Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 4 van 4

Onderwerp: ProblemCar - 306 met rare problemen

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2012
    Laatst Online
    23-09-12 om 09:08
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 LPG
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Post Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: ProblemCar - 306 met rare problemen

    De afgelopen weken behoorlijk wat ellende gehad met mijn pug 306 1.4 uit 98.
    (De 306 heeft een AG g3 systeem)

    De peugeot valt bij starten uit en wil dan niet staionair lopen.
    Dit doet hij regelmatig ook bij een koude motor als ik de motor stationair laat lopen.
    Op lpg lijkt het probleem minder prominent en valt hij minder snel uit.

    Bij een warme motor valt hij niet meer uit bij stationair lopen.
    Dan loopt hij echter bij vlagen onregelmatig stationair.
    Op gas daarentegen loopt hij dan ineens 3000 (of iets anders. toerental verschilt per keer) toeren stationair.

    Problemen:
    Bij koud starten of koud stationair valt de pug uit. Soms doet hij dit niet, maar meestal wel.
    Bij gaslos na rijden blijft de stationair te hoog hangen (alleen als hij warm is) darna zakt hij soms langzaam, soms direct terug naar 950 toeren.
    Het eerste probleem was er eerst. Het tweede probleem viel een dag later op.
    Beide anderhalve week geleden vrijwel ineens ontstaan.
    De symptomen lijken zowel bij lpg als op benzine op te treden. Bij lpg volgens mij wel minder.
    (waarschijnlijk omdat de lpg computer direct vanaf de lambda meet en aan de hand van deze waarden de gastoevoer corrigeert. Hiermee wordt mogelijk het probleem enigzins beperkt)

    Overige symptomen die mogelijk hiermee te maken hebben:
    - Bij starten lijkt het alsof de toerenteller even blijft hangen tussen 0 en 100 toeren ongeacht het toerental. (tegelijk onstaan met het uitvallen)
    - De dagteller sprint te pas en te onpas op 0 (doet hij al sinds de aanschaf)
    - Volgens Annemiek brandt sinds kort het motormanagement lampje bij het starten.

    Inmiddels zijn de volgende zaken vervangen door andere:

    (echter wel bij de sloop dus werking onbekend)
    - lambda sonde
    - stappenmotor
    - gasklepsensor
    - sensor aan de voorzeide op de bak die meet dat het vliegwiel draait
    - kleine boordcomputer achter op de accubak vervangen

    Daarnaast zijn:
    - de rubbers van de verstuivers vernieuwd (anderhalve week geleden, direct na het ontstaan van de problemen)
    - de bougies vervangen (maand geleden, ruim voor de problemen onstonden. Daarna nog 500 km probleemloos gereden)
    - de inlaat temp sensor vervangen door een nieuwe.
    - massa nagelopen en schoongemaakt / opgeschuurd
    - alle risicopunten ingespoten met contactspray

    Wat hebben de garages gedaan:

    (hij is inmiddels bij vier garages geweest waaronder de peugeot dealer)
    - garage 1 heeft alleen geprobeerd de computer uit te lezen. Dat is niet gelukt
    - garage 2 (peugeot dealer) kon de computer ook niet uitlezen maar kwam met de suggesties: stappenmotor of inlaat temp sensor.
    - garage 3 kon de computer ook niet uitlezen maar opperde nog de computer achter de centrale computer (blokje achter op de accubak) of de inlaatluchtdruksensor.
    De eerste is daarna uitgewisselt, de ander heb ik nog niets mee gedaan.
    Het maar blijven uitwisselen van onderdelen zonder dat ik verstand van deze peugeotjes of de werking ervan heb houdt voor mij een keer op.
    - garage 4 heeft alleen kunnen vinden dat bij het resetten van de dagteller ook de hele computer reset. Dus alle waarden zijn dan even weg. Een verband tussen beide problemen heb ik echt in tijd nog niet gevonden.


    Ik sta op het punt om het ding maar gewoon te slopen en een andere auto te kopen.

    Maar: mocht iemand een suggestie hebben hoor ik heeeeel graag
    Laatst gewijzigd door RoelG; 02-09-12 om 11:49.

  2. Naar Boven | #2
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Vandaag om 18:32
    Berichten
    3.743
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Inlaat temp. sensor..? Een slechte inlaatdruksensor zorgt voor moeilijk starten, spontaan afslaan bij intrappen koppeling en bokkerige storingen in de motorloop. En de kans is dat het rijden op gas niet soepel werkt bij deze motoren. Klacht heb ik in het veleden wel vaker gelezen.
    De dagteller, is dit digitaal? Het is zinvol om ook het 1 en ander aan de massakabels te contoleren. Metname de massa van het blok/versnellingsbak: https://www.306forum.nl/14193-jp2006...oor-dav-e.html
    Laatst gewijzigd door SoundBlaster; 02-09-12 om 13:13.

  3. Naar Boven | #3
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2012
    Laatst Online
    23-09-12 om 09:08
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2
    Topics
    1
    Auto
    Peugeot 306 LPG
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1999

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    onderop de inlaat zit, bij de gasklep, een kleine sensor die je er in 'klikt'.
    Een klein pinnetje steekt dan uit in de inlaat.
    Bij mijn weten is dit een luchttemperatuursensor.

    De inlaatdruksensor hè.
    Verdorie. Het enige wat nog niet is vervangen.....

    De dagteller is idd digitaal
    De massa heb ik nagelopen. Alleen niet onder het instrumetarium.
    Vraag me echter af of het een verband houdt met het ander. Dit probleem hebben we namelijk altijd al gehad....

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    Vandaag om 11:48
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.365
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je verhaal lezende denk ik aan 3 dingen die het kunnen zijn. Ik zou echter even een 2e hands ECU op de kop proberen te tikken. Als je met uitlezen de heleboel al reset bij het op nul drukken van de dagteller, dan reset de ECU zich dus elke keer. ALS dat zo is, dan regelt de ECU zich dus telkens opnieuw in bij het starten... Dit kan het uitvallen verklaren.

    Dus begin met de ECU te vervangen. Vervang daarna de inlaattemperatuursensor, en probeer met een bus remreiniger de stappenmotor even goed te reinigen. Doe dit ook even met je gasklep. Controleer daarna de vacuumslangen om het gasklephuis en je rembekrachtigerslang naar je inlaatspruitstuk.

    Als je bovenstaande hebt vervangen, ga dan nog eens uitlezen. Ik denk echter dat je met het vervangen van bovenstaande van de problemen af bent.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Een beetje rare vraag..
    Door ramon in forum Project Showcase
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 22-07-12, 16:34
  2. LPG problemen
    Door tinustrekeend in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 07-03-12, 11:57
  3. Motor problemen - help!
    Door berend in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 24-01-07, 01:27
  4. (Fuchsia Freak) - rare tuningsclub's op summermaxx 2007
    Door Team306Tuning in forum Team306Tuning cafe
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (30Zes) - Rare piep in de boxen zomaar :S
    Door Team306Tuning in forum Audio
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.