TopicStarter: Marcel Bonnema
TopicDatum: Geplaatst: 23 Jan 2009 08:45 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Bonnema
Ik heb weer een probleempje gevonden... Omdat mijn dashboard verlichting niet meer goed was, heb ik alle lampjes vervangen. Het acculampje had ook nog nooit gebrand en ik dacht dat het na het vervangen wel zou branden. Alles weer gemonteerd en getest, hij doet het niet... . Waarschijnlijk heeft het nog nooit gewerkt de afgelopen jaren, heb hem zelf nog maar net. Nu wordt de dynamo dus ook niet bekrachtigd en begint dus pas te laden als je een paar keer stevig gas geeft. De dynamo wordt namelijk altijd bekrachtigd via het acculampje. Daarna heb ik getest met een lampje rechtstreeks op de plus van de accu en de aansluiting van de dynamo. Testlampje begon meteen te branden en nadat de auto liep ging het testlampje ook meteen uit en begon de dynamo meteen te laden. Dus de dynamo is goed. De draad die op de dynamo zit om te bekrachtigen is bruin en zal dus wel ergens onderbroken wezen o.i.d. Heeft iemand dit probleem wel eens eerder gehad en een oplossing gevonden? Het gaat om een 306 Cabrio 1.8 van 1995. Gaan van het voorjaar met de auto op vakantie en wil de spullen dan wel goed voorelkaar hebben .

Groeten Marcel
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 24 Jan 2009 12:20 am

Als ik het goed begrijp, heb je dan toch de oplossing al? één kabel trekken en het probleem is opgelost toch?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Bonnema
Geplaatst: 24 Jan 2009 10:59 am

Het moet uiteraard wel op de juiste manier werken, via contactslot en dashboard lampje. Ben bang dat als ik een extra draad trek en het spul overbrug er misschien sluiting kan ontstaan...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 24 Jan 2009 01:34 pm

dat dunne draadje aan je dynamo, hoort die een positief of negatief signaal te krijgen?

in deze gevallen zou je hem eens positief of negatief aan kunnen sluiten om te testen of je een draadbreuk hebt.

is dit niet het geval dan is het toch echt je Dynamo die verslechterd is, bij een bepaald toerental hoort hij een voltage af te geven...als bij jouw auto het voltage pas bij een hoger toerental afgegeven wordt, kan dat de oorzaak zijn.

(wij hadden hier weleens last van met tractoren..die draaien normaal +- 800-850 toeren, en na een keer trappen naar de 1100 ging het lampje ook uit)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Bonnema
Geplaatst: 24 Jan 2009 02:09 pm

De dynamo hoort een positief signaaltje te krijgen, dit heb ik gedaan door rechtstreeks van de dynamo via een test lampje de plus te pakken. Na het aanslaan van de motor ging het lampje meteen uit en begon de dynamo te laden, dus die werkt perfect. Zit dus sterk aan een draadbreuk te denken...maar waar....pffff

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Bonnema
Geplaatst: 24 Jan 2009 02:12 pm

Ik bedoel natuurlijk rechtstreeks de plus van de accu... . Heb het via een testlampje gedaan zodat de originele situatie nagebootst werd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 25 Jan 2009 12:36 am

Marcel Bonnema schreef: Zit dus sterk aan een draadbreuk te denken...maar waar....pffff

denk dat je die toch in de laatste 10 cm draad naar de dynamo moet zoeken dan. Daar zit het trillende gedeelte, wat snel tot beschadigen kan leiden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Bonnema
Geplaatst: 25 Jan 2009 12:26 pm

Wens me sterkte...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 25 Jan 2009 03:08 pm

Sterkte!

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft