TopicStarter: Zitz
TopicDatum: Geplaatst: 04 Mei 2008 01:01 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Hallo mensen,

Zoals jullie weten heb ik fase 2 deurpanelen in mijn 306 gezet.
Hierdoor vervalt de Auto Window Roll-Up, dus dat het raam vanzelf helemaal open of dicht gaat.

Nu is mijn planning om hier een module voor te gaan maken, maar het mooie is dat deze ALTIJD te gebruiken zijn, zowel bestuurde als passagier kant en achterramen. De module werkt zelfs i.c.m. universele elektrische ramen (naderhand ingebouwd).

Nu is mijn vraag of hier meer intresse voor is, als dit zo is dan kan ik grotere hoeveelheden onderdelen inkopen.

Dus, wie heeft intresse?

Kosten 15 Euro p.st + eventuele verzendkosten.

wat krijg je: Module in behuizing
wat moet je nog doen: draden in de auto aansluiten, module vastzetten in auto.

Handleiding zal ik meesturen

Manier van bedienen:

1. Als je de schakelaar kort indrukt schuift het raam open of dicht. Als je de schakelaar langer inhoud (X sec.) dan gaat het raam automatisch, als je dan weer kort op de schakelaar drukt stopt het raam.
X = kun je aangeven bij de bestelling, standaard zal 2 sec worden.

2. Als je de schakelaar kort indrukt schuift het raam open of dicht. Als je 2x kort na elkaar de schakelaar induwd dan gaat het raam automatisch, als je dan weer kort op de schakelaar drukt (1x) stopt het raam.

Dit wou ik even overleggen met de geintresseerde, dus geef je mening in de poll!
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 04 Mei 2008 01:18 pm

het lijkt mij wel wat voor de pasagieerskant, zou ik dat dan zo kunnen omwisselen zeg maar, ouwe eruit-nieuwe erin?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 01:41 pm

ja de 2 draden die normaal naar de motor gaan die gaan dan de module in, en er komen 2 draden uit die gaan dan weer naar de motor.

Je kunt hem NIET verwisselen met de orginele module. wel kun je er eentje aan de passagier kant erbij zetten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 04 Mei 2008 01:56 pm

maar kan je de ramen nog wel half los zetten of een stukje?
niet dat ie dan alleem maar helemaal open of helemaal dicht kan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 02:02 pm

Ja, dat gaat, maar hoe precies te bedienen wou ik even met de geintresseerde gaan overleggen. Er zijn 2 mogelijkheden:

1. Als je de schakelaar kort indrukt schuift het raam open of dicht. Als je de schakelaar langer inhoud (ik dacht zelf aan 2 sec.) dan gaat het raam automatisch, als je dan weer kort op de schakelaar drukt stopt het raam.

2. Als je de schakelaar kort indrukt schuift het raam open of dicht. Als je 2x kort na elkaar de schakelaar induwd dan gaat het raam automatisch, als je dan weer kort op de schakelaar drukt (1x) stopt het raam.

Persoonlijk ga ik voor keuze 1, die 2 sec kan ook langer of korter worden, dit kun je dan zelfs bij je "bestelling" aangeven.

PS: Kostenplaatje in beginpost aangepast.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 04 Mei 2008 03:20 pm

dus even voor de duidelijkheid, deze module zet je tussen de bestaande bediening en het raammechanisme?

als ik dit goed heb heb ik zeker intresse hierin.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 03:38 pm

Ja, je moet 2 draden doorknippen (dan krijg je er 4 ) en deze 4 moet je dan op de module aansluiten, meer hoef je niet te doen, de 2 draden zitten in het betreffende portier (tussen schakelaar en motor).

Maar je kunt hem niet gebruiken voor de bestuurderkant als deze al een auto functie heeft, wel kun je hem dan aan de passagierkant gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 04 Mei 2008 03:43 pm

de bestuuderskant heb ik al een auto functie, wou graag ook voor de pasagieerskant.

dan mag je voor mij zo`n module in elkaar zetten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 04:03 pm

ok, het gaat wel even duren, k zit nog in de ontwikkelfase

Maar ik laat je wel iets weten wanneer ze klaar zijn, denk dat ik over een weekje al het prototype in elkaar heb zitten. Dus ik denk dat je hem over 2 weken zoiets kunt hebben

Nog meer geintresseerde?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 04 Mei 2008 08:05 pm

Zitz,

Ik ben je projectje over het inbouwen van phase 2/3 deurpanelen in een phase 1 machine aan het volgen. En krijg de kriebels om ze ook in mijn cabrio in te gaan bouwen.

Ben zeer zeker geïnteresseerd in jouw nog te ontwikkelen module.
Alleen wil je vragen of het mogelijk is om het schema van je over te nemen.

Niet om je omzet door je neus te boren of vanwege te hoge kosten.
Ik vindt het gewoon leuk om zelf dingen te doen aan mijn cabrio, vandaar.
Ben dan ook van plan om er vier te gaan bouwen, zodat al de ruiten met een druk op de knoppen automatisch naar beneden/boven gaan.

Ik hoop wel dat je het niet erg vindt dat ik je dit vraag.

Ben jij trouwens electronisch onderlegt?
Zou het kicken vinden als met één druk op de knop mijn dak zich opvouwt/uitvouwt zonder dat ik de knop ingedrukt moet blijven houden.
Heb jij daar ook wat voor?

Ik hoor het graag van je.

Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 08:52 pm

Hier is het VOORLOPIG schema:



Hier zit een microcontroller in, ik weet niet of jij die dingen kunt programeren.

De prijs van de onderdelen is een dikke 10 euro, met behuizing en alles.

Ik heb het dus afgerond naar 15 euro, ik verdien er dus niet echt aan, hoef ook niet, behalve als de module het goed doet buiten het 306 forum

Citaat: Ben jij trouwens electronisch onderlegt?
Zou het kicken vinden als met één druk op de knop mijn dak zich opvouwt/uitvouwt zonder dat ik de knop ingedrukt moet blijven houden.
Heb jij daar ook wat voor?

Tja... ik heb elektronica gestudeerd, dus het zou eigenlijk wel moeten he maar daar zou ik toch het hele systeem beter voor moeten bekijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:05 pm

Zitz,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wie weet kun je er buiten het t306t forum ook nog wat mee gaan verdienen . Ik zelf heb deze ambities niet dus zal je niet in de weg zitten.

Het lijkt me een heel leuk projectje, weer eens wat nieuws voor een afgestudeerde HTS werktuigbouwer die al 15 jaar in de ICT werkt .

Snap het schema helemaal (heb vroeger met treintjes als eens wat met transistoren en diodes gespeeld), alleen dat programmeren van de microcontroller kan wel eens wat problemen op gaan leveren.
Daar heb ik helemaal geen ervaring mee.

Programmeren in PHP en ASP gaat me waarschijnlijk beter af.
Als je nog wat tips kunt geven over het programmeren van microcontrollers dan zou dat perfect zijn.
Wil wel graag ook in de electronica materie wat beter thuis raken en er eens wat meer mee experimenteren.

Vraag me alleen nog wel af waar de 5V vandaan moet komen en hoe zwaar de relais moeten zijn. De stroomsterktes bij 12V in auto electrics kunnen behoorlijk hoog oplopen. Verder is het schema een duidelijk verhaal.

Heb meteen wat gegoogled naar de PIC controller en deze link gevonden:
https://ww1.microchip.com/downloads/...doc/41190c.pdf
Dat is behoorlijk complexe materie....
Is het zo dat je de PIC in de comparator modus gebruikt voor de ruiten toepassing?

Alvast bedankt.
Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:13 pm

Goed gezien allemaal

de 5V komt van een 78L05, dit is een spanning regelaar die met 12V gevoed word en dan 5V uitspuugt.

De relais die ik ga gebruiken gaan tot 10A (op de contacten) ik denk dat dat wel genoeg is.

Het programeren van microcontroller begin ik ook net mee, dus veel kan ik er niet over vertellen. Hetgene wat deze moet uitvoeren is redelijk eenvoudig. Maar om hem te programeren heb je programeer apparaat nodig. Goedkoopste is te krijgen bij farnell en kost ongeveer 50 euro.

Maar ik kan je die dingen ook programeren en dat je de rest zelf doet.

EDIT, snel gevonden in principe is het als PHP (ja doe ik vanalles mee) hier daar wat ifjes - elsejes, whiletjes, en fortjes nee geen comparator modus, hiermee kun je 2 signalen vergelijken, heb je niet veel aan bij de raam-toepassing.

Je kunt dat ding programeren dat die onderbroken (interrupt) word als 1 van de ingangen van waarde verandert. dit zijn dan de schakelaars. dan activeert ie een relais en gaat de motor lopen, dan gaat ie verder kijken en kijken hoelang de schakelaar ingedrukt blijft, als dit onder de X sec is dan zet ie het relais weer uit als de schakelaar word losgelaten. als het langer dan X sec is, dan laat ie het relais geactiveerd totdat er weer op de knop gedrukt word.

En dit hele verhaal 2x erin geduwd (omlaag en omhoog) en ik wou nog een extra ingang maken (massa geschakeld) voor het raam in 1 keer helemaal omhoog te laten gaan, dit kan dan aan de CV gekoppeld worden. Als je dan de auto afsluit gooit ie het raam helemaal dicht, maar dit moet optioneel blijven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:20 pm

Kevin, (gezien op je website, hope you don't mind).

This is going to be fun.

Zal ook nog eens wat op onderzoek uitgaan.
Alvast bedankt voor je aanbod van het programmeren, daar kom ik graag op terug.

To be continued.
Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:26 pm

Mag me gerust kevin noemen. is mijn voornaam, zitz me achternaam en tevens bijnaam/roepnaam maar heb me vorige post ook nog aangepast he

En die website moet ik ook nog eens aan verder, ja, PHP

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:40 pm

Keej Kevin,

Dit is een heel leerzaam draadje geworden.

Duidelijk hoe de procedure door de PIC uitgevoerd gaat worden.
Heb nog wel één vraagje.

Hoe weet de schakeling dat de ruit in zijn uiterste positie is aanbeland.
Dit geldt voor zowel open als dicht. Er moet dan iets gaan gebeuren waardoor de relais ontkracht worden en de raammotor stopt met draaien.
De spanning over de motor blijft dan volgens mij gelijk (12V).
Weet niet of de weerstand in de stroomkring daardoor omlaag gaat en daardoor de stroom omhoog schiet of andersom. Je weet wel U=IxR (Ohm heette die man die dat ooit uitgevlooid heeft, is het niet ).

Ik ben bang dat mijn electronica kennis nu wat tekort gaat schieten.

Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:45 pm

u = i * r is inderdaad de wet van ohm.

Als de motor in de uiterste stand staat, of (ook belangrijk) geblokkeerd word gaat deze veel meer stroom trekken, maar schijnbaar zijn de fransen niet dom, en zit dit al erin gebouwd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:49 pm

ik heb een aftermarket setje ingebouwd , zowel voor als achter, maar vind dit wel interessant voor de voorramen ! dan manier 1, even inhouden is open/dicht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:52 pm

Precies daarvoor is ie uitermate geschikt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 04 Mei 2008 09:53 pm

Oké,

Daar heb je een punt Kevin, makes sense.
Anders zouden er al heel wat zekeringen en mogelijk motoren en bedrading doorgebrand zijn bij het vastvriezen van de ramen bij vorst.

Onderschat ze niet die Fransen.

Grtz.
Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 04 Mei 2008 10:13 pm

laat maar ff weten wanneer je zover bent als je wilt ik ben hier wel voor in dan regel jij zo n heel dinkie met relais etc of hoe moet ik dat zien?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 04 Mei 2008 10:21 pm

Ja, je krijgt een zwart doosje met een paar uitstekende draden van mij, hier zit dan alles in, zelf hoef je alleen nog maar de draden aan elkaar te knopen in je auto

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 04 Mei 2008 10:23 pm

nice

die paar extra draden knopen moet lukken na de vorige 50

Ben benieuwd kerel! !

EDIT: nog 1 vraagje trouwens, mn ramen zijn, wanneer de motor niet loopt, niet super snel.. maakt dit nog uit of heeft dat geen invloed op iets?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 05 Mei 2008 11:45 am

Miss ook heel handig voor mensen met een schuif-kanteldak. heb er zelf 1. maar vind het maar al te lang duren dat bedienen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 05 Mei 2008 04:27 pm

bartjan schreef: Miss ook heel handig voor mensen met een schuif-kanteldak. heb er zelf 1. maar vind het maar al te lang duren dat bedienen.

Ik heb ook een schuifdak, als module 1 af is, ga ik me hier wel een mee bezig houden, dit is namelijk moeilijker, omdat die 3 standen heeft. Ook dat moet ik even helemaal gaan uitzoeken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 05 Mei 2008 04:41 pm

ik heb er al overnagedacht kan gewoon ook vlak voor de motor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 05 Mei 2008 05:31 pm

je moet een klein ampere metertje bouwen om te zien of je raam helemaal boven of onder is.

en eventueel of je hand er tussen zit

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 05 Mei 2008 06:18 pm

seBASS schreef: je moet een klein ampere metertje bouwen om te zien of je raam helemaal boven of onder is.

en eventueel of je hand er tussen zit

Hier ben ik inderdaad nog mee bezig, heb ff getest met mijn hand. Maar hij blijft standaard toch aardig doorduwen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 06 Mei 2008 06:19 am

ja doen hem maar eens dicht met je hand er tussen die hou je niet tegen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 06 Mei 2008 05:27 pm

Daarom zit er nu een stroomdetectie in, als ie boven een X aantal amperes door de motor komt dan stopt ie.

Nieuwe Schema:


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 06 Mei 2008 05:49 pm

als je hem met je dakraam gebruikt en net voor de motor doet stopt hij nog gewoon op het juiste moment lijkt me. ja en je vingers moet je niet overal maar in steken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 06 Mei 2008 05:59 pm

Ja, met het dakraam moet ik eens even kijken hoe het systeem herkent dat ie in de middelste positie (dicht) is, 2 uitersten is wel via stroom te meten. Goed, kan hem gewoon een X aantal sec laten lopen. Hij stopt toch als ie in de midden is. Doet ie nu ja ook als je de knop ingedrukt houd.

Maar ben toch benieuwd hoe ze kijken of het raam dicht is, in het schema staat een schakelaar in de motor getekent, denk dat die er iets mee te maken heeft

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robsterdnbobster
Geplaatst: 06 Mei 2008 08:45 pm

Kevin,

Je hebt het schema behoorlijk uitgebreid.
Dat gaat me niet meer lukken om zelf te bouwen.
Als je de prototypes hebt gemaakt dan hoor ik het graag.
Heb dan ook interesse om ze bij je aan te kopen.

Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt.
Succes met de proto's.
Grtz.
Rob

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 06 Mei 2008 09:41 pm

dat hij in het midden stopt, blijft op de erriginele manier. het is een mechanisch systeem wat er voor zorgt dat hij op het juiste moment stopt.

als het mechaniek op de juiste stand is word de stroomkring onderbroken.
als je dus dat kastje van je ertussen hebt, krijgt hij op dat moment ook gewoon geen stroom meer. pas als je het volgende signaal geeft zal hij verder gaan.

met het aantal seconden bepalen waneer hij moet stoppen werkt niet want de ene keer doet hij er langer over als de andere. neem bv als je motor draait of niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 07 Mei 2008 08:29 pm

Zo, prototype V1 is hardwarematig vanaf nu een feit

Verbinding met PIC gemaakt en herkent, alle spanningen zijn zoaols geplant. Hij is dus goed gemonteerd nog niet zo makelijk alles zo compact opbouwen.

Nu aan de software beginnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 07 Mei 2008 09:13 pm

gefeliciteerd!! haha nu de software en dan uitproberen.

suc6

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matthijs
Geplaatst: 10 Mei 2008 03:57 pm

Ik ben wel geinteresseerd ni zo'n ding voor mn dakraam.. Hou ons op de hoogte..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 10 Mei 2008 04:35 pm

Ja, dakraam moet ik nog even uitzoeken, gelukkig is de opzet van de module wel zo dat ik alleen de software hoef aan te gaan passen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hilgert
Geplaatst: 12 Mei 2008 02:26 pm

Even ter aanvulling: Citroen XM, Xsara etc hebben zo'n module standaard en daarmee kun je normale ramen ombouwen tot Auto Rollup/Rolldown.
Deze zit aan de binnenkant van de deur geplakt. Grijs kastje. In de 205 wereld worden deze kastjes regelmatig gebruikt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 18 Mei 2008 10:17 pm

Hilgert schreef: Even ter aanvulling: Citroen XM, Xsara etc hebben zo'n module standaard en daarmee kun je normale ramen ombouwen tot Auto Rollup/Rolldown.
Deze zit aan de binnenkant van de deur geplakt. Grijs kastje. In de 205 wereld worden deze kastjes regelmatig gebruikt.

Deze had ik er ook inzitten, maar die werkt anders, dan heb je zeg maar 2 schakelaars voor elke functie, de ene zit iets lager dan de andere, en word dus bedient wanneer je hard op de schakelaar duwd, dan gaat ie helemaal open of dicht.

En mijn nieuwe schakelaars hebben dit niet meer, en ook de universele setjes hebben dit niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 01 Jul 2008 03:52 pm

Hey Zits, heb je inmiddels al vorderingen gemaakt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 01 Jul 2008 05:49 pm

Pff, ja een heel klein beetje, heel erg druk met t werk, ben ook maar heel weinig actief hier, sorry voor de vertraging

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 01 Jul 2008 06:24 pm

ah daarom wast nie mijn vraag hoor (al zou t wel vet zijn als t af was met dit weer )

maar meer gewoon ff nieuwschierig

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft