TopicStarter: Arjan
TopicDatum: Geplaatst: 29 Jul 2007 03:22 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Ik wil bij m'n cabrio de modificatie uitvoeren om het dak te kunnen openen wanneer de motor draait (https://www.pcoclub.org/articles/cabland03.html). Hiervoor moet ik het paneeltje achter de handrem verwijderen, dus waar de schakelaars voor de zijruiten en het dak in zitten.

Maar hoe doe ik dat? Gewoon een schroevendraaier ertussen, en dan het paneeltje eruit wippen? Ik ben bang dat ik dan wat beschadig en/of afbreek. Of moet ik via het gat van de handrem iets indrukken om het paneeltje los te krijgen?
Of toch de hele middentunnel los? Waar zit die dan precies vast (behalve de schroefjes onder het asbakje achter)?

Ervaringsdeskundigen?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Geplaatst: 29 Jul 2007 03:41 pm

Met een kleine platte schroevedraaier wip je het paneel er zo uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 29 Jul 2007 05:13 pm

Thomas schreef: Met een kleine platte schroevedraaier wip je het paneel er zo uit.

Maakt het nog uit aan welke kant je de schroevendraaier zet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fuchsia Freak
Geplaatst: 29 Jul 2007 05:46 pm

vooraan aan de kant van je dashboard zeg maar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten1410
Geplaatst: 29 Jul 2007 05:52 pm

- edit - ^^ Daar staat het

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 29 Jul 2007 08:41 pm

OK, het is gelukt. Het zat wel vrij stevig, en het kraakte nogal eng, maar het is los. Ik had voor de zekerheid nog wel een stukje duct tape op het omringende plastic geplakt, zodat de schroevendraaier daarop niet zou krassen.

Maar als ik nu door het gat kijk, zit de switch van het handremlampje toch wel vrij ver weg, en de kabel zit er strak op, weinig bewegingsruimte.



Dus ik denk dat ik toch maar het plastic van de hele middentunnel los maak, om er fatsoenlijk bij te kunnen.

Kan iemand mij vertellen wat, waar, en hoe ik e.e.a. los moet maken om in ieder geval het gedeelte bij de handrem los te krijgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fuchsia Freak
Geplaatst: 29 Jul 2007 08:51 pm

2 schroeven onder de Achterste asbak eruit halen.
het rubberen handvat van de handrem afschuiven.

en dan gewoon de achterkant (waar dat bakje zit en de asbak) omhoog halen dan klikt et vanzelf los

suc6

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 29 Jul 2007 09:03 pm

en bij fase 3 panelen die doorlopen tot onder het dashboardt zou ik het pookzakje loshalen, en daar ook nog 2 schroeven los halen.. en 2 voorin onder het dashboard, bij die luchtroostertjes links en rechts zitten ook nog 2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 29 Jul 2007 09:08 pm

Je moet in totaal 4 schroeven losdraaien om je middenconsole te verwijderen.

Er zitten 2 torx schroefjes onder het asbakje (gewoon asbakje eruit klikken en je ziet ze meteen onderaan zitten), zoals Fuchsia Freak reeds zei!
Verder zitten er nog 2 onder het lederen zakje van je versnellingspook. Deze moet je gewoon omhoog wippen met een platte schroevendraaier aan de kant van de handrem zelf (er zullen 4 moertjes zichtbaar worden, maar het zijn er slechts 2 die je moet losschroeven, en ik dacht dat dit de voorste moertjes waren).
Nu kan je die middenconsole omhoog wippen, maar best dat rubberen jasje van je handrem verwijderen. Dit gaat de eerste maal enorm stroef, kost je wel enkele minuten draaibewegingen afwisselend links en rechts (achteraan beginnen en zo stelselmatig naar voren werken).

Hoop dat het duidelijk is?

EDIT: fase 1 is verschillend van fase 2 & 3. Zag net dat jouwe van '95 is, dus zal waarschijnlijk maar 2 schroefjes worden?
@Kermit: die 2 aan de zijkant van de luchtroostertjes hoeven niet los bij een fase 2 & 3, wil je die middenconsole er uithalen. Dat kan je gerust laten zitten.


Ow ja, wat betreft dat paneeltje met die knopjes (ruitbediening, zetelverwarming, ...), is dat effectief met een schroevendraaier omhoog wippen? Ik verwijder steeds die hele middenconsole daarvoor Lijkt me bij mij niet echt zo simpel om dat maar eventjes los te wippen met een schroevendraaier. Volgens mij gaat de dealer toch zo ook niet te werk als die de handrem moet aanspannen???

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 29 Jul 2007 09:15 pm

Dav-E schreef: @Kermit: die 2 aan de zijkant van de luchtroostertjes hoeven niet los bij een fase 2 & 3, wil je die middenconsole er uithalen. Dat kan je gerust laten zitten.



wel als je dat rubber niet van je handrem wilt halen, of eraf kunt krijgen.. Ik moest hem er toch echt af halen, want dat voorste stuk had ik last van

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 29 Jul 2007 10:23 pm

Kermit306TCI schreef: wel als je dat rubber niet van je handrem wilt halen, of eraf kunt krijgen.. Ik moest hem er toch echt af halen, want dat voorste stuk had ik last van

Ow ja, als je het zo bekijkt. Maar het lijkt me niet echt prettig werken als je die rubber rond je handrem laat zitten. Je hebt dan maar weinig plaatst, omdat je die middenconsole niet ver genoeg kan wegduwen (ook al haal je dat stukje plastiek uit je middenconsole eruit).
Dit was alleszins bij mij zo het geval!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 30 Jul 2007 09:01 pm

OK, met alle opmerkingen van hier in het achterhoofd ben ik aan de slag gegaan. En meteen maar wat foto's gemaakt, misschien heeft iemand er ooit nog wat aan. Het gaat om een fase 1 cabrio trouwens.

Om de hele middentunnel los te maken moest ik 4 scroeven losmaken. 2 onder de asbak achter:



En 2 onder de pookhoes:



De pookhoes kon ik er eenvoudig uitwippen met een platte schroevendraaier. Ging een stuk makkelijker dan het knoppenpaneeltje! Maar die 2 schroeven moesten dus echt los, het was niet genoeg om alleen de schroeven bij de asbak los te maken en dan de middentunnel omhoog te wippen. Dan had-ie toch echt krrrak gedaan!

Daarna de handrem switch. Die zit vast met 1 torx schroef:



Als de schroef eenmaal los is kun je met een draaiende beweging het stekkerblokje uit het gaatje wurmen:





Je ziet dat er naast de draad voor het handremlampje nog een aansluiting voor een schuifconnector vrij is. Die gebruik ik om het extra draadje aan te sluiten wat naar de ECU van het kapmechanisme moet gaan:



Vervolgens het hele zaakje weer door het gaatje wurmen (gaat nét), en het torx schroefje weer vast:



Daarna met een kunststof trekdraad (waar je normaal gesproken installatiedraad mee door een buis trekt) de draad onder het vloerkleed door gestoken:



Daarna de middentunnel weer vastgezet (eerst nog even gestofzuigd trouwens, was wel nodig ).

Vervolgens heb ik de draad langs de bestaande kabelboom aan de rechterkant doorgetrokken naar de kofferbak. Verder ben ik nog niet gekomen, ik heb de draad nog niet aangesloten op de ECU. Eerst maar eens de achterbank weer netjes gemonteerd. Morgen weer een dag!

Allemaal bedankt voor de opmerkingen en adviezen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 09 Aug 2007 02:38 pm

Ik maak het verhaal van de modificatie voor het openen van de kap met draaiende motor nog even af. Zoals beschreven in het vorige bericht had ik de draad vanaf de handrem switch doorgetrokken naar de kofferbak. Volgens de guide op pcoclub moet de draad dan worden aangesloten op aansluiting 6 (grijze draad) op de linker connector:



Om gemakkelijker bij de draad te kunnen heb ik de connector even los gehaald. Dat gaat vrij eenvoudig, gewoon een lipje aan de achterkant van de connector indrukken en voorzichtig trekken. Wel het contact uitzetten voordat je dat doet! Voor de zekerheid kan je ook nog de accu losgooien, maar dat heb ik zelf niet gedaan.



Dan de grijze draad doorknippen, en de draad van de handrem switch verbinden met het gedeelte wat nog aan de connector zit. Ik heb hiervoor schuifconnectors gebruikt, lekker simpel en het werkt prima. Op het andere eind van de grijze draad heb ik ook een connector gezet, dan kan ik (of misschien een volgende eigenaar) eventueel weer makkelijk terug naar de oude situatie.



En dan vervolgens de stekker weer op de ecu drukken:




Dat is alles! Nou ja, nog even de bekleding weer netjes op z'n plek leggen. Maar alles werkt uitstekend! Met motor aan (of uit) doet de kap het nu alleen wanneer het lampje van de handrem brandt.

De fixit guides van pcoclub zijn uitstekend, ik heb er al veel profijt van gehad. Maar ik hoop dat de extra foto's die ik heb gemaakt het allemaal nog wat duidelijker maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 09 Aug 2007 03:57 pm

Zozo!
Applausje voor mr.cabrio

Dat is ff je mede 306 gebruikers op weg helpen.


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 15 Okt 2008 09:52 am

ff een vraagje hoor.. ik wil dit namelijk ook wel hebben..

waarom moet je naar je handremswitch? die heeft echt niets te maken met het feit of je dak open of dicht kan..

ik gebruik namelijk nooit mijn handrem, parkeer altijd in zijn 1, en ik kan mijn dak atijd open en dichtdoen als motor uit staat..

Dus ik kan die logica niet helemaal volgen..

Als het zo werkt is het prima.. Maar wil dus gewoon graag weten wat dat met die switch heeft te maken..

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 15 Okt 2008 09:58 am

Sander schreef: ff een vraagje hoor.. ik wil dit namelijk ook wel hebben..

waarom moet je naar je handremswitch? die heeft echt niets te maken met het feit of je dak open of dicht kan..

ik gebruik namelijk nooit mijn handrem, parkeer altijd in zijn 1, en ik kan mijn dak atijd open en dichtdoen als motor uit staat..

Dus ik kan die logica niet helemaal volgen..

Als het zo werkt is het prima.. Maar wil dus gewoon graag weten wat dat met die switch heeft te maken..

Gr. Sander

Het is een stukje veiligheid. Wanneer je dak open is en je rijdt met 120 km/h op de snelweg, en je drukt per ongeluk het knopje in (terwijl je eigenlijk je achterraampjes omlaag wilde doen bv), dan wil je niet dat die klep opengaat....

Zeker als je af en toe kleine kinderen achterin hebt zitten (zoals ik), die graag op knopjes drukken, is dat wel iets om rekening mee te houden.

Ik doe 'm wel eens rijdend open of dicht, maar dan rij ik hooguit 20 km/h. En rijdend de handrem 1 tandje aantrekken (zodat het lampje net aan gaat) kan geen kwaad.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 15 Okt 2008 10:00 am

persoonlijk denk ik dat er gewoon een stroompje op dat lijntje moet zitten ter beveiliging.. Dan werkt ie waarschijnlijk pas... Mocht je er dus een knop tussen zetten waar stroom op komt bij het indrukken, dan zou hij ook werken..

Het originele kabeltje heeft waarschijnlijk een stroompje dat onderbroken wordt wanneer de auto loopt, en dan gebeurt er dus niets..

Denk ik

EDIT: ow, had de reactie van arjan nog niet gelezen toen ik dit typte

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 15 Okt 2008 11:20 am

tuurlijk is het voor de veiligheid dat je dak niet open kan tijdens rijden.. logisch.. maar dat vroeg ik niet, mijn vraag is:

waarom moet je naar de handremswitch.. omdat mijn ervaring is, dat die switch helemaal niks met het dak te maken heeft.. en dat weet ik omdat ik nooit de handrem aantrek/gebruik, en toch het dak kan openen als motor uitstaat.. altijd..

om het dak te openen hoeft de auto namelijk helemaal niet op de handrem..

enige om het dak te openen is contact aan kofferbak gesloten (daar zit namelijk een switch)..

Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 15 Okt 2008 11:47 am

Die handremswitch heeft normaal gesproken ook niks met het dak te maken. Standaard zit de beveiliging voor het bedienen van de kap op het wel/niet aan staan van de motor (en idd het dicht zitten van de kofferbak). Als je dat draadje losknipt van de kap-ECU en je legt dat draadje direct aan massa dan kan je kap altijd open, ook als de motor draait.

Maar dat vind ik niet veilig genoeg want dan zou je de kap ook kunnen openen als je 120 rijdt. Vandaar de oplossing om een alternatieve beveiliging via de handremswitch aan te leggen. Je zal normaal gesproken je handrem alleen gebruiken als je stilstaat (of hooguit erg langzaam rijdt), of je motor nu aan of uit is. Op zo'n moment is het dus altijd veilig om je dak open/dicht te doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 15 Okt 2008 12:02 pm

dus kabeltje 6 aan massa, en klaar..



want via de handrem is voor jezelf?
want ik vind dat niet nodig.. het dak kan niet onnodig open, als het dichtzit, want dan moeten toch eerst de klemmen los en het dak omhoog geduwd worden..


Gr. Sander

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 15 Okt 2008 03:20 pm

Sander schreef: dus kabeltje 6 aan massa, en klaar..
Klopt, maar dan heb je dus geen beveiliging.


Sander schreef:
want via de handrem is voor jezelf?
want ik vind dat niet nodig.. het dak kan niet onnodig open, als het dichtzit, want dan moeten toch eerst de klemmen los en het dak omhoog geduwd worden..

Inderdaad een beveiliging voor mezelf. Dat ie ongewenst open gaat ben ik ook niet bang voor, idd vanwege die 2 klemmen boven de voorruit.

Het is meer andersom. Als de kap al open is, dan is er geen enkele belemmering meer om 'm dicht te laten gaan zodra je het knopje (ongewenst) indrukt. Dat zal je zelf niet snel overkomen, hoewel je wel mis kan drukken als je je achterraampje open/dicht wil doen... Maar een onwetende passagier achterin zou aardig wat schade aan kunnen richten... En je zal er dan maar achter rijden....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander
Geplaatst: 15 Okt 2008 07:23 pm

Mooi zo..

En heb ik ff geluk, bij mij zit nooit iemand achterin, omdat m'n windscherm 365 dagen per jaar daar zijn plekkie heeft gevonden..

Gr. Sander

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft