TopicStarter: 306xsi airline
TopicDatum: Geplaatst: 17 Mei 2009 04:25 pm
Forum: Audio
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Beste audiofielen onder ons,

Ik speel nu al een jaar op een enkele Lanzar HRW124 (enkel spoels) woofer van 500 watt rms en 1000 watt piek en ben dit weekend overgestapt naar de dubbel spoels uitvoering van deze woofer de HRW124D met maar liefst 1000 watt rms en 2000 watt piek.

Nou leek mij dit een geslaagde upgrade omdat de woofer dus 2x zo zwaar zou zijn als mijn huidige en die is nu al een jaar heel gebleven...

Nu ben ik echter lekker aan het touren in mijn 306 met de muziek op een standje te hard voor je oren en ineens alle bas weg dus dacht dat er een zekering gesprongen zou zijn van mijn versterker (800watt rms op 2ohm, dus kon weleens te zware woofer zijn voor het ampje) maar niks is minder waar, ik kijken in mijn kofferbak en de geur was niet te harden en alle zekeringen waren nog heel...

Eenmaal weer thuisgekomen heb ik maar mijn nieuwe aanwinst opengemaakt en daar kwam dus de geur vandaan. Beide spoelen van de woofer compleet doorgebrand....

Iemand een idee hoe dit mogelijk kan zijn bij zo een zware woofer want baal er best van en zou het opzich nog wel een keer willen proberen want het geluid ging echt loeihard van die dubbelspoels woofer

Heb gewoon beide aansluitingen van de woofer gebruikt en ook behoorlijk dik speakerdraad dus dat kan het niet zijn lijkt mij...
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 17 Mei 2009 04:51 pm

Het kan zijn dat het de weinige wattage was voor je subwoofer waardoor hij is gaan clippen. En dat hij daar door nu stuk is gegaan....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 17 Mei 2009 04:54 pm

Hoe zat het aangesloten en wat zijn de werkelijke vermogens van de woofer en van de versterker?
Hoeveel ohm zijn( nouwja waren waarschijnlijk) de spoelen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 17 Mei 2009 05:54 pm

Aussie schreef: Het kan zijn dat het de weinige wattage was voor je subwoofer waardoor hij is gaan clippen. En dat hij daar door nu stuk is gegaan....

opzich kan ik me wel daarin vinden maar was ongeveer 200watt te weinig en dat op 1000watt rms dan zal dat wel meevallen toch?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 17 Mei 2009 05:56 pm

Speakerfreak schreef: Hoe zat het aangesloten en wat zijn de werkelijke vermogens van de woofer en van de versterker?
Hoeveel ohm zijn( nouwja waren waarschijnlijk) de spoelen?

Ik had de twee spoelen op een aparte poort van me versterker aangesloten (zit inwendig volgens mij gewoon aan elkaar mja) en de woofer was 1000watt rms, er staat aan de achterkant van de woofer 4ohm maar neem aan dat dit per spoel is... en mijn versterker is 800watt rms op 2 ohm.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 17 Mei 2009 08:58 pm

Je versterker heeft als ik het zo begrijp niet op 800W bij 2 Ohm gedraaid, maar op 400W bij 4 Ohm. Je meldt zelf al dat je woofer op 4 Ohm speelt...

Woofer is 2 x 500W 4 Ohm, versterker is 2 x 400W 2 Ohm. Zoals jij 'm nu aangesloten had gaf de versterker 2 x 200W bij 4 Ohm. Het was beter geweest als je de versterker gebrugd had, en de woofer parallel geschakeld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 17 Mei 2009 09:14 pm

SoundBoy schreef: Je versterker heeft als ik het zo begrijp niet op 800W bij 2 Ohm gedraaid, maar op 400W bij 4 Ohm. Je meldt zelf al dat je woofer op 4 Ohm speelt...

Woofer is 2 x 500W 4 Ohm, versterker is 2 x 400W 2 Ohm. Zoals jij 'm nu aangesloten had gaf de versterker 2 x 200W bij 4 Ohm. Het was beter geweest als je de versterker gebrugd had, en de woofer parrallel geschakeld.

maar de woofer is 2x4ohm en dat word toch 2ohm als je dat bij elkaar zet? In de gebruiksaanwijzing van mijn versterker staat dat de 2 uitgangen van mijn versterker al parallel staan... dus het vermogen hangt gewoon af van de impedantie van de woofer af naar mijn idee toch? Dus 400watt bij 4ohm en 800watt bij 2ohm... Er is geen mogelijkheid om mijn monoversterker te bruggen of iets dergelijks is gewoon 1 kanaals mono.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 17 Mei 2009 09:20 pm

Is je versterker een 2 kanaals of een mono? En is die dan 1 x 800W bij 2 ohm, of is die 2 x 400W bij 2 Ohm of 2 x 400W bij 4 Ohm..?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 17 Mei 2009 09:34 pm

SoundBoy schreef: Is je versterker een 2 kanaals of een mono? En is die dan 1 x 800W bij 2 ohm, of is die 2 x 400W bij 2 Ohm of 2 x 400W bij 4 Ohm..?

is een D-klasse mono block van 1x400watt rms bij 4ohm en 1x800watt rms bij 2ohm zitten twee aansluitingen op maar die staan parallel geschakeld in de versterker dus komen op 1 kanaal uit inwendig....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 17 Mei 2009 09:46 pm

Ok, je had dus wel de beide plussen van de woofer op de plus van de versterker en de beide minnen van de woofer op de min van de versterker.
Dan heeft het aan de afstellingen gelegen, zoals al vermeld, het clippen. Het nadeel van caraudio is dat je zonder extra apparatuur het evt. clippen niet in de gaten kunt houden.

Ik werk ook regelmatig met PA installaties, en daarmee kun je alles perfect in de gaten houden of je niks overstuurd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 17 Mei 2009 09:53 pm

SoundBoy schreef: Ok, je had dus wel de beide plussen van de woofer op de plus van de versterker en de beide minnen van de woofer op de min van de versterker.
Dan heeft het aan de afstellingen gelegen, zoals al vermeld, het clippen. Het nadeel van caraudio is dat je zonder extra apparatuur het evt. clippen niet in de gaten kunt houden.

Ik werk ook regelmatig met PA installaties, en daarmee kun je alles perfect in de gaten houden of je niks overstuurd

Jup had daar express op gelet want is niet echt lekker voor de woofer. Het vreemde was ook dat het al een hele ochtend had gespeeld en bij een bepaald nummer klapte alles eruit haha hij stond ook wel extreem hard hoor maar daar is een woofer van 1000watt rms ook voor lijkt me maar wat is dat clippen precies dan en wat zou je nodig hebben omdat te kunnen voorkomen of te kunnen controleren? Ik heb inmiddels de woofer uit elkaar gehaald en de spoelen zijn helemaal zwart en aan elkaar gesmolten de geur is ook echt niet te harden die er vanaf komt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 17 Mei 2009 10:06 pm

Volume van de headunit op 75% en geluid afstellen met zuivere muziek, zonder woofer (gain op 0 danwel uitschakelen). Dan zoek je een muziekstuk waar een harde lage bass in zit op 4kwarts maat. Gain rustig opschroeven totdat er vervorming optreedt. Gain terugschroeven zodat vervorming verdwijnt, plus nog een stukje extra voor de veilige marge.

Vervolgens nooit in de verleiding komen om de volume van de headunit harder dan 75% te zetten of de bas van de EQ op te schroeven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 17 Mei 2009 10:16 pm

SoundBoy schreef: Volume van de headunit op 75% en geluid afstellen met zuivere muziek, zonder woofer (gain op 0 danwel uitschakelen). Dan zoek je een muziekstuk waar een harde lage bass in zit op 4kwarts maat. Gain rustig opschroeven totdat er vervorming optreedt. Gain terugschroeven zodat vervorming verdwijnt, plus nog een stukje extra voor de veilige marge.

Vervolgens nooit in de verleiding komen om de volume van de headunit harder dan 75% te zetten of de bas van de EQ op te schroeven

het volume van mijn headunit (jvc dvd ding) gaat tot 60 en bij een volume van 28 is het spul kapot gegaan had de bass van de eq op -3 (gaat van +6 tot -6) staan en het subwoofer volume op 6 geloof k (max8) mijn mono-block stond wel helemaal open maar had weleens gehoord dat het knijpen van je versterker ook niet goed zou zijn daarom de keuze om deze volledig open te zetten. Spul speeld met condensator om ook de piekspanningen te behouden. Het geluid was zo loeihard van die dubbelspoels woofer maar durf het denk ik niet meer aan bereik ik hetzelfde resultaat als ik gewoon een zelfde woofer enkelspoels ernaast zet? En dat clippen, het vage is dat er totaal geen vervorming optreed hoe hard ik de installatie ook zet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 17 Mei 2009 10:47 pm

Clippen is dat je versterker (deels)gelijkspanning ipv. van wisselspanning naar je woofer stuurt.
Bij gelijkspanning naar een woofer ben je alleen maar bezig je spoel op te warmen ipv. hem te laten bewegen.

Tweeters overlijden zogoed als per direct aan een ``clippende`` versterker, een woofer houdt het wat langer vol omdat deze een veel grotere spoel bevat, maar alsnog kun je hem zo heel snel slopen.

Dat het ``slecht`` is om je versterker te knijpen is onzin! Het is juist erg SLECHT om luk raak je versterker open te gooien en te gaan knallen.

Overigens zijn er erg veel slechte ervaringen met die Lanzar woofers, persoonlijk meer blingbling dan geluidskwaliteit vind ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 18 Mei 2009 09:45 am

Ik mot zelf ook nog een andere versterker erin gooien omdat de huidige eigenlijk net te weinig leverd voor mijn subwoofer.

Ik wis niet dat het clippen zo snel zou optreden , het was meer een gokje van me

Nu zal ik voortaan het geluid ook wat dempen tot dat ik me nieuwe versterker heb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 18 Mei 2009 11:30 am

inderdaad duidelijk gevalletje clipping ... slecht afgesteld dus !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306xsi airline
Geplaatst: 18 Mei 2009 05:11 pm

ok duidelijk volgende keer een beetje meer afstellen enzo voordat ik hem vol ga gebruiken dus?

Nou vraag ik me af of dit ook gebeurt als ik een 2e zelfde woofer erbij zet...?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 18 Mei 2009 08:15 pm

306xsi airline schreef: ...mijn mono-block stond wel helemaal open maar had weleens gehoord dat het knijpen van je versterker ook niet goed zou zijn...
Een goede versterker in de auto stuurt altijd 100% uit. Met de gain stem je namelijk het inkomend signaal af.
Overigens, als je sub-kanaal op de headunit een volume bereik heeft van -6 tot +6, dan deze met afstellen ook op 0 houden, of anders op de helf van het maximum.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft