TopicStarter: Wes GTI-6
TopicDatum: Geplaatst: 12 Jul 2009 05:50 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wes GTI-6
Omdat ik zelf een btje aan het uittesten was wat nou de ideale bandenspanning is vraag ik me af op welke spanning jullie rijden?
Ik weet dat er per definitie geen perfecte spanning is want de een rijdt liever met wat hardere banden dan de ander.
Geef dus even aan op hoeveel inch je rijdt en met hoeveel bar.
Ikzelf zit nu op 2.4 bar met 17 inch maar ben nog een btje aan het zoeken om misschien nog iets zachter te gaan.
Zachter is nog meer wegcontact maar wel wat meer slijtage...
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 12 Jul 2009 06:22 pm

15 inch

voor 3.2
achter 2.3

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tim_groot
Geplaatst: 12 Jul 2009 08:30 pm

Ik rij 17 inch op 2.5 bar en vind dit echt wel het minimum, zeker omdat het van die dunne bandjes zijn 205-17-40.

Hoe kleiner het laatste getal(dikte v/d band) hoe hoger de spanning dient te zijn. . .

ps: heb je die schokbrekers nog? kom ik ze een keer bij je halen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 12 Jul 2009 08:41 pm

16 inch met 195/45/16 op 2,1 bar.
Prima te doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grietje
Geplaatst: 12 Jul 2009 08:45 pm

In het instructie boekje van de 306 staan ook vrijwel exact dezelfde bandenspanningen bij alle maten banden, maar dezelfde soort banden (alleen wel of geen stuurbekrachtiging maakt uit..)

Onder AX (750 kilo, veel bredere banden als standaard) ga ik net harder als 2 bar. De racer staat op 1.8 bar rondom.. Stuurt licht, gript als een malle.

De 306 (1011 kilo, 195/55 15inch en de 205/40 17 inch) ga ik niet harder zetten als 2.5 bar, maar ik pomp ze nu op tot 2.2 bar.

Ik heb ondertussen wel geleerd dat een te hoge bandenspanning gevaarlijker is dan een te lage.... Beide is niet goed, uiteraard, daarom check ik het ook wekelijks.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 13 Jul 2009 07:38 am

2 weken terug mijn auto bij de garage vandaan nadat ze mijn wielen hadden gericht, en die pompen mijn banden op tot 2.8 bar. Banden zijn 205/45/16
Kan niet zeggen dat ik er minder door rij, maar ik doe ook niet zo gek met men auto. Gister bij de pomp nog 1 op 11.7 gehaald

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henky306
Geplaatst: 13 Jul 2009 04:58 pm

bij de normale band, (niet met een smalle wang) is het tussen de 2.2 & 2.5

met een smalle wang, 2.5 tot 2.8

ik heb: 205/40/17 daar heb ik meestal 2.5, 2.6 in zitten...

moet ook niet te veel in zitten want dan gaat hij te rond staan:


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wes GTI-6
Geplaatst: 13 Jul 2009 05:04 pm

Dat is een heel mooi schema, qua slijtage geeft het alles netjes weer!
Denk wel dat het persoonlijk blijft (qua wegligging/geluid en stuiteren)
zie namelijk op andere forums nog genoeg jongens die met 2.2 bar rijden op 17 inch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 13 Jul 2009 05:05 pm

ik heb soms voor 2.0 bar en achter 3.5 bar
dat heeft weer andere redenen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 13 Jul 2009 06:01 pm

17 inch, alles op 2.2 Mijn voorbanden waren nog al verneukt gesleten na 10.000km op 2.7 bar..is mij toen ook sterk aangeraden om ze op 2.2 te houden, ook bij de 17inchers

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 13 Jul 2009 06:19 pm

17", 2,5 bar bij de mijne.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 13 Jul 2009 09:56 pm

2.5 bar voor en 2.6 bar achter met 195/40 R16

Ik heb jaren op lagere spanning gereden, 2.2 en 2.3 steeds hoger, maar dit bevalt me het best

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 14 Jul 2009 01:59 pm

Voor: Uniroyal R550 195/50/15
Achter: Michelin Pilot Exalto 195/55/15

Alles op 2,5 bar. Weggedrag is prima en ik kan geen bovenmatige slijtage ontdekken. En m'n verbruik schommelt tussen de 1:12 en 1:13. Kortom: alle reden tot tevredenheid!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 14 Jul 2009 08:18 pm

15 inch peugeot velgen en probeer ze op 2,5 bar te houden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 14 Jul 2009 10:50 pm

ik rijd met 195 50 15 mischelin en met 2.4 bar rondom.
grip is prima,
verbruik kijk ik niet naar
slijtage is ook goed

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 16 Jul 2009 03:45 pm

3 bar voor 195-40-17
en 2.7 achter 205-40-17 soms ook wel 3 maar net hoe het uitkomt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian
Geplaatst: 18 Jul 2009 10:29 pm

Jongens mag ik julie een tip geven

zet je banden spanning niet hoger dan 2,6 bar

hoe hoog of laag je banden ook zijn

Heb je een 17" zet ze dan op 2.5 rondom
heb je een 16" zet ze dan op ong 2.4 bar
heb je 15" zet ze dan op 2.3 bar

Al je op vakantie gaat
of je bent zwaar beladen ( boven de 100 kilo extra achterin ) zet ze dan 0.2 bar hoger maar ook alleen achter

Ga alsjeblieft niet hoger dan 2.6 bar met normale lading
het geeft alleen maar rare slijtages en slechter grip met natte wegen

Tuurlijk ieder moet het voor zich zelf weten maar dit is mijn advies.

oh ja het is 195/50R15
195 staat voor de breedte van de band
50 staat voor 50% van de breedte van je band (dus van de 195)
en de 15 staat voor (wat iedereen wel weet ) 15"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henky306
Geplaatst: 19 Jul 2009 11:07 am

idd boven de 2.8 is wel erg hoog, dan gaan ze toch echt rond staan...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorefest
Geplaatst: 24 Aug 2009 07:43 pm

met de 17 inchers 2.5 bar
met de 15 inchers 2.4 bar (zoals peugeot voorschrijft in mijn deur op het stickertje)

Op vakantie doe ik altijd maar 0,2 tot 0,3 bar hoger ivm lading

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 25 Aug 2009 08:36 am

2.8 rondom... Maar de bandenservice en de garage waar ik kom zeggen allebei dat 3.0 zelfs ook nog kan. 2.5 vind ik echt veels te weinig. Dat vind ik persoonlijk echt belabberd rijden.

Dit is met 17"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian
Geplaatst: 25 Aug 2009 08:48 am

mag ik vragen welke banden specialist dat heeft gezegt ????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 25 Aug 2009 04:25 pm

Christian schreef: mag ik vragen welke banden specialist dat heeft gezegt ????

Natuurlijk mag dat. Stigters bandenservice in Vianen en ik ben ook ooit nog eens bij 1 in utrecht geweest die hetzelfde vertelde... weet alleen niet meer hoe die heette.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 25 Aug 2009 05:07 pm

Sephiroth schreef: 2.8 rondom... Maar de bandenservice en de garage waar ik kom zeggen allebei dat 3.0 zelfs ook nog kan. 2.5 vind ik echt veels te weinig. Dat vind ik persoonlijk echt belabberd rijden.

Dit is met 17"

idd, een platte band als de 205/40R17 gaat niet zomaar rond staan... alleen zal een zachtere type band dan nog comfortabeler rijden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 25 Aug 2009 06:42 pm

Nou zo'n platte band gaat net zo goed snel bol staan aangezien hij zoveel breeder is als dat ie hoog is (in verhouding tot de ballon ballen).

Maargoed iedereen zijn ding Gewoon de spanning eropzetten waar je lekker mee rijdt! De meeste 306jes hier zijn geen extreme kilometervreters waardoor je 4 setjes per jaar vernageld

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 25 Aug 2009 07:09 pm

Christiaan schreef: Nou zo'n platte band gaat net zo goed snel bol staan aangezien hij zoveel breeder is als dat ie hoog is (in verhouding tot de ballon ballen).

Maargoed iedereen zijn ding Gewoon de spanning eropzetten waar je lekker mee rijdt! De meeste 306jes hier zijn geen extreme kilometervreters waardoor je 4 setjes per jaar vernageld

hoef je niet veel km's voor te maken hoor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 25 Aug 2009 08:28 pm

Bart-Jan schreef: Christiaan schreef: Nou zo'n platte band gaat net zo goed snel bol staan aangezien hij zoveel breeder is als dat ie hoog is (in verhouding tot de ballon ballen).

Maargoed iedereen zijn ding Gewoon de spanning eropzetten waar je lekker mee rijdt! De meeste 306jes hier zijn geen extreme kilometervreters waardoor je 4 setjes per jaar vernageld

hoef je niet veel km's voor te maken hoor

ls je wielen wel draaien maar je gaat niet vooruit maak je ook kilometers
slijt wel harder dan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 25 Aug 2009 09:01 pm

Bart-Jan schreef: Christiaan schreef: Nou zo'n platte band gaat net zo goed snel bol staan aangezien hij zoveel breeder is als dat ie hoog is (in verhouding tot de ballon ballen).

Maargoed iedereen zijn ding Gewoon de spanning eropzetten waar je lekker mee rijdt! De meeste 306jes hier zijn geen extreme kilometervreters waardoor je 4 setjes per jaar vernageld

hoef je niet veel km's voor te maken hoor

hehe ja maar met zo'n dikke turbo erop spinnen de bandjes al wat gauwer natuurlijk he

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 26 Mrt 2010 05:12 pm

Wat is de voorgeschreven bandenspanning voor originele 195/55/15 Cyclones (onder een fase 1 gti)
Ik las ergens in een schema 2.2 voor en 2.2 achter.
Aan de binnenkant van de deur staat vervolgens weer 2.5 en 2.5...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 26 Mrt 2010 05:58 pm

gtikiller schreef: Wat is de voorgeschreven bandenspanning voor originele 195/55/15 Cyclones (onder een fase 1 gti)
Ik las ergens in een schema 2.2 voor en 2.2 achter.
Aan de binnenkant van de deur staat vervolgens weer 2.5 en 2.5...

Ik zou gewoon de deur aanhouden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 27 Mrt 2010 11:16 am

Hoge banden (mijn vriendin had een Daihatsu Feroza) zet ik op 2.8 bar om ze een beetje stijf te houden, maar platte bandjes (195-40-16) gaan bij mij echt niet harder dan 2.2 bar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 27 Mrt 2010 07:01 pm

joris_andriesse schreef: Hoge banden (mijn vriendin had een Daihatsu Feroza) zet ik op 2.8 bar om ze een beetje stijf te houden, maar platte bandjes (195-40-16) gaan bij mij echt niet harder dan 2.2 bar.

Platte banden zou ik juist wat harder zetten, zeker 195-40. Ik heb een gevalletje in de werkplaats gehad waar de wang van een 205-40-16 band helemaal van binnenuit kapot was gedraaid op de velgrand omdat die gast te lang met een te lage bandenspanning had gereden. Ook raak je met zo'n platte band natuurlijk eerder je velg als je per ongeluk een kei of een stoepje meepakt, en als je banden dan lekker hard zijn vangen die nog het meeste van de klap op in plaats van je velgrand.

2.2 is wel echt het minimum wat ik in een 40 serie band zou doen. Heb nu zelf 205/45/16 winterbanden en die staan op 2.6 rondom. Scheelt ook rolweerstand en dus brandstof .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 27 Mrt 2010 07:47 pm

R schreef: joris_andriesse schreef: Hoge banden (mijn vriendin had een Daihatsu Feroza) zet ik op 2.8 bar om ze een beetje stijf te houden, maar platte bandjes (195-40-16) gaan bij mij echt niet harder dan 2.2 bar.

2.2 is wel echt het minimum wat ik in een 40 serie band zou doen. Heb nu zelf 205/45/16 winterbanden en die staan op 2.6 rondom. Scheelt ook rolweerstand en dus brandstof .

Mijn zomer/winterbandjes zijn ook 205/45/16 en daar gaat ook 2.6 in.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingJamey473
Geplaatst: 27 Mrt 2010 09:15 pm

205/40r16 op 2.9 en na 2 jaar had ik een ideaal slijtage beeld.
binnen midden buiten zelfde profiel diepte.

mijn 205/ 40 r 17 staan op 3.0

hoe platter en breder hoe meer druk.
hoe meer ballon achtiger hoe lager.

je ziet de drukken bij de jonge auto's ook steeds hoger worden met die grote banden maten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 28 Mrt 2010 02:38 pm

R schreef: *knip*
2.2 is wel echt het minimum wat ik in een 40 serie band zou doen. Heb nu zelf 205/45/16 winterbanden en die staan op 2.6 rondom. Scheelt ook rolweerstand en dus brandstof .

2.6 vind ik ook wel weer erg hard voor een winterband. Die moet het juist hebben van zacht rubber en een soepele band

En brandstof verbruik.. Ach, dan reed ik wel een 1.1. Doe mij maar een beetje grip om te kunnen hoeken

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft