TopicStarter: erikkosters
TopicDatum: Geplaatst: 14 Apr 2008 05:35 pm
Forum: Ophanging/remmen
Beginpost:
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Beste mensen,

Heb sinds vandaag nieuwe velgen gekocht en erop gezet. Nu lijkt dit allemaal perfect maar als ik een bocht iets harder neem dan schuurt de band aan op de wielkasten.

Nu vroeg ik mij af of hier simpele foefjes voor zijn om de achterkant dus hoger op de veren te zetten. Of moet ik dan direct nieuwe veren kopen? Hoorde ook iets van blokjes tussen de veren.

Iemand enig idee?

Als jullie meer moeten weten hoor ik het wel .
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:39 pm

hulpveren
dikkere torsieas

blokjes tussen de veren achter gaat een beetje moeilijk zonder veren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:40 pm

modderkuipen eruit zodat ze niet meer aanlopen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:42 pm

nee nooit doen. als je dat doet kijk de zo naar binnen. lijkt me niet gezond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:44 pm

ow cool waar dan wil ik ook wel ff zien

vanaf de bodem kan dat ook dis zal wel geen kwaad kunnen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:46 pm

Ik heb anders aan n kant ook geen modderkuip heeft er ook nooit een gezeten..maakt verders niet uit als je het af en toe een keer schoon spuit..
( het ziet er idd niet mooi uit en ik wil er ook nog steeds een terug plaatsen )

Ik zou de auto iig niet gaan verhogen:S das niet mooi gewoon de modderkuipen aanpassen..kun je altijd een stukje bij weg snijden..

Die hulpveren lijkt mee een goed idee..wordt ie daar veel stugger van?
Wil die zelf ook hebben moet je dan rekening houden met de lengte van die veren als je hem nog wilt gaan verlagen in de toekomst (denk dat het logisch is, maar je weet het nooit)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:46 pm

als je de bekleding rechts achterin eruithaald en je modderkuip is er uit. kun je van binnen naar buiten kijken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christiaan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:48 pm

Gaaf:P haha niet dus is me niet opgevallen toen ik bezig was, maar heb nog NOOIT een drup wat binnen gehad (bij mij is ie links dan ook verdwenen en rechts nog helemaal aanwezig)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:49 pm

hulpveren halen de auto wel omhoog volgens mij.

de bumpstops veranderen is ook een optie, rubber eruit. plaatje op maat maken of latenmaken waar dat rubber weer in wil. en de verhoging er weer op schroeven/lassen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart-Jan
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:50 pm

van de rechterkant weet ik het zeker. links niet. het komt ook niet in de auto dan maar in je carosserie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seBASS
Geplaatst: 14 Apr 2008 05:50 pm

rechts moet je nooit helemaal weg hallen want dan heb je kans dat je band aan je vulslang van je tang blijft hangen is het vreemste geval.

links heeft standaart geen modderkuip

maar gewoon nog een paar keer hard door de bocht en dan op krikken dan weer je waar ie aanloopt en dan kan je dat wegslijpen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoundBlaster
Geplaatst: 14 Apr 2008 06:38 pm

erikkosters schreef: ...Als jullie meer moeten weten hoor ik het wel .
Welke bandenmaat heb je, wat is de ET waarde van de velg, aanloop aan buiten- of binnenzijde en is de auto verlaagd?

Overigens: welkom hiero!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 14 Apr 2008 07:49 pm

Mijn bandenmaat is 205/40Z R17. De ET-waarde van mijn velgen zou ik echt niet durven zeggen, niet mijn wereldje. Hij loopt naar mijn weten aan de binnenkant aan (daar kan ik ook maar 1 vinger tussenkrijgen). Auto is verder niet verlaagd, leek me niet echt nodig aan de achterkant met 17 inch.
Heb de velgen echter nieuw bij een velgenzaak gekocht en deze heeft mij gezegd dat ze prima zouden passen

Ik wil trouwens als het kan slijpen of lassen vermijden.

Hier even een foto van de huidige status:


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 14 Apr 2008 08:29 pm

als je er zeker van bent dat het aan de binnenkant aanloopt kan je er achter 5mm spacers tussen stoppen als je niet in je modderkuipen wil snijden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 14 Apr 2008 08:42 pm

Heb je die ook nog groter of niet? Waar kun je die spacers halen, heeft autostyle deze?

Alvast bedankt !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 14 Apr 2008 09:14 pm

spacers zijn er volgens mij tot 40mm ofzo, het is echter niet aan te raden zo breed te gaan want je ophanging is daar niet op berekend.

5mm om het aanlopen te stoppen is echter niet zo'n ramp

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 14 Apr 2008 09:23 pm

maar denk dat als ik personen achterin heb (zegmaar dat we met zijn 3en erin zitten) ik aan 5mm niet genoeg heb..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 14 Apr 2008 09:26 pm

tsja dan moet je meer nemen he .

Je kan ze onder andere bij autostyle halen maar ook bij de snelle leeuw bijvoorbeeld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 14 Apr 2008 09:29 pm

hm, mja ik weet nu dus even niet wat wijsheid is.. andere veren of dit? Is dat trouwens zelf ertussen te plaatsen?

ik zit trouwens net te denken.. omdat hij aan de binnenkant aanloopt.. misschien is het slimmer om er gewoon een spacer bij tussen te zetten? Wellicht is het probleem dan al verholpen en is hij alsnog laag

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjon 306
Geplaatst: 16 Apr 2008 01:21 am

gooi er gewoon 5mm spacers tussen.. dan is het probleem wel verholpen..

en met hulpveren kom je er ook niet hoor... want de auto veert toch wel in met een paar man achterin..

gooit er gewoon die spacers op.. en klaar.. geen gezeik nix..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 16 Apr 2008 08:01 am

Heb via internet een ander gesproken en die zij dat ik spacers juist weer niet moest gebruiken.. maarja om lang verhaal kort te maken ik ga vandaag naar de zaak waar ik de velgen weg heb. Hij gaat het proberen op te lossen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorefest
Geplaatst: 16 Apr 2008 08:20 am

Kan ook liggen aan het feit dat jij trommels achter hebt. Dan is de ET-waarde net een fractie anders waardoor de boel gaat aanlopen. Hier hebben de kleine broertjes van de 306 (de 106 en saxo) ook altijd problemen mee. En inderdaad een minimale spacer van bijv 5 mm wil wel is net het verschil maken tussen aanlopen en niet aanlopen dan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 16 Apr 2008 08:24 am

Nou mocht het wel nodig zijn, iemand hier nog adresje voor 2 spacers? Ik hoop vandaag sowieso even langs te kunnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 16 Apr 2008 10:58 am

autostyle, de snelle leeuw, streetxclusive vast ook wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 23 Apr 2008 10:14 pm

heb vandaag een schokdemper test laten doen om te kijken wat de staat is van de schokdempers achter, omdat het boeltje daar aanloopt.. hier de resultaten:



Zit nu te twijfelen of het aan de banden/velgen ligt.. of dat de schokdempers gewoon aan vervanging toe zijn.

Zit trouwens indien ik de schokdempers wil gaan vervangen te denken aan een vmaxx schroefset kit, zijn dit goede setjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 24 Apr 2008 06:59 am

Alles loopt nu al aan en dan wil je een schroefset erop gaan zetten? Is dat slim?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 24 Apr 2008 08:39 am

um ja, dat denk ik wel.. voor mag hij wel wat lager, achter zijn wellicht dus de schokdempers aan vervanging toe, bij de vmaxx zet zitten hier nieuwe van bij.. Momenteel zakt hij achter aardig door, wat door een nieuwe set schokdempers wellicht is opgelost? Dat is wat ik denk althans

Misschien is ook wel alleen de hulpveer naar zijn grootje? Heb er helaas niet barre veel verstand van, dit zijn enkel maar gedachten dus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 24 Apr 2008 09:38 am

ah ik moet leren lezen.. hij loopt achter aan. Dan maakt een schroefset voor niet zoveel uit. Heb je al eens gekeken waar hij op aanloopt? Op de bumper of op de modderkuip? Heb je wel de juiste et-waarde voor de velgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black pearl
Geplaatst: 24 Apr 2008 10:46 pm

punt 1: hou eens op over veren achter.. we rijden peugeot geen vw of slopel.. we hebben geen veren onze autoos veren door de torsie staven.

punt 2: als je de auto achter lager legt zit je wiel nog dichter op je kast en lopen ze zonder iemand achterin al aan.

punt 3: als je een schroefset koopt, wat ik vorige week heb gedaan en zit er onder, dan is de nieuwe schokbreker 2cm korter als orgineel dus je zakt iets, daarin tegen is die stugger dus veert minder.

punt 4: waarom sla je niet gewoon het randje aan de binnenkant van je wielkast om, dat scheeld een cm , dat moet ik ook straks doen als me 17inches afzijn..

miss heb je er wa aan..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matthijs
Geplaatst: 25 Apr 2008 12:30 am

punt 1 heeft hij sowizo niets aan.

een auto met torsie's kan weldegelijk hulpveren hebben..

Ik ken iemand die het heeft op de 405.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 25 Apr 2008 06:20 am

Black pearl schreef: punt 1: hou eens op over veren achter.. we rijden peugeot geen vw of slopel.. we hebben geen veren onze autoos veren door de torsie staven.

Ik heb het ook over de hulpveren dus, zoals Matthijs al aangeeft. Maar even een vraag over de torsie staven; kun je deze los in andere uitvoeringen kopen? Of kan iemand uitleggen wat deze 'staven' precies uitvoeren.

Black pearl schreef:
punt 2: als je de auto achter lager legt zit je wiel nog dichter op je kast en lopen ze zonder iemand achterin al aan.

Momenteel lijkt het net of hij veelste veel doordrukt als iemand erin gaat zitten.

Black pearl schreef:
punt 3: als je een schroefset koopt, wat ik vorige week heb gedaan en zit er onder, dan is de nieuwe schokbreker 2cm korter als orgineel dus je zakt iets, daarin tegen is die stugger dus veert minder.

Dit weet ik, daarom moet ik nog kijken hoe dat zit achter. Overigens kan de voorkant wel een schroefsetje gebruiken.

Black pearl schreef:
punt 4: waarom sla je niet gewoon het randje aan de binnenkant van je wielkast om, dat scheeld een cm , dat moet ik ook straks doen als me 17inches afzijn..

Is allang gedaan, maar de banden wat ik er momenteel op heb is 205 breed maar komen doordat ze iets bolstaan bijna als 210 of 215 uit. Maar ik laat er vandaag andere banden opzetten (Toyo Proxes 4). Hopelijk lost dit het probleem op doordat deze niet bol staan.

Hoeveel mag de achterkant eigenlijk inveren? Want momenteel veert hij naar mijn denken een dikke 4cm tot op de band dus..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sephiroth
Geplaatst: 25 Apr 2008 07:01 am

nogmaals, voordat je allerlei dure oplossingen gaat verzinnen die misschien geen oplossing zijn, zoek eerst eens uit waar hij op aanloopt. Dat is nogal belangrijk namelijk. Loopt hij tegen de buitenrand van de wielkast aan? Tegen de modderkuip? (zo ja binnen of buitenkant van de modderkuip) Of tegen de bumper? (laatste uitstekende puntje van de bumper).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 25 Apr 2008 08:06 am

tegen de buitenkant van de wielkast / bumper (wel het metaal ipv plastic).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 28 Apr 2008 10:01 am

Het is opgelost, er zitten nu Toyo Proxes 4 bandjes op. Je kunt het overigens toch goed merken dat dit betere banden zijn dan die 'Lexani' wat erop zat.

Het resultaat:


En niets geen aanlopen meer Het lijkt eveneens nog een stuk beter omdat je nu ook de rand van de velg goed ziet

Op naar de volgende stap: Voorkant verlagen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R
Geplaatst: 28 Apr 2008 02:05 pm

ze zijn een stukkie smaller dan die lexani's of niet?

Ziet er wel erg mooi uit zo hoor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erikkosters
Geplaatst: 28 Apr 2008 02:26 pm

R schreef: ze zijn een stukkie smaller dan die lexani's of niet?

Ziet er wel erg mooi uit zo hoor

Jup inderdaad, lexani was 205/40 (maar doordat deze bolstaan kwam het uit op zo'n 210/215). Deze zijn 195/40

Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft