Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 16

Onderwerp: Problemen op temperatuur komen??

  1. Naar Boven | #1
    Greysole's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    07-11-14 om 13:43
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    26
    Berichten
    27
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Problemen op temperatuur komen??

    Hallo,

    Mijn naam is Alex, en ik ben sinds begin dit jaar de trotse eigenaar van een Peugeot 306.
    Ik ben er natuurlijk heel blij mee aangezien het mijn eerste auto is. Ik heb deze overgekocht van een collega met wat schade en wat gepersonaliseerd uiterlijk.
    Ik wil hem eigenlijk een beetje opknappen en weer naar originele staat herstellen. Helaas is er iemand tegen aangereden in de winter zonder dat ik het zag, en is er natuurlijk geen briefje achter gelaten....
    Nou was dus de motorkap en het rechtervoorscherm krom en is de bumper gescheurd, eveneens is de koplampunit inclusief knipperlicht kapot gegaan, maar die zijn inmiddels vervangen.
    Voor de rest was er gelukkig niks beschadigd.. Nou heb ik voor 40 euro een bumper + Motorkap + zijscherm op de kop weten te tikken en ben momenteel bezig om deze spuitklaar te maken en dan weg te brengen.

    Maar sinds een maandje nu ongeveer heb ik een heel raar probleem.
    Het begon op 1 dag, m'n tank was bijna leeg en tijdens het rijden naar huis van werk +/- 3 Km, stotterde die even alsof de benzinetoevoer heel even stopte. Na een beetje stotteren en de angst van benzine die op was, reed ik met een slakkengangetje naar het tankstation om te tanken. Gelukkig haalde ik het dacht ik. A fijn, de volgende dag reed ik weer terug van werk, en wederom stotterde de peus.... op een 80 weg, ik reed 90 ongeveer en opeens leek het alsof iemand het contact uitdraaide( Voor de mensen die vroeger scooter opvoerde is het vergelijkbaar met een powerfilter die te veel lucht doorliet.) Ook tijdens het gas geven zakte hij gewoon in toeren, na plus minus 10 seconden en het momentum van de auto gebruiken, en door terug te schakelen joeg ik hem in z'n toeren en stopte het "stotteren" en kon ik gwn doorrijden. Eenmaal thuis aangekomen de kap omhoog en goed nagekeken of er iets lekte of anders was dan normaal, ik kon niks vinden. Weer een dag later reed ik deze ochtend naar werk toe, ik stond bij het stoplicht, reed weg en schakelde naar z'n twee. en toen de toeren daalde tijdens het schakelen begon het stotteren weer, en aangezien ik +/- 15 km/h reed kon ik niet echt terugschakelen en toeren maken, dus stopte ik op de busbaan, hij liep normaal stationair maar zo gauw als ik een beetje gas gaf , stotterd hij en moest ik stoppen om hem niet af te laten slaan, na 30 sec stationair laten lopen en af en toe gas te geven merkte ik dat het stotteren een beetje afnam, op dat moment gaf ik gas om hem door de stotter heen te trekken, en schoot hij vol in z'n toeren. Het probleem was toen weer opgelost. Diezelfde dag op de terug weg (belangrijk om even te melden, al deze ritjes waren net lang genoeg om de motor warm te laten worden +/- 3-5 Km (ik weet het, heel slecht :/ ) Stond ik bij het stoplicht en toen ik weg wilde rijden sloeg hij af, waarschijnlijk door de "stotter" toen ik opnieuw wilde starten moest ik een goeie 15 sec starten, en langzaam kwam er leven in. Ook als op de busbaan moest ik een beetje spelen met het gas om weer te kunnen rijden. De voorgenoemde scenario's speelde zich nog een paar keer af met nog 1 uitschieter, ik reed weg bij een stoplicht en schakelde weer naar z'n 2 tijdens het schakelen stotterde hij weer, en gecombineerd met koppeling op laten komen trok hij het niet meer en sloeg die af, ik liet hem uitrollen en stopte op een ventweg en probeerde te starten, dit lukte niet. Ik de kap open en kijken of ik iets kon vinden, niks aan de hand. Dus ik bel de ANWB en tijdens het bellen probeerde ik nog een keer te startten en nou lukte het wel (A) Na een week ofzo kreeg ik het opeens in de gaten, het gebeurt alleen tijdens het warm worden van de motor, mijn draai temperatuur is 90-95 en op een gegeven moment kon ik het lokaliseren naar de laatste minuut van het warm worden, namelijk 85-90 graden. als ik dan moest stoppen of schakelde begon de stotter, dus ook tijdens lage toeren. Ik kan het probleem dus ontwijken, mits ik +/- 1-2 minuten kan rijden zonder schakelen of een stoplicht tegenkom
    (not) Maarja mijn loon is binnen gekomen dus het moet opgelost worden. Ik heb zelf een beetje zitten nadenken en het probleem aan verschillende vrienden/kennissen voorgelegd en veel "leken" zeggen dat het met lucht-toevoer te maken heeft. En 1 garagehouder (een kennis, dus geen geldwolf) Zegt dat het met de stationair sensor te maken heeft. Verder heb ik niet veel verschillende meningen gehoord, dus nu kom ik hier, bij de peuskenners! voor meningen/ervaringen en tips. Sorry dat ik een heel boek heb geschreven maar wil dat het gewoon duidelijk is, en volgens mij zijn er nou niet veel vraagtekens meer over?

    Als het goed is staat mijn peus er automatisch bij :? Maar zo niet: Peugeot 306 1.6 XT Belfort uit 96, motorcode NFZ en het kenteken is NV-BG-48!
    Kom maar met die reacties aub!

  2. Naar Boven | #2
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Duidelijk verhaal

    De garagehouder heeft deels gelijk over sensor, uit laten lezen is eigenlijk beter om de juiste diagnose te krijgen.
    Wat ook opvalt is dat je de tank leeg heb gereden, vervangen van je brandstoffilter is geen overbodige luxe nu alle drap zich daar heeft opgehoopt.
    "stationair gaat er net genoeg brandstof doorheen"


  3. Naar Boven | #3
    Greysole's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    07-11-14 om 13:43
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    26
    Berichten
    27
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ja sorry, dat de tank leek was leek maar omdat dat mijn eerste gedachte was toen hij voor het eerst stotterde. Ik merkte zelf al dat het lampje niet brandde, maar toen het dus vaker gebeurde, ook na het tanken wist ik zeker dat de tank niet helemaal leeg was.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 23:17
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.479
    Topics
    259
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Vervang toch dat brandstoffilter maar eens zoals Bengel zegt.
    (en Bengel, het is drab )
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / CitroŽn Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  6. Naar Boven | #5
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Sjorrie mijn Nederlands is nog niet zo goed


  7. Naar Boven | #6
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 23:17
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.479
    Topics
    259
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nederlands is mijn goedste vak, had je niet gedenkt hŤ?
    ;-)

    Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 5_1_1 like Mac OS X) AppleWebKit/534.46 (KHTML, like Gecko) Version/5.1 Mobile/9B206 Safari/7534.48.3
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / CitroŽn Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  8. Naar Boven | #7
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    @ Alex
    Laat je door ons niet in de war brengen, je vraag word zeer serieus genomen.

    Wat anders, hoe staan je bougies er voor ?
    Oude, en dan met name NGK bougies geven ook dit soort symptomen (NGK=not done in Peugeot)


  9. Naar Boven | #8
    co-Piloot

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 23:17
    Locatie
    Helmond
    Leeftijd
    55
    Berichten
    4.479
    Topics
    259
    Auto
    CitroŽn C2 Hatchback
    Motor
    1.1 8v
    Bouwjaar
    2004

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bengel, ik neem aan dat de 306 ook een luchtmassameter heeft? Kan die het zijn?
    Peugeot 306 cabrio 1.6 8v 1998 / CitroŽn Xsara Picasso 1.6 8v 2003

  10. Naar Boven | #9
    Bengel's Schermafbeelding
    Oud kleuterleider

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zover ik weet heeft alleen een diesel die ?

    Uit (laten) lezen blijft de remedie om gerichter aan het "probleem" te werken.


  11. Naar Boven | #10
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Super duidelijke uitleg Alex! En ik ga je een super duidelijk antwoord geven;

    Allereerst is het beste om even storing uit te lezen, en het brandstoffilter vervangen. Ik denk dat daar 2 storingen uit kunnen komen;

    Een storing van de ontstekingsmodule, of een storing van de lambdasonde. Waarom?

    Een onstekingsmodule heeft een bepaalde weerstand. Als deze slecht of defect is, en de motor wordt warm, dan wordt de weerstand te groot, en stopt hij ermee.
    Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor de lambdasonde; Een lambdasonde werkt bij een koude motor NIET. Die werkt past als er uitlaatgassen van 800 graden of hoger door komen. Dat gebeurd als de motor warm begint te worden. Op dat moment neemt de lambdasonde de hoeveelheid lucht/brandstof verhouding over van je ECU en stappenmotor. Als de Lambdasonde slecht werkt (en dat kan, want een lambdasonde gaat ong. 160K mee), dan kun je ook deze gekke storingen krijgen. Dit duurt ws niet lang, want dan is hij helemaal defect, en dan wil de motor als hij warm is niet stationair meer draaien, en wordt gasgeven steeds lastiger.

    Om nu het juiste onderdeel eruit te vissen, moet je hem eerst evenuit laten lezen. Waar ik ook benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je een langere rit maakt waarbij de motor lekker op bedrijfstemperatuur komt.

    ========== Post samengevoegd op 08:55 ========== De vorige post was op 08:52 ==========

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door higgy Bekijk Berichten
    Bengel, ik neem aan dat de 306 ook een luchtmassameter heeft? Kan die het zijn?
    Een 306 heeft in alle benzine gevallen een MAP sensor.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  12. Naar Boven | #11
    Greysole's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    07-11-14 om 13:43
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    26
    Berichten
    27
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    Super duidelijke uitleg Alex! En ik ga je een super duidelijk antwoord geven;

    Allereerst is het beste om even storing uit te lezen, en het brandstoffilter vervangen. Ik denk dat daar 2 storingen uit kunnen komen;

    Een storing van de ontstekingsmodule, of een storing van de lambdasonde. Waarom?

    Een onstekingsmodule heeft een bepaalde weerstand. Als deze slecht of defect is, en de motor wordt warm, dan wordt de weerstand te groot, en stopt hij ermee.
    Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor de lambdasonde; Een lambdasonde werkt bij een koude motor NIET. Die werkt past als er uitlaatgassen van 800 graden of hoger door komen. Dat gebeurd als de motor warm begint te worden. Op dat moment neemt de lambdasonde de hoeveelheid lucht/brandstof verhouding over van je ECU en stappenmotor. Als de Lambdasonde slecht werkt (en dat kan, want een lambdasonde gaat ong. 160K mee), dan kun je ook deze gekke storingen krijgen. Dit duurt ws niet lang, want dan is hij helemaal defect, en dan wil de motor als hij warm is niet stationair meer draaien, en wordt gasgeven steeds lastiger.

    Om nu het juiste onderdeel eruit te vissen, moet je hem eerst evenuit laten lezen. Waar ik ook benieuwd naar ben is wat er gebeurd als je een langere rit maakt waarbij de motor lekker op bedrijfstemperatuur komt.

    ========== Post samengevoegd op 08:55 ========== De vorige post was op 08:52 ==========



    Een 306 heeft in alle benzine gevallen een MAP sensor.
    Hey bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik ga dalijk na werk meteen naar de garage om het uit te laten lezen en neem gelijk een filter mee vanuit werk, en vervang die wel even dan. Uhm ja met lange ritten is het hetzelfde als kortere, het gebeurt alleen tijdens het warm worden vande motor dus in de eerste 5-10 minuten. Daarna is er niks meer aan de hand heel de rit niet. En iedereen bedankt voor de reacties! Ik laat vanavond wel meer weten.

    Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 5_1_1 like Mac OS X; nl-nl) AppleWebKit/534.46.0 (KHTML, like Gecko) CriOS/19.0.1084.60 Mobile/9B206 Safari/7534.48.3

  13. Naar Boven | #12
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dan gok ik op een smerige stappenmotor. Remreiniger kan wonderen doen, alleen is dit tijdelijk. Een nieuwe is eigenlijk de enige goed oplossing. Schrik niet van de prijs.
    Deze kan wel ergens rond de 170-180 euro liggen. Eerst maar ens de truc met de remmenreiniger proberen, of loskoppelen en een nacht in de benzine leggen. Blaas hem NIET schoon met perslucht, want dan weet je zeker dat ie het nooit weer doet. . Mocht die kapot zijn, kijk dan even naar het Bosch nummer wat eropstaat, en stuur mij dat nummer even via PM. Ik heb er nog een paar liggen, en kan dan even kijken of ik de juiste nog heb.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  14. Naar Boven | #13
    Greysole's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    07-11-14 om 13:43
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    26
    Berichten
    27
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    Dan gok ik op een smerige stappenmotor. Remreiniger kan wonderen doen, alleen is dit tijdelijk. Een nieuwe is eigenlijk de enige goed oplossing. Schrik niet van de prijs.
    Deze kan wel ergens rond de 170-180 euro liggen. Eerst maar ens de truc met de remmenreiniger proberen, of loskoppelen en een nacht in de benzine leggen. Blaas hem NIET schoon met perslucht, want dan weet je zeker dat ie het nooit weer doet. . Mocht die kapot zijn, kijk dan even naar het Bosch nummer wat eropstaat, en stuur mij dat nummer even via PM. Ik heb er nog een paar liggen, en kan dan even kijken of ik de juiste nog heb.
    Hey bedankt voor nog een suggestie, ik ga maandag naar de garage want hij was er vandaag niet. Laat hem dan wel uitlezen. Ga dan meteen even vragen hoe ik dat precies moet doen met de remmenreiniger zoals jij dat zegt. Ga dat thuis dan meteen doen en dan gelijk de benzine-filter en de bougies vervangen. Ik laat nog wel weten wat het uitlezen voor resultaten toont

  15. Naar Boven | #14
    Greysole's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    07-11-14 om 13:43
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    26
    Berichten
    27
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dus vandaag naar de garage geweest, en die zei in eerste instantie dat het toch geen nut had om te laten uitlezen. Want er zit een oudere, computer in waardoor je alleen met led kon lezen. En aangezien er geen motorstoring lampje gaat branden wanneer het peusje stottert wordt deze storing niet opgeslagen, en valt er later niks aan terug te zien. Dus toen heeft robert een goeie 10 minuten met spuitbus gespoten en naar bubbeltjes gezocht, of er ergens lucht lekte oid. Hij kon niks zien. Dus afgesproken dat ik de auto volgende week dinsdag wegbreng, dat ie bekeken wordt en er even mee wordt gereden, kijken of ze het kunnen "oproepen" en meteen een diagnose stellen.
    Dus voor zover... Een ander puntje, sinds vrijdag (en het is nu maandagavond) heeft het peusje maar 1 keer HEEEEEEEL kort gestotterd. Echt letterlijk ťťn stottertje als het ware. Dus wie weet, misschien heeft het zichzelf wel opgelost . Het kan ook zijn, dat ik het "stotterpunt" iedere keer toevallig voorbij-rijd zonder te schakelen of stoppen. Maar dat lijkt me sterk.... Dus we zien wel

  16. Naar Boven | #15
    Greysole's Schermafbeelding
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Aug 2012
    Laatst Online
    07-11-14 om 13:43
    Locatie
    Eindhoven
    Leeftijd
    26
    Berichten
    27
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1996 / NFZ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Het is opgelost! het bleek de koelvloeistoftemperatuursensor te zijn (mooi woord voor galgje Maar sensortje was 17.95 dus scheelde nogal in de kosten iedereen bedankt voor de hulp!


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Temperatuur 1.9d
    Door werner1983 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 04-01-19, 20:22
  2. temperatuur
    Door Peugeot46 in forum Electronica
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 07-05-14, 16:53
  3. Temperatuur
    Door Rtzr in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 28-02-09, 01:00
  4. Reacties: 6
    Laatste bericht: 19-01-07, 18:44
  5. (Roy) - Temperatuur
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.