Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 t/m 15 van 21

Onderwerp: [Techniek uitgelegd]; Distributieriem wissel van de GTi-6. XU10J4RS

  1. Naar Boven | #1
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Lightbulb Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic: [Techniek uitgelegd]; Distributieriem wissel van de GTi-6. XU10J4RS

    Heren,

    De laatste tijd zijn er weer diverse mensen geweest die jammergenoeg een gebroken D-riem hebben gehad van hun GTi-6.
    Hierover heb ik wat feitjes en weetjes bij elkaar gezet, om zo hopenlijk mensen er voor te behoedden dat dit hun ook overkomt.

    Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen.

    Zoals bekend is de interval van de GTi-6 altijd erg laag geweest, en werd geadviseerd om na elke 50.000km de riem te wisselen. Er zijn gevallen bekend waar de riem eerder is geknapt... Maar hoe komt dit nou dat een motor maar 50K met een riem doet?

    Dit is als volgt uit te leggen.

    De 2.0 16v XU10J4RS motor (RFS) 120KW, is een motor die erg onrustig loopt. Daar merk je overigens niet veel van, maar kijk maar eens (als je het aandurft) met een verwijderde d-riem kap. Je ziet vaak dat de riem "beweegt" bij ong. 3000 RPM. Net als een snaar die strak getrokken wordt. Dit is een deel van de oorzaak van de korte interval stand.

    Als je nu een "oud type" spanrol hebt, wordt het gevaarlijk. Dit type spanrol is alleen handmatig op te spannen. Deze heeft dus een vaste montage stand. Doordat de riem als het ware "snaart", kun je heel langzaamaan speling krijgen op de spanrol. Door gas los en gas erop, wordt dit allemaal wat versterkt. De spanrol en de riem worden hierdoor extra zwaar belast, waardoor de slijtage enorm is, en uiteindelijk de riem breekt.

    Wat heeft PSA hier aan gedaan?

    Peugeot en Citroen hebben natuurlijk hier iets aan gedaan, door een zelfspannende rol te ontwikkelen. Dit is een grote verbetering geweest. De "snarende" riem wordt nu veel meer op spanning gehouden door de zelfspannende rol. Echter is dit geen garantie voor de beloofde 100K die PSA voor deze set heeft opgegeven. Het blijft een kwestie van vinger aan de pols houden, want ook van deze nieuwe set zijn er gevallen bekend van een brekende riem. Een PERFECTE timing is dubbel zo belangerijk bij een RFS motor. Voor een mooie loop, en voor de in- en uitlaatkleppen. Persoonlijk hou ik een interval van 80K aan bij de zelfspannende set.

    Laat je riem daarom niet bij 50K of 100K controleren/vervangen, maar eerder. Beter preventief een riem vervangen, als dat er eentje breekt en je met de problemen zit.

    Doe er je voordeel mee.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  2. Naar Boven | #2
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    Feb 2009
    Laatst Online
    04-07-18 om 17:05
    Leeftijd
    33
    Berichten
    85
    Topics
    7

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    En dan blijft de vraag heb ik een zelfspannende rol of niet De mijne is in 2007 vervangen bij een km stand van 155.000. Nu heeft de motor 205.000 gelopen. Motor loopt overigens perfect. Is er een makkelijke manier om dit te controleren?

  3. Naar Boven | #3
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland



    een "vaste" spanner heeft die veer dus niet


  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    @ Mark, Als dat in 2007 is gebeurd zou er in theorie al een zelfspanner op moeten zitten. (laten) controleren geniet natuurlijk wel de voorkeur.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  6. Naar Boven | #5
    Tim
    Tim's Schermafbeelding
    Veels te leuk hier

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2010
    Laatst Online
    28-12-15 om 23:05
    Locatie
    Tilburg
    Leeftijd
    27
    Berichten
    224
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot 106 Hatchback
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1995 / TU3JP

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Goei Topic Muschkie, dit is inderdaad een heel belangerijk punt bij de XU10J4RS!
    Voor de gene die de gevolgen niet echt door hebben, ik kan je 16 kromme kleppen opsturen
    -Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
    -Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk

  7. Naar Boven | #6
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Dat zijn er helaas meer mensen Tim . Als je pech hebt kun je ook nog eens wat klepgeleiders laten vervangen. Zulke klappers heb ik ook al gezien
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  8. Naar Boven | #7
    TvH
    TvH's Schermafbeelding
    oud-moderator

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2007
    Laatst Online
    24-08-19 om 16:03
    Locatie
    Provincie Groningen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    9.888
    Topics
    129
    Auto
    Peugeot 306 XR Sedan
    Motor
    1.6 8v
    Bouwjaar / MC
    1999 / TU5JP-L3 NFZ
    Kleur
    rouge lucifer / EKQ

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    was het bij mijn blok alleen maar gebleven bij 16 kromme kleppen, blok aan gort gelopen na kop revisie.
    je kunt hem beter te vaak vervangen als net even niet vaak genoeg.

    '94 Alfa Romeo 33 1.4 I.E. Lusso - ex
    '93 306 1.4 8V summertime 3drs - ex
    '98 306 1.6 8V XS 5drs - ex
    '97 306 2.0 16V gti-6 -
    R.I.P.
    '03 307 2.0 16V XS break - ex
    '99 306 1.6 8V XR sedan - daily
    '97 306 2.0 16V gti-6
    - R.I.P.
    '01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs
    '17 renault clio estate 0.9 TCE zen - lease

  9. Naar Boven | #8
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Klopt helemaal Theo.

    Zelfs als je de zelfspannende rol er op hebt, en het zaak om deze bij elke beurt even te controleren. Ik laat hem binnenkort bij Ron even controleren. Mijn riem is van 03-2009, en zit er inmiddels bijna 40K op. Tijd voor een checkup.
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  10. Naar Boven | #9
    Rouge-Gti6's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Apr 2010
    Laatst Online
    01-08-18 om 17:16
    Berichten
    1.721
    Topics
    46
    Auto
    Peugeot 306 GTi
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Super topic dit Muschkie!
    Ik heb de mijne laten vervangen na ongeveer 45K, bij demontage bleek deze er behoorlijk losjes om te liggen!
    Net wat Muschkie zegt, werd mij ook geadviseerd om inderdaad na een x aantal kilometers de boel even te laten checken.
    Als ik nog veel langer doorgereden was, had het wel eens anders af kunnen lopen.... En ik maar denken dat ik het veilig aanhield met 45K

  11. Naar Boven | #10
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    30-08-19 om 06:53
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    26
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mijn riem is bij 220xxx vervangen. er staat nu 269xxx op de teller. bijna 50k dus.

    Er zou dus een zelfspannende rol op moeten zitten.
    Echter heb ik eens even gekeken in de map met rekeningen, en daar kom ik deze set tegen VKMA 03213.

    Op de foto's te zien lijkt het niet op een zelf spannende rol, maar wat denken jullie?

    Mvg,
    Jurjen

  12. Naar Boven | #11
    Bengel 's Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    2e Kleine plaatje, die linker rol is een zelfspanner ?
    Laatst gewijzigd door Bengel ; 05-01-14 om 15:02.


  13. Naar Boven | #12
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    30-08-19 om 06:53
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    26
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland



    Dat lijkt er inderdaad wel op ja. Dan kan ik dus over 30k een wissel plannen (anderhalf jaar).

  14. Naar Boven | #13
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Ik zou gewoon nu doen....

    Ik had ook deze set, en bij controle na 48K lag de riem er bijna los op... De auto stond toen bij Ron, en die durffde hem niet meer te starten...

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  15. Naar Boven | #14
    jurjenvduijn's Schermafbeelding
    Niet weg te krijgen

    Status
    Offline
    Registratie
    Jul 2012
    Laatst Online
    30-08-19 om 06:53
    Locatie
    Zwolle
    Leeftijd
    26
    Berichten
    509
    Topics
    40
    Auto
    Renault Laguna 3 2.0dci Station
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    2009 / M9R-802

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Ah bedankt voor de tip!
    Ik zit nog even in dubio of ik het zelf zou doen, of laten doen. Schijnt wel een rotklus te zijn. Maar scheelt wel ff 300/350 euro.
    Iemand een idee wat Ron er voor vraagt?

  16. Naar Boven | #15
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    10-09-19 om 14:32
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.363
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland Topic Starter

    Even bellen dinsdag

    Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 1.6; nl-nl; SonyEricssonU20i Build/1.1.A.0.8) AppleWebKit/528.5+ (KHTML, like Gecko) Version/3.1.2 Mobile Safari/525.20.1
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. olie wissel/verversen
    Door Bengel in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 25-06-13, 21:34
  2. Distributieriem
    Door Peugeot46 in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 03-05-10, 19:29
  3. In-uitbouwen cilinderkop XU10J4RS
    Door Jeroen in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14-12-09, 21:09
  4. (Bart-Jan) - ligging motor xu10j4 en xu10j4rs
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.