Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
Gesloten Onderwerp
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 24

Onderwerp: Witte smurrie onderkant olievuldop

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    18-01-18 om 22:05
    Locatie
    Rosmalen
    Leeftijd
    57
    Berichten
    32
    Topics
    6

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: Witte smurrie onderkant olievuldop

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Beste peugeot fanaten,

    ik hoor jullie al zeggen: een lekke koppakking! Was het maar zo duidelijk. In dit geval dus niet. Ik heb recentelijk de koppakking laten vervangen, maar mijn monteur zei toen al dat deze niet lekte. Waar komt het water in de olie dan vandaan?
    De feiten in het kort:
    - oliedop wit uitgeslagen met dunne smurrie. Ook na schoonmaken, komt de aanslag weer terug.
    - ook de oliepeilstok is licht bedekt met dezelfde aanslag, van boven naar beneden.
    Wat kan ik verder vertellen:
    - koppakking recentelijk vervangen, maar was niet lek volgens monteur.
    - auto wordt dagelijks gebruikt, voor kortere ritten (ongeveer 5 a 10 km).
    - motor start zonder problemen en loopt regelmatig.
    - motor komt goed op temperatuur : 90 graden op de temp. meter
    - ik moet geen koelvloeistof bijvullen
    - geen olie in de koelvloeistof te zien
    Ik vraag me af of er mogelijk condensvorming in de motor optreedt. maar hoe dan? Normaal is het in ieder geval niet.
    Wie weet raad?

  2. Naar Boven | #2
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat bedoel je precies met
    - oliedop wit uitgeslagen met dunne smurrie. Ook na schoonmaken, komt de aanslag weer terug.




  3. Naar Boven | #3
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    - auto wordt dagelijks gebruikt, voor kortere ritten (ongeveer 5 a 10 km).

    dat is het probleem, je moet wat vaker een grote rit rijden.

    Dus gewoon de olie warm laten worden, geloof me die is na 20km misschien op temperatuur.
    laat de auto in het weekend uit en ga een lekker ritje van 30km + maken (regelmatig)

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    18-01-18 om 22:05
    Locatie
    Rosmalen
    Leeftijd
    57
    Berichten
    32
    Topics
    6

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel Bekijk Berichten
    Wat bedoel je precies met
    - oliedop wit uitgeslagen met dunne smurrie. Ook na schoonmaken, komt de aanslag weer terug.


    Ik bedoel dat ik de dop dan schoon veeg, maar enkele dagen later is het weer net zo. Ik weet dat ik het met schoon vegen niet oplos, maar het zou een eenmalig iets kunnen zijn. Maar nu de aanslag blijft terugkomen is er duidelijk iets aan de hand.

  6. Naar Boven | #5
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Dat zeg ik, je olie/blok word niet warm.

    Condens krijgt geen kans om te verdampen en daarom krijg je die prut.
    Je carter ontluchting kan helemaal verstopt raken door die rotzooi, dus regelmatig een eindje rijden

    en alleen van je dop afvegen is niet genoeg, er zit nog veel meer vocht in je blok/olie.

  7. Naar Boven | #6
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Wat Jeroen schrijft
    af en toe de boel even goed doorblazen (snelweg)
    Is tevens goed voor je uitlaatsysteem.
    condens word snot, de enige uitweg die het vind is de dop waar het zich ophoopt.


  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    18-01-18 om 22:05
    Locatie
    Rosmalen
    Leeftijd
    57
    Berichten
    32
    Topics
    6

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk Berichten
    - auto wordt dagelijks gebruikt, voor kortere ritten (ongeveer 5 a 10 km).

    dat is het probleem, je moet wat vaker een grote rit rijden.

    Dus gewoon de olie warm laten worden, geloof me die is na 20km misschien op temperatuur.
    laat de auto in het weekend uit en ga een lekker ritje van 30km + maken (regelmatig)
    Ik kan het allicht proberen. Verdwijnt de witte aanslag dan vanzelf weer of voorkom ik deze daar alleen mee? M.a.w. ik moet de aanslag wel zelf verwijderen om er vanaf te komen en dan wat meer km's gaan maken of langere ritten in ieder geval om deze te voorkomen. Bedoel je dat?
    Ik heb in de winter inderdaad geen langere ritten gemaakt, maar nu met mooi weer voor de deur wordt het anders. Het gaat om een cabrio, dus echt een mooi weer auto.

    Bedankt voor de tip.

    Ik las overigens ergens ook iets over een carterventilatieslang. Zou die verstopt kunnen zitten? Waar zit die trouwens bij een 306 1.8 E2 motor?
    Ook werd er gesproken over een lekke klepdekselpakking. Kan dat ook een oorzaak zijn?

    Ik heb het probleem overigens pas in de winter gesignaleerd. Daarvoor is het me niet eerder opgevallen en ik controleer de motor toch regelmatig op vloeistofpeil en lekkages. Het aantal km's en ritten is ook niet erg veranderd de laatste maanden. Ik heb de auto sinds 1/6 in mijn bezit.

  9. Naar Boven | #8
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    pf crossposten word lastig


  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2011
    Laatst Online
    18-01-18 om 22:05
    Locatie
    Rosmalen
    Leeftijd
    57
    Berichten
    32
    Topics
    6

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Jeroen en Bengel,

    bedankt voor jullie uitleg. Mooie dagen voor de boeg om km's te maken. Is geen straf met open kap, petje op.. :-))

  11. Naar Boven | #10
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hint Bekijk Berichten
    , petje op..
    een echte Fransoos


  12. Naar Boven | #11
    Jeroen's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2008
    Laatst Online
    02-09-19 om 12:59
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Leeftijd
    33
    Berichten
    4.955
    Topics
    120
    Auto
    Peugeot 406 coupe
    Motor
    3.0 24v
    Bouwjaar / MC
    2003 / ES9J4S - XFX

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    het is een probleem van voornamelijk de winter. Ik had er altijd in de winter last van en in de zomer niet.

    een stevige rit wil het probleem weleens verhelpen, de rommel in je carter ventilatie blijft echter wel achter.

    Je moet de slangen links van het blok (3 bij elkaar) lostrekken en even doorblazen

    en de 1.8 en de 2.0 (xu-blokken) zijn zijn enorm gevoelig voor sludge

  13. Naar Boven | #12
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    De 8v wel, de 16v weer een stuk minder.

    Maar bovenstaande heb ik verder niets aan toe te voegen. Zolang je korte ritjes rijdt, zul je de sludge ook hebben. Gewoon 1 keer in de week even een flinke rit maken, en trap hem bij lekker warme motor maar eens flink op zijn staart. Is heus niet verkeerd hoor.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  14. Naar Boven | #13
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jan 2011
    Laatst Online
    Gisteren om 22:02
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    702
    Topics
    29
    Auto
    Peugeot 306 Hatchback
    Motor
    1.4 8v
    Bouwjaar / MC
    1998 / 37AKFXT
    Kleur
    zilvergrijs

    Cool Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bengel Bekijk Berichten
    een echte Fransoos
    Niet alleen Fransozen hebben dat probleem, tis een combinatie van techniek en temp, techniek blijft temp word iedere dag beter, nu alleen in het blok nog.

  15. Naar Boven | #14
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Haha, ik doelde letterlijk op zijn petje


  16. Naar Boven | #15
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Is inderdaad heel normaal, 5 van de 10 auto's bij ons waar ik de oliedop eraf trek zit sludge in dus maak je maar geen zorgen.
    En een lekke kleppendeksel heeft hier niks mee te maken, engiste wat je dan hebt is dat er olie langs de pakking naar buiten sijpelt.
    Gewoon lekker rijden
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. witte pap aan me pijlstok!!!!
    Door mark306xsi in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 24-05-10, 12:22
  2. Onderkant blok gietijzer of aluminium?
    Door hheiwegen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 26-07-07, 20:49
  3. (ptr) - met een witte.... ben je hip
    Door Team306Tuning in forum Voorstellen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.