TopicStarter: marlboromenno
TopicDatum: Geplaatst: 28 Mrt 2009 10:14 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
he ik kan via marktplaats OZ superleggera's 17 kopen komen van een 406 af. Deze velgen hebben een ETwaarden van 35. Gaat dat passen ?
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 28 Mrt 2009 10:42 pm

marlboromenno schreef: he ik kan via marktplaats OZ superleggera's 17 kopen komen van een 406 af. Deze velgen hebben een ETwaarden van 35. Gaat dat passen ?

Niet zonder spoorverbreders

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 28 Mrt 2009 10:49 pm

ok met spoor verbreders komen de velgen toch verder naar buiten in de wielkasten te staan. Wat voor invloed heeft dat op het rijgedrag?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 28 Mrt 2009 10:53 pm

marlboromenno schreef: ok met spoor verbreders komen de velgen toch verder naar buiten in de wielkasten te staan. Wat voor invloed heeft dat op het rijgedrag?

persoonlijk heb ik geen ervaring met spoorverbreders. Daar kunnen anderen je beter over informeren

Let trouwens op dat 406 2 verschillende soorten aanhechtingen voor de velgen had. 4 gaats en 5 gaats. Alleen de 4 gaats zullen op de 306 gaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 28 Mrt 2009 10:54 pm

ok maakt niet uit toch bedankt voor de info

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 28 Mrt 2009 11:05 pm

de steek is 4x108

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Orgers
Geplaatst: 29 Mrt 2009 09:41 am

Je moet er goed op letten dat je dan dubbel gecentreerde spacers koopt met bijbehorende bouten.

Als ze dubbel gecentreerd zijn is het geen probleem, koop geen goedkope zooi want ik ben daar bijna eens mijn velg door verloren.

Meestal hebben de OZ velgen zelf al spacers, want ik kan me herinneren dat die iets anders zijn als de " normale" peugeot spacers

MVG Dennis Orgers

PS ik denk zelfs dat de spacers er wel bij zullen zitten want een 406 heeft ook ET 19 dus die 35 zal ook niet zo passen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door REVpuggie
Geplaatst: 29 Mrt 2009 09:46 am

op OZ velgen passen inderdaad alleen OZ spacers

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 29 Mrt 2009 11:13 am

Sephiroth schreef: marlboromenno schreef: ok met spoor verbreders komen de velgen toch verder naar buiten in de wielkasten te staan. Wat voor invloed heeft dat op het rijgedrag?

persoonlijk heb ik geen ervaring met spoorverbreders. Daar kunnen anderen je beter over informeren

Let trouwens op dat 406 2 verschillende soorten aanhechtingen voor de velgen had. 4 gaats en 5 gaats. Alleen de 4 gaats zullen op de 306 gaan.

met spoorverbreders van 20 mm. betekend dan je naar et 15 gaat. dus dat betekend dat je rijgedrag het zelfde is als een velg die al et 15 heeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 29 Mrt 2009 04:07 pm

Bart-Jan schreef: Sephiroth schreef: marlboromenno schreef: ok met spoor verbreders komen de velgen toch verder naar buiten in de wielkasten te staan. Wat voor invloed heeft dat op het rijgedrag?

persoonlijk heb ik geen ervaring met spoorverbreders. Daar kunnen anderen je beter over informeren

Let trouwens op dat 406 2 verschillende soorten aanhechtingen voor de velgen had. 4 gaats en 5 gaats. Alleen de 4 gaats zullen op de 306 gaan.

met spoorverbreders van 20 mm. betekend dan je naar et 15 gaat. dus dat betekend dat je rijgedrag het zelfde is als een velg die al et 15 heeft.

Niet helemaal waar aangezien je je aanhechtingspunt aan het verlengen bent. Hierdoor zal hij altijd zwakker zijn dan het origineel. Of dat daadwerkelijk een probleem op zal leveren zal de tijd leren. Hoe groter je spacers hoe zwakker de ophanging op den duur zal worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Orgers
Geplaatst: 30 Mrt 2009 09:03 am

Nee hoor,

wat jij stelt geldt alleen als je de grenzen van je et waarde gaat overstijgen.

Als je nu ET25 hebt en je gaat met 20 mm spacers rijden dan klopt het wat jij verteld.

Ik heb zelf ook OZ velgen en die heeft dus ook de originele spacers erop en die zitten zeg maar vast geklikt in de velg.
De hierdoor kom je op een " originele" ET waarde en daardoor hef je al die negatieve opmerkingen op.

MVG Dennis Orgers

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 30 Mrt 2009 11:15 am

ja, zonder spacers zal het meer op je ophanging aankomen in dit geval. et 15 zit in de buurt van orrigineel d8 ik. dus komt dat waarschijnlijk het minst op de wiellagers aan etc.

alhoewel, ik rij al een tijd met een et van -8 heb er nog geen problemen mee gehad, maar dat klop ik wel even af

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 30 Mrt 2009 03:54 pm

Dennis Orgers schreef: Nee hoor,

wat jij stelt geldt alleen als je de grenzen van je et waarde gaat overstijgen.

Als je nu ET25 hebt en je gaat met 20 mm spacers rijden dan klopt het wat jij verteld.

Ik heb zelf ook OZ velgen en die heeft dus ook de originele spacers erop en die zitten zeg maar vast geklikt in de velg.
De hierdoor kom je op een " originele" ET waarde en daardoor hef je al die negatieve opmerkingen op.

MVG Dennis Orgers

Aha dus in principe maakt het niet uit hoe groot de spacers zijn als je maar op de juiste ET waarde uitkomt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 30 Mrt 2009 04:13 pm

Sephiroth schreef: Dennis Orgers schreef: Nee hoor,

wat jij stelt geldt alleen als je de grenzen van je et waarde gaat overstijgen.

Als je nu ET25 hebt en je gaat met 20 mm spacers rijden dan klopt het wat jij verteld.

Ik heb zelf ook OZ velgen en die heeft dus ook de originele spacers erop en die zitten zeg maar vast geklikt in de velg.
De hierdoor kom je op een " originele" ET waarde en daardoor hef je al die negatieve opmerkingen op.

MVG Dennis Orgers

Aha dus in principe maakt het niet uit hoe groot de spacers zijn als je maar op de juiste ET waarde uitkomt?

jep, hoe dichter je bij de orginele ET-waarde zit des te minder is de belasting voor je lagers en andere delen. Die zijn allemaal berekend op de orginele ET-waarde, als die verandert wordt komen er ineens hele andere krachten op je onderstel te staan waar het niet op berekend is.

Het idee dat spacers slecht zijn voor je onderstel geldt alleen als je d.m.v. spacers breder gaat dan orgineel met je velgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 30 Mrt 2009 06:18 pm

Sephiroth schreef: Dennis Orgers schreef: Nee hoor,

wat jij stelt geldt alleen als je de grenzen van je et waarde gaat overstijgen.

Als je nu ET25 hebt en je gaat met 20 mm spacers rijden dan klopt het wat jij verteld.

Ik heb zelf ook OZ velgen en die heeft dus ook de originele spacers erop en die zitten zeg maar vast geklikt in de velg.
De hierdoor kom je op een " originele" ET waarde en daardoor hef je al die negatieve opmerkingen op.

MVG Dennis Orgers

Aha dus in principe maakt het niet uit hoe groot de spacers zijn als je maar op de juiste ET waarde uitkomt?

ja klopt, het kan wel wat hebben, een verschil van 10mm moet kunnen.

als je al brederbanden monteerd komt het er al meer op aan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 30 Mrt 2009 07:01 pm

ik heb supper legera`s met et 42, hier zitten ook orginele spacers op van 26mm, icm lange wielbouten.
deze zitten ook vastgeklikt in de velg.
hiermee zit ik ook binnen de grenzen.

zijn trouwens mooie velgen, ben benieuwd hoe ze in 17'' staan onder een 306

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 30 Mrt 2009 08:18 pm

he le-mans ben een beetje door jou op supper legera's gekomen via 306 forum wou eerst supertutismo's maar zijn 2e hands niet te krijgen.
hoeveel inch heb jij?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 30 Mrt 2009 09:17 pm

marlboromenno schreef: he le-mans ben een beetje door jou op supper legera's gekomen via 306 forum wou eerst supertutismo's maar zijn 2e hands niet te krijgen.
hoeveel inch heb jij?

leuk om te lezen dat ik je een beedje geinspreerd heb
mijne zijn 15''
toen ik ze kocht stonden ze ook in 16'' en 17'' te koop

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 31 Mrt 2009 08:09 pm

le-mans16 schreef:

zijn trouwens mooie velgen, ben benieuwd hoe ze in 17'' staan onder een 306
zo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 31 Mrt 2009 08:59 pm

dat staat wel gruwelijk hoekske jij heb je 306 ook verlaagt zie ik

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 31 Mrt 2009 09:19 pm

marlboromenno schreef: dat staat wel gruwelijk hoekske jij heb je 306 ook verlaagt zie ik
von ik ook ja alleen ware het mijn velgen nie kameraad moest foto's hebben toen ie ze verkocht.
heb zelf superturismo's eronder.
auto is ong 6 tot 7 cm lager als origineel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 31 Mrt 2009 09:56 pm

dat staat ook niet verkeerd, sterker nog ijgenlijk wel heel goed aleen jammer dat ze niet antraciet zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 31 Mrt 2009 09:57 pm

oke zou je misschien een foto van de superturismo's kunnen posten? Ik ben wel benieuwd hoe dat staat.
En wat voor verlagings set heb jij er onder zitten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoekske451
Geplaatst: 04 Apr 2009 08:04 pm


zat een vmax schroefset onder en nou een schroefset van AST.
achter is de torsie as versteld en is ie ongeveer 4 cm gezakt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 12 Apr 2009 05:43 pm

he le-mans is jou weggedrag niet veranderd. ik heb het even nagevraagd bij een garage en daar zeggen ze dat je auto heel zoekerig word als je spacers gebruikt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 12 Apr 2009 05:54 pm

marlboromenno schreef: he le-mans is jou weggedrag niet veranderd. ik heb het even nagevraagd bij een garage en daar zeggen ze dat je auto heel zoekerig word als je spacers gebruikt

mijn weg gedrag is niks veranderd, de spacers zitten er bij mij tussen omdat de velgen een et van 42 hebben.
en standaard heeft de 306 een lagere et waarde, door de spacers veranderd er dus niks bij mij.
als jou velgen de juiste et hebben hoef je dus geen spacers te gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 12 Apr 2009 05:58 pm

de velgen hebben een et waarde van 35

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 12 Apr 2009 06:01 pm

heb jij jou velgen laten poedercoaten of is het gewoon standaard epoxy lak.?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door le-mans16
Geplaatst: 12 Apr 2009 06:04 pm

je zult idd met spacers (en langere wielbouten) moeten werken om weer op de orginele et waarder te komen en dus geen verschil te merken tijdens het rijden.
ik ben nog bezig om mijn velgen te spuiten, dit doe ik zelf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 12 Apr 2009 06:14 pm

ik zal, als je nog spacers moet halen.

spacers halen die je er gewoon op schroeft. waarvoor dus 8 bouten nodig zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 12 Apr 2009 08:59 pm

ja ik kijk wel wil het liefst spacers van oz zelf gebruiken. en verder wil ik hem ook nog verlagen wat raden jullie aan welke verlagings set ik kan gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 12 Apr 2009 10:10 pm

-hoe ver wil je verlagen

-sportief of comfort

-prijs

?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 13 Apr 2009 05:55 pm

ik wil niet al telaag gaan wil nog wel normaal over drempels kunnen rijden. En verder wil ik wel voor sportief gaan zodat hij lekkerder in de bochten op de weg ligt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 13 Apr 2009 07:36 pm

prijs ongeveer?


4cm alleen met veren, maar dan word het niet echt sportiever van.

miss een setje in hardheid instelbare dempers. 4 tot 6 cm verlaging. kost wel snel wat meer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 13 Apr 2009 09:56 pm

Of niet/instelbare verlagingsset die tot 6cm kan verlagen

Als je wil kun je binnenkort mijn GTS Fahrwerk set overnemen, bestaande uit gekorte gasdempers en bijbehorende verlagingsveren

Verlaagt aan de voorkant 6cm en je kunt gewoon nog over drempels

Wegligging wordt er een stuk strakker en sportiever mee, maar niet kneiterhard (daarom gaat het er bij mij onder vandaan )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mieke
Geplaatst: 14 Apr 2009 11:35 am

Wat betreft 4cm verlaging zal ik mijn voorbeeld even laten zien...

Mijn peugeotje voor zijn verlaging:




Ik heb toen heel simpel gekozen voor de verlagings veren uit het autostyle magazine (rond de 60 euro als ik me niet vergis) en de achterkant is gelijk gebleven omdat de torsie as muurvast zat. 4 cm lager was dit het resultaat :



Zo kon je tenminste ook nog redelijk normaal de drempels over komen. Ik was dus zeer tevreden, maar denk dat dat persoonlijk is hoe laag je wil gaan! Succes met je keus in elk geval.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 14 Apr 2009 01:59 pm

Die van Mieke is trouwens een 1.4 die hangt standaard (en verlaagd dus ook) wat hoger in de vering Mijne is een 1.6

En dit gebeurt er met voorkant 6cm en achter 4,5cm verlagen:

Voor:


Na:





En evengoed gewoon de drempels met normale snelheid kunnen nemen
Ligt er maar net aan wat voor voorbumper je onder je auto schroeft
En wat voor motorblok je onder de kap hebt

Als je een 1.4, 1.6 of 1.8 hebt dan kun je mijn GTS set nemen, en als je 2 liter hebt dan heb ik een set zo goed als nieuwe veerpoten met 40mm verlagingsveren voor je

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlboromenno
Geplaatst: 19 Apr 2009 12:04 am

nou heb slecht nieuws heb vandaag met een maat (automonteur) even remschijven en blokken vervangen en verder de auto even na gekeken. En ben er achter gekomen dat er ergens koelvloeistof weg lekt. We denken dat het de koppakking is. Dus voorlopig zullen er geen nieuwe velgen komen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfSpeed408
Geplaatst: 21 Apr 2009 06:17 pm

Dat is klote, dan gok ik dat je een 1.4 hebt of een 2.0 xsi klopt da?

Als je interesse hebt in verlagingsset dan hoor ik het wel, binnenkort gaat het in de verkoop dus..wacht niet extreem lang

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tipi306
Geplaatst: 21 Apr 2009 06:23 pm

ik heb ze eronder zitten, en er zaten 2.5 cm verbreders bij.

ze lopen nog wat aan als je van drempels gaat of 4 personen in me auto heb, ik heb me auto niet verlaagd zal ik erbij zeggen.

de wielkasten zijn aardig weg gesleten inmiddels want ik hoor idg niet meer zo vaak het aanlopende geluid als ik van een drempeltje ga

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft