TopicStarter: Harm-Jan XSI
TopicDatum: Geplaatst: 31 Okt 2007 08:31 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
ik heb een lampje van me tellerplaat verlichting kapot,,
moet ik hiervoor me hele dashboard eruit halen???
Hoop het niet
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peugeotfreak
Geplaatst: 31 Okt 2007 09:12 pm

nee hoo moet niet,zet even je stuur volledig naar beneden, en draai de 2 schroefjes een de binne zijde los dan kan je aan een antal andere schroefjes als deze los ijn kan je de tellerbak uitpakken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 31 Okt 2007 10:57 pm

-De kap rondom het stuurwiel zal je eerst ook moeten verwijderen (2 torx-schroefjes aan de onderkant van de kap)
-Beschermingsrandje rondom tellerunit losschroeven (2 torx-schroefjes bovenaan)
-Dan komen er weer 3 torx-schroefjes tevoorschijn (1 bovenaan - 2 onderaan)
-Hopla: tellerunit kan je er -mits enig prutswerk- uithalen (let wel op de connectors aan de achterzijde van de tellerunit)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 01 Nov 2007 05:33 pm

oh gelukkig was al bang haha

bedankt voor het reageren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benny
Geplaatst: 12 Nov 2007 01:37 pm

en tellerunit langs rechts eruit halen!
niet langs links proberen want dat lukt dus echt niet
( i know i tryd )

succes, op zich niks moeilijks aan maar wel prutswerk.
de lampjes zitte er gewoon achterop, je zal wel zo kleine zwarte ronde dingetjes zien dat zijn ze

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 12 Nov 2007 06:55 pm

ja ben dus ff bezig geweest en nu is er een lampje afgebroken.
zijn die lichtunits los te bestellen of??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 18 Dec 2007 02:52 pm

weet iemand hoe je de 2 grote blauwe en gele stekkers achterop de tellerbak los kan krijgen ? Heb 20 min zitten klooien maar ze zitten best vast
het gaat om een digitale bak van een fase 2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 18 Dec 2007 03:04 pm

bij fase 1 zit er gewoon een clip voor of achter die stekkers, even naar achter duwen, dan de stekker beetje wiebelen en dan gaat ie los... lijkt me niet dat t veel verschilt met fase 2 tg ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 18 Dec 2007 04:18 pm

thx maar hem ze al los gekregen .

moest wat indrukken waarna je een zwarte clip naar de zijkant kon draaien en dan kwam ie los.

maar nu m'n volgende probleem:
Hij moest eruit omdat het bij de 180 donker word op de teller, ergens een lampje kapot. maar waar zitten de lampjes die de kmteller plaat verlichten? Na een half uur rommelen met die bak had k em eindelijk achter het stuur vandaan en toen kon k de lampjes niet vinden..
Ik zag wel van die lampjes in witte draai-steek hulsjes maar die waren voor zover ik kon zien niet voor de kmteller..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 18 Dec 2007 04:30 pm

kheb er toen willekeurige uitgedraaid (wou ze rood hebbe ) en toen met een zaklamp er in geschenen, zo kom je er makkelijk achter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 24 Dec 2007 03:45 pm

Vandaag poging 2 ondernomen en nu is het wel gelukt. Ik heb een foto gemaakt van de achterkant van de tellerbak en er bij elk lampje bij gezet wat het verlicht. Is misschien handig voor mensen die een lampje moeten vervangen . Niet alle lampjes zijn in gebruik bij mij, dat is type afhankelijk en of je benzine of diesel rijd. En het gaat hier trouwens om een fase 2/3 tellerbak



hier nog een plaatje voor het losmaken van de 2 stekkers achterop de bak (geel en blauw). Je kan er nauwelijks achterkijken dus dat moet op gevoel als je em eruit haalt.



eerst pinnetje 1 indrukken, dan 'hendel' 2 wegdrukken en dan komt de stekker er vanzelf uit

Enjoy!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 25 Dec 2007 04:31 pm

Erg handig , deze moet ergens fijn worden opgeslagen !

Top werk Yuri! Dank u

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 25 Dec 2007 06:20 pm

tip: als er 1 kapot is, vervang ze dan meteen allemaal. Die lampjes hebben allemaal ongeveer dezelfde levensduur .

heb ik overigens niet gedaan want had maar 3 reserves.. ). Komt wel een keer als er weer 1 kapot is..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peugeotfreak
Geplaatst: 30 Dec 2007 11:19 pm

waarom zou je geld steken om ze allemaal ineens te vervangen, heb je achter af een hoop lampjes liggen die het nog doen maar voor niks anders gebruikt kunnen worden, het zijn gloeilampjes zoals bij je thuis maar alleen in kleiner formaat en de levens duur tja dat kan niemand voor spellen, in mijn vorige auto 1 vervangen gehad en heb toen nog 3 jaar met de auto gereden zonder dat er een ander stuk is gegaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 30 Dec 2007 11:34 pm

tsja ik heb het nu ook niet gedaan maar als ik er genoeg had liggen zou ik ze allemaal vervangen hebben. Het is gewoon een feit dat die lampjes allemaal een gemiddelde levensduur hebben en de 1e die kapot gaat zal waarschijnlijk ook eerder stukgaan dan de gemiddelde levensduur voorspelt, gewoon een afwijkende levensduur. Maarja het is niet voor niks een gemiddelde levensduur he .
Stel dat dat ene lampje 2 jaar te vroeg overleden is dan kan je dus best nog 2 jaar rondrijden met de rest van de lampjes. Je kan alleen wel bijna met zekerheid zeggen dat er meer kapot zullen gaan binnen een bepaalde tijd.

Het voordeel wat je dus krijgt uit het vervangen van alle lampjes is dat je bijna 99% zeker bent van het feit dat je de tellerunit de komende 9 jaar er niet meer uit hoeft te halen .
En zoveel kosten ze niet dus die zekerheid is bijna gratis als je het over de lengte van die periode gaat bekijken.

Enne.. in je huis heb je in elke kamer 1 gloeilamp aan je plafon. Aangezien je in de ene kamer meer tijd besteed dan in de andere zullen lampen in sommige kamers vaker gebruikt worden en is het dus niet zinvol om meteen in je hele huis lampen te vervangen.
De lampen achter je instrumenten zijn wel altijd tegelijk aan en die zullen dus sneller 'samen' stukgaan dan de lampen in je huis..

Maarja het is je eigen keuze en je kan er ook best gewoon 1 vervangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 31 Dec 2007 09:06 am

peugeotfreak schreef: waarom zou je geld steken om ze allemaal ineens te vervangen, heb je achter af een hoop lampjes liggen die het nog doen maar voor niks anders gebruikt kunnen worden
zo duur zijn die lamjes niet hoor en als ze de lampjes die je hebt vervangen in de weg liggen goooi je ze toch in de afvalbak

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 31 Dec 2007 12:55 pm

Beetje rare vergelijking met lampen in huis Hier kun je immers aanzienlijk makkelijker een lampje verwisselen
Ik zou de lampjes in de cockpit ook allemaal vervangen, want die cockpit loshalen is blijkbaar iets wat je niet zo maar even doet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roy
Geplaatst: 31 Dec 2007 01:48 pm

Het loshalen was bij mij niet zo'n probleem, het terugzetten wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 31 Dec 2007 02:16 pm

1e keer duurde het een goed uur om dat ding er uit te krijgen en de 2e keer nog geen 10 minuten . je moet alleen ff doorkrijgen hoe je em er precies achteruit kan krijgen en hoe je em moet draaien e.d.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peugeotfreak
Geplaatst: 02 Jan 2008 08:25 pm

jep idd als je het een maal door hebt dan is die teller eru it voor je het weet zoals altijd is de eeste keer de moeilijkste

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 02 Jan 2008 09:02 pm

maar als het een paar jaar erin heeft gezeten word het zo broos en breekt het snel af.
dus als je je bak eruit hebt is het wel zo makkelijk om alles in 1 keer te doen.

maarja iedereen heeft zijn methode`s om dat te doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrjay
Geplaatst: 14 Jan 2008 06:35 pm

Hoi heb ik ook een vraagje ik heb een 1.6 belfort uit 96

Ik heb de auto al 2 jaar maar als ik naar de foto kijk met de nummers
op tellerplaat dat hij hoort hij aan tegeven als ik mijn mistlicht voor en achter aan doe.

Dit heb ik nog nooit gezien de enigst lampjes die ik heb zien branden zijn van mijn accu olie en handrem.

of is dit niet bij alle auto,s zo.??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harm-Jan XSI
Geplaatst: 14 Jan 2008 06:47 pm

mistlichten geeft hij bij mij ook niet aan.
wat er bij mij ook niet aangegeven word is dat me stadslichten branden,,
dat hoort volgens mij niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 14 Jan 2008 09:25 pm

mistlicht geeft ie aan doordat de knop veller gaat branden officieel hoort er wel een lampje te gaan branden bij stadslicht (een gloeilamp tekentje) maar die heb k nog nooit zien branden bij een 306

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zitz
Geplaatst: 14 Jan 2008 10:31 pm

mijn stadslicht lampje brande ook niet, totdat ik alle lampjes had vervangen, sindsdien brand deze ook

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 19 Jan 2008 01:34 am

Hallo ik heb een vraagske over die tellerplaat???

ik heb namelijk een 306 xsi (meen een 8 kleppertje)
ma volgens mij heb ik een andere teller zou dat kunne kloppen???
of zijn deze allemaal hetzelfde???
want k zie zo op de foto allemaal lampjes...? die hebk dus nog nooit zien branden ?



GR, Batle.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 19 Jan 2008 11:02 am

batle_overruled schreef: Hallo ik heb een vraagske over die tellerplaat???

ik heb namelijk een 306 xsi (meen een 8 kleppertje)
ma volgens mij heb ik een andere teller zou dat kunne kloppen???
of zijn deze allemaal hetzelfde???
want k zie zo op de foto allemaal lampjes...? die hebk dus nog nooit zien branden ?

GR, Batle.....

Er zijn verschillende.. je hebt Jeager panelen, en deze op de foto is een VDO paneel.

Een aantal lampjes zullen waarschijnlijk ook nooit branden.. Heb je bijvoorbeeld ABS of Airbag. En bij een Benzinemotor ontbreken voorgloei lampjes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BG
Geplaatst: 19 Jan 2008 01:00 pm

In mijn XSI van '94 zit dus een Jaeger tellerbak met geel licht.
Ik zou dit graag een andere kleur willen geven.

Is dit een kwestie van andere lampies d'r in of heeft het te maken met de wijzerplaat?
Ik wil graag "audi" wit licht hebben met een zwarte achtergrond.
M.a.w. kleur van de tekens wit, tellerplaat zwart.

Iemand suggesties?

Groet,
Bert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 19 Jan 2008 01:09 pm

Zoals ik al vermeld had.., bij de foto die ik gepost heb gaat het om een fase 2/3 tellerbak. jou xsi is een fase 1

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 20 Jan 2008 12:07 pm

R schreef: Zoals ik al vermeld had.., bij de foto die ik gepost heb gaat het om een fase 2/3 tellerbak. jou xsi is een fase 1

ah oke srry my bad ghehe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicolai
Geplaatst: 20 Jan 2008 11:05 pm

Hey allemaal,

de lampjes van de tellers werken niet meer na loshalen van het instrumentenpaneel. de tellers werken gewoon allemaal, het lampje van de benzine ook, en alle andere lampjes zoals de stop e.d. die aangaan als de auto wordt gestart ook...maar hij moet volgende maand gekeurd worden dus moet dat voor die tijd gerepareerd hebben anders komt ie niet door de keuring heen.

Iemand enig idee? is dit misshcien een zekering? en zo ja welke zou dat dan moeten zijn? ik heh een 306 XR uit 96

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 21 Jan 2008 12:02 am

ik zou de stekkers die achter in je tellerbak zitten ff controleren op verbogen contactpuntjes. misschien maakt juist het contactpuntje voor de verlichting geen contact ofzo?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 21 Jan 2008 08:52 am

als je de lampjes hebt vervangen, is de kans groot dat je de + en - hebt omgedraaid kan verder geen kwaad, maar dan gaan ze gewoon niet aan. probeer ze dus eens los te halen, en m om te draaien (gewoon het zwarte ding waar de ledjes in zitten) zodat links rechts komt, en rechts links

en probeer het na het vervangen van elk ledje even door de lampen aan te zetten (doe je sleutel in het contact, anders word je gek van dat gepiep )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicolai
Geplaatst: 21 Jan 2008 11:19 am

ja dat is nou juist het probleem. ik heb geen lampjes vervangen alleen het instumentenpaneel gedemonteerd toen ik mijn dashboard eruit heb gehaald. en ook de rest van de lampjes zoals die van de stop enzo doen het allemaal... ook de connectoren moeten wel goed aangesloten zijn want anders dan zouden mijn tellers toch ook niet moeten werken?...

Lijkt me wel heel stug dat ineens alle lampjes van alle metertjes kapot zijn....zou kunnen maar heb er niet aangezeten...iemand nog meer suggesties?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 21 Jan 2008 11:26 am

JP2006 schreef: als je de lampjes hebt vervangen, is de kans groot dat je de + en - hebt omgedraaid

Als je het over de + en de - van de lampjes zelf hebt, bij gloeilampjes maakt het niks uit naar welke kant de stroom loopt, da's alleen bij LED's.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicolai
Geplaatst: 21 Jan 2008 11:31 am

ja dat wist ik...maar het probleem ligt hem denk ik niet zozeer in de lampjes zelf maar aan het instrumentenpaneel zelf of een zekering ofzo..weet alleen niet welke.

Toch is hety vreemd dat die verlichting opeens niet meer wil werken nadat ik het paneel heb gedemonteerd en weer heb gemonteerd... heb de aansluiting nog een keer nagelopen maar geen verbetering...ik heb een fase 1....en nu zag ik dat de kabel van die blauwe connector beschadigd was....(zit maar 1 kabeltje aan....) weet iemand of het hieraan zou kunnen liggen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 21 Jan 2008 04:18 pm

je bedoelt dat je alleen een blauwe in hoeft te pluggen en geen gele?

Als je maar 1 draad hebt die naar je instrumentarium loopt lijkt het me logisch daar naar het probleem te gaan zoeken . Al helemaal als hij er beschadigd uitziet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicolai
Geplaatst: 21 Jan 2008 04:26 pm

Nee ik had al vereld dat ik een fase 1 heb en heb dus meer kabels
alleen die fiches hebben allemaal een kleur...groen (rechts) blauw rechtsboven en daarlangs geel of zoiets...

Alleen op de blauwe fiche zit 1 kabel aangesloten en daar is de mantel een beetje van beschadigd zodat je de draad binnenin ziet. maar het kan toch nooit zo moeilijk zijn

gewoon het instrumentenpaneel van een fase 1 uit 1996....
alles werkt......behalve kan ik niet zien wat er op mijn tellers staat omdat daar de verlichting niet van werkt....van alle andere lampjes werken ze wel behalve de verlichting van de km teller, de toerenteller, de temperatuur en de benzinehoeveelheid....PS het lampje dat aangeeft dat je benzine op is brand wel gewoon oranje...

Ik hoop dat het nu allemaal duidelijk is wat er dus mis is......en hopenlijk weet iemand de oplossing voor mijn probleem...

Misschien ook nog iemand enig idee waar die blauwe fiche voor is?...misschien dat daar het probleem zit...al denk ik zelf van niet..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BG
Geplaatst: 21 Jan 2008 08:56 pm

BG schreef: In mijn XSI van '94 zit dus een Jaeger tellerbak met geel licht.
Ik zou dit graag een andere kleur willen geven.

Is dit een kwestie van andere lampies d'r in of heeft het te maken met de wijzerplaat?
Ik wil graag "audi" wit licht hebben met een zwarte achtergrond.
M.a.w. kleur van de tekens wit, tellerplaat zwart.

Iemand suggesties?

Groet,
Bert

Niemand??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 21 Jan 2008 09:36 pm

BG schreef: BG schreef: In mijn XSI van '94 zit dus een Jaeger tellerbak met geel licht.
Ik zou dit graag een andere kleur willen geven.

Is dit een kwestie van andere lampies d'r in of heeft het te maken met de wijzerplaat?
Ik wil graag "audi" wit licht hebben met een zwarte achtergrond.
M.a.w. kleur van de tekens wit, tellerplaat zwart.

Iemand suggesties?

Groet,
Bert

Niemand??

Het gele licht komt door een foli achter je tellerplaat. Dit zit verlijmt dus je kan de kleur van het licht niet veranderen door er andere lampjes in te doen. Er zijn wel plasma tellerplaten te koop voor de 306 fase 1. die geven blauw licht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MonT
Geplaatst: 21 Jan 2008 09:49 pm

Volgens mij kan je het eraf 'krassen'

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 21 Jan 2008 09:52 pm

nicolai schreef: Nee ik had al vereld dat ik een fase 1 heb en heb dus meer kabels
alleen die fiches hebben allemaal een kleur...groen (rechts) blauw rechtsboven en daarlangs geel of zoiets...

Alleen op de blauwe fiche zit 1 kabel aangesloten en daar is de mantel een beetje van beschadigd zodat je de draad binnenin ziet. maar het kan toch nooit zo moeilijk zijn

gewoon het instrumentenpaneel van een fase 1 uit 1996....
alles werkt......behalve kan ik niet zien wat er op mijn tellers staat omdat daar de verlichting niet van werkt....van alle andere lampjes werken ze wel behalve de verlichting van de km teller, de toerenteller, de temperatuur en de benzinehoeveelheid....PS het lampje dat aangeeft dat je benzine op is brand wel gewoon oranje...

Ik hoop dat het nu allemaal duidelijk is wat er dus mis is......en hopenlijk weet iemand de oplossing voor mijn probleem...

Misschien ook nog iemand enig idee waar die blauwe fiche voor is?...misschien dat daar het probleem zit...al denk ik zelf van niet..

Hmm, kheb ook een fase 1 (95) en heb de ledjes vervangen voor rooie, maar van een blauw fiche kan ik me niets herinneren..

Het enige waar ik toen problemen mee had, was dat de stekker die je op de zijkant drukt (en dus bijv de ledjes aanstuurt) niet helemaal goed zat, omdat dat "folie met koperstreepjes" () scheef zat.. heb je vast al naar gekeken, maar iets anders kan ik zo ook niet bedenken

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft