TopicStarter: 306break
TopicDatum: Geplaatst: 07 Jun 2009 09:31 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306break
Aangezien ik nieuw ben met het fenomeen torsieas, heb ik
de volgende vraag(het antwoord weet ik al, maar wil even de
bevestiging)

Ik lees overal op forums, wij hebben geen veren achter maar een
torsieas...

Allemaal heel leuk, maar ik heb toch echt een veer achter...




Maar nu ik even heb rondgespit, zullen dit dus wel hulpveren zijn.

Als ik alles goed begrijp, zitten deze er bij de meeste van jullie
niet onder. Dus loop ik met de gedachte ze er ook onderuit te halen.

Klopt deze redenering? Want de gedachte dat je achter geen veren
hebt is voor mij nog even wennen. Maar mijn wagen is erg bonkerig
achter zonder belading, en ik heb dus het idee dat dit komt door
deze hulpveren.

Tweede reden voor het verwijderen is de gedachte dat de auto achter
wat meer zal inveren en daardoor dus iets lager komt. Hij staat nu
echt te hoog, vind het geen porum...
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 07 Jun 2009 10:14 pm

Ik heb ze nog nooit gezien, en bij mij zit er op die plek dan ook helemaal niks
Ik zou zeggen dat ze er gewoon onderuit kunnen, die rubberen 'dop' wel laten zitten want die is nodig.
We hebben hier ook een break staan en die heeft die veren ook niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheFox
Geplaatst: 07 Jun 2009 11:03 pm

dat zjn inderdaad je hulpveren. die zetten ze er meestal op als er vaak met zware lading en/of aanhanger word gereden.
en dan veert ie zonder lading aardig stug.
heb het zelf ook gehad met een swift sedan.
kunnen er dus gewoon onder uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306break
Geplaatst: 08 Jun 2009 05:56 am

Mooi, die gaan er dus tussenuit...

Met een beetje geluk, veert de wagen achter wat verder in bij belading.

En zal ie wat soepeler rijden achter...

thx

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kevinsbreak
Geplaatst: 08 Jun 2009 09:30 am

ik heb ze er ook al niet meer tussen, omdat ze bij mij tog volledig in elkaar gedrukt werden.......,

ik betwijvel het alleen of het merkbaar is als je ze er tussen weg haalt.,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 08 Jun 2009 02:22 pm

het bonkerige word idd minder.

maar hij zal niet lager komen te staan als je geen lading heb.

hij zakt wel sneller als je ga beladen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 08 Jun 2009 02:26 pm

ik denk dat hij wel lager komt onbeladen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 08 Jun 2009 02:28 pm

bij onze 306 break was er geen verschil te zien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lenny111
Geplaatst: 08 Jun 2009 08:30 pm

als je ze weg doet hou ik me aanbevolen want ik zoek nog een setje hulpveren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306break
Geplaatst: 08 Jun 2009 09:18 pm

Vanavond heb ik ze eronderuit gevist...

Bij meting met hulpveren, kwam ik op 11,4 cm, gemeten vanaf
spadboardrand tot velgbeschermingsrand.

Nadat de veren eronderuit waren, en ik even heb gereden kwam ik
op 8,2 centimeter. De auto is achter dus dik 3 centimeter gezakt.

Dat is dus ook precies wat ik nodig had, dus ik ben tevreden. En de
auto rijd fijner, pakt de hobbels en putten beter...

Bij beladen zakt ie nog iets in maar dat valt me nog reuze mee, nu alleen
voor nog iets laten zakken en ik ben dik tevreden...

Dank voor jullie input

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 08 Jun 2009 10:00 pm

super toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 09 Jun 2009 07:20 am

Dik 3cm is inderdaad veel met alleen de hulpveren vervangen! Maar mooi dat het het gewenste resultaat geeft!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 09 Jun 2009 12:13 pm

hoezo best logisch toch, dat die veren je 3 cm extra omhoog kunnen houden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 09 Jun 2009 03:52 pm

3cm is wel veel hoor...die veren horen de auto eigenlijk alleen stugger te maken en niet te verhogen Dat het iets scheelt oke, maar 3.2 cm is wel erug veel!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 09 Jun 2009 04:42 pm

met extra veren kom je altijd hoger, als je stugger wil moet je stuggere dempers hebben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 09 Jun 2009 05:40 pm

306break schreef:
Ik lees overal op forums, wij hebben geen veren achter maar een
torsieas...


Uiteraard heeft een 306 wel veren, het zijn alleen geen spiraalveren.
Kijk onder de auto naar de achteras, dan zie je 2 parallel aan de achteras lopende staven, DAT zijn de veren (torsiestaven)

Overigens zijn spiraalveren ook torsiestaven, alleen opgewonden.l

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 306break
Geplaatst: 09 Jun 2009 06:35 pm

Nou ik moet zeggen dat de veren best stug zijn...

Het lijken balpenveertjes, maar je duwt ze niet even makkelijk inelkaar.
Op zich ook logisch aangezien ze last moeten kunnen dragen, dus duwen
ze de auto zonder aslast iets omhoog

toen er dus nog onder...


En nu zonder


Ik vind het prima zo, nu alleen voor nog een centimeter of 3 to 4...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 09 Jun 2009 06:52 pm

scheel wel wat idd jah

mooi velge btw :O

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 09 Jun 2009 11:09 pm

Scheelt veel jah! En inderdaad erg mooie velgen! Staat goed bij de kleur van de auto

Ik kan het mis hebben hoor: maar een veer vangt de klap op, de schokdemper zorgt ervoor dat de auto niet eindeloos blijft veren. De stugheid zit hem dus meer in de veren als in de dempers..daarom vindt ik 3.2cm vreemd Lijkt wel of ze te lang waren..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris_andriesse
Geplaatst: 10 Jun 2009 08:15 am

Nee hoor is niet vreemd.
Een achteras van een 306 werkt met torsie vering (dat zijn die metalen stangen die je langs de achteras ziet lopen). Op het moment dat je er extra veren bijzet, zal er dus minder gewicht op je as hangen en zal de auto dus ook minder ver inzakken.

Overigens zit stugheid niet alleen in de veren, maar juist ook heel veel in de demper. Als je een demper maakt waarbij de in en uitgaande slag heel moeizaam/stug gaat, zal de demping op je auto dus ook heel stug zijn.(En dan is er ook nog een verschil tussen gewone en gasdempers.)

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft