TopicStarter: Gurb
TopicDatum: Geplaatst: 20 Mrt 2008 12:33 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurb
Beste mede 306 bezitters.

Zoals jullie op het forum hebben kunnen lezen heb ik nieuwe koplampen in mijn auto gemonteerd en ook mijn mistlichten "opgeknapt"

Nu had ik een idee om mijn mistlicht en grootlicht te schakelen zodat als ik mijn grootlicht aanzet ook mijn mistlichten gaan branden.
Alleen ik wil het niet andersom hebben dat als ik mijn mistlichten aanzet dat mijn grootlicht gaat branden.

Het idee is er nu, alleen ik heb nog geen idee hoe ik dit technisch moet uitvoeren. Moet ik er een relais tussen zetten, en zo ja, welke?
Of kan/moet ik een extra draad vanaf de grootlichtschakelaar trekken naar de mistlichten?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robjee
Geplaatst: 20 Mrt 2008 12:55 pm

Kun je niet gewoon een draadje leggen van je groot licht naar je mistlampen, met daarin een diode gericht naar je mistlampen (dus dat er alleen stroom van je groot licht naar mistlamp gaat en andersom niet)? Lijkt mij de snelste en makkelijkste oplossing weet alleen niet of er nog iets van een weerstandje tussen moet en hoeveel Ohm die dan moet zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurb
Geplaatst: 20 Mrt 2008 03:38 pm

Robjee schreef: Kun je niet gewoon een draadje leggen van je groot licht naar je mistlampen, met daarin een diode gericht naar je mistlampen (dus dat er alleen stroom van je groot licht naar mistlamp gaat en andersom niet)? Lijkt mij de snelste en makkelijkste oplossing weet alleen niet of er nog iets van een weerstandje tussen moet en hoeveel Ohm die dan moet zijn.

Ik snap een hoop dingen qua autotechniek, maar elektronica is niet mijn sterkste kant, maar volgens mij heb ik idd een diode nodig dan.

Waar kan ik zo'n diode vinden, conrad.nl? En wat voor een waarde heb ik nodig dan? En waarvoor zou er eventueel nog een weerstand tussen moeten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 20 Mrt 2008 05:22 pm

geen diode, gewoon een relais! Je neemt een 30 Ampere relais, je sluit je stuurstroom aan vanaf grootlicht. Hoofdstroom vanaf je accu


30 op het relais sluit je aan op accu via een 25 Ampere zekering
87 op relais sluit je aan op de + van je mistlamp
86 sluit je aan op de grootlicht draad bij je lamp
85 sluit je aan op massa

vervolgens de massadraad in je mislampen verbinden met de carroserie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 20 Mrt 2008 06:13 pm

Gaat perfect met diode, hoef je geen extra relais voor. Sorry Kermit dat ik je altijd tegen spreek

Je pakt de plus van relais van het groot licht, hier maak je een draadje aan, van daaruit ga je naar de anode (plus) van je diode, van de kathode (min) van de diode ga je met een draadje naar de plus van je mistlicht relais.

Voor de diode te krijgen: Ga naar een elektrozaak (waar je onderdelen krijgt, geen mediamarkt o.d.) en vraag naar een 1N4002 of zwaarder, maar een 1N4002 voldoet prima en elke elektronicaboer zal deze in grote getallen in voorraad hebben.

Uitleg over een diode: https://library.thinkquest.org/C0111...?f=3%2Fdiodenl

De kant waar de streep op de diode staat is de kathode (min).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Favoloso
Geplaatst: 20 Mrt 2008 06:19 pm

Wie van de 2 moeten we nu geloven??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 20 Mrt 2008 06:22 pm

Zitz schreef: Gaat perfect met diode, hoef je geen extra relais voor. Sorry Kermit dat ik je altijd tegen spreek

Je pakt de plus van relais van het groot licht, hier maak je een draadje aan, van daaruit ga je naar de anode (plus) van je diode, van de kathode (min) van de diode ga je met een draadje naar de plus van je mistlicht relais.

Voor de diode te krijgen: Ga naar een elektrozaak (waar je onderdelen krijgt, geen mediamarkt o.d.) en vraag naar een 1N4002 of zwaarder, maar een 1N4002 voldoet prima en elke elektronicaboer zal deze in grote getallen in voorraad hebben.

dan jaag je wel 16 ampere door je bedrading heen. maar wie ben ik...t zal mij een grote zorg zijn of die draden wegfikken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 20 Mrt 2008 06:24 pm

@Favoloso, het gaat beiden, alleen een relais is duurder dan een diode, en als je een relais gebruikt moet hier ook nog een diode overheen. Maargoed dat is een ander verhaal.

@Kermit, er gaat geen 16 ampere door die diode, de diode zit namelijk in het stuurstroom circuit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 20 Mrt 2008 06:42 pm

Zitz schreef: @Favoloso, het gaat beiden, alleen een relais is duurder dan een diode, en als je een relais gebruikt moet hier ook nog een diode overheen. Maargoed dat is een ander verhaal.



niet als je de originele misltlicht bedrading omzeilt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 20 Mrt 2008 06:49 pm

Jawel, een relais heeft altijd een diode nodig, dit is echter voor een geheel andere reden, dit is om het effect dat bij een spoel optreed (zoals die mooie wet van kirchhoff dat zegt: "Een spoel werkt de oorzaak van zijn ontstaan tegen". Ja, lees het maar nog eens , maar het houd dus in, dat als men stroom door een spoel laat lopen de spoel een tegenover gestelde stroom opwekt, als men de stroom stopt dan wekt de spoel een eigen stroom op, een spanningspiek, de diode "verkeerd om" over het relais sluit de spoel dan kort en laat de spanningspiek verdwijnen)

Maargoed daar gaat het nu eigenlijk niet over.

Heb ff iets getekend:

Huidige situatie:


Nieuwe situatie:


edit: sorry voor de mindere kwaliteit, heb het opgeslagen als .gif, kan flash schijnbaar niet zo goed

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 20 Mrt 2008 08:07 pm

ik denk dat zijn idee hier ophield

een relais moet voldoende wezen.
maar dan meot je wel 12v voor je mistlamp van je accu afpakken en niet van je grootlicht !


als je ALLEEN een diode gebruik gaat er idd

55W groot licht
55w mistlicht
------
110W /12V is 9A dat gaat je orginele bedrading niet echt lekker vinden.
(heb je ook licht onder de motorkap)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurb
Geplaatst: 20 Mrt 2008 08:34 pm

Zitz schreef: heel verhaal met plaatje

jemig, dat is nog eens hogere natuurkunde hierzo.

Ik denk dat ik het snap hoor, ff in jip-en-janneke-taal wat vragen:

Door mijn grootlichtschakelaar loopt geen 12v, maar alleen een schakel / stuurstroom van ??? volt.
En zodra ik mijn grootlichtschakelaar inschakel wordt het relais ingeschakeld die ervoor zorgt dat er 12 v naar mijn groot licht gaat?

Dit verhaal is voor mijn mistlamp hetzelfde?

Nu moet ik dus zorgen dat ik 2 draden opzoek.
1. het draad tussen het grootlicht relais en de grootlicht schakelaar.
2. het draad tussen het mistlicht relais en de mistlicht schakelaar.

En deze draden verbind ik met een diode 1n4002 (in de goede richting) en dan zou het moeten werken?

Klinkt als een haalbare uitdaging

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 20 Mrt 2008 09:24 pm

Gurb schreef: Zitz schreef: heel verhaal met plaatje

jemig, dat is nog eens hogere natuurkunde hierzo.

Ik denk dat ik het snap hoor, ff in jip-en-janneke-taal wat vragen:

Door mijn grootlichtschakelaar loopt geen 12v, maar alleen een schakel / stuurstroom van ??? volt.
En zodra ik mijn grootlichtschakelaar inschakel wordt het relais ingeschakeld die ervoor zorgt dat er 12 v naar mijn groot licht gaat?

Dit verhaal is voor mijn mistlamp hetzelfde?

Nu moet ik dus zorgen dat ik 2 draden opzoek.
1. het draad tussen het grootlicht relais en de grootlicht schakelaar.
2. het draad tussen het mistlicht relais en de mistlicht schakelaar.

En deze draden verbind ik met een diode 1n4002 (in de goede richting) en dan zou het moeten werken?

Klinkt als een haalbare uitdaging

Helemaal correct, ik denk dat je het beste in de zekeringkast de 2 betreffende relais kan zoeken, ik weet alleen niet of beide in de zekeringskast zitten. Als wel dan is het hier het makkelijkste te maken.

over de vraag met stuurstroom:

Algemeen elektro eerst, om het een en ander duidelijk te maken.

Bij elektro zijn verschillende termen:

Stroom - Ampere
Spanning - Volt
Vermogen- Watt

Vergelijk elektro met een watersysteem, dan heb de druk van het water, dit is vergelijkbaar met de spanning. En de hoeveelheid water is de stroom -> als de druk (Spanning) groter word, gaat er meer water (stroom) door het systeem.

Het vermogen is spanning x stroom.

Bij een relais-schakeling zijn eigenlijk 2 schakelingen, de stuurstroom en de hoofdstroom schakeling. De stuurstroom zorgt ervoor dat de relais bekrachtigd worden, en de hoofdstroom voorziet de verbruikers van stroom, het vermogen gaat dus alleen door de hoofdstroom. In de stuurstroom komen maar hele kleine vermogens in voor.

De spanningen (voltages) bij relaisschakelingen kunnen verschillend zijn, maar in het geval van een auto zijn ze beiden 12V (om en nabij).

Het verschil tussen stuur- en hoofdstroom is dus alleen het vermogen/ampere's.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 20 Mrt 2008 09:30 pm

misschien dat er een diode in de relais zelf zit dan...maar ik heb nog nooit een losse diode tussen zo'n schakeling zelf geplaatst

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 21 Mrt 2008 06:16 am

......je moet ook rekening houden met de apk. Dus zorg er ook voor dat bij de apk alles makkelijk weer normaal kan werken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gurb
Geplaatst: 21 Mrt 2008 08:17 am

Zitz schreef: Gurb schreef: Zitz schreef: heel verhaal met plaatje

jemig, dat is nog eens hogere natuurkunde hierzo.

Ik denk dat ik het snap hoor, ff in jip-en-janneke-taal wat vragen:

Door mijn grootlichtschakelaar loopt geen 12v, maar alleen een schakel / stuurstroom van ??? volt.
En zodra ik mijn grootlichtschakelaar inschakel wordt het relais ingeschakeld die ervoor zorgt dat er 12 v naar mijn groot licht gaat?

Dit verhaal is voor mijn mistlamp hetzelfde?

Nu moet ik dus zorgen dat ik 2 draden opzoek.
1. het draad tussen het grootlicht relais en de grootlicht schakelaar.
2. het draad tussen het mistlicht relais en de mistlicht schakelaar.

En deze draden verbind ik met een diode 1n4002 (in de goede richting) en dan zou het moeten werken?

Klinkt als een haalbare uitdaging

Helemaal correct, ik denk dat je het beste in de zekeringkast de 2 betreffende relais kan zoeken, ik weet alleen niet of beide in de zekeringskast zitten. Als wel dan is het hier het makkelijkste te maken.

over de vraag met stuurstroom:

Algemeen elektro eerst, om het een en ander duidelijk te maken.

Bij elektro zijn verschillende termen:

Stroom - Ampere
Spanning - Volt
Vermogen- Watt

Vergelijk elektro met een watersysteem, dan heb de druk van het water, dit is vergelijkbaar met de spanning. En de hoeveelheid water is de stroom -> als de druk (Spanning) groter word, gaat er meer water (stroom) door het systeem.

Het vermogen is spanning x stroom.

Bij een relais-schakeling zijn eigenlijk 2 schakelingen, de stuurstroom en de hoofdstroom schakeling. De stuurstroom zorgt ervoor dat de relais bekrachtigd worden, en de hoofdstroom voorziet de verbruikers van stroom, het vermogen gaat dus alleen door de hoofdstroom. In de stuurstroom komen maar hele kleine vermogens in voor.

De spanningen (voltages) bij relaisschakelingen kunnen verschillend zijn, maar in het geval van een auto zijn ze beiden 12V (om en nabij).

Het verschil tussen stuur- en hoofdstroom is dus alleen het vermogen/ampere's.

thanks!

Ik zal de 2 relais eens opzoeken, met een multimeter en het onderhoudsboekje zal ik ze wel kunnen vinden denk ik.

En aan de APK heb ik gedacht, als ik de draden gevonden heb zal ik het relais wel in- en uitschakelbaar maken op één of andere manier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 21 Mrt 2008 09:48 am

Je kunt ook in dat draadje met die diode nog een schakelaar zetten, dan kun je het ook makkelijk uitzetten.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft