Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 13 van 13

Onderwerp: ECU doorgebrand, wat nu?

  1. Naar Boven | #1
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: ECU doorgebrand, wat nu?

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Zoals ik al eerder gepost heb, is de ECU van m'n geliefde XSi doorgebrand. Ding is naar een revisie-bedrijf gestuurd, die mij vandaag hebben laten weten dat de oorzaak extern is. Dat wil dus zeggen dat de fout in het blok (sensor oid) zit, en dat een nieuwe/gereviseerde ECU gelijk weer door zal branden.
    Nu heb ik 2 opties: flink gaan zoeken naar de oorzaak en een nieuwe ECU er in, of de auto weg doen...
    Optie 1 kan lang duren en erg in de papieren gaan lopen.
    Optie 2 is gewoon kut, wat ik wil de auto niet kwijt..

    Misschien dat iemand hier mij verder kan helpen. Ik vermoed dat het defect gerelateerd is aan de injectie. De injectoren spuiten met deze ECU namelijk maximaal benzine naar binnen. Hierdoor loopt de auto niet, tenzij de benzine-slang wordt afgeknepen. Ik denk dus dat ik het in die richting moet zoeken.

    Korte situatieschets van het ploffen van de ECU: 's ochtends zonder problemen naar Zandvoort gereden. Daar een heat gereden (auto was nog warm van de reis, eerste rondje een beetje aftasten, daarna tot zo'n 5300rpm doorgetrokken. Rustige uitloopronde en nog zo'n 2 uur rondgekeken voor we weer naar huis gingen). Halverwege de rit naar huis begon 'ie in te houden. Van de snelweg af gegaan en hij sloeg direct af bij de rotonde na de afrit.

    Met een andere ECU (van een 96-er XSi, zelfde typenummer maar andere identificatie-codes) liep 'ie wel, maar echt slecht. Kreeg continu te veel benzine. Daarmee heb ik hem naar huis gereden (van Nieuwegein naar Weert, zo'n 120km).
    Deze ECU is overigens niet doorgebrand. Hierdoor lijkt het dus om een eenmalige piekstroom te gaan.

    Bij het uitlezen van de oude (geplofte) ECU kan niet eens fatsoenlijk verbinding gemaakt worden. De reserve-ECU kon wel uitgelezen worden en gaf fouten aan op 3 sensoren van het inlaattraject (even uit m'n hoofd: MAP-sensor, gasklepsensor en luchtmassameter). Na het wissen van de fouten kwamen ze direct weer terug.

    Zou een simpele sensor de boosdoener kunnen zijn?

    Aan de ene kant wil ik graag nog even in de XSi blijven rijden (mede omdat er de afgelopen maanden best wat onderhoud in is gaan zitten), aan de andere kant heb ik gewoon een auto nodig en moet het oplappen me geen bakken met geld gaan kosten. Dan komt er gewoon gelijk een 406C.

    Help!
    [align=center]2 Broers naar Dakar
    www.greatadventures.nl[/align]

  2. Naar Boven | #2
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    in het blok zitten dacht ik 3 sensoren, die jij opnoemt
    (weet niet wat ze kosten, zal wel geen godsvermogen zijn)





    Groen is in ieder geval voor de brandstofregeling.
    Laatst gewijzigd door Bengel ; 15-06-12 om 21:27.


  3. Naar Boven | #3
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Plaatje doet t niet, maar ik (lees: m'n broer hehe) ga eerst de boel eens visueel controleren. Wie weet ligt er gewoon een kabel open en maakt 'ie massa oid.
    Thanks voor de tip tho, goed punt om te beginnen.

    Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 4_3_3 like Mac OS X; en) AppleWebKit/533.17.9 (KHTML, like Gecko) Version/5.0.2 Mobile/8J2 Safari/6533.18.5
    [align=center]2 Broers naar Dakar
    www.greatadventures.nl[/align]

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    weet niet of je toevallig van die donor die je ooit gehad hebt nog de kabelboom gehouden hebt???
    daarnaast zou ik ook direct een extra massa kabel vanaf je accu naar je versnellingsbak brengen.

    meet de bekabeling naar die 3 sensoren eens door.
    met die 3 sensoren zit je wel op een €400,-- in aanschaf vermoed ik als het niet nog een keer zo veel is.

    lijkt mij dat als je ecu ploft door een probleem in de motor het niet uit maakt welke ecu je er aan hangt maar die dan ook ploft.
    zoals ik het bekijk is er waarschijnlijk een sensor defect geraakt met als gevolg een kortsluitstroom die op zijn beurt je ecu heeft opgeblazen, in principe als het merk en het type nummer gelijk zijn zou je dezelfde ecu moeten hebben id nummer is als het goed is een ecu eigen nummer en verschilt dit dus per ecu.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  6. Naar Boven | #5
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Thanks voor de uitleg
    Ik vind het ook vreemd dat de andere ECU niet doorgebrand is. Kan wel kloppen dat de boosdoener (sensor) kortsluiting heeft veroorzaakt en nu niets meer doet. Verklaart de uitlees-resultaten.

    Ik ga eerst eens die 3 sensors zoeken en bameten. Denk dat ze ergens tyssen de 3 en 5 volt moeten geven? Als er 12V op staat weet ik genoeg lijkt me.
    Moet de motor daarvoor draaien of is contact genoeg?

    Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 4_3_3 like Mac OS X; en) AppleWebKit/533.17.9 (KHTML, like Gecko) Version/5.0.2 Mobile/8J2 Safari/6533.18.5
    [align=center]2 Broers naar Dakar
    www.greatadventures.nl[/align]

  7. Naar Boven | #6
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    moet draaien. de weerstand van de sensoren hangt in alle gevallen af van de gemeten waarde als deze wijzigt stelt de sensor het als het ware bij.

    denk dat de ecu op dit moment op nood loop staat, niet het meest zuinige maar je kunt er mee rijden .
    kan ook zijn dat er inwendig iets niet helemaal goed was met de ecu natuurlijk.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  8. Naar Boven | #7
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Hmm ik ben even gaan denken (jaja... 't is weekend, ik weet het :P)
    Uitlezen geeft fouten op MAP, luchtmassa en gasklepsensor. Als de gasklepsensor kapot is, kloppen de waardes van de MAP en luchtmassa niet volgens de ECU, dus storing. Stel, die sensor geeft onterecht aan dat de gasklep volledig open staat, dan gaat de ECU maximaal benzine geven lijkt me?

    Ik heb nog een compleet gasklephuis liggen van de donor. Die ga ik eens proberen.
    [align=center]2 Broers naar Dakar
    www.greatadventures.nl[/align]

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Heel verstandig. Reinig dat gasklephuis van te voren even goed, en laat hem even inleren. De sensoren moeten nl inleren.

    - Accu eraf
    - Gasklephuis ombouwen
    - Accu erop
    - Starten en ong. 10 min stationair laten draaien.
    - Kwartiertje gaan rijden.

    Ws opgelost.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Vandaag een en ander geprobeerd, maar zonder resultaat ;(

    Het gasklephuis met alle sensoren heb ik als eerste gewisseld. Daarna de stekkers aan draadboom-kant goed schoon gemaakt en die van de luchtmassameter vervangen. Die zat nog maar half vast...
    Ook was er een zekering (bij de accu) kapot. Was die van 30A (Oxygen zegt google). Die vervangen, nog niets. Hij is ook niet meer doorgebrand na het vervangen.
    De vacuum-slangen nagelopen, die zitten ook goed vast en zijn niet poreus.

    Situatie nu: Starten doet 'ie wel, hoewel moeizaam. Daarna loopt 'ie onregelmatig en ruikt 't sterk naar benzine. Als ik langzaam meer gas geef gaat het toerental omhoog, als ik het pedaal vlot indruk houdt 'ie in.
    Als ik 'm dan weer uit zet (vanuit stationair - 1100-1200rpm) hoor ik een bonk.

    Geen idee wat ik nu nog kan doen... Iemand?
    [align=center]2 Broers naar Dakar
    www.greatadventures.nl[/align]

  11. Naar Boven | #10
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    lastig probleem zo... Kun je er ook een filmpje van maken en hier in het topic zetten?
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  12. Naar Boven | #11
    TimmeyNL's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    18-03-15 om 19:57
    Locatie
    Weert
    Leeftijd
    33
    Berichten
    313
    Topics
    13
    Auto
    Peugeot 406 Coupe V6 Pack
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    1998 / ES9J4

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Deze nacht nog 'werken' en dan weekend, zal er eens een filmpje van schieten.

    Zijn de injectoren een mogelijk zwak punt bij de RFX-blokken? Dat zou 't ook nog kunnen zijn..
    [align=center]2 Broers naar Dakar
    www.greatadventures.nl[/align]

  13. Naar Boven | #12
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Nee, denk het niet...
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  14. Naar Boven | #13
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    07-10-19 om 00:20
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.919
    Topics
    130
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    die bonk kan komen door de manier van af slaan. het kan zijn dat ie verzuipt bijvoorbeeld waardoor die een soort after burn effect creeert in de cilinder. of juist dood slaat door het verzuipen wat het moeilijke starten dan ook weer verklaart.

    werken alle 4 je bougies wel en ook goed????
    kan zijn dat ie slecht verbrand en vanuit je labda bij stuurt met dit al gevolg...

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. (ehvmikey) - HELP Oranje Relais doorgebrand 1998 306
    Door Team306Tuning in forum Electro
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.