TopicStarter: tommetje_88
TopicDatum: Geplaatst: 26 Nov 2008 12:33 am
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommetje_88
Hallo allemaal,

Ik wil zo'n knipper-LED lampje in mijn 306 maken maar heb geen idee hoe ik die aan moet gaan sluiten. Waar kan ie de 12V stroom vandaan halen?
Zou iemand in een soort stappenplan kunnen uitleggen wat en vooral waar ik alles moet aansluiten?? Heb geen idee waar al die kabels lopen.
Kan nog net wel zelf bedenken dat ik die stroom moet afhalen van een bestaande 12v kabel..

Alvast heel erg bedankt!
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 26 Nov 2008 07:40 am

Op je radio zit een continu +, voor behoud van je zenders..
Die zit achter je radio.. En aangesloten op je radio..

Moet ik ook uitleggen hoe je der een draad moet bijsolderen?

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 26 Nov 2008 09:02 am

de rode draad denk ik

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 26 Nov 2008 11:56 am

De rode draad van het lampje aan je geschakelde plus (inderdaad bijvoorbeeld bij je radio) koppelen, en de zwarte gewoon goed aarden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 26 Nov 2008 12:27 pm

Niet aan je geschakelde plus, dan doet ie het alleen als contact aanstaat, en heeft het geen nut..

Volgens mij is het de bedoeling dat ie het juist doet als contact afstaat, dus aan je continu + hangen.. doet ie het altijd..

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 26 Nov 2008 12:29 pm

Als je hem op de permanente plus zet dan blijft ie juist ook branden als je rijdt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 26 Nov 2008 01:16 pm

Ja, maar als je hem op geschakelde plus zet dan knipperd ie als je rijd, en niet als ie afgesloten is en stil staat.. Want dan geeft je geschakelde plus geen stroom..

dus zal ie wel continu op + moeten zitten wil je hem ook hebben branden als je geen contact aan hebt.. en auto op slot is..

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black Panther
Geplaatst: 26 Nov 2008 04:26 pm

Als je het goed wilt doen, moet je 'm aansluiten op twee draden van je contactslot (Er zijn 4 draden). Even met een multimeter bepalen welke draad continu 12V geeft, met en zonder contact "aan". Ook bepalen welke draad met contact "af" massa geeft en met contact "aan" 12V. Op die manier knippert het lampje als je de sleutel uit het contact haalt en is het uit met contact aan. Wel zo lekker als je aan het rijden bent

Allebei een beetje gelijk dus

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommetje_88
Geplaatst: 26 Nov 2008 06:13 pm

Kan ik m niet bij de zekering van mijn radio stoppen??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roger Franssen
Geplaatst: 26 Nov 2008 07:33 pm

Black Panther schreef: Als je het goed wilt doen, moet je 'm aansluiten op twee draden van je contactslot (Er zijn 4 draden). Even met een multimeter bepalen welke draad continu 12V geeft, met en zonder contact "aan". Ook bepalen welke draad met contact "af" massa geeft en met contact "aan" 12V. Op die manier knippert het lampje als je de sleutel uit het contact haalt en is het uit met contact aan. Wel zo lekker als je aan het rijden bent

Allebei een beetje gelijk dus

nog beter is als je een zenerdiode plaats. dan sluit je de module gewoon op de continu spanning en op massa aan. je boord spanning is 12V bij een niet draaiende motor en 13.8 tot 14.5v bij een draaiende motor. met een zenerdiode (wel effe de goede vragen bij de electroman) schakelt de zenerdiode het knipperlampje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matheeuwissen
Geplaatst: 26 Nov 2008 09:44 pm

Bij mij zit er ook een lampje in. als het contact aanstaat brand hij niet contact uit. en er zijn draden gepakt van de beide schakelaars op het stuur.

Meten is weten zo kun je erachter komen welke draad het is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 26 Nov 2008 09:51 pm

Roger Franssen schreef: Black Panther schreef: Als je het goed wilt doen, moet je 'm aansluiten op twee draden van je contactslot (Er zijn 4 draden). Even met een multimeter bepalen welke draad continu 12V geeft, met en zonder contact "aan". Ook bepalen welke draad met contact "af" massa geeft en met contact "aan" 12V. Op die manier knippert het lampje als je de sleutel uit het contact haalt en is het uit met contact aan. Wel zo lekker als je aan het rijden bent

Allebei een beetje gelijk dus

nog beter is als je een zenerdiode plaats. dan sluit je de module gewoon op de continu spanning en op massa aan. je boord spanning is 12V bij een niet draaiende motor en 13.8 tot 14.5v bij een draaiende motor. met een zenerdiode (wel effe de goede vragen bij de electroman) schakelt de zenerdiode het knipperlampje.

Hey Roger, kun je dit eens even in een schema zetten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommetje_88
Geplaatst: 26 Nov 2008 11:32 pm

Ik heb een oplossing (denk ik)

Als ik nou de plus op mijn accu zet, en de zwarte draad op een massa punt van de auto, dan krijgt hij dus continu stroom ook als de auto aanstaat?
Als ik er dan een schakelaar tussenzet? Zou dit een oplossing zijn??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Nov 2008 12:08 am

tommetje_88 schreef: Ik heb een oplossing (denk ik)

Als ik nou de plus op mijn accu zet, en de zwarte draad op een massa punt van de auto, dan krijgt hij dus continu stroom ook als de auto aanstaat?
Als ik er dan een schakelaar tussenzet? Zou dit een oplossing zijn??

nee lijkt me niet echt handig..

waarom niet gewoon met een relais!! dat is toch veel simpeler

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roger Franssen
Geplaatst: 28 Nov 2008 12:43 pm

Zitz schreef: Roger Franssen schreef: Black Panther schreef: Als je het goed wilt doen, moet je 'm aansluiten op twee draden van je contactslot (Er zijn 4 draden). Even met een multimeter bepalen welke draad continu 12V geeft, met en zonder contact "aan". Ook bepalen welke draad met contact "af" massa geeft en met contact "aan" 12V. Op die manier knippert het lampje als je de sleutel uit het contact haalt en is het uit met contact aan. Wel zo lekker als je aan het rijden bent

Allebei een beetje gelijk dus

nog beter is als je een zenerdiode plaats. dan sluit je de module gewoon op de continu spanning en op massa aan. je boord spanning is 12V bij een niet draaiende motor en 13.8 tot 14.5v bij een draaiende motor. met een zenerdiode (wel effe de goede vragen bij de electroman) schakelt de zenerdiode het knipperlampje.

Hey Roger, kun je dit eens even in een schema zetten?

het makkelijkste en het algemeenste is aan standaard kit welk je zelf kan solderen van Velleman, kit nr. MK126. deze zijn bij veel electronica zaken te verkrijgen tegen E10-15.
website van het kit https://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=345047

het schema:



Het is het kit samenstellen (solderen) aan de voeding (accu) en massa koppelen en het Ledje mooi weg werken. In mijn vorige auto had ik het in het dashboard verwerkt was net een echt alarm. als de motor loopt is het lampje uit, dit moet je wel zelf effe afstellen via een bij geleverde potentiometer.

Persoonlijk denk ik dat dit de makkelijkste optie is, en al helemaal als je het standaard kit koopt en niet zelf met de printplaat gaat werken.

ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

mvg Roger Franssen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 28 Nov 2008 02:13 pm

en een relais dan. een 4.2.

stuurstroom aan (op contact) geen stroomdoorlaat (led uit)
stuurstroom uit (van contact) wel stroomdoorlaat (led aan)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 28 Nov 2008 09:14 pm

Dat relais is het meest makkelijke. Nagenoeg "plug en play"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 29 Nov 2008 12:49 am

ja d8 ik ook.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft