TopicStarter: JPO
TopicDatum: Geplaatst: 24 Sep 2009 04:39 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Zo net even bij de garage geweest, ik heb sinds mijn vakantie een piepend en af en toe krakend geluid bij mijn achteras. Het piepen komt eigenlijk continu voor bij onregelmatig wegdek wat bijna overal is. En het kraken bij het maken van een goeie bocht naar links.
Nu ben ik net even bij de garage geweest omdat ik zo nu en dan flinke stukjes rij met ook andere mensen in mijn auto en het is niet de bedoeling dat de boel er mee op houd en eventueel voor gevaarlijke situaties zorgt, wilde dus even weten of het veilig was om er mee door te rijden.
Nu heeft de beste man van de garage gezegt dat de rubbers aan mijn torsie as niet helemaal goed meer zijn en dat de beste oplossing is om er een nieuwe as onder te leggen, dit wordt dan meteen een as van een 99er (auto is uit 94).
Kosten as zo'n 150 a 200 euro + kosten voor de hele operatie.

Iemand bekend met dit euvel? en zo ja klopt de oplossing een beetje en de kosten.
Toch altijd ff checken of ik niet genaait wordt hier en daar...(is me eerder overkomen)
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 24 Sep 2009 05:03 pm

Volgens mij zijn er 2 rubbers waarbij de as er idd onderweg moet... maar om nou heel de as te gaan vervangen als ie verder nog goed is lijkt me zinloos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 24 Sep 2009 05:23 pm

Hij had het erover dat de rubbers vervangen een ontzettende klote klus is, en het makkelijker is om meteen de complete as te vervangen. Dan is het probleem ook meteen verholpen en bij alleen de rubbers vervangen is er een mogelijkheid dat er daarna nog steeds problemen optreden met de achteras. Terwijl een "nieuwe" daar minder kans op heeft...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 24 Sep 2009 06:29 pm

JPO schreef: Hij had het erover dat de rubbers vervangen een ontzettende klote klus is, en het makkelijker is om meteen de complete as te vervangen. Dan is het probleem ook meteen verholpen en bij alleen de rubbers vervangen is er een mogelijkheid dat er daarna nog steeds problemen optreden met de achteras. Terwijl een "nieuwe" daar minder kans op heeft...

tja en wat kom je dan misschien tegen...verrotte remschijven of remcilinders bij trommels, of misschien wel een kromme achteras. Je kan geluk hebben maar als je pech hebt ben je zelfs nog meer kwijt...


Maar het is en blijft jouw keus. Als je er een vaste prijsopgaaf van kan laten maken wat het je kost met een nieuwe as, moet je het altijd doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 26 Sep 2009 12:30 pm

vind het niet duur die rubbers kosten meer

we hebben het net laten doen bij onze werk 306

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 26 Sep 2009 02:03 pm

JPO schreef: Zo net even bij de garage geweest, ik heb sinds mijn vakantie een piepend en af en toe krakend geluid bij mijn achteras. Het piepen komt eigenlijk continu voor bij onregelmatig wegdek wat bijna overal is. En het kraken bij het maken van een goeie bocht naar links.
Nu ben ik net even bij de garage geweest omdat ik zo nu en dan flinke stukjes rij met ook andere mensen in mijn auto en het is niet de bedoeling dat de boel er mee op houd en eventueel voor gevaarlijke situaties zorgt, wilde dus even weten of het veilig was om er mee door te rijden.
Nu heeft de beste man van de garage gezegt dat de rubbers aan mijn torsie as niet helemaal goed meer zijn en dat de beste oplossing is om er een nieuwe as onder te leggen, dit wordt dan meteen een as van een 99er (auto is uit 94).
Kosten as zo'n 150 a 200 euro + kosten voor de hele operatie.

Iemand bekend met dit euvel? en zo ja klopt de oplossing een beetje en de kosten.
Toch altijd ff checken of ik niet genaait wordt hier en daar...(is me eerder overkomen)

Er zijn 2 dingen die bij PSA assen aan de hand kunnen zijn:
1-De draagarmlagers worden sleets en daarvoor moet de as gereviseerd worden . ofwel vervangen als de zaak te ver heen is.
Als de wielen al flink scheef staan is het te laat voor revisie.
Het piepen kan daardoor worden veroorzaakt, hoewel mijn assen niet piepten.
Een optie hier is ook een goede gebruikte, er is redelijk aanbod.
2-De rubbers , waarmee de as aan de bodem hangt worden slecht.
Zijn simpel te vervangen, heeft met de as zelf niks van doen.
Meestal zijn de achterste eerst aan de beurt, je kan dat simpel bekijken door de auto achter ver op te krikken (beide zijden ) en te kijken wat er gebeurt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 26 Sep 2009 02:05 pm

JPO schreef: Hij had het erover dat de rubbers vervangen een ontzettende klote klus is, en het makkelijker is om meteen de complete as te vervangen. Dan is het probleem ook meteen verholpen en bij alleen de rubbers vervangen is er een mogelijkheid dat er daarna nog steeds problemen optreden met de achteras. Terwijl een "nieuwe" daar minder kans op heeft...

Wie de rubbers vervangen een klotekus noemt is een koekebakker of weet niet waar ie het over heeft of allebei,.
De as demonteren is een vervelende klus, maar dat heeft niks met rubbers van doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 26 Sep 2009 02:08 pm

JPO schreef:
Nu heeft de beste man van de garage gezegt dat de rubbers aan mijn torsie as niet helemaal goed meer zijn en dat de beste oplossing is om er een nieuwe as onder te leggen, dit wordt dan meteen een as van een 99er (auto is uit 94).
Kosten as zo'n 150 a 200 euro + kosten voor de hele operatie.

Iemand bekend met dit euvel? en zo ja klopt de oplossing een beetje en de kosten.
Toch altijd ff checken of ik niet genaait wordt hier en daar...(is me eerder overkomen)

De man zwamt maar wat over de rubbers.
Overigens een nette prijs, genaaiD wordt je daarmee niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 27 Sep 2009 09:42 am

Naja mooi dan laat ik hem er 13 oktober gewoon onderzetten. Denk dat het echt wel een boel zal schelen, wordt echt knetter van al dat gekraak en je houd gewoon in op bochten die je normaal altijd heerlijk rap kon nemen

bedankt voor de reacties en de spellingscontrole

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 15 Okt 2009 10:10 am

Men achteras is weer gefixt, ook heb ik nieuwe schokdempers want die stonden helemaal vast :S. En de handremkabel is vervangen want ook die was naar zen grootje...
Maar nu zit ik nog met een probleem, ook toen men achteras nog slecht was had ik continu last van een irritant piepend geluid, nu blijkt dat men reservewiel te zijn die ergens tegen aan krast ofzo, waarschijnlijk de onderkant van de auto. De oplossing van de garage is een flink stuk foam kopen en die op je reservewiel zetten.
Nou is dit natuurlijk gewoon een goed idee en ga ik ook gewoon uitvoeren, maar wil even weten of er meer mensen last van hebben en zo ja wat hun oplossing is of gaat worden.

Groetjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 15 Okt 2009 12:32 pm

Ok stom van mij!
Men achterwiel zat gewoon fout onder de auto :S....
er zitten 2 stangen in je reservewiel waarmee je hem kan dragen ofzo...
De stangen moeten tegen die dwarsbalk aandrukken onder je auto zodat er geen beweging in zit, ik had hem dus 90 graden gedraait eronder zitten waardoor het reservewiel los lag. Mijn fout... maar het piepen is weg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 17 Okt 2009 06:14 pm

JPO schreef: Ok stom van mij!
Men achterwiel zat gewoon fout onder de auto :S....
er zitten 2 stangen in je reservewiel waarmee je hem kan dragen ofzo...
De stangen moeten tegen die dwarsbalk aandrukken onder je auto zodat er geen beweging in zit, ik had hem dus 90 graden gedraait eronder zitten waardoor het reservewiel los lag. Mijn fout... maar het piepen is weg

Ik gebruik ook foam want ik heb een volwaardig reservewiel waar die beugel niet op past.

PS, wie had het goed met dat piepen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPO
Geplaatst: 17 Okt 2009 06:24 pm

Kees XRDT schreef: JPO schreef: Ok stom van mij!
Men achterwiel zat gewoon fout onder de auto :S....
er zitten 2 stangen in je reservewiel waarmee je hem kan dragen ofzo...
De stangen moeten tegen die dwarsbalk aandrukken onder je auto zodat er geen beweging in zit, ik had hem dus 90 graden gedraait eronder zitten waardoor het reservewiel los lag. Mijn fout... maar het piepen is weg

Ik gebruik ook foam want ik heb een volwaardig reservewiel waar die beugel niet op past.

PS, wie had het goed met dat piepen?

Niemand eigenlijk want toen de nieuwe achteras erop zat piepte hij nog steeds. Maar dat bleek dus het reservewiel te zijn en dat probleem is verholpen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kermit306TCI
Geplaatst: 17 Okt 2009 06:42 pm

JPO schreef: Ok stom van mij!
Men achterwiel zat gewoon fout onder de auto :S....
er zitten 2 stangen in je reservewiel waarmee je hem kan dragen ofzo...
De stangen moeten tegen die dwarsbalk aandrukken onder je auto zodat er geen beweging in zit, ik had hem dus 90 graden gedraait eronder zitten waardoor het reservewiel los lag. Mijn fout... maar het piepen is weg

hahaha
mijn auto piept ook vanachter... en ik heb helaas geen reservewiel onder de auto meer zitten..dus dr zal wel iets anders mis zijn....gewoon doorrijden en de muziek wat harder...je voelt vanzelf wanneer je achteras op straat dondert

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft