Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 18

Onderwerp: Van euro 98 naar euro 95: consequenties ?

  1. Naar Boven | #1
    scorpio's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-04-19 om 18:14
    Locatie
    Ter Apel
    Leeftijd
    62
    Berichten
    53
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Van euro 98 naar euro 95: consequenties ?

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hallo allemaal,
    ik heb heb vraagje over het overstappen van Euro 98 benzine naar Euro 95 en wat daar motorisch gezien de consequenties van zijn.
    Het gaat om een 306 XSi 2.0 uit 2000 (fase 3 dus) die standaard op euro 95 zou moeten kunnen rijden, doch sinds hij in mijn bezit is (vanaf 2005) 'gevoerd' wordt met Euro 98.
    Gezien de benzineprijzen wil ik graag overstappen op Euro 95, alleen .... wat gaat er dan gebeuren (pingelen, inhouden, stotteren, .... ???) en wat kan ik hier aan (laten) doen ?

    Alvast bedankt voor jullie tips.

  2. Naar Boven | #2
    jerva's Schermafbeelding
    Pietje Pindakaas

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2012
    Laatst Online
    28-01-13 om 21:20
    Leeftijd
    43
    Berichten
    41
    Topics
    2
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    gebeurt helemaal niks, kan je er gewoon in gooien

  3. Naar Boven | #3
    peuspeter's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2011
    Laatst Online
    24-03-14 om 19:35
    Locatie
    Almere
    Leeftijd
    38
    Berichten
    566
    Topics
    16
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4R

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wel eerst je tank goed leeg rijden maar niet te leeg hè

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.0.3; nl-nl; HTC/Sensation/3.32.162.11 Build/IML74K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
    Ik krijg al airmiles bij het cjib.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    scorpio's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-04-19 om 18:14
    Locatie
    Ter Apel
    Leeftijd
    62
    Berichten
    53
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @jerva: ik dacht wellicht dat de inspuiting opnieuw afgesteld moest worden of zoiets ??? Iemand een idee ???
    @peuspeter: helemaal leegrijden doe ik nooit, vanwege de drap die in je tank zit en anders - bij het leegrijden - in de leidingen, etc. eventueel verstopping kan veroorzaken.

  6. Naar Boven | #5
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:50
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Alle 2.0's van een 306 hebben een pingelsensor, toch? Dan maakt het niks uit. Mogelijk gaat wel het verbruik iets omhoog.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  7. Naar Boven | #6
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Daar geeft Peugpeter dus een probleem waar je tegen aan kunt lopen waar je om vroeg.

    Daarentegen, elke onbemande pomp heeft meestal alleen '98 dus daar zul je wel moeten.
    Ik denk dat je je verkijkt met "goedkoper" rijden, als eerste rij je onbewust om om te tanken, ten 2e pak je de auto iets sneller omdat de benzine toch "goedkoper" is (weg winst).
    Wat Jerva schrijft, er gebeurd niets.
    idd je merkt niets (ook niet in je portomonee), '98 geeft een schonere motor en de actieradius ligt hoger.
    Zelf tank ik alle 2 door elkaar, ligt er net aan wanneer ik moet tanken, nooit een probleem in het vooronder gehad.

    stukje leesvoer.
    https://www.wegwijslezer.nl/php/ques...QuestionID=259


  8. Naar Boven | #7
    Ruud Plooijer's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2009
    Laatst Online
    Vandaag om 00:16
    Locatie
    Zaanstad
    Leeftijd
    43
    Berichten
    3.116
    Topics
    51
    Auto
    Peugeot 306 Station
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw metallic,M0GQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Gewoon lekker euro 95 gaan tanken.
    De auto is daarop ontwikkeld en zal het dus probleemloos slikken.
    Er hoeft niet opnieuw afgesteld te worden. De moderne auto's regelen dat allemaal zelf.

    Met 98 gaat alleen je portomonee sneller leeg, maar dat had je al gemerkt.
    Af en toe een tankbeurt 98 houd het inwendige van de motor inderdaad wel vaak iets schoner.
    En daardoor zou die weer iets rustiger en soepeler stationair kunnen draaien.
    Life is what happens while you are busy making other plans. Was getekend John Lennon.

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    +1 Niets meer aan bovenstaande toe te voegen ECU regelt zelf de ontsteking bij zodat de boel niet gaat pingelen.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Joep's Schermafbeelding
    Moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Nov 2008
    Laatst Online
    Gisteren om 22:50
    Locatie
    Urmond
    Leeftijd
    36
    Berichten
    7.518
    Topics
    248
    Auto
    Peugeot 306 GTi6 phase 2.5 3drs Rouge Lucifer
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1998 / XU10J4RS-RFS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Je moet gewoon even berekenen of het waard is om 98 te tanken. Voor mij is het ongeveer even duur als op 95 rijden. Voordeel van 98 is dat de motor soepeler lijkt te draaien.
    '01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
    '99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
    '98 306
    GTI6 2.0 16v - Restoratie project

    '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
    '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
    '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily


  11. Naar Boven | #10
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Bij mij is die ook "iets" zuiniger. Als ik alleen maar ritten maak van 50 km+ dan gaat die gewoon op 98.

    ========== Post samengevoegd op 09:44 ========== De vorige post was op 09:42 ==========

    Bij mij is die ook "iets" zuiniger. Als ik alleen maar ritten maak van 50 km+ dan gaat die gewoon op 98.

    Maarre....

    Je woont in Ter Apel.... je wil me toch niet vertellen dat jij nog in Nederland tankt? Euro 98 en Ultimate 102 zijn daar echt wel veel goedkoper
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  12. Naar Boven | #11
    scorpio's Schermafbeelding
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-04-19 om 18:14
    Locatie
    Ter Apel
    Leeftijd
    62
    Berichten
    53
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie Bekijk Berichten
    Bij mij is die ook "iets" zuiniger. Als ik alleen maar ritten maak van 50 km+ dan gaat die gewoon op 98.

    ========== Post samengevoegd op 09:44 ========== De vorige post was op 09:42 ==========

    Bij mij is die ook "iets" zuiniger. Als ik alleen maar ritten maak van 50 km+ dan gaat die gewoon op 98.

    Maarre....

    Je woont in Ter Apel.... je wil me toch niet vertellen dat jij nog in Nederland tankt? Euro 98 en Ultimate 102 zijn daar echt wel veel goedkoper
    Ja en nee, soms in Duitsland, meestal toch in Nl bij de grens. Ik tank dus vlakbij de grens (scheelt op zich al met tanken in het westen), echter de pomp daar heeft ineens geen euro 98 meer (??).
    Ik denk dat ik - gezien alle reakties - het gewoon combineer, zoals het uitkomt.

    Dat van die "pingelsensor" (had ik nog nooit van gehoord dus) was een leuke insteek. Heb hier via Google zijdelings ook weer info over mogen meenemen.

    Bedankt allemaal.

  13. Naar Boven | #12
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 20:17
    Berichten
    3.752
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nu we het toch over de brandstoffen hebben, ik tank altijd bij de Total. Nu viel me vandaag op dat de excellium hetzelfde geprijst was als de 95. Ik zie net dat het een actie is tot eind augustus, dus als ik nog aan het tanken kom voor eind augustus, dan mik ik het er een keer in.

  14. Naar Boven | #13
    Chris de Gas Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    10-03-19 om 23:14
    Berichten
    73
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Een rfv heeft geen baat bij 98, daarvoor is de compressie niet hoog genoeg en draait het ding ook niet veel toeren.

    Hence lekker 95 erin , ik merkte bij mijn oude ph2 xsi 16v geen verschil tussen 95 en 98 terwijl dat bij de ax duidelijk wel zo is.

  15. Naar Boven | #14
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    lekker op 95 gaan rijden.
    95 is overal te koop en kwa prijs iets aantrekkelijker. kwa verbruik zul je er niks van vernemen (in de rfs vernam ik ook geen verschil tussen 98 of 95 leek alleen net iets beter op te pakken maar was verder niks zuiniger)
    af en toe op z'n staart trappen blijft ie inwendig ook wel schoon genoeg en als je het onderhoud zorgvuldig uit voert heeft de motor daar verder geen last van.

    heb nu al in heel wat auto's het verschil getest tussen bijvoorbeeld V-power en 95 of 98 en het verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is. het verschil in vermogen merk je niet, hoe hoger het octaan hoe soepeler hij op pakt maarja dat is dus nihil, en het verbruik word ook niet veel anders al met al kost het je gewoon meer per kilometer en krijg je er zo goed als niks voor terug.
    mocht je nu van plan zijn om een dikke 3 ton in de xsi te rijden ja dan wil je een zo gunstig mogelijke ontbranding want dat kan je op langere termijn iets schelen op onderhoud of het dan uit kan is nog een 2de.

    heb nu al 2 306jes over de 2 ton gereden die nooit iets anders als 95 hebben gehad en die motoren waren ook niet extreem vuil, natuurlijk de te verwachten roet hier en daar maar dat zul je ook met die premium brandstoffen hebben.

    heb zelf al meerdere malen in Duitsland getankt en vind het verschil het omrijden niet waard, ben vorig jaar in Italië geweest met de 307 en kan je vertellen dat het prijs verschil het grootst was in Oostenrijk terwijl ze daar de tank voor je vol gooien je ruiten wassen en je banden spanning controleren terwijl je binnen aan de koffie zit (heel bizar) Italië en Duitsland zijn allebij ongeveer even duur en dat scheelde maar een paar cent met Nederland (dacht een cent of 3 hoog uit)

    als je wilt lachen moet je in Zweden tanken daar is de benzine goedkoper als de diesel (tankte daar voor €1,25 per liter ongeveer)
    Laatst gewijzigd door TvH; 10-07-12 om 20:50.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  16. Naar Boven | #15
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ik kom elk weekend in Dld om boodschappen te doen, het verschil is echt merkbaar. Zowel qua prijs als de brandstof. Als ik hier in NL. de tank volgooi bij de Tango, dan haal ik 550 km uit een tank. Met de gewone 95 van bijv Aral in Dld haal ik zowiezo 600km uit een tank. en daar hoef ik niet eens mijn best voor te doen.

    Er zit wel degelijk verschil in, maar je moet wel veel en dezelfde kilometers rijden om dat te merken.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. 125 euro getankt?
    Door kslafeber in forum Huiskamer
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 15-03-10, 19:11

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.