TopicStarter: Bart-Jan
TopicDatum: Geplaatst: 19 Feb 2009 10:59 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
iemand al eens gedacht om sleufgaten te maken in de veerpoot ophanging?

voor veel autos zijn top-mounts leverbaar. maar bij een 306 is het technisch mogelijk om gewoon sleufgaten te maken in de carrosserie.

het probleem bij mij is een beetje dat mijn banden aan de buitenkant zomaar weg zijn terwijl de band in het midden nog wel 60% is.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kevinsbreak
Geplaatst: 19 Feb 2009 11:23 pm

heb je em al is laten uitlijnen dan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 19 Feb 2009 11:33 pm

kevinsbreak schreef: heb je em al is laten uitlijnen dan?

ja hoor dat zit wel goed

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kevinsbreak
Geplaatst: 19 Feb 2009 11:39 pm

vandaar ook

maar als je et mij vraagt kan dat aan veel dingen liggen

-banden
-banden druk
-balans van de velgen/banden
-wiellagers
-rij gedrag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 20 Feb 2009 09:17 am

Vooral dat laatste heeft enigszins invloed

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 20 Feb 2009 11:27 am

jaaaaaaaaaaaa BOCHTJES

heb ik ook last van .................

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 20 Feb 2009 12:04 pm

kevinsbreak schreef: vandaar ook

maar als je et mij vraagt kan dat aan veel dingen liggen

-banden
-banden druk
-balans van de velgen/banden
-wiellagers
-rij gedrag

d8 je soms dat ik niet door had als mijn lager stuk was of mijn wiel in onbelans?

en voordat je band er scheef van afslijt zijn de kogels wel uit het lager.

ik hebt het ook over camber verstelling. dus zal zelf ook wel weten dat het aan mn rijgedrag ligt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 20 Feb 2009 12:06 pm

Vooral rotondes..schadelijk voor je banden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartman
Geplaatst: 20 Feb 2009 07:04 pm

als je je auto laat uitlijnen kan je inneens eens zien hoe je camber staat he en als het de moeite is om te laten aanpassen zou ik niet twijfelen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 20 Feb 2009 11:42 pm

bartman schreef: als je je auto laat uitlijnen kan je inneens eens zien hoe je camber staat he en als het de moeite is om te laten aanpassen zou ik niet twijfelen

jop klopt, het is ook beter dat ze wat negatiever staan.


maar is er niemand op het idee gekomen om het zo te doen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 21 Feb 2009 12:11 am

Bart-Jan schreef: iemand al eens gedacht om sleufgaten te maken in de veerpoot ophanging?

voor veel autos zijn top-mounts leverbaar. maar bij een 306 is het technisch mogelijk om gewoon sleufgaten te maken in de carrosserie.

het probleem bij mij is een beetje dat mijn banden aan de buitenkant zomaar weg zijn terwijl de band in het midden nog wel 60% is.

Je zal er weinig mee opschieten.
De sporing heeft veel meer invloed, je auto heeft TEVEEL TOESPOOR.

Is heel gemakkelijk bij te stellen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 21 Feb 2009 09:44 am

Kees XRDT schreef:

Je zal er weinig mee opschieten.
De sporing heeft veel meer invloed, je auto heeft TEVEEL TOESPOOR.

Is heel gemakkelijk bij te stellen.

OW ? ik wist niet dat de 306 van zichzelf zo'n slechte rechtuit-stabiliteit had ? zit dat toespoor op alle modellen en weet je ook hoeveel graden ?en hebben de achterwielen dan ook nog uitspoor ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 21 Feb 2009 10:26 am

REVpuggie schreef: Kees XRDT schreef:

Je zal er weinig mee opschieten.
De sporing heeft veel meer invloed, je auto heeft TEVEEL TOESPOOR.

Is heel gemakkelijk bij te stellen.

OW ? ik wist niet dat de 306 van zichzelf zo'n slechte rechtuit-stabiliteit had ? zit dat toespoor op alle modellen en weet je ook hoeveel graden ?en hebben de achterwielen dan ook nog uitspoor ?

Ik citeer uit Kluwers ATH:

12. Wielophanging en vering 12.5 Wieluitlijning

Voordat de wielstanden worden gecontroleerd en afgesteld, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:


- juiste bandspanning;
- velgen en banden verkeren in goede staat;
- geen speling in de kogelgewrichten;
- onbelast met volle brandstoftank;
- correcte wagenhoogte (H1/H3: zie paragraaf 12.4).

De sporing voor kan worden afgesteld door verdraaiing van de spoorstangeinden. Beide spoorstangeinden moeten altijd in gelijke mate worden verdraaid. De overige wielstanden zijn niet afstelbaar. Zie tabel 12.2 voor de wielstanden voor en tabel 12.3 voor de wielstanden achter.

Tabel 12.2: Wielstanden voor

Zonder stuurbekrachtiging


Motor TU1-HDZ/HDY XU7JP-L6A/LFZ
TU3-KDX/K2D
TU5-NFZ
XUD7-A9A
XUD9A-D9B/DJZ
Uitspoor per wiel:
mm +1,0 ± 0,5
graden +0°10' ± 5'

Wielvlucht (camber) -0°20' ± 30'
Fuseelangshelling
(Caster) 2° ± 30' 1°45' ± 30'
Fuseedwarshelling (KPI) 11° ± 30'

Met stuurbekrachtiging
Motor TU1-HDZ/HDY XU7JP-L6A/LFZ
TU3-KDX/K2D XUD9TE-D8A/DHY
TU5-NFZ XU10J2-RFX/R6D
XUD7-A9A XU10J4-RFY
XUD9A-D9B/DJZ
Toespoor per wiel:
mm -1,0 ± 0,5
graden -0°10' ± 5'
Wielvlucht (camber) -0°20' ± 30'
Fuseelangshelling
(caster) 3°30' ± 30' 3°20' ± 30'
Fuseedwarshelling (KPI) 11° ± 30'


Tabel 12.3: Wielstanden achter



Motor TU1-HDZ/HDY XU10J2-RFX/R6D
TU3-KDX/K2D XU10J4-RFY
TU5-NFZ
XUD7-A9A
XU7JP-L6A/LFZ
XUD9A-D9B/DJZ
XUD9TE-D8A/DHY
Toespoor per wiel en
H3 = 134 mm:
mm -2,1 ± 0,75 -
graden -0°20' ± 8' -
Toespoor per wiel en
H3 = 140 mm:
mm - +2,2 ± 0,75
graden - +0°20' ± 8'
Toespoor per wiel en
H3 = 161 mm*:
mm +1,8 ± 0,75 -
graden +0°17' ± 8' -

Wielvlucht (camber) -1°20' ± 15'

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 21 Feb 2009 12:32 pm

kijk ik er nu overheen of staat de RFS er niet bij ?

wel te merken dat ik niet aan het opletten ben wanneer mn autootje word uitgelijnd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 21 Feb 2009 01:37 pm

REVpuggie schreef: kijk ik er nu overheen of staat de RFS er niet bij ?

wel te merken dat ik niet aan het opletten ben wanneer mn autootje word uitgelijnd

Met uitlijnen ben je gauw klaar, sporing instellen en dat is het......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 21 Feb 2009 08:05 pm

Kees XRDT schreef: REVpuggie schreef: kijk ik er nu overheen of staat de RFS er niet bij ?

wel te merken dat ik niet aan het opletten ben wanneer mn autootje word uitgelijnd

Met uitlijnen ben je gauw klaar, sporing instellen en dat is het......


de sporing is goed bij mijn auto nu.

en bij te veel toespoor rijd je nog niet de letters van je banden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 22 Feb 2009 06:24 pm

Bart-Jan schreef: Kees XRDT schreef: REVpuggie schreef: kijk ik er nu overheen of staat de RFS er niet bij ?

wel te merken dat ik niet aan het opletten ben wanneer mn autootje word uitgelijnd

Met uitlijnen ben je gauw klaar, sporing instellen en dat is het......


de sporing is goed bij mijn auto nu.

en bij te veel toespoor rijd je nog niet de letters van je banden.

De sporing heeft veel meer invloed, dan eventueel iets meer negatief camber...
Als je het niet gelooft, be my guest.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 22 Feb 2009 08:19 pm

ja ik snap dat het veel invloed heeft op het loopvlak van de band.

maar als die goed is, en de bandenspanning ook.

hoe kan het dan dat de voorkant van de auto stuiterend door de bocht komt. en bij mooi weer de wang van de band slijt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 22 Feb 2009 08:43 pm

Dat zou ik dan eerder in de schokdempers zoeken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 22 Feb 2009 11:02 pm

ha wat moet daar mee zijn?

moet ik ze nog harder zetten?? en nee ze zijn niet lek.


is er iemand die camber platen (top mounts) op zn 306 heeft?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dimma
Geplaatst: 22 Feb 2009 11:47 pm

Yep, op allebei ...

Groet, Frank

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 23 Feb 2009 11:45 am

Dimma schreef: Yep, op allebei ...

Groet, Frank

in combinatie met wat voor veerpoten?

heb je ook een foto daar van?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dimma
Geplaatst: 23 Feb 2009 03:47 pm

In combinatie met hoogte verstelbare dempers / veerpoten ; een set van GAZ in Engeland en een setje KW ; beiden met kleine veren.

Groet, Frank

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 23 Feb 2009 08:01 pm

yep heb er ook camberplates opzitten sinds kort in combinatie met AST upsite-down schroefset met regeling van ingaande en uitgaande demping
foto's in het leden topic
maar zou als ik jou was niet zomaar in je carosserie sleufgaten gaan maken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 24 Feb 2009 09:54 pm

hoekske451 schreef: yep heb er ook camberplates opzitten sinds kort in combinatie met AST upsite-down schroefset met regeling van ingaande en uitgaande demping
foto's in het leden topic
maar zou als ik jou was niet zomaar in je carosserie sleufgaten gaan maken

ag ja leden topic, daar kan ik niet op komen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 25 Feb 2009 02:44 pm



hier dan en tog is lid worden hé

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 25 Feb 2009 09:30 pm

Dat lid worden is niet zo gemakkelijk als je denkt Of hoe vaak heb jij aan aanvraag gestuurd?

Maar ziet er verdomd goed uit!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 26 Feb 2009 12:41 pm

heb 3 daggen geleden mijn 3de poging gedaan. maar nog geen reactie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 26 Feb 2009 02:53 pm

Ohh?? ik had via de site gedaan kreeg vrijwel meteen een brief toegestuurd met alles erop informatie enz...

kwestie van wachten nu....

greets wes...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 26 Feb 2009 11:42 pm

Tja die brief heb ik al 2x gestuurd, maar ik denk niet dat ik door de audities heen ben gekomen
Is toch al zeker een jaar geleden namelijk dat de laatste brief die kant op ging..maar goed was toch al niet van plan om de club naam op mijn auto te plakken

Alleen balen dat ik het ledendeel niet kan zien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door m^rtijn
Geplaatst: 27 Feb 2009 05:15 pm

in principe ligt dat je banden zo scheef slijten niet aan je camber...
heb onder me oude corsa ook een schroefset zitten en die camber staat niet helemaal 100% gelijk de 1ne staat schever als de ander...
maar mijn banden slijten niet scheef af...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motortouring
Geplaatst: 14 Mei 2010 08:59 pm

Mijn rechter voorband slijt behoorlijk.

Ik heb laten uitlijnen, maar ik maak mij toch wel een beetje zorgen over de camber hoek.

Het rapport staat hieronder:
https://motortouring.nl/000_temp/uitlijnen01.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 18 Mei 2010 02:42 pm

is redelijk. alleen de specifieke waardes die bij de auto horen kloppen niet bij dat bedrijf, of ze dat nou zelf bedacht hebben????

maar de rest lijk goed, links en rechts redelijk gelijk. alleen de sporing is maar af te stellen bij een 306

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motortouring
Geplaatst: 22 Mei 2010 02:50 pm

Bart Jan,

Dank je wel.

Ik maakte me wat zorgen over de bijna 2 graden verschil in de camber. Maar de auto stuurt inderdaad weer een stuk neutraler na de uitlijning.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft