TopicStarter: Remco_Ei
TopicDatum: Geplaatst: 22 Aug 2011 08:19 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco_Ei
Mijn 306 uit 2000 heeft het volgende euvel:

Wanneer ik de auto 's ochtends over de eerste drempel stuur, maakt deze bij in/uit veren een krakend geluid (lijkt van linksvoor te komen, ben er niet 100% zeker van). Wanneer ik een paar drempels heb genomen, wordt het geluid zachter, tot het verdwijnt.

Wanneer het, net als nu, warmer is heeft de auto het in de ochtend wel, maar wanneer ik wegrij als het later in ochtend/middag is (dus warmer) kraakt de voorkant niet. In de winter is de kraak harder, en duurt het langer voordat het geluid verdwijnt.

Ik heb de auto bij de voorkant ook naar beneden gedrukt, dan hoor je het geuid niet. Lijkt me dus geen scholdemper of iets dergelijks. Ook heb ik met WD40 wat bewegende delen onder de auto ingesprayd, ook dit geeft geen resultaat.

Heeft een van jullie ervaring hiermee, of een idee wat het zou kunnen zijn?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
Geplaatst: 24 Aug 2011 07:55 am

Dan kan het goed zijn dat je draagarm (kogel of rubbers) is versleten. Is een 306 kwaaltje. Een volgende kanshebber is een topmountlager. Deze zit bovenin je veerpoot. Dit komt veel minder vaak voor, maar is ook een kanshebber. En natuurlijk gewoon een gebroken veer. Dit kun je onmiddelijk zien als je de auto opkrikt, of even het wiel eraf pakt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco_Ei
Geplaatst: 24 Aug 2011 08:45 am

Beste Muschkie,

Dank voor je reactie!
Gister toevallig auto (weer) op de krik gehad om eens te kijken of ik iets kon zien. Veer is in ieder geval heel.

Het draagarm rubber & kogels zitten neem ik aan, aan het einde van de draagarm (midden onder auto). Zijn deze onderdelen visueel te inspecteren, zo ja, hoe zie ik dat deze kapot/versleten zijn?

Topmount lager zet ik mijn geld nog even niet op in (lastig bijkomen, laatste controle punt ). Weet jij ook hoe het komt dat de auto niet kraakt bij indrukken neus, maar wel bij nemen van drempels/kuilen?

Remco

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muschkie
Geplaatst: 24 Aug 2011 10:00 am

Ik zet mijn geld in op de draagarmen. Als je namelijk stilstaat, en de veerpoot indrukt, heb je geen zijdelingse belasting op je draagarmen, en beweegt die alleen maar in het "scharnier". De rijbelasting is dan weg, wat zou verklaren dat de rubbers van de draagarmen versleten zijn. Controle is eigenlijk alleen visueel als je ze demonteerd, of wanneer je de draagarm losmaakt van de fusee, en hij valt direct naar beneden. Vaak zijn de rubbers niet helemaal mooi rond meer, en behoorlijk zacht. Vervangen is dan noodzakelijk. Fuseekogel is ook nog een optie. Die voel je wel als je hem hebt gedemonteerd, en je kunt voelen dat hij los beweegd. Moet je kracht zetten om hem in beweging te krijgen, dan is het goed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco_Ei
Geplaatst: 29 Aug 2011 11:37 am

Beste Muschkie,

Dank voor je reacties. Ik heb nog geen tijd gehad te kijken.
Probeer er deze week / weekend wat tijd in te steken.

De fuseekogels lijken mij niet, de auto 'rammelt' niet bij sturen, en stuurt strak. Ik ga dus met de draagarm aan de gang.

Is het demonteren te doen als de auto op een krik staat? ik heb namelijk niet de beschiking tot brug.
Bij demonteren draagarm, dient de auto opnieuw te worden uitgelijnd?
En bij slecht / kapot rubber, is het genoeg het rubber te vervangen, of is het aan te raden de hele arm te vervangen?

Dankje voor het meedenken!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark_XSI
Geplaatst: 29 Aug 2011 01:29 pm

bij draagarmen hoeft de auto niet opnieuw uitgelijnt te worden
alleen bij vervangen van stuurkogels ed.

maar je kan het heel gemakkelijk testen

1. krik de auto op
2. haal t wiel eraf
3. doe een lange dikke schroevendraaier of een banden ijzer achter de draagarm en beweeg op en neer
vaak kan je al zien of ie dan versleten is ja of nee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco_Ei
Geplaatst: 29 Aug 2011 09:51 pm

Mark,

Dankje, ik ga er naar kijken of de aangegeven manier.
Als de boel niet goed meer is, zijn de rubbers los te vervangen, of is hele draagarm aan te bevelen?

Groet, Remco

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roy
Geplaatst: 30 Aug 2011 01:38 pm

Dit rubber moet er in geperst worden, als de draagarm en de fuseekogel nog goed zijn zou ik alleen de rubbers doen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco_Ei
Geplaatst: 13 Sep 2011 12:18 pm

Dank voor jullie reacties.

Afgelopen weekend het voorwiel eraf gehad, en onder de auto gekeken. Rubbers lijken allemaal in tact, alleen rubber meest achter op carrosserie van de draagarm heeft wat scheuren. Ik heb er wat PFTE olie gespoten om te proberen het geluid (tijdelijk) te verminderen. Dit heeft niet echt geholpen.

Omdat het warmer weer was niet kunnen testen of het onderdeel kraakte (euvel komt dan niet voor), vermoed wel dat dit het zal zijn.
Nog iemand een tip hoe ik voor 100% zeker kan stellen dat dit onderdeel het is? Zou toch zonde zijn dit (met veel tijd) te vervangen, en uiteindelijk de kraak blijft

Thanks voor de hulp tot nu toe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco_Ei
Geplaatst: 27 Sep 2011 07:59 pm

Inmiddels is het rubber vervangen (door de garage)en is het gekraak weg!

Super, maar: nu lekt er ineens (heldere) olie langs de aandrijfas. Dit was eerste niet, en moet dus zijn gebeurd tijdens vervanging van het rubber. Iemand een verklaring voor mij, zodat ik onderbouwd bij de garage aankom morgen?

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft