TopicStarter: BluePhantom
TopicDatum: Geplaatst: 30 Jul 2007 09:37 pm
Forum: Audio
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BluePhantom
Sinds ik er een nieuwe accu in heb (standaard Varta ding) stottert me motor bij een harde bass.

Is dit op te lossen met een condensator? Zo ja, wat voor 1 kan ik het beste gebruiken?

Heb een JBL systeem, met in totaal iets van 400 watt rms.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 31 Jul 2007 11:11 am

als je verlichting ook dimt tijdens de bass slagen altijd een condesator plaatsen maar als ik jou was zou ik de dynamo nakijken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 31 Jul 2007 11:13 am

Als het daar aan ligt... Maar per 1000W RMS wordt 1 Farad gerekend. En kijk niet naar een goedkope condensator...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 31 Jul 2007 11:24 am

en nog iets is de accu wel een keer helemaal op geladen ??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michel nijhof
Geplaatst: 31 Jul 2007 04:24 pm

1. Meet de laadspanning van je dynamo eens!

Volgens mij is je dynamo namelijk aan vervanging toe, je laadspanning moet in ieder geval tegen de 14.4 Volt zijn.

In dit geval een dikke kans dat je vorige accu daardoor is stuk gegaan, of helemaal niet stuk is en het in de dynamo zit...

2. Controleer de massa vanaf de batterij naar het chassis. kan zijn dat die niet goed meer is of dat er sprake is van een slecht contact.

Condensator is een middel om het gevolg te bestrijden, maar pak eerst de oorzaak maar eens aan Dmv van een goede stabiele voeding en een goed massa punt!

Suc6!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BluePhantom
Geplaatst: 31 Jul 2007 09:02 pm

Sebring4life schreef: als je verlichting ook dimt tijdens de bass slagen altijd een condesator plaatsen maar als ik jou was zou ik de dynamo nakijken

Verlichting dimt niet. Zou goed kunnen dat het de dynamo is, iemand zei laatst al dat hij vond dat m'n dynamo een vreemd geluid maakte.

Sebring4life schreef: en nog iets is de accu wel een keer helemaal op geladen ??

Ik neem aan dat na een paar 1000 kilometer de accu wel volgeladen is?

michel nijhof schreef: 1. Meet de laadspanning van je dynamo eens!

Met draaiende motor de multimeter op de + en - van de dynamo zetten?

michel nijhof schreef: In dit geval een dikke kans dat je vorige accu daardoor is stuk gegaan, of helemaal niet stuk is en het in de dynamo zit...

Hij heeft 4 maanden stilgestaan bij de spuiter, dat is eerder de oorzaak geweest denk ik.

Bedankt voor de tips, ik ga morgen eens kijken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michel nijhof
Geplaatst: 31 Jul 2007 09:58 pm

Ja met draaiende motor meten, wel ff de multimeter op DC (gelijkspanning) zetten


Suc6!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 31 Jul 2007 10:07 pm

je kan het ook meten op je accu hoor...wat makkelijker toegankelijk, en je dynamo is toch rechtstreeks verbonden met je accu

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michel nijhof
Geplaatst: 31 Jul 2007 10:19 pm

ja tuurlijk ja, had er ff overheen gelezen dat hij op de dynamo wou meten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 01 Aug 2007 12:25 pm

je kan ook op je sigaretten aanstekker meten nog makkelijker maakt niet echt uit waar als je stanning maar op 14,4 komt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BluePhantom
Geplaatst: 01 Aug 2007 04:33 pm

Mijn multimeter kan max 10 ampere unfused aan. Daar kan ik zeker niet mijn spanning mee meten zonder dat de zekering van m'n multimeter eruit knalt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 01 Aug 2007 05:08 pm

je meet spanning geen amperes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mart
Geplaatst: 02 Aug 2007 03:26 pm

koop een yellow cap ze zijn wel duur maar is zeker wel goed en als je een andere dynamo koopt, koop dan een grotere!! en een condensator is zeker aan te raden ik zou dan ook een min en plus pool kopen en een verdeelblok dan weet je zeker dat het goed is!!

suc6

mart

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BluePhantom
Geplaatst: 25 Aug 2007 08:17 pm

michel nijhof schreef: 1. Meet de laadspanning van je dynamo eens!

Volgens mij is je dynamo namelijk aan vervanging toe, je laadspanning moet in ieder geval tegen de 14.4 Volt zijn.

In dit geval een dikke kans dat je vorige accu daardoor is stuk gegaan, of helemaal niet stuk is en het in de dynamo zit...

2. Controleer de massa vanaf de batterij naar het chassis. kan zijn dat die niet goed meer is of dat er sprake is van een slecht contact.

Condensator is een middel om het gevolg te bestrijden, maar pak eerst de oorzaak maar eens aan Dmv van een goede stabiele voeding en een goed massa punt!

Suc6!

Vandaag eindelijk weer eens wat tijd gehad om wat aan m'n wagen te doen.

De spanning met draaiende motor is precies 14,4 V. Dus de dynamo is nog in orde lijkt mij. Ik zal eens kijken of het probleem verholpen is als ik een extra massakabel tussen het chassis en de - pool zet.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft