TopicStarter: Dav-E
TopicDatum: Geplaatst: 26 Mei 2007 07:20 pm
Forum: Audio
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Hey,

Ik heb de JVC KD-G721 als headunit. Het probleem is dat wanneer de radio speelt, en je wil de wagen starten, valt die verdomde radio uit . Dit is bij de meeste wagens en de meeste headunits zo het geval, wat ik enorm betreur (er is een te grote spanningsval -vanwege de hoge weerstand- waardoor de minimumspanning te laag is om de radio spelende te houden).
Ik begrijp niet waarom fabrikanten van headunits geen buffer voorzien, waarop tijdens het starten van de wagen beroep kan gedaan worden .

Ik ben gewoon even benieuwd hoe dat bij jullie is, en of jullie eventuele oplossingen voor dit irritante probleem hebben?

Grtz.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bas_gti-6
Geplaatst: 26 Mei 2007 09:36 pm

tja, heb ik ook.. zowel in de 106 (ook jvc) als in de 306 (zowel met pio en jvc)


oplossing: spanning rechtstreeks van accu

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stephan
Geplaatst: 26 Mei 2007 10:29 pm

Dit Wordt gedaan om tijdens het starten de accu zo min mogelijk te belasten, daarom gaan ook je koplampen uit tijdens het starten of andere dingen.
als je namelijk start valt de spanning van de contact draad af. Het heeft veder niks met de radio te maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 27 Mei 2007 11:41 am

het nadeel als je een draad van je accu op je acc. van je radio zet (de 12+ doorlus naar de acc.)
dan moet je de radio zelf uitzetten (handmattig)
je kan er ook een condencator achter zetten maar word een aardig grote

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 27 Mei 2007 12:54 pm

stephan schreef: Dit Wordt gedaan om tijdens het starten de accu zo min mogelijk te belasten, daarom gaan ook je koplampen uit tijdens het starten of andere dingen.
als je namelijk start valt de spanning van de contact draad af. Het heeft veder niks met de radio te maken.

Daar ben ik mij bewust van. Daarom dat ik me afvraag waarom fabrikanten van headunits zelf niets voorzien voor dit euvel.

Spanning rechtstreeks van de accu is idd een oplossing, maar dan moet je al serieuze draden nemen hoor. Met 6mm˛ of 10mm˛ kom je er niet. Dat komt omdat de weerstand van die draden te hoog bij een eventuele spanningsval (tijdens starten dus). Daardoor is de beschikbare stroom veel te laag. En het is nogal vrij moeilijk om vb. 16mm˛ of 25mm˛ aan te sluiten op de spanningspunten van de radio
Dat de radio dan blijft spelen, vind ik geen probleem hoor. Heb mijn ISO-stekkers zodanig veranderd dat ik ook zonder contact (sleutel) radio kan beluisteren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 27 Mei 2007 02:39 pm

Dav-E, ten eerste... hoe staan de velgen?

Ten tweede, de headunits zijn al voorzien van een functie om hem aan een vaste 12V te zetten... haal je headunit er maar uit, zie je 2 rode en een gele doorverbinder zitten. nou kun je met die rode kiezen uit een geschakelde voeding (in de meeste gevallen standard) of een vaste voeding.

Lees de bijsluiter van je radio, daarin staat precies wat je doen moet.

[Edit] even opgezocht, de gele is de permanente 12V, deze is nodig voor "memory" van je zenders en installingen e.d.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 27 Mei 2007 03:53 pm

SmauG schreef: Dav-E, ten eerste... hoe staan de velgen?

Velgen moeten eerst nog naar de opknapper. Zijn hier enorm lange wachttijden En dan ben ik ze nog eens 2 tot 3 weken kwijt. Maar als ik ze eenmaal heb, komen de foto's zeker online!!! Ik hou je op de hoogte.

Mijn radio is reeds aangesloten op de constante 12V. Die bijgeleverde stekker (van DIN naar ISO) kan je eenvoudig ompluggen om via geschakeld contact of niet te werken.
Nu het nadeel is dat die draden die af-fabriek liggen veel te dun zijn (1mm˛). En die zou je moeten veranderen door een 16mm˛ of 25mm˛ (of misschien wel meer, afhankelijk van de spanningsval) rechtstreeks vanop de batterij naar je headunit-aansluiting. Maar die aansluitingen op de headunit laten het niet echt toe om daar zo een dikke draad op aan te sluiten

Ik heb het eens geprobeerd met een 1.9 diesel (geen pug). De radio rechtstreeks op de batterij met startkabels voor een benzine. Radio viel nog steeds uit als je de diesel startte. Als ik startkabels gebruikte voor een diesel (welke een dikkere doorsnede hebben), viel de radio niet meer uit tijdens het starten.

Dat is vreselijk irritant, zeker als ik naar USB aan het luisteren, dan moet die radio steeds weer langdurig 'checken'
Ach ja, iedere wagen heeft het, dus zullen we er maar mee leren leven zeker...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 27 Mei 2007 07:09 pm

Kan je er niet een klein "brommer" accu'tje tussen hangen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 27 Mei 2007 08:31 pm

2e accu'tje is een oplossing.. maar dan moet er wel een Hi-Power diode tussen de 2 accus komen te staan, anders gaat de wagen bij het starten nog aan die accu slurpen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 28 Mei 2007 01:04 pm

Bij mij is contact uit, radio uit. Wat ook maar goed is ook, want 1 of ander onverlaat zou zo maar eens met een (beep) de radio aan kunnen zetten...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 04 Jun 2008 11:28 pm

UPDATE:

Originele massakabels (10˛ of 16˛) vervangen door dikkere massakabels: van batterij naar de startmotor (70˛), en van de startmotor naar het chassis (35˛).
Tevens de accuklemmen zuiver van oxidatie gemaakt...

Probleem opgelost

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 05 Jun 2008 06:42 am

Poeh! Dat heeft even geduurd!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 05 Jun 2008 10:50 pm

Klopt maar ik heb thuis dan ook geen (werk)ruimte om aan m'n 306 te werken. Dus moet ik bij iemand anders terecht!

Ow ja, de batterij is tevens vervangen door een nieuw exemplaartje (daar heb ik ook een tijdje op moeten wachten trouwens, vandaar)

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft