TopicStarter: Tekn0z
TopicDatum: Geplaatst: 14 Jul 2007 08:57 pm
Forum: Audio
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tekn0z
Beste Leden,

sinds een aantal dagen heb ik een leuk setje in mijn auto. Een Pioneer IP6900 headunit, Audison SRX4 amp, DLS woofers + tweeters en een Focal sub.

Dit werkte tot vandaag prima! Geluid kon goed hard, geen beperkingen, NIETS.

Echter..... (daarom heb ik jullie hulp nodig)

Vandaag startte ik de auto, muziek aan, ah lkr nr... geluid wat harder. Toen ik boven de instelling "38" kwam (qua volumeniveau) stopte het geluid ineens, werd alles heel zacht toen hard voor 1 sec, toen weer hard. Etc.... Ik dacht nog, ik ging de bocht even daarvoor om ik zal wel een volumebescherming aan hebben gezet, dat wanneer t geluid boven een bepaald punt komt zachter wordt gezet ivm doofheid ofzo? Kon alleen niets terug vinden in t boekje!

Ultieme test gedaan, kofferbak open, geluid via de remote tot 38 gezet. En bam, rood lampje op mijn Audison amp. En weer uit, en toen ging de muziek weer harder... etc.. Nu lijkt het er dus op dat mijn versterker zichzelf uit bescherming op de "override" zet oid. Maar hoe kan dit van dag 1 op dag 2 zo gebeuren? Gister deed hij dit helemaal niet en vandaag ineens wel.

Heb ik nu een powercap nodig? Is er iets kapot?

Wie o Wie???
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 14 Jul 2007 09:02 pm

Ik zou zeggen.. de aarding is niet goed ?
Hij gooit zich op een of andere manier in de bescherming omdat hij waarschijnlijk problemen heeft met stroom toe/afvoer. Waar zit je aarding op dit moment ? Heb je het opgeschuurd daar ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tekn0z
Geplaatst: 14 Jul 2007 09:04 pm

LoL,

aarde zit nu niet onder de achterbank (waar ie voorheen zat, dat gaf problemem) Maar de aarde zit nu wel daar in de buurt op een kaal geschuurd stuk, zonder lak met een nieuwe schroef direct in 't chassis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 14 Jul 2007 09:06 pm

Even wat uitleg over de protection van jou amp (En elke andere amp)

Een amp schiet in protection wanneer de boordspanning boven 16V of onder 11V (en n beetje?) komt. ik denk dat bij jou het laatste het geval is.

Dus mijn vraag. Wat voor accu heb je, hoe dik zijn je kabels. en nog belangrijker. hoeveel Watt RMS leverd je versterker aan je speakers.

Waarschijnlijk is de spanningsval over je bekabeling te hoog om de correct "Stabiele" spanning aan je versterker aan te kunnen bieden. dit is op te lossen door een dikkere kabel te leggen. een condensator (of powercap hoe je t noemen wilt) Is altijd aan te bevelen zeker wanneer je bij harde muziek je verlichting ziet dimmen. dat betekend dat de totale boordspanning over je hele auto omlaag getrokken wordt door je versterker.

Sort it out. de voeding is het allerbelangrijkste in een goede audio setup.

[EDIT] Op www.12vhifi.nl kun je alle info vinden die je nodig hebt voor een goede inbouw.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tekn0z
Geplaatst: 14 Jul 2007 09:14 pm

SmauG schreef:
Dus mijn vraag. Wat voor accu heb je, hoe dik zijn je kabels. en nog belangrijker. hoeveel Watt RMS leverd je versterker aan je speakers.


Accu = een splinternieuwe Varta Blue Dynamic (50Ah capaciteit en 420A koudstartstroom)

Kabels, zaten er al in, zijn imho flink dik (1 cm in doorsnede, miss. iets meer)

AMP levert 2 x 60W +190W @ 4Ohm of 2 x 85W en 175W @ 2/4Ohm (aangezien de boxen 2 x 50W zijn en de Sub 250W wilt, lijkt me dit voldoende?)Volgens Ron de Vries was dit iig voldoende!

EDIT: bovenstaande verklaart nog steeds niet waarom dit allemaal het gisteren WEL deed en vandaag INEENS niet.... Zit simpelweg geen logica aan, want dan had dit het gisteren (toen ik eindelijk alles af had, qua aansluiten) ook moeten doen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 14 Jul 2007 10:25 pm

Ten 1e. rond de vries is goed dus daar hoef je niet aan te twijfelen
Ten 2e. je versterker zal wel goed zijn en lekker spelen alleen wat meer vermogen op je sub zou geen kwaad kunnen

Om even op je probleem terug te komen. ga eens een stukje rijden zonder je muziek aan.
Puur electrotechnisch gezien: Jou versterker, als ik de vermogens zie, zal wel afgezekerd zijn op een ampere op 60? (tog??) Een accu leverd 12V Spanning, maar naarmate de accu leger raakt gaat de spanning omlaag. als jij constand harde muziek draaid, en je Dynamo is (Ik noem maar ff wat) 60A/H, afhankelijk van je motor en opties. dan wil dat zeggen dat je tijdens het rijden. voor 2 uur lang, 110 Ampere tot je beschikking hebt (Accu meegerekend) Alleen laad je accu dan niet op. wat tot gevolg heeft dat de spanning die de accu leverd onder de 12V komt. je dynamo leverd 14,4V Laatspanning bij 60A/h
Tel hierbij op de verbruiken van de auto zelf en dan kom je tot de ontdekking dat het wel eens zou kunnen zijn de accu gewoon niet meer in staat is de extra stroom te leveren die de dynamo op dat moment nodig heeft om alles goed draaiend te houden.

De auto is prio 1! Dwz dat de versterker eerder uit moet schakelen als bijvoorbeeld de ECU, wat catastrofaal is.

Zet even een goeie voltmeter over je aansluiting op je versterker en speel even voluit met en zonder draaiende motor. dan zie je precies wat er gebeurd. Dipt de spanning nou teveel tijdens zware bassdreunen dan zou ik als ik jou was een condensator plaatsen die dan als extra buffer fungeert. als jij zegt dat je kabels 1cm dik zijn. dan geloof ik wel dat die dik genoeg zijn (16mm2) gokje.

Succes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peugiepower
Geplaatst: 15 Jul 2007 02:14 am

SmauG schreef: Ten 1e. rond de vries is goed dus daar hoef je niet aan te twijfelen
Ten 2e. je versterker zal wel goed zijn en lekker spelen alleen wat meer vermogen op je sub zou geen kwaad kunnen

Om even op je probleem terug te komen. ga eens een stukje rijden zonder je muziek aan.
Puur electrotechnisch gezien: Jou versterker, als ik de vermogens zie, zal wel afgezekerd zijn op een ampere op 60? (tog??) Een accu leverd 12V Spanning, maar naarmate de accu leger raakt gaat de spanning omlaag. als jij constand harde muziek draaid, en je Dynamo is (Ik noem maar ff wat) 60A/H, afhankelijk van je motor en opties. dan wil dat zeggen dat je tijdens het rijden. voor 2 uur lang, 110 Ampere tot je beschikking hebt (Accu meegerekend) Alleen laad je accu dan niet op. wat tot gevolg heeft dat de spanning die de accu leverd onder de 12V komt. je dynamo leverd 14,4V Laatspanning bij 60A/h
Tel hierbij op de verbruiken van de auto zelf en dan kom je tot de ontdekking dat het wel eens zou kunnen zijn de accu gewoon niet meer in staat is de extra stroom te leveren die de dynamo op dat moment nodig heeft om alles goed draaiend te houden.

De auto is prio 1! Dwz dat de versterker eerder uit moet schakelen als bijvoorbeeld de ECU, wat catastrofaal is.

Zet even een goeie voltmeter over je aansluiting op je versterker en speel even voluit met en zonder draaiende motor. dan zie je precies wat er gebeurd. Dipt de spanning nou teveel tijdens zware bassdreunen dan zou ik als ik jou was een condensator plaatsen die dan als extra buffer fungeert. als jij zegt dat je kabels 1cm dik zijn. dan geloof ik wel dat die dik genoeg zijn (16mm2) gokje.

Succes

. Toch wel wat respect voor zulke antwoorden... Toch iemand die zijn kennis zeker met je wil delen. Hoop dat je hier zeker wat aan zal hebben. Succes....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tekn0z
Geplaatst: 15 Jul 2007 11:06 am

Idd SmauG, reuze bedankt! Mijn Dynamo is 70Ah, de auto was gisteren iig niet warm gedraaid, dagen daarvoor wel! Nu moet ik vanavond naar Bodegraven (Rijd over de A6,A27,A12? tussen 18:00 uur en 19:00 uur) Mocht iemand mij willen spotten, dit is je kans

Ik ga gewoon testen of het hieran ligt, want het klinkt zeer aannemelijk. Zeker gezien het feit dat het probleem zich gisteren voordeed, dag eerder niet!

Thxz!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arkie453
Geplaatst: 15 Jul 2007 12:41 pm

Het zou ook nog in je luidsprekerbekabeling kunnen zitten, b.v. een beschadigde kabel met sluiting of een koperhaartje wat net een klein beetje contact maakt bij de aansluitpunten op je versterker.
Te controleren door je luidsprekers 1 voor 1 los te halen en te kijken wat er dan gebeurd en of de problemen dan ook blijven.

Succes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SmauG
Geplaatst: 15 Jul 2007 03:04 pm

klopt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RMS
Geplaatst: 25 Aug 2007 05:34 pm

Apart...ik heb ook een pioneer 6900 radio/mp3 speler en ongeveer hetzelfde probleem..

Versterker gaat in protection bij hard spelen, volume lager en even wachten en versteker gaat weer aan. Irritant dus..

Overige config:
Focal Speakers 165, 80 Watt RMS
Hertz subwoofer
MTX 704 4 kanaals versterker

Inmiddels is de versterker vervangen voor een zwaardere Fusion versterker. Helaas, valt ook deze ook uit bij hard draaien!

Wat me wel is opgevallen is dat de voorlichten een fractie dimmen bij het draaien. Het dimmen is wel heel moeilijk tot niet te zien..

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft