TopicStarter: 306 Josty
TopicDatum: Geplaatst: 07 Mrt 2010 11:03 am
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306 Josty
Ik heb al een aantal weken een tikje bij me linker voorwiel en toen ik gister een stukje aan het rijden was wou ik eens kijken wat hij zou doen bij een noodstop. (dus of het aan de rem ligt of misschien wiellager)
Dus ik druk bij een snelheid van 40km/u vol op de rem,
is de tik in 1 keer weg.
Er is wel opeens een hard schavend geluid dus dat is weer minder. ik meteen gestopt om te kijken.
Denk dat er de hele tijd al een scheurtje in de remschijf zat en ik dit nu even heb geholpen.
Ik kon hem los von het wiel ronddraaien. :S



HOE KAN DIT GEBEUREN?

Ik had hem net zo mooi gewassen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 07 Mrt 2010 12:13 pm

slijtage of plots erg van temperatuur veranderen.

je weet nu teminste zeker waar je aan toe bent ja

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 07 Mrt 2010 01:06 pm

niet toevallig na een stukje flink doorrijden (en remmen dus) de schijven schoongespoten oid?, meestal willen ze daar nog wel eens krom van trekken, maar in combinatie met een noodstop geeft dat blijkbaar dit effect..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306 Josty
Geplaatst: 07 Mrt 2010 01:26 pm

in het begin 1 keer iets nat geworden bij het schoon spuiten en ze waren toen iets krom maar niet heel erg.
Dus lijkt me sterk dat het daar door komt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 07 Mrt 2010 05:08 pm

Zo zie je maar weer dat een tikje tijdens het remmen niet zomaar genegeerd moet worden.

Ik heb overigens zo'n gescheurde schijf 2x gehad in het grijze verleden, bij zeer bejaarde schijven die ook al redelijk dun waren (Volkswagen)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andreah
Geplaatst: 07 Mrt 2010 06:51 pm

Vaker je remschijven controleren op schuurvorming, dit komt wel vaker voor
kun je op het gebroken deel zien wat verroest is en wat nog niet, het gedeelte wat roest op zit was dan al langer gescheurd
Volgende keer eerst kijken en achterhalen wat die tik in je rem vandaan komt en als dat verholpen is een test noodstop maken
Wat jij doet is het zelfde als effe voelen of er nog 220 volt stroom op de draden staat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 07 Mrt 2010 08:31 pm

gtikiller schreef: niet toevallig na een stukje flink doorrijden (en remmen dus) de schijven schoongespoten oid?, meestal willen ze daar nog wel eens krom van trekken, maar in combinatie met een noodstop geeft dat blijkbaar dit effect..

dit is meer een fabel dan waarheid...

Het opp. word nooit zo koud en daarna zo heet dat het krom trekt of scheuren zal vertonen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andreah
Geplaatst: 07 Mrt 2010 09:10 pm

Absoluut geen fabel, het opwarmen en direct weer afkoelen door water kan er voor zorgen dat de schrijf krom trekt
Zelf als je een remschijf heet word na stevige remmen en je dan stil gaat staan met de voet op de rem kan er voor zorgen dat schijf kromt trekt
En een schijf die krom trek zit vol met spanningen wat na een verloop van tijd scheurtjes kan vormen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 07 Mrt 2010 09:21 pm

andreah schreef: Absoluut geen fabel, het opwarmen en direct weer afkoelen door water kan er voor zorgen dat de schrijf krom trekt
Zelf als je een remschijf heet word na stevige remmen en je dan stil gaat staan met de voet op de rem kan er voor zorgen dat schijf kromt trekt
En een schijf die krom trek zit vol met spanningen wat na een verloop van tijd scheurtjes kan vormen

Borrelpraat.

Een schijf trekt krom, omdat er af fabriek spanningen inzitten, die verdwijnen door het warmworden (vergelijk:laswerk in kritisch materiaal wordt gegloeid om die spanningen kwijt te raken)
Een goede kwaliteit schijf trekt dan ook niet krom....

Scheuren komt door langdurige , zware, wisselende belasting

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 07 Mrt 2010 09:39 pm

Kees XRDT schreef: andreah schreef: Absoluut geen fabel, het opwarmen en direct weer afkoelen door water kan er voor zorgen dat de schrijf krom trekt
Zelf als je een remschijf heet word na stevige remmen en je dan stil gaat staan met de voet op de rem kan er voor zorgen dat schijf kromt trekt
En een schijf die krom trek zit vol met spanningen wat na een verloop van tijd scheurtjes kan vormen

Borrelpraat.

Een schijf trekt krom, omdat er af fabriek spanningen inzitten, die verdwijnen door het warmworden (vergelijk:laswerk in kritisch materiaal wordt gegloeid om die spanningen kwijt te raken)
Een goede kwaliteit schijf trekt dan ook niet krom....

Scheuren komt door langdurige , zware, wisselende belasting

Ben het niet vaak met kees zijn uitspraken eens maar dit keer heeft hij toch echt gelijk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andreah
Geplaatst: 07 Mrt 2010 10:19 pm

Spanningen in het martiaal worden uitgegloeid door het martiaal langdurig te verwarmen en langzaam te laten afkoelen(dat zie ik bij een remschijf niet gebeuren)
Ja je hebt schijven die gegloeid zijn en minder snel krom trekken
Heb zelf meegemaakt dat staal een weekend in de oven langzaam moet afkoelen om het daarna te kunnen frezen zonder dat het krom trekt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306 Josty
Geplaatst: 07 Mrt 2010 11:03 pm

ik zal het allemaal niet weten.
Heb zon 5 maanden terug wel de auto een keer afgepoten en bij het spuiten op de velgen de schijven horen sissen.
Sinds dien trilde hij wel erg in het stuur bij het remmen.
Lijkt mij dus wel een kromme schijf door het warmte verschil.
wanneer materiaal heet is zijn de moleculen anders als wanneer het koud is.
Als je iets van heet snel afkoeld komen de moleculen door elkaa en kan materiaal krom trekken.
Zoiets was het ongeveer.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe lang het ongeveer werk is om schijven links en rechts te vervangen en wat belangrijke dingen zijn om te weten hierbij?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 07 Mrt 2010 11:13 pm

306 Josty schreef: Is er iemand die mij kan vertellen hoe lang het ongeveer werk is om schijven links en rechts te vervangen en wat belangrijke dingen zijn om te weten hierbij?

voor mij in de garage is het een klein halfuurtje werk om die schijven te vervangen links + rechts gok ik. Als je t zelf gaat doen moet je zo te werk gaan:

1. Zet de auto omhoog aan de voorkant, niet alleen op een krikje maar met iets van een bokje eronder. Haal vervolgens de wielen eraf.

2. haal je remklauwen eraf, misschien moet je de remzuiger eerst wat terugduwen om m los te maken van de schijf. Remklauw bij jou zit als k me niet vergis met 2 bouten 13 vast aan de achterkant.

3. haal de bout(jes) waarmee de schijf vast zit los, torx of kruiskop.

4. Schijf eraf, nieuwe schijf erop en terug monteren in omgekeerde volgorde.

5. remmen oppompen voordat je gaat rijden

Dan nog even dit, je remmen zijn wel een cruciaal onderdeel van je auto, als je niet handig bent zou ik het niet zelf proberen.

Gr, Ewoud

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andreah
Geplaatst: 07 Mrt 2010 11:25 pm

Paar uurtjes werk, halve dag ligt er aan of je het eens hebt gedaan of niet
Als je nieuwe schijven hebt de eerste 300km voorzichtig remmen(als het kan)
Nieuwe remschijven zijn te ruw en moeten glad slijten op je remblokken
De aller eerste keer dat je remt lijkt het of de remmen het niet goed doen maar als je met open raam rijdt ruik je een brand lucht (dat zijn je schijven die warm worden en geen grip hebben op je remblokken )
Als je de remblokken en schijven monteert zorg dan dat je schone handen hebt en daarna met remmen reiniger de schijven en remblokken schoonspuiten
na een tijdje moeten de remmen steeds beter gaan remmen en kun je ook gerust harder remmen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door van205naar306
Geplaatst: 08 Mrt 2010 05:24 pm

en kijk niet vreemd op als ze de eerste 100 km blijven piepen de blokken zijn vaak zo dik dat t eerste beetje op maat moet slijten... vroeger hadden ze daar asbest in dan piepte hij niet maar dat mag niet meer!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 08 Mrt 2010 05:45 pm

R schreef:
1. Zet de auto omhoog aan de voorkant, niet alleen op een krikje maar met iets van een bokje eronder. Haal vervolgens de wielen eraf.


Vergeet niet eerst je wielbouten allemaal 1 slag los te maken als de auto nog op zn wielen staat. Die kunnen nog wel eens behoorlijk vast zitten namelijk.
Bij het weer monteren, de wielbouten ook natrekken als de auto weer op zn wielen staat.

R schreef:
2. haal je remklauwen eraf, misschien moet je de remzuiger eerst wat terugduwen om m los te maken van de schijf. Remklauw bij jou zit als k me niet vergis met 2 bouten 13 vast aan de achterkant.


13?? Is dat niet dop 19?

Beetje heen en weer wrikken van de klauw zou al voldoende moeten zijn om de zuiger wat terug te drukken.

R schreef:
3. haal de bout(jes) waarmee de schijf vast zit los, torx of kruiskop.


Met beleid doen. Als je ze doldraait (kunnen namelijk ook behoorlijk vast zitten) ben je de klos.

R schreef:

4. Schijf eraf, nieuwe schijf erop en terug monteren in omgekeerde volgorde.


Bekijk je blokken ook even goed. Als deze ook niet zo heel best zijn meteen even mee vervangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VantageR
Geplaatst: 08 Mrt 2010 07:47 pm

R schreef:
2. haal je remklauwen eraf, misschien moet je de remzuiger eerst wat terugduwen om m los te maken van de schijf. Remklauw bij jou zit als k me niet vergis met 2 bouten 13 vast aan de achterkant.

Ik weet niet of dat bij de fase 1 anders is, maar ik heb bij mijn fase 3 laatst ook de remschijven vervangen. Toen hebben we heel lang zitten prutsen met die zuigers, maar uiteindelijk kwamen we erachter dat je ze dus moest draaien, in plaats van duwen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 08 Mrt 2010 08:45 pm

Dan ben je vast met de achter remmen bezig geweest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VantageR
Geplaatst: 08 Mrt 2010 09:19 pm

Ow, het systeem aan de achterkant verschilt van dat aan de voorkant. Weten we dat ook weer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ik-Wil-Weg
Geplaatst: 08 Mrt 2010 09:37 pm

306 Josty schreef:
Heb zon 5 maanden terug wel de auto een keer afgepoten en bij het spuiten op de velgen de schijven horen sissen.
Kijk je remklauwen maar eens goed na, waarschijnlijk zit je zuigertje vast.
Achterremmen horen nooit zo ontzettend warm te worden!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 09 Mrt 2010 01:15 pm

JS, goed lezen

Josty heeft het over zn voorrem, waarvan er 1 stuk is en VantageR heeft het over een achterrem.

@VantageR, daar zit inderdaad verschil in. Waarom dat is weet ik niet, misschien heeft het iets met de werking van de handrem te maken??
Lastig is het iig wel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306 Josty
Geplaatst: 10 Mrt 2010 12:19 am

ik ben maandag maar gewoon begonnen en dacht ik zie het wel.
Remklauw is idd 2x dop 19.
nadat ik de linker (kapotte) kant na een 20 min. klaar had. (Dus schijven en blokken vervangen uiteraard) Ben ik rechts begonnen.
Rechts zat de klauw hardstikken vast en toen ik beetje aan t prutsen was kwam ik er achter dat als de de schijf iets kantelt de hele klauw kan blijven zitten.
In totaal 45 minuten bezig geweest. Stelt eigenlijk niks voor.
Nog ff leuke FOTO'S.
de blokken waren nog geen half jaar oud.

Het wiel kon dus draaien terwijl de schijf stil stond.
<a href="https://upmyphoto.com/img/image.php?image=frh_520102_images_5039_091711_loc. jpg" rel="nofollow" target="_blank" class="postlink">


Schijven natuurlijk ff met remreiniger schoon gemaakt.
1ste keer remmen viel niet tegen. (beter als dat het was bijna)
KLAAR!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henky306
Geplaatst: 10 Mrt 2010 08:58 am

idd het valt wel mee, als je alles maar weer goed vast draait...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kevinsbreak
Geplaatst: 10 Mrt 2010 10:06 am

schijven waren ook aan de dunne kant,. als je het mij vraagt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ik-Wil-Weg
Geplaatst: 16 Mrt 2010 10:36 pm

joris_andriesse schreef: JS, goed lezen
Josty heeft het over zn voorrem, waarvan er 1 stuk is en VantageR heeft het over een achterrem.
Sorry dat ben ik ook niet gewend, die iele schijfjes aan de voorzijde...

Dit formaat remschijf heb ik op de achteras van de 405.
(Sterker nog; ik heb eens gegroefde schijven, bestemd voor de 306, op de 405 achteras gehad,
alleen het hart moest iets groter gemaakt worden op de draaibank )

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft