TopicStarter: tweakersonly
TopicDatum: Geplaatst: 19 Aug 2008 07:58 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tweakersonly
Ik heb een Peugeot 306 1.8XT automaat, bouwjaar september 1995, waarvan de kilometerteller en de dagteller niet werken. Er is een VDO tellerunit in gemonteerd met aparte toerenteller (2 meters). Typenummer is 8 27A2 22K6.

Zoals ik destijds begrepen heb van de garage, kunnen de kilometerteller en dagteller op twee manieren worden aangestuurd: Via een kabel en electronisch. In mijn auto zouden de tellers electronisch aangedreven moeten worden.

Nu ben ik eens op internet gaan rondzoeken naar een andere tellerunit. Echter alle tellerunits die ik vind voor een Peugeot rond die tijd zijn allemaal kabel aangedreven.

Ik begin daarom te twijfelen. Kan ik ergens objectief vaststellen welke aandrijving voor mijn Peugeot van toepassing is? Via google ed kan ik alleen fase1/fase2 herleiden, mijn Peugeot is in ieder geval fase 1.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 19 Aug 2008 08:05 pm

Jij hebt gewoon een elektronisch aangestuurde tellerunit.
Bij de latere fase 1's zijn ze al elektronisch geworden. Ik heb zelf een TD en heb vorige jaar ook een nieuwe moeten aanschaffen. 2dehands zijn ze idd niet makkelijk te vinden en bij de peugeot was mijn type 195 euro:S Heb hem wel daar besteld omdat ik het zoeken beu was En ik wilde niet weer hetzelfde gezeik krijgen met een 2dehandse...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tweakersonly
Geplaatst: 20 Aug 2008 04:16 pm

Ik ben vandaag bij een Peugeot dealer geweest, die e.e.a. voor me heeft uitgezocht. Volgens de medewerker werden de electronisch gestuurde tellerunits pas vanaf bouwjaar 1996 gebruikt.

Alle Peugeot's 306 die in 1995 zijn gebouwd hebben een aandrijving via kabel voor de kilometerstanden. Aan de hand van kentekenbewijs zijn de onderdelen uitgezocht en ook daaruit zou blijken dat ik een tellerunit met aandrijving per kabel nodig heb.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjr306
Geplaatst: 20 Aug 2008 04:27 pm

Een hint voor als je de "nieuwe" tellerbak plaatst geleid de witte dop waar de tellerkabelinzit met een lange schroevendraaier naar de tellerbak als je deze erin drukt, Anders ga je rijden alleen doet de km teller t nie. ben er nl ook een tijdje mee bezig geweest voordat ik het doorhad.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 20 Aug 2008 04:56 pm

Met kabel aandrijving heb ik er 2 liggen weet niet of de 1.8 dezelfde snelheidsverdeling heeft als een 2.0??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tweakersonly
Geplaatst: 20 Aug 2008 05:23 pm

Christiaan schreef: Met kabel aandrijving heb ik er 2 liggen weet niet of de 1.8 dezelfde snelheidsverdeling heeft als een 2.0?? Zou je voor mij een paar foto's kunnen mailen naar paul.out ((ed)) versatel.nl. Wellicht heb ik intersse.

Volgens mij heb ik met jou al eens contact gehad via marktplaats, kan dat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benny
Geplaatst: 13 Sep 2008 02:59 pm

Christiaan schreef: Met kabel aandrijving heb ik er 2 liggen weet niet of de 1.8 dezelfde snelheidsverdeling heeft als een 2.0??

denk niet dat snelheidsverdeling er toe doet
zelf ben ik overgestapt van max 180 naar 220 km/uur tellers zonder problemen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tweakersonly
Geplaatst: 16 Sep 2008 11:04 pm

Ik heb inmiddels via onderdelenlijn.nl een nieuwe tellerbak gevonden. Ik had toch een electronisch aangedreven vdo kmteller.

En wat de snelheidsmeter betreft, ik had eerst een unit die tot 220 kmn/h ging (code 8/27/A-2 22k6 VD) nu heb ik een unit die tot 240 km/h gaat (code 8/27/A-2 24k6 CD). Tot nu toe nog geen problemen gehad.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft