TopicStarter: Panterman
TopicDatum: Geplaatst: 29 Mei 2007 04:24 pm
Forum: Audio
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Panterman
Ik vroeg me af wat de toegevoegde waarde is van dikke audiokabels.
Wat kan me dit uitleggen?

John
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JP2006
Geplaatst: 29 Mei 2007 04:47 pm

ik geloof dat het iets was van:

- minder storings gevoelig
- kan meer 'signaal' door, waardoor de audio kwaliteit beter wordt / er geen kwaliteit verloren gaat..

Correct me if i'm wrong

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klokn
Geplaatst: 30 Mei 2007 11:42 am

heej,

Het gaat niet eens zo zeer om de dikte van de kabels, maar de dikte van de afscherming.
Het signaal dat naar je versterker loopt in je wagen is niet veel en moet dus goed afgeschermd zijn. Slechte afscherming betekent storing. Een auto is de grootste storingsbron die je eigenlijk maar kan verzinnen. (denk aan je dynamo, bobine etc.)

Goede kabels zijn van belang voor een mooi, helder en strak geluid. Veel mensen investeren in luidsprekers en een headunit maar weinig in bekabeling. Om je een klein voorbeeld te geven, mijn tulpkabels (2x2) hebben bij elkaar 140 euro gekost. Ik heb er ook jabjum kabels in gehad maar had keer op keer storing. (ruizen en meezingen van de dynamo)

Dus check de afscherming van de kabel!
suc6!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Panterman
Geplaatst: 30 Mei 2007 08:21 pm

Ok duidelijk dat dikke kabels beter zijn.

Maar hoe hebben jullie die dan aangesloten aan je headunit?
Die kabels passen toch niet in een ISO stekker of wel?

John

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raymond
Geplaatst: 30 Mei 2007 11:02 pm

Er zit verschil tussen "signaal"kabels (die het lijnsignaal van een radio naar een versterker voeren, bijvoorbeeld) , voedingskabels en luidsprekerkabels.

Signaalkabels moeten inderdaad goed afgeschermd zijn, een auto zit vol met stoorsignalen.

Voedingskabels en luidsprekerkabels moeten een lage weerstand hebben. In een auto werk je met hele hoge stromen voor de voeding, omdat de spanning zo laag is (op een stopcontact in huis staat 220V, in een auto werk je met 12V, voor hetzelfde vermogen heb je in een auto een stroom nodig van ruwweg 20x zoveel als in huis). En het is de stroomsterkte die de dikte van de kabel bepaalt. Stel dat je een dun kabeltje van 4 meter lang pakt. Die kan een weerstand hebben van een halve ohm. Wanneer je een versterker hebt die een totaalvermogen heeft van 300watt, moet er in huis een stroom lopen van ongeveer 1,5 ampere. In een auto ongeveer 25 ampere. In huis krijg je dan een spanningsval van ruwweg 1 volt, da's dus niks. In de auto is het zo dat het kabeltje net zo veel vermogen verstookt als de versterker! Dus in totaal gaat er niet 25A lopen, maar 50A. Waarbij er 6volt over het kabeltje staat en 6volt over de versterker. En het kabeltje wordt dan gewoon een gloeispiraaltje en brandt door.

Dus in een auto moet de voedingskabel een zo'n laag mogelijke weerstand hebben om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk energie verloren gaat. En dan gaat het dus niet alleen om de kabel, maar ook om de verbindingen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd zo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peugiepower
Geplaatst: 31 Mei 2007 11:45 am

Raymond schreef: Er zit verschil tussen "signaal"kabels (die het lijnsignaal van een radio naar een versterker voeren, bijvoorbeeld) , voedingskabels en luidsprekerkabels.

Signaalkabels moeten inderdaad goed afgeschermd zijn, een auto zit vol met stoorsignalen.

Voedingskabels en luidsprekerkabels moeten een lage weerstand hebben. In een auto werk je met hele hoge stromen voor de voeding, omdat de spanning zo laag is (op een stopcontact in huis staat 220V, in een auto werk je met 12V, voor hetzelfde vermogen heb je in een auto een stroom nodig van ruwweg 20x zoveel als in huis). En het is de stroomsterkte die de dikte van de kabel bepaalt. Stel dat je een dun kabeltje van 4 meter lang pakt. Die kan een weerstand hebben van een halve ohm. Wanneer je een versterker hebt die een totaalvermogen heeft van 300watt, moet er in huis een stroom lopen van ongeveer 1,5 ampere. In een auto ongeveer 25 ampere. In huis krijg je dan een spanningsval van ruwweg 1 volt, da's dus niks. In de auto is het zo dat het kabeltje net zo veel vermogen verstookt als de versterker! Dus in totaal gaat er niet 25A lopen, maar 50A. Waarbij er 6volt over het kabeltje staat en 6volt over de versterker. En het kabeltje wordt dan gewoon een gloeispiraaltje en brandt door.

Dus in een auto moet de voedingskabel een zo'n laag mogelijke weerstand hebben om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk energie verloren gaat. En dan gaat het dus niet alleen om de kabel, maar ook om de verbindingen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd zo

En jij weet dus duidelijk waar je mee bezig bent.. Perfecte uitleg

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft