Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 9 van 9

Onderwerp: Waarom meer pk's bij een s16 dan xs 2.0 16v?????

  1. Naar Boven | #1
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2012
    Laatst Online
    18-04-13 om 13:22
    Berichten
    10
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Waarom meer pk's bij een s16 dan xs 2.0 16v?????

    Misschien een stomme vraag, maar waarom heb ik bij mijn 2.0 16v blok minder pk's dan de 2.0 16v in de s16?? Wat zijn de verschillen?? Ligt dit misschien aan het inlaatspruitstuk en is er ook een manier om met mijn blok ook richting die 155pk te gaan. 135pk is ook leuk maar het kan altijd beter nl.

  2. Naar Boven | #2
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De verschillen lijken klein, maar zijn erg groot;

    - De S-16 heeft een variabel inlaattraject (eigenlijk een dubbele inlaat, met lange kanalen en korte kanalen)
    - Mede door bovenstaande heeft de S-16 een compeet andere software (van Bosch, de andere 16v hebben Magnetti Marelli)
    - Andere cilinderkop (kanalen en spruitstuk aansluitingen zijn anders)
    - Andere nokkenassen
    - Andere uitlaatspruitstukken.

    "even"makkelijk ombouwen is er niet bij....

    Een S-16 motor ombouwen met een RFS inlaat/uitlaat is wel mogelijk, maar zelfs dat is niet even in een weekje gepiept.

    Daarbij zijn er aan een S-16 grote nadelen en voordelen;

    Nadelen;
    - Het vacuumsysteem wat de de aansturing tussen het lange en het korte inlaattraject verzorgd is kwetsbaar, en wil nog wel eens kapot gaan.
    Dit resulteerd in onregelmatig lopen, hoog brandstof verbruik, en inhouden of hikken bij bepaalde toerentallen.
    - De bobines van de S-16 geven meer dan gemiddeld de geest door het afgesloten kleppendeksel. Door de hitte die er vrij komt gaan de bobines eerder kapot als een gemiddelde bougie. Dit is overigens eenvoudig op te lossen door sleuven in het bovenste kleppendeksel te frezen, waardoor de warmte beter weg kan. Zie foto;




    Voordelen;

    Ik weet eigenlijk maar 1 groot voordeel van de S-16, en dat is de ombouw naar een turbomotor;

    - De standaard spruitstukken ed. moeten zowiezo vervangen worden
    - Het onderblok van een S-16 is nagenoeg gelijk aan die van een 405 T-16 (XU10J4TE).

    Hier kun je serieuze Pk's uithalen, maar hou hierbij rekening met een budget van 8 tot 10K wil je het echt goed doen....
    Vermogens tussen de 350 en 450 Pk zijn met dit budget niet onmogelijk...
    Of het lang heel blijft is natuurlijk een 2e, en ook moet je rekening houden dat je elke 3 a 4 duizend kilometer een versnellingsbak moet wisselen.

    Algemeen; Is het lastig om zo even 20 Pk meer uit een atmosferische motor te peuteren. Ogenschijnlijk is het makkelijk om "even" een cilinderkop, nokkenassen of een inlaat-/ of uitlaatspruitstuk te wisselen. In de praktijk valt dit erg tegen. De kosten wegen vaak niet op tegen een complete motorconversie.
    Laatst gewijzigd door Muschkie; 04-05-12 om 13:49.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  3. Naar Boven | #3
    Chris de Gas Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    10-03-19 om 23:14
    Berichten
    73
    Topics
    5
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De gemiddelde RFV draait overigens rond de 140+ pk, maar kwa karakter is het een heel ander blok dan een S16.

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2012
    Laatst Online
    18-04-13 om 13:22
    Berichten
    10
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Bedankt voor de uitleg en weet nu dat er wel degelijk een behoorlijk groot verschil met mijn blokje en die van een s16 is. Nog een vraagje?? Ik reed voor mijn peug een beemer 320i en daarvoor had je wel een simpele maar effectieve manier voor meer pk's. Het ene inlaat voor een ander verwisselen , k&n filter erop en dat scheelde toch zo'n 20 pkaatjes (standaard inlaat verv. door vanos inlaat). Is zoiets dan niet mogelijk bij mijn peugeottje???

  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is wel mogelijk, maar het is erg veel werk, een het resultaat weegt niet op tegen de PK winst.

    Zet er dan ITB's op. Dat levert een Pk of 25 op icm met andere nokkenassen. Deze setup heeft wel een remap of rollenbank sessie nodig om goed afgesteld te worden.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  7. Naar Boven | #6
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2012
    Laatst Online
    18-04-13 om 13:22
    Berichten
    10
    Topics
    3
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    2000

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    En wat mogen dat dan zijn?? ITB's??

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    20-05-19 om 23:04
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.784
    Topics
    125
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    dit zijn itb's (injection throttle body's)
    Bijgevoegde afbeeldingen Bijgevoegde afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door TvH; 07-05-12 om 21:49.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    SoundBlaster's Schermafbeelding
    Master in MDF

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2011
    Laatst Online
    21-05-19 om 19:54
    Berichten
    3.682
    Topics
    45
    Auto
    Peugeot 306 XSi Belfort Hatchback
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1997
    Kleur
    M0NQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mooi spul!

  10. Naar Boven | #9
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    21-05-19 om 15:18
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.337
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Of je pakt op een S-16 gewoon 2 dubbele 45 of 48mm Webers. Alle electronica eraf, afstellen, en gaan! Er is op 205 GTi.nl iemand geweest die dit heeft gedaan; 186 (!!) Pk. Wel krijg je een probleem met de 4-gasmeting, Co en APK
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. geen 306 meer
    Door keesmeerendonk in forum Showroom
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 14-10-11, 21:49
  2. phase 1/2/meer
    Door Grietje in forum Exterieur
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 04-09-09, 14:03
  3. (jpbtuning) - ach waarom niet hey dit ben ik dan
    Door Team306Tuning in forum Voorstellen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  4. (pindarotsje) - 306je tijdelijk overleden, maar waarom..??
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  5. (powergti) - Ach ja ,waarom ook niet, update 2
    Door Team306Tuning in forum Team306Tuning cafe
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.