TopicStarter: Tutti-frutti
TopicDatum: Geplaatst: 27 Dec 2009 05:07 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Context van het probleem
Al een hele tijd, misschien zelfs vanaf de aanschaf van mijn 306 in 2005, is er iets niet lekker met mijn lambda sonde. Inmiddels zit de 3e lambda sonde erin, maar met alle 3 de lambda sondes die ik heb getest krijg ik na een tijdje een foutcode uit het motor management. Er komen meestal 2 codes uit, namelijk 31 en 51. Het boekje zegt daarbij:

31: Oxygen sensor (OS), mixture regulation or OS circuit (alternative code)
51 (x): Oxygen sensor (OS) or OS circuit

x = Faults that typically will cause the ECM to enter LOS and use a default value in place of the sensor.

Nu ben ik er wel zeker van dat het dus niet mijn lambda sonde zelf is, maar waarschijnlijk de bekabeling er naartoe. Het gaat hier om een TU5JP 1.6 injectie motor, welke 4 draden (2 stekkers) gebruikt voor de lambda sonde. De 4 kabels komen vanuit de kabelboom, maar ik weet niet waar deze eindigen.

Het probleem
Ik heb reeds in het Haynes boek gekeken, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk. Er lopen dus 4 kabels naar de lambda sensor, 2 vanuit rode connector, 2 vanuit witte connector.

Zie dit plaatje.

1 draad gaat naar GND (ook verbonden met ECU)
1 draad naar 'Battery / VE control unit'
1 draad naar pin 10 van ECU
1 draad naar pin 28 van ECU

Mijn vraag
Wie kan mij vertellen/aanwijzen waar pin 10 en pin 28 op de ECU stekker zitten of hoe de telling loopt? Ik denk zelf dat het zo zit, aangezien de telling in Haynes niet verder gaat dan 37, en de rest van de pinnen ook goed overeenkomen.

(klikbaar)

En wie kan mij vertellen waar ik de battery + ve control unit kan vinden? Volgens Haynes zitten daar een grijze en blauwe connector, en 1 draad van de blauwe connector gaat dus naar de lambda sensor.

Bedankt alvast!
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 27 Dec 2009 08:09 pm

Normaliter zou er op de stekker een nummering moeten staan, dit kan zowel op de vrouwelijke als op de mannelijke stekker het geval zijn (hoewel het vaker voorkomt dat het op beide stekkers staat).

Het is wel zo dat niet iedere pin apart genummerd is, meestal enkel de eerste en de laatste pin, of telkens de eerste pin per rij.
Je moet wel zr goed kijken, want ze zijn vaak verdomd klein gedrukt!

De opeenvolging van de nummers gebeurd steeds in de lengterichting van de stekker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 28 Dec 2009 01:24 pm

Had echt m'n best er gisteren op gedaan, maar echt nergens een nummertje te vinden, niet op het vrouwtje, niet op het mannetje. Maar ik denk dat de nummering zoals op het plaatje wel klopt, is ook in de lengte richting, pin 10 en 28 zitten tevens boven elkaar. Als ik tijd heb maar even door gaan meten.

Nu moet ik alleen nog die andere aansluiting vinden.. ergens bij een blauwe en grijze stekken.. hmmm. Blauw+geel kon ik wel vinden, die zitten bij de zekeringen in het motorhuis, maar kweet niet of dat de 'battery / ve control unit' is.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft