Hallo bezoeker! Het lijkt erop dat je nog geen lid bent van ons forum, registreer nu voor volledige toegang. Gratis!
+ Plaats een reactie
Resultaten 1 t/m 11 van 11

Onderwerp: Storing zoeken elektrische kap

  1. Naar Boven | #1
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2011
    Laatst Online
    02-06-13 om 15:18
    Berichten
    59
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic: Storing zoeken elektrische kap

    Geld inzamelen voor Joey zijn rolstoelbus
    Hoi Allemaal,

    Na het verwijderen van de winterkap kwam ik tot de ontdekking dat de elektrische bediening van de kap niet meer werkt.
    Zodoende wil ik bij gebrek aan kennis, op het forum meteen een controle lijstje samenstellen.
    Misschien dat jullie kunnen helpen?

    * Zit er nog voldoende olie in de pomp (rechts in de kofferbak achter de bekleding)
    * Zijn de zekeringen nog in orde (nrs?)
    * Staat er spanning op de pennen van de stekker in de middenconsole welke is aangesloten op de bedieningsknop

    Verder hen ik zo goed als het kan de draad gevolgd van de sensor rechts in de kap.
    Weet iemand of deze uiteindelijk onder de pomp met een bruine 2-polige stekker is aangesloten?
    Zijn er nog meer handige meetpunten om het probleem te isoleren?

    Zelf zit ik ook nog met het probleem dat na inbraak het schadebedrijf heeft lopen prutsen bij het vervangen van het bruine (fase2) dashboardpaneel.
    Als gevolg daarvan werken de volgende zaken niet:
    - Display klokje/temperatuur (knippert zo vaag dat het bijna niet is te zien, bediening reageert niet)
    - Ventilatie achterruit (relais schakelt wel)
    - Kortsluiting sigarettenaansteker (zekering 16) maar dat is inmiddels gefixt.

    Groetjes
    Pim
    ____________________________
    306 Cabriolet 2.0-16V AUT (1998)
    Exit: 207 X-Line 1.4-16V 4-drs (2007)

  2. Naar Boven | #2
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Klinkt er een geluidssignaal als je de kap aan de voorkant omhoog duwt (en deed hij dit voor de winter nog wel? )
    Kijk of je kapcomputer nog aanwezig is/correct aangesloten zit? die zit bij de bijrijder onder het dashboard geloof ik.
    Volgens mij loopt de sensordraad naar de bediening in de middenconsole? of naar de kapcomputer, en daarna pas naar de pomp.

  3. Naar Boven | #3
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2011
    Laatst Online
    02-06-13 om 15:18
    Berichten
    59
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter

    Hoi David,

    Bij mij zit de ECU van de kap achter het rechter achterlicht en zit er nog
    Ik hoor niks schakelen als ik de kap omhoog duw en de bediening in druk.
    Wel is het zo dat ik de kap handmatig niet verder kan bewegen zolang het contact aan is.
    Dus ik heb de goede hoop dat de pomp en ECU nog goed zijn.
    Komend weekend ga ik spitten.
    Dan zal ik ook even de zekeringen onder de motorkap checken, mogelijk dat de kortsluiting daar ook nog schade heeft aangericht.
    Verder sta nog steeds open voor suggesties om een Howto te maken
    ____________________________
    306 Cabriolet 2.0-16V AUT (1998)
    Exit: 207 X-Line 1.4-16V 4-drs (2007)

  4.  
     
  5. Naar Boven | #4
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim2.0 Bekijk Berichten
    Verder sta nog steeds open voor suggesties om een Howto te maken
    Graag, ik denk dat je daar veel cabrio-genieters blij mee kan maken.


  6. Naar Boven | #5
    Muschkie's Schermafbeelding
    Technisch Specialist

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2010
    Laatst Online
    15-10-19 om 14:36
    Locatie
    Nieuwe Pekela
    Leeftijd
    39
    Berichten
    7.367
    Topics
    96
    Auto
    Peugeot 306 GTi-6 Hatchback
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar / MC
    1997 / XU10J4RS (RFS)

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    @ Pim; Als jij nou een How-to van maakt, zorg ik er voor dat er een sticky van komt. Kap info bij een cabrio is toch altijd wel een hot item natuurlijk, en de bijbehorende info moeten we koesteren...
    Familycar; BMW 530d Touring @ 258 Bhp
    Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp
    Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp
    Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp
    Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp

    A lot of fun with all these horses

  7. Naar Boven | #6
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Zou het zo dan niet direct weten Pim,
    Als je er niet uitkomt, bel even met windkracht306. die heeft ook altijd handige tips.

    Ik ga dit weekend ook met de kap bezig, hardtop eraf en kijken waarom de softtop het ook al weer niet deed... Succes!

  8. Naar Boven | #7
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2011
    Laatst Online
    02-06-13 om 15:18
    Berichten
    59
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter

    Hoi allemaal,

    Ik heb inmiddels technnische documentatie gevonden van iemand die mij voor is gegaan met een fase 1:
    https://pugs.van-huijgevoort.nl/hoodoperation/index.htm
    Daar staan ook schema's in die iets leesbaarder zijn dan de officiele schema's (op het 306forum zijn links naar schema's van de fase 3 te vinden).
    Hopelijk is de informatie toereikend om de storing te kunnen vinden en een Howto te maken.

    Groetjes
    Pim
    ____________________________
    306 Cabriolet 2.0-16V AUT (1998)
    Exit: 207 X-Line 1.4-16V 4-drs (2007)

  9. Naar Boven | #8
    Bengel †'s Schermafbeelding
    Ter nagedachtenis

    Status
    Offline
    Registratie
    Mar 2009
    Laatst Online
    02-04-16 om 23:15
    Locatie
    Den Helder/Julianadorp
    Leeftijd
    59
    Berichten
    17.101
    Topics
    373
    Auto
    Peugeot 306 Break XTDT
    Motor
    1.9 8v
    Bouwjaar / MC
    2001 / WJZ (DW8)
    Kleur
    EKQD Diablo Red. Metallic

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mooie how-to
    heb de persoon even @mail gestuurd of dit naar het forum gehaald mag worden.

    thanx


  10. Naar Boven | #9
    Lid

    Status
    Offline
    Registratie
    May 2011
    Laatst Online
    02-06-13 om 15:18
    Berichten
    59
    Topics
    11
    Auto
    Peugeot

    Man Gebruiker komt uit: - Topic Starter

    Nou in mijn geval was het een stommiteit.
    Na het verwijderen van de winterkap was ik vergeten de stekker van de achterruit verwarming aan te sluiten op de ventilator.

    Bij deze een aanzet tot een HowTo.

    Inleiding
    Storing zoeken in het elektrisch/hydrolische systeem vergt middelmatige technische kennis en aanleg.
    Uiteraard kan onzorgvuldige omgang met het systeem en bij het storing zoeken leiden tot meer schade.
    Zelf de storingen zoeken en oplossen is op eigen risico.
    De onderstaande howto is op basis van eigen onderzoek en informatie her en der verzameld.
    Ik ben geen expert en ook niet verantwoordelijk te houden voor de korrektheid van informatie.
    Indien je niet handig bent adviseer ik om contact te zoeken met bijvoorbeeld Han & Ineke (https://windkracht306.nl) of Evert (https://www.evertjonkhartpeugeot.nl/).
    Han & Ineke kennen bijvoorbeeld hun weg supergoed in deze systemen en kunnen vaak tegen een klein prijsje veel problemen vinden en verhelpen.

    Voor de doe-het-zelver:
    Het elektrisch/hydrolisch systeem van de kap is uitgebreid beschreven op: https://pugs.van-huijgevoort.nl/hoodoperation/index.htm
    Onder nog enige toelichting van mijn eigen zoektocht.

    Algemeen: bediening van de kap
    Zie ook: https://pugs.van-huijgevoort.nl/hoodoperation/index.htm.
    Let op onder de stoffen bekleding van de kap ligt een rubberen(?) afdekking die zorgt dat het dak waterdicht is.
    Zoals met veel materialen geldt dat bij lage temperaturen het materiaal stijf is en snel kan scheuren.
    Dit risico geldt ook als de kap wordt bediend bij een lage temperatuur (bijv <16 graden).

    Controleren sensor rechtsboven in de kap.
    1) Ontgrendel de kap en duw deze ca 20cm omhoog
    2) Open de kofferbak
    3) Sla de vloerbekleding rechts om
    4) Haal voorzichtig de bekleding van de rechterzijkant los door deze naar voren te halen
    5) Onder de pomp liggen een aantal stekkers waaronder een 2-polige.
    6) Haal de stekker los en sluit een multimeter (piepmodus) aan op het mannetje (deze komt van voor)
    7) Zoek in de kap rechtsboven bij de lijst een kleine sensor (schakelaartje met arm en wieltje)
    8) Duw een aantal keren voorzichtig op het wieltje en stel vast dat je multimeter elke keer piept.

    Controleren kofferbak sensor
    1) Open de kofferbak en zoek de sensor (een palletje) naast het slot in de deksel
    2) Aan de binnenzijde van de deksel zijn twee draden bij de sensor te zien
    3) Deze draden hebben een kleur (bij mijn fase 2 is dit paarse en geel/groen)
    4) Ga naar de pomp (zie ook vorige controle)
    5) Boven de pomp, langs de arm van de kofferbak deksel loopt een draadbundel
    6) Volg de draadbundel naar de draadboom en van de draadboom naar een stekker onder de pomp
    7) In deze stekker is één van de twee draden terug te vinden. Deze draad is onderweg gelast met een draad van de stekker met de achterruitventilatie (bij mijn fase 2 een dikke groene draad).
    8) Sluit een multimeter (piepmodus) aan op de draad in de stekker en een aardpunt in de auto (moer o.i.d. controleer evt. met de multimeter of de moer verbonden is met aarde).
    9) Stel vast dat de multimeter piept tot de sensor naast het kofferbakslot wordt ingedrukt.

    Controleren winterkap sensor
    De winterkap sensor is in feite een draad in de achterruitventilatie/verwarmingsstekker.
    Door deze stekker aan te sluiten op de ventilator, zou de beveiliging moeten zijn uitgeschakeld.
    Indien de stekker niet is aangesloten of aangesloten op de winterkap, dan is de beveiliging actief.

    Controleren relais hydroliekpomp
    Boven aan de zijkant van de hydroliekpomp zit (fase 2) een relais, welke eenvoudig los kan worden getrokken.
    Op de relais staat een aansluittekening met pinnummers.
    Tussen 2 pinnummers (bij mijn fase 2, nrs 85 en 86) is de spoel van het relais aangesloten om te schakelen.
    Met een multimeter zal de weerstand tussen deze pennen ca 60 Ohm bedragen (als die nog goed is).

    Controleren zekeringen
    Online heb ik de volgende fantastische beschrijving van het hele daksysteem gevonden:
    https://pugs.van-huijgevoort.nl/hood...x.htm#electric wiring diagram
    Volgens deze beschrijving (klik op fusebox) zijn de volgende zekeringen (links onder stuur) in gebruik voor de kap bediening:
    T/m DAM 8210 of productiedatum 02 mei 1999
    Zekering 11 accu +, zekering 28 accesoirestand.

    Vanaf DAM 8211 of productiedatum 03 mei 1999
    Zekering 13 accu +, zekering 15 Accesoirestand.

    Controleren cylindersensoren
    In de bak van de softtop zijn her en der allemaal hydroliek cilinders te vinden die met de oliedruk van de pomp het eigenlijk werk (openen/sluiten) van de kap verrichten.
    Op elke cilinder zit aan weerszijde een dopje. Dit zijn de sensoren.
    Mij is nog onduidelijk hoe deze kunnen worden gecontroleerd.

    Controleren oliedruk van de hydroliek pomp
    Aan de achterlicht zijde van de pomp is een oliereservoir aanwezig.
    Op dit reservoir staat een min en max stand met als met andere olie reservoirs.
    Is de oliestand te laag, bedien dan in geen geval de kap elektrisch omdat de pomp stuk kan gaan van te weinig olie.
    Open het reservoir en vul deze bij met speciaal daarvoor bedoelde olie (vraag dealer).

    Indien het dak half open staat en het contact aan wordt gezet, moet het olie circuit onder druk komen te staan.
    Met het systeem onder druk, zou de kap niet noemenswaardig moeten kunnen bewegen.
    Dit zelfde geldt bijvoorbeeld voor de afdekplaat die wordt geopend om de softtop in op te bergen.
    Oefen met de hand nooit kracht uit om het dak of de afdekplaat te bewegen indien het contact aan is.

    Indien de kap met het contact aan wel voorzichtig kan worden bewogen dan is het olie systeem mogelijk lek.
    Controleer al de dikke slangen van de pomp naar de cilinders op lekkage.
    Vervang waar nodig een hydrolische slang.

    Kap ECU
    De kap ECU (electrical control unit oid) is een kostbaar klein computertje dat de aansturing van de kap regelt.
    Elektronica kan slecht tegen lage temperaturen.
    In de winter is het daarom raadzaam om dit kastje te ontkoppelen en binnenshuis te bewaren zodat deze vrij is van vorst.
    Ook voor mij is dit kastje een black box en in deze howto dus alleen informatie over waar het kastje zich bevindt en hoe deze kan worden losgekoppeld.

    Sla de vloerbekleding in de kofferbak rechts om.
    Haal voorzichtig de bekleding van de rechterzijkant los door deze naar voren te halen.
    Draai de kunststof schroef achter het rechter achterlicht los en verwijder de kap.
    Sla voorzichtig de onderliggende bekleding open.
    Onder het achterlicht zit een zwart kastje tegen de huid bevestigd, dit is de ECU.
    De ECU kan worden los gehaald door 2 moertjes los te draaien.
    De stekkers aan de ECU kunnen worden losgehaald door aan de achterzijde van de stekker een palletje in te drukken en de stekker los te trekken.

    Bezint voor gij begint
    ____________________________
    306 Cabriolet 2.0-16V AUT (1998)
    Exit: 207 X-Line 1.4-16V 4-drs (2007)

  11. Naar Boven | #10
    dharting's Schermafbeelding
    Forum Verslaafd

    Status
    Offline
    Registratie
    Dec 2008
    Laatst Online
    05-04-16 om 09:29
    Locatie
    Dordrecht
    Leeftijd
    33
    Berichten
    1.628
    Topics
    77
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 16v
    Bouwjaar
    1998
    Kleur
    Blauw - MOGE

    Man Gebruiker komt uit: Nederland

    Mooie How-to! maar onder de 16 graden de kap niet openen is wel heel erg op safe spelen lijkt me. Ik doe hem tot de 10 graden zonder zorgen open en dicht.

  12. Naar Boven | #11
    Beginner

    Status
    Offline
    Registratie
    Jun 2012
    Laatst Online
    05-07-12 om 15:44
    Leeftijd
    51
    Berichten
    1
    Topics
    0
    Auto
    Peugeot 306 Cabriolet
    Motor
    2.0 8v
    Bouwjaar
    1995

    Man Gebruiker komt uit: Nederland



    ========== Post samengevoegd op 12:49 ========== De vorige post was op 12:43 ==========



    ========== Post samengevoegd op 12:50 ========== De vorige post was op 12:49 ==========
    Laatst gewijzigd door reneetje; 29-06-12 om 05:26.


 

Gelijkaardige Onderwerpen

  1. Cilindersensor storing?
    Door SanderZeelenberg in forum Motor en Aandrijving
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 22-08-11, 10:31
  2. Storing in de motor
    Door johan in forum Electronica
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 19-01-07, 05:59
  3. (racingeeg) - zoeken juiste garage
    Door Team306Tuning in forum Techniek
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00
  4. Reacties: 0
    Laatste bericht: 01-01-70, 02:00

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
vBulletin Skin by: ForumThemes.com
Aangedreven door vBulletin®
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. Alle Rechten Voorbehouden.