TopicStarter: blacky306
TopicDatum: Geplaatst: 13 Dec 2009 09:33 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blacky306
hallo
ik heb het volgende probleem met mijn auto de koelmeter komt nirt boven de 80 graden uit ,dus de koelvin slaat ook niet aan .


-ik heb vervangen:

-de koelwater temp meter (blauwe stekker)

de groene stekker in zykant blok alle by

-en de termostaat, koevloei stof bij gevul maar warm worden doet hy wel en de eerste keer gaat de vin wel aan maar daarna niet meer,en demeter blijt ook op80 graden staan
dus nog een keer alles ontlucht had geen reseltaat

wie o wie
weet hier nog een oplossing voor
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 13 Dec 2009 10:05 pm

type 306 + blok ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blacky306
Geplaatst: 13 Dec 2009 10:22 pm

peugeot 306 xn

motor 1.4

bouwjaar 1999

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 13 Dec 2009 10:45 pm

Meer gas geven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 14 Dec 2009 01:15 pm

nu t ineens zo koud is buiten komt mijn 1.4 ook niet meer echt boven de 80 uit hoor, in de zomer is 90 graden normaal maar ik rij wel op lpg dus wordt de motor wat warmer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 14 Dec 2009 02:44 pm

R schreef: nu t ineens zo koud is buiten komt mijn 1.4 ook niet meer echt boven de 80 uit hoor, in de zomer is 90 graden normaal maar ik rij wel op lpg dus wordt de motor wat warmer

Bij mij komtie nooit rond de 90graden alleen als ik hem even stationair laat lopen ... of als ik een lange rit in de binnenstad mot rijden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tunman 1.8 xs
Geplaatst: 14 Dec 2009 06:54 pm

mijn 1.8 komt ook niet boven de 80 graden hoor bij filerijden of plankgas in de zomer doet ie pas 90 graden of hoger.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speakerfreak
Geplaatst: 14 Dec 2009 07:31 pm

Waarom zou je trouwens willen dat bij 80graden de koelvin aangaat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 14 Dec 2009 09:17 pm

Koelsysteem goed ontlucht???
Hoe zit het met de temperatuurregeling binnen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 19 Dec 2009 08:56 pm

Dav-E schreef: Koelsysteem goed ontlucht???
Hoe zit het met de temperatuurregeling binnen?

Verwarming in de auto idd wel aangezet op heet tijdens het ontluchten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 20 Dec 2009 01:36 pm

Als jouw motor niet boven de 80 graden uitkomt HOEFT je koelvin ook niet aan te gaan. Of weet jij zeker dat je motortemperatuur wel boven de 80 komt maar jouw meter het niet aangeeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dav-E
Geplaatst: 20 Dec 2009 02:01 pm

R schreef: Verwarming in de auto idd wel aangezet op heet tijdens het ontluchten?

Hoeft niet, koud/warmteregeling gebeurt in de 306 met een klep, en heeft dus geen invloed op de doorstroming van koelvloeistof doorheen de kachelradiator.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 31 Dec 2009 01:03 am

blacky306 schreef: hallo
ik heb het volgende probleem met mijn auto de koelmeter komt nirt boven de 80 graden uit ,dus de koelvin slaat ook niet aan .



Dat moet ook niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 31 Dec 2009 11:00 am

Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 31 Dec 2009 12:57 pm

Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingJamey473
Geplaatst: 31 Dec 2009 02:27 pm

waarschijnlijk gaat je thermostaat dan niet meer goed dicht ik zou die maar eens vervangen. dat het langer duurt eer die op temp is met deze kou is normaal. maar de 90 a 100 graden moet ie gewoon moeten halen staand of rijdend

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 31 Dec 2009 02:33 pm

KingJamey473 schreef: waarschijnlijk gaat je thermostaat dan niet meer goed dicht ik zou die maar eens vervangen. dat het langer duurt eer die op temp is met deze kou is normaal. maar de 90 a 100 graden moet ie gewoon moeten halen staand of rijdend

Als tie 90 tot 100gr zou halen , dan zou IK de thermostaat vervangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingJamey473
Geplaatst: 31 Dec 2009 03:14 pm

Kees XRDT schreef: KingJamey473 schreef: waarschijnlijk gaat je thermostaat dan niet meer goed dicht ik zou die maar eens vervangen. dat het langer duurt eer die op temp is met deze kou is normaal. maar de 90 a 100 graden moet ie gewoon moeten halen staand of rijdend

Als tie 90 tot 100gr zou halen , dan zou IK de thermostaat vervangen.

Waarom 90 tot 100 is de bedrijfs temp van bijna alle auto's.
als je motor niet warm word wilt zeggen dat die open blijft staan.
gemiddelde auto gaat de thermostaat open bij 85 graden en slaat de koelvan in bij 105 graden

Trouwens bij de nieuwere 2.0 motoren van peugeot loopt de temp op toto 110 graden maar alleen bij stationair toerental. die hebben dan ook een elektronisch geregelde thermostaat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 31 Dec 2009 03:25 pm

KingJamey473 schreef: Kees XRDT schreef: KingJamey473 schreef: waarschijnlijk gaat je thermostaat dan niet meer goed dicht ik zou die maar eens vervangen. dat het langer duurt eer die op temp is met deze kou is normaal. maar de 90 a 100 graden moet ie gewoon moeten halen staand of rijdend

Als tie 90 tot 100gr zou halen , dan zou IK de thermostaat vervangen.

Waarom 90 tot 100 is de bedrijfs temp van bijna alle auto's.
als je motor niet warm word wilt zeggen dat die open blijft staan.
gemiddelde auto gaat de thermostaat open bij 85 graden en slaat de koelvan in bij 105 graden

Trouwens bij de nieuwere 2.0 motoren van peugeot loopt de temp op toto 110 graden maar alleen bij stationair toerental. die hebben dan ook een elektronisch geregelde thermostaat.

Ik rij al zo'n jaar of 12 alleen maar met PSA vehikels.
ALTIJD stond de temperatuur op 80 tot 85 gr. bij zwaar werken (caravan ) werd dat wel eens 90 , maar nooit meer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen.
Geplaatst: 31 Dec 2009 07:52 pm

Mijn vorige auto (306xsi) en mijn huidige cabrio (ook de 2.0 8v)
worden niet warmer dan 95 graden, als dat gebeurt slaat gelijk de koelfan aan. maar 85 graden kan wel kloppen, hij hangt altijd net onder de 90.
En als je niet boven de 85 uitkomt na lang stationair draaien ofzo, zou ik idd de thermostaat eens vervangen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 01 Jan 2010 11:55 am

Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Ook niet met rijwindkoeling? (Je hoort wel weer hoe erg ik een leek ben he )

In de zomer is de lucht rondom warmer dan in de winter? Heeft dat geen invloed?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stu
Geplaatst: 01 Jan 2010 08:30 pm

Sephiroth schreef: Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Ook niet met rijwindkoeling? (Je hoort wel weer hoe erg ik een leek ben he )

In de zomer is de lucht rondom warmer dan in de winter? Heeft dat geen invloed?

Als de temperatuur thermostatisch geregeld wordt, heeft dat geen invloed.
De motor van de auto moet op temperatuur blijven, als het buiten bloedheet is, zal de motor meer koeling krijgen dan wanneer het buiten ijskoud is. De temperatuur wordt gewoon op X graden gehouden.


(geloof ik)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 01 Jan 2010 08:45 pm

Stu schreef: Sephiroth schreef: Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Ook niet met rijwindkoeling? (Je hoort wel weer hoe erg ik een leek ben he )

In de zomer is de lucht rondom warmer dan in de winter? Heeft dat geen invloed?

Als de temperatuur thermostatisch geregeld wordt, heeft dat geen invloed.
De motor van de auto moet op temperatuur blijven, als het buiten bloedheet is, zal de motor meer koeling krijgen dan wanneer het buiten ijskoud is. De temperatuur wordt gewoon op X graden gehouden.


(geloof ik)

true maar een koelvin slaat pas bij een bepaalde temperatuur aan. Een motor zal die temperatuur toch eerder halen in bloedheet weer dan in ijskoud weer? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stu
Geplaatst: 02 Jan 2010 12:33 pm

Sephiroth schreef: Stu schreef: Sephiroth schreef: Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Ook niet met rijwindkoeling? (Je hoort wel weer hoe erg ik een leek ben he )

In de zomer is de lucht rondom warmer dan in de winter? Heeft dat geen invloed?

Als de temperatuur thermostatisch geregeld wordt, heeft dat geen invloed.
De motor van de auto moet op temperatuur blijven, als het buiten bloedheet is, zal de motor meer koeling krijgen dan wanneer het buiten ijskoud is. De temperatuur wordt gewoon op X graden gehouden.


(geloof ik)

true maar een koelvin slaat pas bij een bepaalde temperatuur aan. Een motor zal die temperatuur toch eerder halen in bloedheet weer dan in ijskoud weer? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Nee, volgens mij klopt dat wat je zegt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 02 Jan 2010 08:01 pm

Sephiroth schreef: Stu schreef: Sephiroth schreef: Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Ook niet met rijwindkoeling? (Je hoort wel weer hoe erg ik een leek ben he )

In de zomer is de lucht rondom warmer dan in de winter? Heeft dat geen invloed?

Als de temperatuur thermostatisch geregeld wordt, heeft dat geen invloed.
De motor van de auto moet op temperatuur blijven, als het buiten bloedheet is, zal de motor meer koeling krijgen dan wanneer het buiten ijskoud is. De temperatuur wordt gewoon op X graden gehouden.


(geloof ik)

true maar een koelvin slaat pas bij een bepaalde temperatuur aan. Een motor zal die temperatuur toch eerder halen in bloedheet weer dan in ijskoud weer? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Een motor haalt altijd die temperatuur, tenzij onder polaire omstandigheden.
Heel veel sneller gaat het ook niet bij warm weer.
Volvo's hadden vroeger een grille die je of kon sluiten, zodat de koude lucht niet meer over het blok ging.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 03 Jan 2010 11:00 am

Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Stu schreef: Sephiroth schreef: Kees XRDT schreef: Sephiroth schreef: Net even gekeken en mijn temp komt ook niet boven de 80 met rijden in dit weer hoor. En aangezien alles nog heerlijk draait en er niks mis is met het blokje zal het wel normaal zijn.

De temperatuur wordt thermostatisch geregeld, in principe heeft het weer daar niks mee van doen.

Ook niet met rijwindkoeling? (Je hoort wel weer hoe erg ik een leek ben he )

In de zomer is de lucht rondom warmer dan in de winter? Heeft dat geen invloed?

Als de temperatuur thermostatisch geregeld wordt, heeft dat geen invloed.
De motor van de auto moet op temperatuur blijven, als het buiten bloedheet is, zal de motor meer koeling krijgen dan wanneer het buiten ijskoud is. De temperatuur wordt gewoon op X graden gehouden.


(geloof ik)

true maar een koelvin slaat pas bij een bepaalde temperatuur aan. Een motor zal die temperatuur toch eerder halen in bloedheet weer dan in ijskoud weer? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Een motor haalt altijd die temperatuur, tenzij onder polaire omstandigheden.
Heel veel sneller gaat het ook niet bij warm weer.
Volvo's hadden vroeger een grille die je of kon sluiten, zodat de koude lucht niet meer over het blok ging.....

ah dus eigenlijk maakt rijwind en buitentemperatuur niet zo heel veel uit?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 03 Jan 2010 12:13 pm

Sephiroth schreef:
Een motor haalt altijd die temperatuur, tenzij onder polaire omstandigheden.
Heel veel sneller gaat het ook niet bij warm weer.
Volvo's hadden vroeger een grille die je of kon sluiten, zodat de koude lucht niet meer over het blok ging.....

ah dus eigenlijk maakt rijwind en buitentemperatuur niet zo heel veel uit?
Binnen bepaalde grenzen maakt het niet uit, zodra de capaciteit van het koelsysteem wordt overschreden, dan kan de motor te koud blijven of te warm worden.[/quote]


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blacky306
Geplaatst: 03 Jan 2010 06:19 pm

ja en wat bedoel je daar mee dat ik alles voor niks heb gedaan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees XRDT
Geplaatst: 03 Jan 2010 06:58 pm

blacky306 schreef: ja en wat bedoel je daar mee dat ik alles voor niks heb gedaan?

Inderdaad....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door van205naar306
Geplaatst: 08 Jan 2010 03:08 pm

mijn meter staat altijd recht omhoog 90 graden dus... nu niet meer het is gewoon te koud verder altijd...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XSI_overruled
Geplaatst: 08 Jan 2010 11:46 pm

appart bij mij duurt het wel ff maar hij klimt gewoon heel rustig naar de 90 graden en daar blijft hij ongveer hangen (XSI 8V).

ff iets tussendoor hebben julie ook last van dat de wagen behoorlijk rookt nu met dit weer, zon Witte walm? lijkt me vocht ofzo? kan iemand dat beamen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodian
Geplaatst: 27 Jan 2010 11:28 pm

@Up

Volgens mij is dat heel normaal.

@ Topic

Bij mijn zwager (die eerst de auto had) werd hij altijd ongeveer 90 graden. Toen ik heb had nagekeken bleek dat er helemaal haast geen water in het reservoir zat. Toen heb ik zelf hem afgetapt en doorgespoeld. Nieuwe koelvloeistof erin gedaan en nu blijft hij hangen bij ongeveer 70 graden.

Probleem?
Ik denk het niet. Kachel word netjes warm etc.

Thx in advance

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodian
Geplaatst: 28 Jan 2010 06:18 pm

Hey heb nu mijn thermostaat vervongen. Nu word hij constand 80 graden. Hij draait nu veel mooier en heeft beter vermogen. Ook draait de motor soepeler en komt hij veel sneller op temperatuur.

kortom VERVANGEN DIE HANDEL!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andreah
Geplaatst: 30 Jan 2010 09:01 pm

Bij mijn auto een 306 2.0 XSI altijd 90 graden of het buiten nu koud is of warm de thermostaat moet open gaan bij 89 graden
maar bij een 306 GTI zit een thermostaat in die bij 83 graden open gaat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blacky306
Geplaatst: 31 Jan 2010 03:10 pm

hallo alemaal ik heb de thermostaat vervangen mar de temp meter komt nirt boven de 80 grden uit nou staat myn airco aan altyd eigenlijk en dus fans draaien altyd zou dat ook invloed kunnen hebben

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 31 Jan 2010 03:41 pm

is het raadzaam om de thermostaat te vervangen als de temp. niet boven de 80 graden komt tijdens het rijden?

Hij wordt wel mooi 90 graden alssie even stationair staat te draaien maar als ik dan ga rijden keldert hij weer een heel eind naar beneden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andreah
Geplaatst: 31 Jan 2010 04:02 pm

Bij de eerste keer dat je de motor start is de radiator en de radiatorslang van de motorblok naar de radiator koud, laat de motor stationair draaien en langzaam zie je de temp meter omhoog gaan maar de slang en de radiator blijven koud totdat de thermostaat open gaat.
Dan wordt de slang en radiator snel warm en zakt de temp meter.
Als thermostaat niet goed is wordt de slang en radiator gelijkmatig warm
Let wel op er zijn meerdere thermostaten die op verschillende temp open gaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aussie
Geplaatst: 31 Jan 2010 11:00 pm

Daar heb ik toch wel een beetje hulp bij nodig.
Ik zal binnekort is een foto van mijn motorruimte plaatsen hopelijk kan je me dan een beetje aanwijzen hoe en waar ik moet voelen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arie306
Geplaatst: 01 Feb 2010 05:00 pm

Aussie schreef: Daar heb ik toch wel een beetje hulp bij nodig.
Ik zal binnekort is een foto van mijn motorruimte plaatsen hopelijk kan je me dan een beetje aanwijzen hoe en waar ik moet voelen



sorry moest eve doordenken by deze

@ topic
bij mij gaat ie langzaam omhoog en blijft dan steken by de 75 ong
grtzz

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft