TopicStarter: Spatje
TopicDatum: Geplaatst: 27 Dec 2009 07:18 pm
Forum: Audio
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spatje
Hoi!

de originele Clarion autoradio had weinig vut meer. Nu heb ik hem eruit gehaald en wil ik gaan kijken voor een andere. Het liefst een waarbij ik gewoon de stekkers zoals ik ze uit de oude radio heb gehaald, gewoon kan aansluiten op de nieuwe radio. Bestaat dat?
Zo nee, is het moeilijk om de stekkers geschikt te maken zodat ze op een nieuwe radio passen? En de stuurbediening?
Maak ik met een nieuwe Clarion radio de meeste kans op dat het past zonder aanpassingen? Of welke andere radio is een eenvoudige opvolger?
Alvast dank voor het meedenken...
groet,

Roel
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 27 Dec 2009 07:25 pm

als het goed is hou je standaard 2 blokjes over (zwart en bruin?) en een kabel voor naar de antenne.

Bij de meeste radio's die je koopt zit standaard een adapter en dan is het dus idd plug en play.

Maar ik weet dus niet wat er vanuit de fabriek standaard in een 306 zit.

https://www.allekabels.nl/product_im...STANDARD_1.JPG
dit is wat je meestal tegenkomt, universele autoradio kabels.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spatje
Geplaatst: 27 Dec 2009 07:52 pm

JPO schreef: als het goed is hou je standaard 2 blokjes over (zwart en bruin?) en een kabel voor naar de antenne.

Bij de meeste radio's die je koopt zit standaard een adapter en dan is het dus idd plug en play.

Maar ik weet dus niet wat er vanuit de fabriek standaard in een 306 zit.

https://www.allekabels.nl/product_im...STANDARD_1.JPG
dit is wat je meestal tegenkomt, universele autoradio kabels.

Dit is zoals de achterkant van mijn Clarion er uit ziet:
https://www.mijnalbum.nl/Album=6JVQ4BFS
De ronde stekker was niet aangesloten, alleen de 3 rechthoekige blokjes rechts en de ronde stekker helemaal links...

Herken je dit?
--
Roel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 27 Dec 2009 07:57 pm

dat ziet er vrij standaard uit, maar het gaat meer om de kabels die in je auto achterblijven als je die radio eruit haalt. Maar links onder aan jouw plaatje zit het gat voor de antenne, en aan de rechterkant zitten de gaten voor die 2 stekkers die ik je liet zien.
En als je die 2 stekkers niet hebt dan zal daar denk ik een adapter tussen moeten, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar in principe zou elke radio die je koopt aangesloten moeten kunnen worden in je auto.
Ik ben ze vaak genoeg tegengekomen ook waarbij mensen zelf met wat lego steentjes hun eigen stekkertjes hadden gemaakt en verbonden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 27 Dec 2009 08:19 pm

Zoals JPO het schrijft, klopt volledig! Bij elke radio die je koopt, zal in de verpakking een (verloop)stekker zitten.
Deze stekker sluit je aan op de af-fabriek stekkers in je 306 (de zogenaamde ISO-stekkers) en de andere zijde plug je eenvoudigweg in op de achterkant van je fonkelnieuwe radio!

Wat betreft de stuurbediening, zal je een stalk-adapter nodig hebben. Let op, deze adapters zijn niet voor ieder merk/type beschikbaar. Laat je dus goed informeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 27 Dec 2009 11:10 pm

ik heb met heel veel moeite een stekker voor mijn stuurbediening kunnen krijgen. Mijn autoshop handelaar was zo vriendelijk om een mailtje te sturen naar andere handelaars om hem te kunnen krijgen.

Ik heb een phase 1 en een jvc radio met voorbereiding voor radiobediening. Voor een phase 1 is bijna niks verkrijgbaar, enkel voor een phase 2-3 is er nog volop verkrijgbaar. Ga er niet vanuit dat het goedkoop is, ik moest 75 euro betalen voor een verloopstekker . Maar het werkt en daar ging het mij om

De ISO stekkers is nooit een probleem, zoiets mag hooguit 12,50 kosten, als ze al niet meegeleverd worden met je radio. suc6

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 29 Dec 2009 12:09 am

De stuurbediening voor een fase 1 en een fase 2/3 is onderling uitwisselbaar, daar zit geen verschil op.
Originele adapters kosten idd zeer veel geld, maar als je ze via via kunt regelen, ben je vaak goedkoper gesteld (ikzelf heb een originele Pioneer adapter voor nog geen 30EUR).

Wat betreft die ISO-stekkers, de zijde die in de achterkant van je radio gaat, zijn merk en/of type afhankelijk en dus niet gestandaardiseerd. Hierdoor wordt het moeilijk om de juiste (verloop)stekker te vinden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 29 Dec 2009 06:33 pm

Ik heb een fase1 stekker en een fase 3 stekker cast gehad en daar zit wel degelijk verschil in. Namelijk ik moest mijn fase3 verloop terug brengen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 30 Dec 2009 01:30 am

Raar, het stuurhendeltje (met 4 functies) is nochtans dezelfde bij een fase 1 als bij fase 2/3... Aan dat hendeltje zitten 2 draadjes, een blauwe en een witte.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 30 Dec 2009 06:38 pm

Het pas echt net niet hij is iets anders van vorm , tenzij ze mij een verkeerde verkocht hebben. Al lijkt me dat sterk aangezien ze 2 types hadden, voor '99 en na '99

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 31 Dec 2009 12:31 am

Ik ga dat zeker niet betwisten.
Heb jij dan ook een andere stuurbediening dan deze op de foto, of is ie identiek (de stekker is er wel vanaf):
https://www.postimage.org/image.php?v=gxrbZur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 31 Dec 2009 06:29 pm

Jep, mijn icoontjes zijn anders en de "piemel" is recht ipv met een knik

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft