TopicStarter: Jered vd O
TopicDatum: Geplaatst: 09 Mei 2008 06:54 am
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jered vd O
Hallo allemaal!

Mijn auto heeft laatst een grote onderhoudsbeurt gehad waarbij het relais voor de knipperlichten is vervangen, omdat deze kuren begon te krijgen. Deze is gratis vervangen door een tweedehands exemplaar van een opel astra, geen problemen meer mee sindsdien.

Maar... toen deden mijn mistlampen aan de voorzijde het niet meer. Auto teruggebracht naar garage, is gefixt.

En toen... zat er geen spanning meer op de sigarettenaansteker. Gezien de huidige temperaturen en ik in de kofferbak regelmatig een elektrische koelbox gebruik, is dat niet altijd even handig. Weten jullie wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit eenvoudig op te lossen, of moet ik de auto wr naar de garage brengen???
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 09 Mei 2008 10:15 am

Als je dat zo leest, blijkt dit misschien een samenhang van problemen te zijn. Maar ik denk echter dat dit toeval is.
Die knipperlichtrelais, dat verslijt toch. Relais zijn contacten die stilaan inbranden, niks verkeerd aan (maar een opel onderdeel in je pug, je haalt de problemen gewoon binnen )
Check even de zekering van je sigarettenaansteker, 9/10 is die gewoon doorgebrand. Vanwege het feit dat de belasting op die sigarettenaansteker niet hoog is, en aangezien jij daar een koelbox op aansluit.

Succes ermee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jered vd O
Geplaatst: 09 Mei 2008 10:38 am

Sorry, ik vergeet het belangrijkste deel van het verhaal.......

Er staat geen spanning meer op de sigarettenaansteker ALS HET CONTACT UIT STAAT... Als het contact aan staat heb ik er wel spanning op. Dit maakt het probleem nog leuker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 09 Mei 2008 10:56 am

Jered vd O schreef: Sorry, ik vergeet het belangrijkste deel van het verhaal.......

Er staat geen spanning meer op de sigarettenaansteker ALS HET CONTACT UIT STAAT... Als het contact aan staat heb ik er wel spanning op. Dit maakt het probleem nog leuker.

Dan is de sigarettenaansteker dus aangesloten op het contact van je auto. Niks mis mee toch? Tenzij je het wil gebruiken als het contact uit staat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jered vd O
Geplaatst: 09 Mei 2008 11:42 am

Sephiroth schreef: Jered vd O schreef: Sorry, ik vergeet het belangrijkste deel van het verhaal.......

Er staat geen spanning meer op de sigarettenaansteker ALS HET CONTACT UIT STAAT... Als het contact aan staat heb ik er wel spanning op. Dit maakt het probleem nog leuker.

Dan is de sigarettenaansteker dus aangesloten op het contact van je auto. Niks mis mee toch? Tenzij je het wil gebruiken als het contact uit staat.

Juist, en dt wil ik weer terug zoals vroegh... Dan kan ik in de zomer ook mijn koelbox in de auto laten staan. Is dat eenvoudig te realiseren, of wordt het dan toch een dagje garage?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 09 Mei 2008 11:51 am

Jered vd O schreef: Sephiroth schreef: Jered vd O schreef: Sorry, ik vergeet het belangrijkste deel van het verhaal.......

Er staat geen spanning meer op de sigarettenaansteker ALS HET CONTACT UIT STAAT... Als het contact aan staat heb ik er wel spanning op. Dit maakt het probleem nog leuker.

Dan is de sigarettenaansteker dus aangesloten op het contact van je auto. Niks mis mee toch? Tenzij je het wil gebruiken als het contact uit staat.

Juist, en dt wil ik weer terug zoals vroegh... Dan kan ik in de zomer ook mijn koelbox in de auto laten staan. Is dat eenvoudig te realiseren, of wordt het dan toch een dagje garage?

hehe dat vraag je aan de verkeerde... ik ben een electriciteitsmongool. Ik kan er helemaal niks mee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jered vd O
Geplaatst: 09 Mei 2008 01:25 pm

Sephiroth schreef: Jered vd O schreef: Sephiroth schreef: Jered vd O schreef: Sorry, ik vergeet het belangrijkste deel van het verhaal.......

Er staat geen spanning meer op de sigarettenaansteker ALS HET CONTACT UIT STAAT... Als het contact aan staat heb ik er wel spanning op. Dit maakt het probleem nog leuker.

Dan is de sigarettenaansteker dus aangesloten op het contact van je auto. Niks mis mee toch? Tenzij je het wil gebruiken als het contact uit staat.

Juist, en dt wil ik weer terug zoals vroegh... Dan kan ik in de zomer ook mijn koelbox in de auto laten staan. Is dat eenvoudig te realiseren, of wordt het dan toch een dagje garage?

hehe dat vraag je aan de verkeerde... ik ben een electriciteitsmongool. Ik kan er helemaal niks mee.

Mijn vraag was eigenlijk bedoeld voor degenen die het wl weten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peugiepower
Geplaatst: 09 Mei 2008 02:35 pm

Ik heb dat dus ook gehad. Dat er eerst wel spanning op stond als het contact uit was en ineens niet meer. De zekering is er daarna een keer uit geknalt en het was weer zoals vroeger. Ik weet ook niet hoe het komt maar denk dat het echt een electronisch zoekwerkje zal worden..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 09 Mei 2008 04:43 pm

Ik weet niet welk type zekeringkast je hebt, maar ik heb 30 zekeringen erin, helemaal links en helemaal rechts zit een zekering die je op 2 manieren erin kunt zetten, zijn zeg maar 3 contacten, je kunt je zekering dus op plaats A en plaats B zetten.

Hiermee kun je kiezen of er op 2 delen van de auto constante spanning of geschakelde spanning komt. Ik meen dat deze 2 de radio (???) en de sigaretten aansteker zijn.

De linker weet ik niet zeker waarvoor ie is, maar aan de rechterkant die is voor de sigaretten aansteker. Dus als je de rechter op de andere plaats
zet (A of B, ligt eraan waar hij nu zit) dan heb je constante spanning.

Hoe het precies zit staat in je handleiding bij het stuk waar de zekeringen vermeld staan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 10 Mei 2008 12:20 pm


Bron: Sephiroth

Zekering 16 op de bovenste plaats zetten, in lijn met de bovenste rij zekeringen dus, nu zit ie waarschijnlijk op de onderste plaats. Uit lijn met de bovenste rij.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft