TopicStarter: Tutti-frutti
TopicDatum: Geplaatst: 03 Apr 2010 04:38 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Bij het vervangen van mijn voorpijp kwam de monteur met de mededeling dat mijn achteras waarschijnlijk vervangen moet worden.
Nu wil ik even een second opinion, en vraag me af hoe je de as kan checken. Volgens de (hobby) monteur pastte links wel en rechts niet z'n hand tussen het spatbord en de band doen.

Nu merk ik zelf eigenlijk niets tijdens het rijden... of het is al lang het geval en ik ben het gewend, en bij vorige apk's is het dan misschien niet goed gecheckt.

Hoe kan ik dit goed checken?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 03 Apr 2010 05:29 pm

Je auto achter op de krik zetten en kijken/voelen naar speling. Als je as echt versleten is, kan je het ook zie aan de stand van je wielen:

l-----\ <- rechter kant je as versleten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 04 Apr 2010 03:03 pm

Ik heb hem net op de krik gezet, maar ik heb eraan lopen trekken en duwen, maar voel geen speling.
Maar het rechter wiel lijkt wel beetje schuin te staan, maar kan ook optische illusie zijn. Heb even geen betere foto:


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 04 Apr 2010 11:47 pm

Het is idd zo dat de rechtse wiellager van de achteras wel eens durft in te lopen. Maar een versleten (ingelopen) wiellager maakt een naar geluid, die je tijdens het rijden kan waarnemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 05 Apr 2010 02:06 pm

Dat heeft 'niks' te maken met je wiellager Dave

Als je wiel scheef staat komt dat doordat je draagarm versleten en/of ingesleten is op de hoofdbuis.

@Tutje,
Zet je auto eens op zn wielen en maak er dan eens een foto van? Weinig van te zeggen zo.

Van de Peugeot specialisten is denk ik EH degene het dichtst bij jou https://www.ehautoservice.nl/
Misschien eens met hem afspreken voor een check.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 05 Apr 2010 07:54 pm

@ joris: Als je achteras ingesleten is, is dat dan niet ten gevolge van een kapotte (wiel)lager Of heeft het 1 helemaal niks te maken met het ander?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 06 Apr 2010 11:40 am

Nee heeft niks met elkaar te maken. Je as is ook gelagerd en kan dus ook verslijten.
Als je wiellager versleten is kan je dat inderdaad horen, maar de marges daarop zijn zo klein dat dat geen scheven wielstand tot gevolg heeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 06 Apr 2010 03:20 pm

In plaats van wiellager is het dus de achteras-lager die vaak verslijt? Dan had ik het blijkbaar op de verkeerde lager voor

Maar is het zo dat enkel een versleten wiellager lawaai maakt, of kan een versleten achteras-lager ook lawaai maken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 06 Apr 2010 04:26 pm

Een versleten wiellager hoor je constant, een versleten achteras hoor je meestal enkel op een slecht wegdek of het nemen van drempels.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 06 Apr 2010 04:37 pm

And the answer is .....
Hij is niet kapot Ben net langs een monteur geweest. Die heeft geconstateerd dat er niets met de as zelf is, enkel de rubbers moeten wel vervangen worden. Scheelt me in ieder geval weer een moeilijke beslissing

Verder heb ik geen rare geluiden bij het rijden, maar het verklaart wel het bungelende geluid wat ik hoor bij hobbelige wegen. Ik dacht zelf dat dat mn uitlaat was die dan ergens tegenaan komt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 07 Apr 2010 04:51 pm

Nou, heb jij geluk zeg... Die rubbers kosten 2x niks en je kan het gemakkelijk zelf doen (how-to).

Bij mij zijn de rubbers niet gescheurd, maar er is blijkbaar iets anders dat kreunt als ik door de bocht ga
Een wiellager is het dus niet, want ik hoor het enkel bij het insturen naar rechts...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jesse
Geplaatst: 08 Apr 2010 02:06 pm

Dav-E schreef: Nou, heb jij geluk zeg... Die rubbers kosten 2x niks en je kan het gemakkelijk zelf doen (how-to).

Bij mij zijn de rubbers niet gescheurd, maar er is blijkbaar iets anders dat kreunt als ik door de bocht ga
Een wiellager is het dus niet, want ik hoor het enkel bij het insturen naar rechts...

ja ik heb het ook sinds gisteren, een erg raar 'gekreun' wat 'denk ik' van rechtsachter kom. ook als ik uitstap of als iemand achterin heeft gezeten en uitstapt kreunt ie..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 08 Apr 2010 02:32 pm

Jesse schreef:
ja ik heb het ook sinds gisteren, een erg raar 'gekreun' wat 'denk ik' van rechtsachter kom. ook als ik uitstap of als iemand achterin heeft gezeten en uitstapt kreunt ie..
Kan ook aan je achterrem liggen die vast zit. Ik hoor bij meer doffe tikken bij in/uitparkeren van achter komen.

Dav-E schreef: Nou, heb jij geluk zeg... Die rubbers kosten 2x niks en je kan het gemakkelijk zelf doen (how-to).

Bij mij zijn de rubbers niet gescheurd, maar er is blijkbaar iets anders dat kreunt als ik door de bocht ga
Een wiellager is het dus niet, want ik hoor het enkel bij het insturen naar rechts...
Die blokkies zijn ook nog wel 20-25 euro de stuk. In vergelijking met de prijs van een nieuwe achter-as natuurlijk niets, maar voor een stukje rubber met staal blijft het veel. Maar dat is nou eenmaal de autoindustrie. Maar de monteur raadde me aan ok de voorste meteen te vervangen, "anders zijn die over 6 maanden aan de beurt". Nou zijn die behoorlijk duur. HBase geeft bruto prijzen van 57,90 euro per stuk :X Maar via ebay kan ik alle 4 blokken voor ongeveer 90 euro incl btw/vz krijgen, dus is nog wel te doen. Tevens is het vervangen van de aan de voorzijde van de achteras een grotere klus. Remleidingen moeten dan ook los enzo.

Ik denk dat ik nu zelf alleen de achterste blokken vervang. En ik zie wel als de voorste ook moeten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 08 Apr 2010 04:43 pm

Ben je een beetje handig?

Want het is goed te doen hoor. Auto aan de achterkant op bokjes, krik midden onder je achteras, het spul losdoppen, voorzichtig iets laten zakken (remleiding zit vast geklikt, dus die krijg je (met beleid) ook los, blokjes vervangen en alles in omgekeerde volgorde weer vast zetten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 08 Apr 2010 07:12 pm

Jesse schreef: ja ik heb het ook sinds gisteren, een erg raar 'gekreun' wat 'denk ik' van rechtsachter kom. ook als ik uitstap of als iemand achterin heeft gezeten en uitstapt kreunt ie..

Wrs gewoon je trommelremmen. Zet je pug eens in versnelling met de handrem af, en hoor eens of ie nog kraakt. Dan weet je het meteen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jesse
Geplaatst: 09 Apr 2010 09:56 am

Nou, zit wel in het goeie topic hier!
Gisteren even naar garage geweest, blijkt het geluid van mijn achteras te komen, die is bezig met verslijten:S Dus ik ga maandag een 2e handsje erop laten zetten, kost me inclusief montage 250 euro.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 10 Apr 2010 03:48 pm

Dat is balen, kost je net wat meer dan als het de handrem was
Hopelijk voor jouw gaat die 2dehands achteras nog lange tijd mee!

Succes ermee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 21 Apr 2010 07:56 pm

Vandaag de achterste steunblokken vervangen van de achter as. Was even bang dat mn uitlaat etc eraf moest, maar uiteindelijk gelukt zonder rare fratsen uit te hoeven halen. Gekraak achter bij in/uitparkeren is nu weg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 23 Apr 2010 08:03 pm

netjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 24 Apr 2010 10:18 am

Hopla, mijn gevoel werd gisteren bevestigd! Ook mijn achteras bevindt zich in de fase van slijtage, vandaar het 'gekreun' in de bochten.
De achterwielen staan als volgt: |------\

Dat is dus wrs ook de rede dat ik bij de vorige APK afgekeurd ben omwille van mijn achterste ophanging.

Nu valt het af te wachten of de as gemakkelijk uit elkaar kan, zodat de achteras-lagers vervangen kunnen worden...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 24 Apr 2010 12:00 pm

Dav-E schreef:
Nu valt het af te wachten of de as gemakkelijk uit elkaar kan, zodat de achteras-lagers vervangen kunnen worden...

Dan zal ik je vast verklappen, dat dat niet eenvoudig zal gaan.

Beste oplossing is inderdaad je as (laten) reviseren, maar een veel eenvoudigere oplossing is een goede as zoeken en die er onder hangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tutti-frutti
Geplaatst: 24 Apr 2010 01:19 pm

Dav-E schreef: Hopla, mijn gevoel werd gisteren bevestigd! Ook mijn achteras bevindt zich in de fase van slijtage, vandaar het 'gekreun' in de bochten.
De achterwielen staan als volgt: |------\

Dat is dus wrs ook de rede dat ik bij de vorige APK afgekeurd ben omwille van mijn achterste ophanging.

Nu valt het af te wachten of de as gemakkelijk uit elkaar kan, zodat de achteras-lagers vervangen kunnen worden...
Het zit jou ook niet mee, ook al je motorsteunen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 24 Apr 2010 04:21 pm

joris_andriesse schreef: Beste oplossing is inderdaad je as (laten) reviseren, maar een veel eenvoudigere oplossing is een goede as zoeken en die er onder hangen.

Ik ga het laten doen door de Pug-dealer. Als ie de as gemakkelijk kan demonteren, gaat ie de aslagers vervangen. Zoniet zal het een 2dehands worden wrs. De ene achteras werkt al wat gemakkelijker mee dan de andere, dus het zal afwachten worden.

@Tutti-frutti: motorsteunen zijn normale slijtage, dus zo erg vind ik dat nog niet. De achteras daarentegen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 24 Apr 2010 04:59 pm

Door de Pug dealer

Zal een knap dure rekening worden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 19 Mei 2010 08:33 pm

Ik heb m'n leeuwtje sinds vandaag terug... Conclusie: de achterste schokdempers waren zodanig versleten en dat veroorzaakte het 'gekreun'.
De achteras is volgens de dealer nog in topconditie Geen speling op te merken of andere narigheden.

Me happy, anderhalf uur werk en 2 nieuwe schokdempers later rijdt m'n pug weer lekker

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft