TopicStarter: Aussie
TopicDatum: Geplaatst: 06 Dec 2010 11:06 am
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Heren,

Ik wil zelf mijn zomerbanden wisselen voor winterbanden die ik laatst gekocht hebt.

winterbanden zit al op velg dus nou is mijn vraag kan ik die winterbanden met de huidige bouten monteren ?

en kom ik nog meer problemen tegen ?
( et waarde en steekmaat is overigens goed van de wintervelgen )
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 07 Dec 2010 09:48 am

Niemand die hier zelf ervaring heeft?

ik heb gehoord namelijk dat lichtmetalen velgen met conus bouten zitten vast gedraaid en dat stalen velgen met gewone bouten vast gedraaid moet worden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 07 Dec 2010 11:15 am

Klopt, bij een velg zijn de bouten plat en bij staal conisch. Even 16 nieuwe bouten halen, kost bij de brezan 16 euro

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 07 Dec 2010 11:53 am

bij lichtmetaal zijn ze dus plat? ik dacht dat ze bij staal plat waren?

en hoe weet ik welke lengte en boutsoort ik moet hebben?

heeft niks met de ET-waarde te maken, de lengte van de bout?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 07 Dec 2010 04:29 pm

Voor de 306 weet ik het niet zeker, maar bij mijn 307 zaten op het lichtmetaal bouten met een ring.
Maar ik ben gewoon naar de brezan geweest en hebben ze op kenteken de juiste bouten meegegeven. en die waren conisch.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 07 Dec 2010 07:42 pm

Oh oke , dus ik kan in principe gewoon naar brezan toe gaan en zeggen van :
'ik wil nu stalen velgen monteren , doe maar is een paar bouten '

misschien iets netter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 16valves
Geplaatst: 07 Dec 2010 09:26 pm

Anders even meten hoeveel de wielbouten door je lichtmetalen velgen steken, en dan kijken hoeveel dezelfde bouten door de stalen velgen steken. Denk dat stalen velgen ook gewoon bolkonisch zijn maar dat kun je wel ter plekke zien hoe de bout bij de velg past. Alleen lichtmetalen velgen zijn vaak wat dikker dan de stalen velgen, en dus zijn de wielbouten bij lichtmetelen velgen vaak iets langer dan bij stalen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 07 Dec 2010 09:56 pm

Is inderdaad ook een idee alleen dan moet ik wel eerst een velg+band er aftrekken.

En dan tot de conclusie komen dat ik toch nieuwe bouten moet halen en dus weer monteren , daar heb ik eigenlijk weinig trek in

Zal wel is informeren bij brezan



is het trouwens ook wijs om die banden+velg kruislings te verwisselen?

er staat namelijk op die winterbanden r.v. , r.a. , etc om dan r.v. met l.a. te verwisselen i.v.m. slijtage?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 08 Dec 2010 11:16 am

Aussie schreef: Is inderdaad ook een idee alleen dan moet ik wel eerst een velg+band er aftrekken.

En dan tot de conclusie komen dat ik toch nieuwe bouten moet halen en dus weer monteren , daar heb ik eigenlijk weinig trek in

Zal wel is informeren bij brezan



is het trouwens ook wijs om die banden+velg kruislings te verwisselen?

er staat namelijk op die winterbanden r.v. , r.a. , etc om dan r.v. met l.a. te verwisselen i.v.m. slijtage?

Je kan zowiezo RV niet met LA verwisselen want dan klopt de rijrichting van de banden niet meer. Je kan hoogstens RV met RA verwisselen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 08 Dec 2010 11:24 am

Das goed om te weten dan wissel ik alleen 'voor' met 'achter'

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 08 Dec 2010 02:42 pm

Zo gemonteerd.

Toch nog even een uurtje sleutel vooral omdat de oude bouten goed vast geroest zat

nou het volgende moeten de winterbanden het zelfde aantal bar hebben als de banden die er huidig onder zaten?

ik pompte ze altijd 2,6 bar op maar volgens mij kan je dat niet zo terug vinden op de band zelf of wel?

En ik heb na het verwisselen bij me voorbanden een mooie kroonachtige dop bij me naafgat met een splitpen er door heen. Deze is nu totaal niet afgedekt moet dat eigenlijk?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 08 Dec 2010 04:36 pm

Dat is normaal

Wat voor bouten waren het nu geworden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 08 Dec 2010 08:50 pm

beep geen fotootje genomen

ik zal nog is kijken want ik zag dat er 1 verkeerde erop zat bij mijn lichtmetalen velgen.

dan maak ik daar even een foto van.

er zit wel degelijk verschil in... ( zal morgen ff fotootje schieten )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 09 Dec 2010 09:42 pm

heeft iemand nog enig idee wat betreft het aantal bar er in die winterbanden moet?

en hoe het zit met de voor wielen. Daar is nu een mooie dop met splitpen/borgpen te zien?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 11 Dec 2010 11:15 am

Aussie schreef: heeft iemand nog enig idee wat betreft het aantal bar er in die winterbanden moet?

en hoe het zit met de voor wielen. Daar is nu een mooie dop met splitpen/borgpen te zien?

Mijn garagehouder gaf aan niet teveel bar te doen. Zo rond de 2.3 houden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 16valves
Geplaatst: 11 Dec 2010 07:09 pm

Ligt ook een beetje aan de bandenmaat lijkt me

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pier
Geplaatst: 12 Dec 2010 12:13 am

staat op de band als het goed is
hoeveel bar of psi

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 12 Dec 2010 02:05 pm

16valves schreef: Ligt ook een beetje aan de bandenmaat lijkt me

Uiteraard maar ik ging voor de handigheid even uit van de meest gangbare maat winterbanden voor 306. 15"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 13 Dec 2010 07:54 pm

op de band staat max 51 PSI wat gelijk staat aan 3,5/3,6 bar dit lijk me iet wat veel...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 16valves
Geplaatst: 13 Dec 2010 09:27 pm

Dat is ook de max druk, niet echt bedoeld om die aan te houden...
Maar wat voor bandenmaat heb je het over? ongeveer 2,3-2,4 bar is nooit echt fout lijkt me

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 14 Dec 2010 01:30 pm

ik heb 185/65

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft