Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 7 van 7

Onderwerp: Brandstof- en olieleidingen + oil catch can

  1. Naar Boven | #1
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 21:22
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Brandstof- en olieleidingen + oil catch can

    Omdat het hier geen olie lekkages betreft maak ik even een nieuw topic aan. Het kan zijn dat meer 306 rijders hier over nadenken...

    Mogelijk past dit beter in een aankoopadvies topic, maar hier past het denk i.m.o. ook wel. Laat het aan de mod's over.

    Waarschijnlijk moet ik de olieslangen vervangen en nu zit ik er over te denken om meteen alles maar een beetje te upgraden. Originele olieslangen zijn aan de prijs waardoor met RVS omvlochten slangen ook kunnen (zijn nl. per meter goedkoper).

    Nu lijkt het mij ook mooi om een oil catch can in te bouwen. Bijv. zo een: https://www.ebay.nl/itm/PEUGEOT-GTI-...item519b0d09e9

    Verder zag ik op een ander forum staan dat op de uitgang van zo'n can beter een slang met een filter gedaan kan worden omdat deze toch niet terug naar de luchtinlaat hoeft te lopen.

    Nu heb ik een aantal vragen:
    1. heeft iemand ervaring met zo'n can?
    2. is een oil catch can inderdaad beter voor de motor?
    3. is een oil catch can beter voor de uitstoot?
    4. zijn er nadelen?
    5. kunnen RVS omvlochten slangen aangesloten worden zoals de rubberen slangen?
    6. doet de lengte van de slangen er iets toe (als er niet gekozen wordt voor oil catch can)?
    7. als zo'n can echt geen nut heeft, ga ik graag voor de goedkoopste duurzame oplossing (doe het goed of doe het niet, dat upgraden ). Wie weet wat dat is? Universele slangen? Zo ja, waar kan ik deze het beste bestellen?
    Alvast bedankt voor alle hulp en meedenken!
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Staat prima Joep, Ik zal je antwoord geven op de vragen;

    1. Ja
    2. Niet perse, een oil catchcan is meer een veiligheid voor in de racerij
    3. Nee, mits je hem correct hebt aangesloten is de uitstoot gelijk.
    4. Ja, Als je de can verkeerd aansluit met bijvoorbeeld een open ventilatie filtertje, dan is het zelfs APK afkeur ivm de uitstoot .
    5. Ja, hou echter rekening met de soms krappe bochten en knikken in de slangen, en zorg ervoor dat je OLIE bestendige slangen koopt.
    6. Ja, hier zit wel een aandachtspuntje in vwb de vacuumslangen. Zorg ervoor dat deze slangen niet te lang zijn, of dat ze knikken/dichtknijpen.
    7. Een Catchcan is eigenlijk een veiligheid in de racerij om de olie die vaak met veel hogere druk rondgaat en hierdoor via de cilinderkop in de carterventilatie terechtkomt op te vangen. Maw. met hogere oliedruk kan het dan middels dit tankje opgevangen worden en teruggeleid worden. ( Zie het als een soort expansievat die je ook bij bijv. een CV ketel ziet). De naam zegt het eigenlijk ook al; olie catch can; olie opvang tank. Het kan op een gewone straat auto echt geen kwaad mits goed aangesloten.
    Je kunt sommige slangen gewoon vervangen voor universele slangen; Brezan oid heeft ze wel. Wat je ook kunt doen is de oude slangen afhalen, met remmenreiniger zo goed mogelijk schoon blazen, en dan alles in de vaatwasser gooien. Krijg je ze er als nieuw weer uit.

    Hoop dat je hier iets mee kunt.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 21:22
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Thanks!

    Nou, dan laat het cannetje maar. Miss. ooit in de toekomst... Nu dus blijkbaar echt niet nodig en mogelijk APK afkeur dus ook...

    De slangen zal ik eens los halen en kijken hoe ze er van binnen uit zien (morgen na het auto wassen maar doen...). Helaas hebben wij geen vaatwasser

    Denk dat ik dan wel voor RVS omvlochten slangen ga. Niet veel duurder en kan ik mooi in bochtje leggen. Ben nl. bang dat een universele rubberen slang gaat knikken. De binnenste van de twee slangen (die bij mijn 306 dus gescheurd is en vast zit met tierips) heeft nl. een 90 knikje. Of ik moet een zo'n knikje kopen...

    B.t.w.: miss. domme vraag, maar welke is de vacuumslang?
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Die naar de stappenmotor gaan en de gasklep/koudloopregelaar.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 21:22
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    35
    Berichten
    7.252
    Topics
    238
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Op de foto de linker dus die naar het rood omcircelde stappenmotortje gaat.

    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Jep! Die idd. Zorg dat je de vacuumslangen iig van een wat stugger materiaal neemt.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 18:41
    Berichten
    3.683
    Topics
    45
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joep83 Bekijk Berichten
    ...Nu dus blijkbaar echt niet nodig en mogelijk APK afkeur dus ook...
    Alleen als je een filtertje aan het eind zet, ipv weer aan de aanzuigbuis te zetten. Moderne auto's worden vanaf fabriek ook wel met een olievanger uitgerust.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. brandstof problem
    Door crazy in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 01-04-19, 15:34
  2. brandstof zo duur???
    Door wegpiraatje 306 in forum Algemene Discussie
    Reacties: 263
    Laatste bericht: 14-11-12, 07:23
  3. oil catch tank
    Door dree1988 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 07-02-11, 17:07
  4. Brandstof
    Door Jeroen in forum De koffietafel
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 23-11-10, 16:41
  5. lampje brandstof
    Door NT in forum Interieur
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 30-01-08, 21:29

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.