuwd naar foto's

    Veel suc6
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    30-05-15 om 08:09
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik zal vanmiddag/vanavond even een voorsteltopic aanmaken.
    Ik denk dat de vorige eigenaar inderdaad of met te weinig olie heeft rondgereden, of de verkeerde olie heeft bijgevuld. De olie die eruit kwam was behoorlijk dun. Zowel de priseas-keerring als de rechter steekas-keerring was lek. Hierdoor is er natuurlijk ook olie op de frictieplaat van de koppeling gekomen, inmiddels heb ik al een nieuw koppelingsetje gemonteerd.
    Op zich vind ik het niet erg dat de overbrenging iets langer is, maar omdat de versnellingsbak natuurlijk van een kleinere motor komt, ben ik bang dat het differentieel ook van mindere kwaliteit is...Vanmiddag ga ik toch de oude bak even uit elkaar halen denk ik, als me dat meevalt de nieuwe ook, heb hem toch voor niks gekregen.
    Foto's volgen!

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    24-07-19 om 13:52
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Volgens mij is het diff van een 1.4/1.6 hetzelfde alsook de overbrengingen. Matcht 1 op 1 naar mijn idee.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  6. Naar Boven | #5
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2007
    Laatst Online
    11-09-18 om 08:15
    Locatie
    Hoogvliet (rt)
    Berichten
    309
    Topics
    9
    Auto
    Alfa Romeo 156 SW. 205 CTI Cabriolet
    Motor
    1.9 8v

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Eindoverbrenging, van de 1.4/1.6 MA bak is verschillend, de eindoverbrenging van de 1.6 MA bak is zelfs afhankelijk, met welke wielen de auto is geleverd. 13,14,15 inch.

    Eindoverbrenging is over te zetten, alleen moet dan wel de hele bak uit elkaar, en je de tandwielen van de vaste as overzetten. Differentieel en de as met de vaste tandwielen in de bak zijn namelijk met elkaar verbonden. Bv. 15/65 of 17/65 kan je niet het zelfde differentieel voor gebruiken de hoek van de tanden is dan namelijk anders. Staat trouwens ook op de as en differentieel gestanst welke bij elkaar horen.

    Maar met een langere overbrenging gaat die toch minder toeren draaien ? Was bij mij wel het geval namelijk, ik had eerst 15/65 = 4,333, toen eentje van een Saxo 16v gepakt differentieel en as 17/65 = 3,82. En ging met mijn 1.6 van 6000rpm in 5 bij 200km/h naar 5400rpm in 5 bij 200km/h.

    Differentieel gewisseld omdat de tandkrans ervan was losgeraakt.
    Vorige 306`s 1.6 xs getuned 130/140 pk,1.9 d XN 4 deurs, 1.8 DW break ijsblauw.
    Ben nog in bezit van een 205 CT(i) om op te knappen. En een rijdende 205 CTI. 306 XT break bj 2001 verkocht.

    Rijdt nu in een alfa 156 1.9 jtd SW full option.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Pook wisselen
    Door kawouter in forum Interieur
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 07-08-17, 16:38
  2. Cilinderkop wisselen van peug 106
    Door Sander in forum Algemene Discussie
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 13-04-11, 12:35
  3. Motorblok wisselen
    Door Sander in forum Project Showcase
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 07-01-07, 16:23
  4. (b00n) - stuurpomp wisselen
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (Mark_XSI) - Wisselen van stuur
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.