TopicStarter: marlboromenno
TopicDatum: Geplaatst: 27 Mei 2009 08:39 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
hey ik moet voor me volgende grotebeurt nieuwe schokdemper hebben. Na wou ik dus maar meteen gaan verlagen. Nu zat ik te denken om Ta-technix Schroefset te halen. heeft er iemand ervaring met deze schroefset?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 27 Mei 2009 10:03 pm

Jepz heb ik er ook onder zitten Bevalt mij uitstekend, wel erg stug maar dat kan ik wel waarderen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 27 Mei 2009 10:41 pm

klinkt een LEGO achtig

te vergelijken met v-maxx miss?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 28 Mei 2009 06:54 am

LEGO-achtig?

Ik kan het niet vergelijken met V-maxx, maar over de kwaliteit ben ik zeer tevreden Geen piepen of kraken..(het is ook nog niet heel oud, kilometertje of 25.000)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 28 Mei 2009 07:11 pm

Bartjan wat voor schroefset zou jij me aanbevelen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306
Geplaatst: 28 Mei 2009 07:55 pm

Op zoiets zou ik toch niet voor een goedkope oplossing gaan...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 28 Mei 2009 08:19 pm

bilstein, kw, koni of eibach.

koni is wel duur.
blistein is ook heel goed.
kw en eibach zijn iets goedkoper.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 28 Mei 2009 08:22 pm

ik heb zelf in hardheid verstelbare koni's met verlagings veren. denk dat ik dan ongeveer op 8-9 cm verlaging zit. moet heel rustig over hoge drempels maar kan overal komen.

geen schroefset dus maar wel precies en goeie hoogte

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 28 Mei 2009 09:13 pm

ja ok koni zat ik ook wel aan te denken. ik zou wel het liefst in hoogte verstelbaar willen hebben. dan kan ik hem voor normaal gebruik wat hoger zetten dan wanneer ik lekker wil scheuren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 28 Mei 2009 10:15 pm

Normaalgesproken doe je dat niet....1x instellen en veel vaker zul je het niet doen tenzij je elke keer onder je auto wil liggen voordat je gaat rijden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 28 Mei 2009 10:21 pm

marlboromenno schreef: ja ok koni zat ik ook wel aan te denken. ik zou wel het liefst in hoogte verstelbaar willen hebben. dan kan ik hem voor normaal gebruik wat hoger zetten dan wanneer ik lekker wil scheuren

wat rob zegt, komt er toch ooit weer aan

en het weggedrag veranderd nauwelijks tot niks als je hem naar beneden schroeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 28 Mei 2009 11:19 pm

silverlion306 schreef: Op zoiets zou ik toch niet voor een goedkope oplossing gaan...

Tsja, je gaat toch geen 800+euro uitgeven als jeje auto een stukkje om laag wilt hebben, zolang er niet mee ge``racet`` wordt zie ik het nut van een set van min. 800euro niet zo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306
Geplaatst: 28 Mei 2009 11:36 pm

Ik bedoel gewoon dat je beter een degelijk merk koopt want de ophanging is 1 van de belangrijkste punten van de wagen Koop nog veel liever een degelijk merk occasie dan goekope en onbetrouwbare nieuwwe veren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 29 Mei 2009 06:20 am

Dat onbetrouwbaar en is natuurlijk onzin..ze zijn allemaal gekeurd, ook TUV keuring Natuurlijk zouden de duurdere beter kunnen zijn, maar idd zolang je niet racet heb je er weinig aan, bovendien betaal je altijd aardig voor de naam

Maar goed ieder zijn keuze, ik weet wel dat ik op het moment al op 25.000-30.000 km sta met mijn TA-technix veertjes en die kwamen van een ex-forum lid af die er ook al wat mee gereden had (niet heel veel maar toch). Toevallig was ik laatst toch bij de Siba en heb daar de dempers laten testen en die waren nog perfect

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elco
Geplaatst: 29 Mei 2009 09:38 am

Dr zit wel degelijk in verschil in de goedkope merken en de A merken, wat denk je van ontwikkeling, testen en materiaal gebruik om maar eens wat te noemen?

Een vergelijking van dergelijke goedkope schroefset gaat zeker niet op ook al zit er TUV op, dit staat los van de bovengenoemde dingen.

Een betaalbaar alternatief is Weitec, zustermerk van KW en perfecte schroefsets voor t normale gebruik.

Mocht je meer info willen over welke schroefset dan ook.. ffe mailen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 29 Mei 2009 10:18 am

Elco schreef: Dr zit wel degelijk in verschil in de goedkope merken en de A merken, wat denk je van ontwikkeling, testen en materiaal gebruik om maar eens wat te noemen?

Een vergelijking van dergelijke goedkope schroefset gaat zeker niet op ook al zit er TUV op, dit staat los van de bovengenoemde dingen.

Een betaalbaar alternatief is Weitec, zustermerk van KW en perfecte schroefsets voor t normale gebruik.

Mocht je meer info willen over welke schroefset dan ook.. ffe mailen

Er is ook geen discussie of er verschil in zit in de algemene zin van het woord, maar wel of er merkbaar verschil zal zijn bij gewoon huis, tuin en keuken gebruik van de auto. We hebben het hier niet over race/rally auto's. Bij dat soort auto's zou ik wel voor het beste van het beste gaan. Maar voor een normale auto waar niet mee geraced wordt betwijfel ik of er een duidelijk verschil merkbaar zal zijn tussen de goedkope en de dure merken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 29 Mei 2009 10:25 am

Citaat: Er is ook geen discussie of er verschil in zit in de algemene zin van het woord, maar wel of er merkbaar verschil zal zijn bij gewoon huis, tuin en keuken gebruik van de auto. We hebben het hier niet over race/rally auto's. Bij dat soort auto's zou ik wel voor het beste van het beste gaan. Maar voor een normale auto waar niet mee geraced wordt betwijfel ik of er een duidelijk verschil merkbaar zal zijn tussen de goedkope en de dure merken.

Precies! Als jij nou zoiets hebt van ik ga hier nog minimaal 5 jaar meerijden en echt veel kilometers maken, dan kun je er nog altijd over nadenken om de duurdere te nemen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 29 Mei 2009 11:03 am

Christiaan schreef: Als jij nou zoiets hebt van ik ga hier nog minimaal 5 jaar meerijden

Dan hoeft niemand een duurdere nemen.......dat zijn er maar weinig die 5 jaar in een en dezelfde 306 rijden met zulke onderdelen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elco
Geplaatst: 29 Mei 2009 12:09 pm

Sephiroth schreef: Elco schreef: Dr zit wel degelijk in verschil in de goedkope merken en de A merken, wat denk je van ontwikkeling, testen en materiaal gebruik om maar eens wat te noemen?

Een vergelijking van dergelijke goedkope schroefset gaat zeker niet op ook al zit er TUV op, dit staat los van de bovengenoemde dingen.

Een betaalbaar alternatief is Weitec, zustermerk van KW en perfecte schroefsets voor t normale gebruik.

Mocht je meer info willen over welke schroefset dan ook.. ffe mailen

Er is ook geen discussie of er verschil in zit in de algemene zin van het woord, maar wel of er merkbaar verschil zal zijn bij gewoon huis, tuin en keuken gebruik van de auto. We hebben het hier niet over race/rally auto's. Bij dat soort auto's zou ik wel voor het beste van het beste gaan. Maar voor een normale auto waar niet mee geraced wordt betwijfel ik of er een duidelijk verschil merkbaar zal zijn tussen de goedkope en de dure merken.

Ik heb het over een basis setje van b.v. Weitec waar zeker verschil in zit voor het normale gebruik, ga jij maar eens met een b.v. een V-maxx rijden om te vergelijken met je FK set

KW, H&R of Bilstein zijn idd voor de meer veel eisende gebruiker, maargoed iedereen zijn voorkeur natuurlijk. Verkoop zat V-maxx sets voor klanten die gewoon laag willen laag en niet te veel eisen eraan stellen en Weitec voor de klanten die graag iets beter eronder willen hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 29 Mei 2009 01:25 pm

Kermit306TCI schreef: ...dat zijn er maar weinig die 5 jaar in een en dezelfde 306 rijden met zulke onderdelen
Hallo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306
Geplaatst: 29 Mei 2009 01:54 pm

Ok, het is niet voor race gebruik, maar vergeet niet dat een gewone wagen voor dagelijks gebruik enorm veel km aflegd. En de dure merken kun je nog altijd in occasie aan goede prijs kopen Zo heb ik me 2 weken geleden van een medelid van de Pug Drivers Belgium een H&R schroefkitje gekocht in zeer goede staat voor 300e

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 29 Mei 2009 02:08 pm

SoundBoy schreef: Kermit306TCI schreef: ...dat zijn er maar weinig die 5 jaar in een en dezelfde 306 rijden met zulke onderdelen
Hallo


hahahah idd, jou had ik ook in me achterhoofd.
jij zit hier al zeker 5 jaar...als het niet langer is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 29 Mei 2009 07:17 pm

ik dacht zelf wel dat de wegligging beter werd als je je veren verlaagt. Dus dan kan ik beter een setje halen die een vaste hoogte heeft en die je wel in hardheid kan afstellen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elco
Geplaatst: 30 Mei 2009 02:17 pm

Voordeel van een schroefsetje dat je m kan verstellen mocht ie toch nog te hoog of te laag staat. De wegligging en kwaliteit laat ik maar in het midden aangezien dat hierboven allemaal te lezen is.

Kies je voor een sportset veren incl. dempers dan ga je er soweiso er op vooruit in hardheid verstelbaar of niet.

Voor de in hardheid verstelbare (sport, dus geen schroefset) sets kom je al snel op b.v. Koni uit. Voor dat geld heb je b.v. ook al een Weitec schroefset

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 18 Okt 2009 11:34 pm

hallo,
sorrie dat ik er zo ff tussen val!

Ik was ook al aan het kijken voor een schroefsetje om wat omlaag te gaan.

maar het zit zo als ik nu zo'n set ga kopen dan krijg je meteen dempers voor de voor en de achterkant.

als ik zon hele set monteer gaat de achterkant waarschijnlijk aanlopen omdat zon schroefset zoiezo toch al 4 cm korter is als standaart? of heb ik het nu mis?

ik rij nu rond op een 205/45 R16 7,5J (voor) en 205/50 R16 van 7,5J (achter) en aan de achterkant loopt hij al een beetje aan als de auto achter wat zwaarder beladen is en doorveert door drempel of als je gewoon te hard over een drempel heen hobbelt dan hoor je hem soms ook ff schuren.

Nu ben ik al aan het zoeken geweest voor alleen de voorkant maar eigelijk niet veel wijzer geworden.

Iemand misch nog tips over welke je het beste kunt nemen als je toch voor comfort en praktisch wilt gaan, kijk een beetje afremmen voor een drempel is oke... maar om er met 5kmpu overheen te moeten zie ik niet zitten als je begrijpt wat ik bedoel.

ik zat zelf te denken aan V-max ofzo prijstechnisch gezien moet het ook nie tal te duur worden maar het moet natuurlijk ook geen rommel zijn.

ik hoor het graag groetjes wes..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 19 Okt 2009 05:47 am

Achter veranderd er niks hoor..daar zul je toch echt je torieas voor moeten verlagen De meeste dempertjes gaan van 0 tot -4 of 6 cm (achter dan he )

Heb ze zelf ook achter gemonteerd en die staat nog origineel en daardoor veranderd er niks, alleen is de achterkant iets eerder gedempt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 19 Okt 2009 12:32 pm

Christiaan schreef: Achter veranderd er niks hoor..daar zul je toch echt je torieas voor moeten verlagen De meeste dempertjes gaan van 0 tot -4 of 6 cm (achter dan he )

Heb ze zelf ook achter gemonteerd en die staat nog origineel en daardoor veranderd er niks, alleen is de achterkant iets eerder gedempt

dus als ik het goed begrijp, inprinciepe als je alleen de dempers vervangt verandert er achter niks? alleen word hij dan wat stugger?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 19 Okt 2009 12:50 pm

Juist.

Als je achter gasveren neemt kan het zijn dat je auto zelfs iets hoger komt te staan omdat deze de auto iets naar boven drukken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 21 Okt 2009 10:59 pm

Ik heb eens zitten snuffelen en dit is wat er bij V-maxx stond.

https://www.benboon.nl/peugeot-9401-p-408.html

Schroefset - Peugeot 306 94-01

Verlagingsmogelijkheden:
Voor: 40-75 mm
Achter: 2 schokdempers (torsiebar zelf instelbaar)

(achterkant is torsiebar, zorg dat de torsiebar met min 2,5cm wordt verlaagd, dat is 1 tandje lager, gebeurt dit niet dan is er geen verlaging en kunnen de nieuwe schokdempers stuk gaan.)

Dus met andere woorden zomaar andere dempers er achter opzetten gaat dus niet werken??

of zijn er hier mensen die uit ervaring kunnen spreken dat het kletskoek is? of kunnen uitleggen waarom hij dan kapot zou gaan??

greets wes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 21 Okt 2009 11:32 pm

Mijn achterdempers hebben er nu al ruim 30.000km op zitten en die hebben geen centje pijn Hebben eerst op een originele TD achteras gezeten, daarna XSi en nu S16 (wat een sletjes )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 22 Okt 2009 07:29 am

XSI_overruled schreef:
of zijn er hier mensen die uit ervaring kunnen spreken dat het kletskoek is? of kunnen uitleggen waarom hij dan kapot zou gaan??

greets wes!

Meeste dempers kunnen het wel hebben, maar als je een demper hebt die berekent is op veel verlaging is deze meestal een stuk korter dan een originele demper.
Het nadeel is dan dat als je achteras op originele hoogte staat de demper constant op max uitgetrokken staat en dat de demper bij uitveren binnen in beschadigd zou kunnen worden (omdat deze dan te kort is en in feite het uitveren tegen gaat).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coyote
Geplaatst: 22 Okt 2009 03:48 pm

Citaat: (achterkant is torsiebar, zorg dat de torsiebar met min 2,5cm wordt verlaagd, dat is 1 tandje lager, gebeurt dit niet dan is er geen verlaging en kunnen de nieuwe schokdempers stuk gaan.)
Mijn pug staat vanvoor iets hoger dan vanachter.
Als ik de voorkant zo laat zakken dat die gelijk staat met de achterkant... kan het dan ook kwaad?

(Ik heb ook een schroefsteje besteld dus is het wel handig om te weten alvorens te monteren)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 22 Okt 2009 07:07 pm

Dat ligt er dus aan of dat de auto achter al verlaagd is of niet. Waarschijnlijk wel omdat ze achter lager staat en in dat geval zou het dus geen kwaad kunnen nee.

Sterker nog het zou een hele verbetering zijn want een opstijgende auto is geen porum

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door van205naar306
Geplaatst: 07 Jan 2010 09:44 am

Vriend van mij heeft in zwolle het onderstaande setje gekocht. werkt echt perfect geen gekke dingen en het rijd goed,

V-Maxx Schroefset
Voor in hoogte verstelbaar van 40-75 mm
inclusief 2 achterschokbrekers
2 jaar garantie
(op aanvraag leverbaar met TUV certificaat of Goca attest)
inclusief verstelsleutel
250

Alleen dan het volgende... heb nu 17 inch velgen voor onder de sedan en vraag mij af of ik nog wel 40mm omlaag kan wat denken jullie?? en verder hoe verlaag je de achterkant? hopelijk niet torsie as toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 07 Jan 2010 12:13 pm

Je zal best 40mm omlaag kunnen, maar kans zit er dan in dat t wat aanloopt met drempels of insturen. Kwestie van proberen.
Achterkant moet inderdaad d.m.v. de torsieas te verzetten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 07 Jan 2010 01:15 pm

Als jij de juiste ET waarde hebt dan kan jij met gemak 40mm omlaag met 17". Nog wel verder ook zelfs.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peug-niek
Geplaatst: 07 Jan 2010 05:04 pm

om nou niet meteen een heel topic erover open te gooien, is mijn vraag of er plekken zijn die ze ook voor je kunnen monteren?

Want ik weet nog bij mijn 106 bij de torsie-as had ik ruim 2 dagen lopen kloten, maar was het me niet gelukt en omdat ik zo pissed was dat het niet lukte had ik die kit maar weer doorverkocht.

Nu wil ik voor mijn 306 toch wel een v-maxx kit monteren, maar nu wil ik het laten doen zodat ik "zeker" weet dat het goed gaat.

Weet iemand een adresje waar je dit voor niet al te veel geld kan laten monteren (en mooiste is waar ik dan ook de v-maxx kit kan kopen)?

Alvast bedankt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door van205naar306
Geplaatst: 07 Jan 2010 05:25 pm

Vraag DSL eens (De snelle leeuw, kun je vinden op google) vraag een plaatselijke garage of NL power waar ik die set gezien had...

Mijn achterkant staat al lager door de sub dus wil kijken hoe t staat met voor verlaagd en achter nog niets...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306 Josty
Geplaatst: 07 Jan 2010 07:49 pm

Zie dat hier veel mensen verstand hebben van schroef zetjes.
Ik zit er nu ook aan te denken om er 1 te halen.
Een setje van ta technics kost me 200 euro.
Vind ik niet duur.
Ben redelijk handig vaak met dit soort dingen.
Maar is dit een paar uur werk, of een zaterdag of een heel weekend?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 07 Jan 2010 09:07 pm

bedenk ten eerste goed dat je achter een torsieas hebt en die moet verlaagd worden voordat je de stuggere dempers die erbij geleverd worden kan monteren. Die dempers zijn korter dus vandaar.
TA-technics ken ik alleen van naam maar t zou erg stuiterig zijn heb ik gehoord. heb zelf sinds kort v-maxx eronder, kost net iets meer maar daar rijden ook veel mensen op en die zijn volgens mij allemaal wel positief erover. Kon mensen vinden die ervaring hadden met ta-technics of tec-tuning. Ben zelf overigens erg tevreden met v-maxx.

Ik heb de boel gemonteerd met een maat, de voorkant ben je met anderhalf uur mee klaar als je t snel doet (in je eentje dan in een werkplaats dus niet buiten op de stoep). je hebt wel een veerspanner nodig om de veerschotel veilig los te kunnen schroeven van je schokdemper! Kan levensgevaarlijk zijn als je de oude veer niet eerst indrukt met een veerspanner voordat je de veerschotel losschroeft.

De achterkant verlagen moet je met z'n 2en doen, heeft mij samen met m'n maat ongeveer anderhalf tot 2 uur gekost volgens mij. maar da's inclusief uitvogelen hoe het precies moest, nadat we dat doorhadden ging t vrij vlot.

Ik moet zeggen dat het mij 100% meeviel, de voorkant is gewoon standaard garagewerk, zelfde als een schokdemper vervangen hele veerpoot er onderuit, naaf eraf slaan, naaf op de schroefveerpoot zetten, veerpootlager overzetten en de veerpoot er weer onder.

De achterkant heb ik geluk mee gehad, de torsiestaven kwamen er vrij makkelijk uit met veel WD-40. Als het tegen zit gaat dat niet zo makkelijk.... Ik heb een paar how-to's gebruikt van voor een saxo en voor een 206, basisprincipe is voor t grootste deel t zelfde maar niet alles. Kon geen how-to voor een 306 vinden..

als je meer dingen wil weten roep je maar, t zit nog vrij vers in m'n geheugen

greets

[EDIT]

ik heb nu wel een guide voor een 306 torsieas gevonden mischien heb je er wat aan . link

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elco
Geplaatst: 07 Jan 2010 09:25 pm

Ervaringen en meningen over budget setjes zijn al genoeg besproken hier en de zoekfunctie bied hierin een uitkomst.

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft