TopicStarter: gtikiller
TopicDatum: Geplaatst: 29 Aug 2009 05:50 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Ik heb al even rondgelezen op het forum, maar kon weinig hierover vinden.
Ik heb sinds (vrij) kort een 306 gti van eind '96.
Hij is in erg mooie staat, alleen éen ding baart mij een beetje zorgen.
Als ik bij snelheden van meer dan 90 km/h rem, voel ik behoorlijke trillingen in het stuur. Bij lagere snelheden merk ik hier echter weinig van.
De auto is gisteren door de apk gekomen zonder op- of aanmerkingen.
Iemand bekend hiermee??
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 29 Aug 2009 06:25 pm

toch uitlijnen en balanceren..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 29 Aug 2009 07:38 pm

...of kromme remschijven...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 29 Aug 2009 08:20 pm

Oke, ik hoor inderdaad verschillende verhalen.
Wanneer ik rem op wat hogere snelheid trilt het stuur behoorlijk, het is echt een stevige trilling.
Heeft iemand enig idee wat de kosten ongeveer zijn van nieuwe remschijven voor een gti?
Balanceren en uitlijnen lijkt me daarentegen minder duur?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 29 Aug 2009 08:31 pm

SoundBoy schreef: ...of kromme remschijven...

Dit gebeurt ook wel is inderdaad.

Je kan ze zelf dan ff recht draaien mits je nog genoeg dikte op je schijven hebt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 30 Aug 2009 09:57 am

Alleen verklaren kromme schijven niet waarom die boven de 90 een trilling in zijn stuur krijgt ZONDER te remmen

Laat hem eerst eens uitlijnen en balanceren. Het zouden ook nog eens zomaar slechte rubbers van je achteras kunnen zijn..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 30 Aug 2009 11:20 am

even voor de duidelijkheid, het is dit juist alleen bij het remmen , wanneer ik gewoon rijd merk ik er eigenlijk niks van. het is een vrij 'hevige' trilling..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 30 Aug 2009 04:15 pm

gtikiller schreef: even voor de duidelijkheid, het is dit juist alleen bij het remmen , wanneer ik gewoon rijd merk ik er eigenlijk niks van. het is een vrij 'hevige' trilling..

dit lijk me dan toch dat je schijven krom zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 30 Aug 2009 06:53 pm

Mijn excuses, heb ik te snel gelezen Dan hou het maar mooi op kromme schijven, de rubbers van de voorophanging zullen wel binnen de tolerantie vallen als deze door de apk is zonder opmerkingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 31 Aug 2009 07:23 am

oke bedankt voor jullie reacties, ik laat hem van de week sowieso even nakijken.
Alleen, mag een auto door de apk komen met kromme schijven?
De auto is namelijk eind vorige week gekeurd zonder op- of aanmerkingen.
Ook kan ik er nergens echt achter komen wat ongeveer de kosten zijn van een setje gti remschijven inclusief montage. Heeft iemand toevallig ervaring hiermee?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan
Geplaatst: 31 Aug 2009 07:28 am

gtikiller schreef: even voor de duidelijkheid, het is dit juist alleen bij het remmen , wanneer ik gewoon rijd merk ik er eigenlijk niks van. het is een vrij 'hevige' trilling..

Ik heb hetzelfde gehad: bij remmen boven de 80 km/u begon de boel flink te trillen. Als je dan doorremde en de snelheid lager werd, verdwenen de trillingen weer. Oorzaak: kromme schijven. Nieuwe schijven en blokken erop, en het probleem was opgelost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henky306
Geplaatst: 31 Aug 2009 12:28 pm

je hoeft niet percee nieuw schijven... je kan ze ook laten afdraaien, kost ff tijd maar dan zijn ze weer zo goed als nieuw!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 31 Aug 2009 04:50 pm

Afdraaien? wat moet ik daar onder verstaan?
Ik weet natuurlijk niet zeker of de schijven de oorzaak zijn, maar van velen hier lees ik dat dit wel de meest voor de hand liggende zou zijn.
Wat betreft nieuwe (gti) schijven en montage heb ik ook geen idee wat dat zou gaan kosten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 31 Aug 2009 08:17 pm

als je schijven worden afgedraaid word er met een slijp aparaat laagje voor laagje van de remschijf geslepen.
dit gebeurt ongeveveer met 1mm per keer, en gaat net zo lang tot de schijf weer recht is.
dit kan dus aleen als je schijf nog voldoende dikte heeft.

als je remblokken nog voldoende voering hebben kun je deze ook nog opschuren en weer gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 02 Sep 2009 11:45 am

Ik denk inderdaad dat het de rem(schijven) zijn. Deze zijn bij een eerdere keuring blijkbaar al eens als aandachtspunt aangegeven.
Echter bij de laatste keuring, door hetzelfde bedrijf (de keuring heeft vorige week plaats gevonden) hebben ze geen enkel aandachtspunt aangegeven, terwijl de remmen in de tussentijd volgens de historie niet vervangen zijn.
Is het verplicht aandachtspunten aan te geven in het keuringsrapport? Gezien het bij een eerdere keuring wel aangegeven is, maar bij de recente keuring niet.
Ik laat sowieso de remmen volgende week eventjes nakijken door een kennis van mij die bij een peugeot garage werkt.
de laatste dagen hoor ik regelmatig (vooral) wanneer ik gas geef een piepend geluid wat ik niet kan plaatsen.. wat dit nou weer is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 02 Sep 2009 12:33 pm

Remschijven kunnen ook makkelijk door iemand zelf zijn vervangen, en dus niet in het onderhouds boekje staan.. ik was voor mijn complete remmerij (voor en achter) voor de gti ongv 450,- euro kwijt. Maar dan heb je uiteraard wel andere remmerij dan standaard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 02 Sep 2009 02:02 pm

450 euro... oke. Is dat bedrag incl. montage of puur de schijven en blokken zelf?
Best een flinke reparatie voor een net aangekocht auto, welke net een nieuwe apk erop heeft.
Wat betreft het piepende/fluitende geluidje bij het gas geven zie je niks ernstigs in?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 02 Sep 2009 02:45 pm

450 is enkel voor de schijven en blokken, maar moet er wel bijzeggen dat je dat merk spul hebt (alles van EBC). Normale schijven en blokken zul je een heel stuk goedkoper uit zijn gok ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 02 Sep 2009 04:48 pm

Met een beetje zoeken en zelf eens proberen ken je voor 5 tientjes klaar zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 02 Sep 2009 05:31 pm

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben zelf a-technisch, maar ik heb een goede kennis die mijn onderhoud gaat doen die bij een peugeot garage werkt, dus in verhouding met een dealer ben ik nog goedkoop uit.
Hij heeft de auto nog niet gezien, dus ik laat hem de auto eerst even bekijken om dan hopelijk te horen dat niet de schijven en klauwen vervangen hoeven worden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 02 Sep 2009 05:34 pm

klauwen zal het niet aan liggen..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gtikiller
Geplaatst: 02 Sep 2009 05:40 pm

je hebt gelijk, ik bedoelde blokken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 02 Sep 2009 10:14 pm

De schijven en blokken zijn niet zo duur hoor. Schijven 93 euro (set voor de voorzijde) en de blokken, ook een set, 35 euro..als het probleem dan is opgelost ben je voor weinig klaar

Kijk ma eens op www.autopartsonline.nl
Ik heb er zeer goede ervaring mee!

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft